trn100 Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Smule8o skrev (6 minutter siden): Men hvorfor skal man behøve å gjøre det? Jeg har faktisk lest om noen som får denne fastmonterte plastikk korken mitt på kjaken? 😮
sk0yern Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai trn100 skrev (57 minutter siden): Men Fredrik, her sitter du som representant for Sverige og EU, som har vedtatt dette, og kritiserer Norge, som altså IKKE har hatt særlig medvirkning i saken men bare har adoptert direktivet, og mener at Norge har gjort feil? 😉 Slik jeg leser han, så kritiserer han primært direktivet. At Norge alltid står med lua i hånda når idiotiske direktiv kommer fra Brussel, er forsåvidt bare trist. 1
trn100 Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai sk0yern skrev (1 minutt siden): Slik jeg leser han, så kritiserer han primært direktivet. At Norge alltid står med lua i hånda når idiotiske direktiv kommer fra Brussel, er forsåvidt bare trist. Joda, det er selvsagt helt riktig! På den annen side finnes det jo faktisk ting man ikke absolutt MÅ ta til seg så lenge man står utenfor også. Det er litt problematisk at mange politikere bare ser problemene og ikke mulighetene... 😉 1
Nimrad Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai Smule8o skrev (7 timer siden): Men hvorfor skal man behøve å gjøre det? Vet ikke. Bryr meg helt utrolig lite denne fillesaken her. Det er så utrolig mange reguleringer de burde kutte før akkurat denne.
Vokteren Skrevet 15. mai Skrevet 15. mai Vokteren skrev (17 timer siden): Enda mer ironisk er at bare 17 europeiske land har et pantesystem…. Jeg deltar tidvis i skjærgårdsrydding hvor vi rydder strandsoner og holmer for søppel. De flaskene vi finner er svært ofte av gammel utenlandsk opprinnelse uten skrukorklås, og de aller fleste har skrukorken på. Skrukorkdirektivet har begynt i feil ende. En panteordning som den vi har i Norge, ville vært mye mer effektivt. 7 1
trn100 Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai Vokteren skrev (På 15.5.2025 den 6.51): Jeg deltar tidvis i skjærgårdsrydding hvor vi rydder strandsoner og holmer for søppel. De flaskene vi finner er svært ofte av gammel utenlandsk opprinnelse uten skrukorklås, og de aller fleste har skrukorken på. Skrukorkdirektivet har begynt i feil ende. En panteordning som den vi har i Norge, ville vært mye mer effektivt. Det kan jeg godt være enig i, og det er vel derfor direktivet er vedtatt selv om det ikke passer spesielt her til lands hvor vi allerede har løsninger på plass. Det var kanskje det Fredrik tenkte på... Men jeg synes også at vi skal ta andre, for oss kanskje latterlige regler litt på alvor! For en god stund siden var bøyen på bananer som som fikk nordmenn til å gå bananas, men formålet var jo ikke i den saken selve bøyen på bananene, men handlet om transportkostnader, transportvolum osv. inkludert miljø. Jeg stiller også en del spørsmålstegn ved alle disse reglene, og mange kan virke dumme for oss. Jeg vet heller ikke om medlemskap i EU er løsningen, men jeg tror vi skal forsøke å tenke gjennom årsaken til at direktivene oppstår heller enn å latterligjøre hva vi ikke forstår? Direktiver angående f.eks. biltunneller har ført til at vi i Norge har måttet gjennomføre en rekke forbedringer som går på sikkerhet, så det finnes nok en grunn for at slike ting kommer? Krav til vannkvalitet er en annen ting vi i Norge egentlig ikke er så veldig bekymret for, men kanskje vi burde være det? Hvor gamle er egentlig vannrørene i din kommune? · Waterlogic 2
sk0yern Skrevet 18. juni Skrevet 18. juni Miljøministeren står med lua i hånda selvfølgelig. Viktig å ikke ødelegge for en fremtidig stilling i Brussel. Sitat Men klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen har ingen planer om å gripe inn, og be om at Norge skal slippe å innføre det nye systemet. https://www.nrk.no/rogaland/eu-vil-tvinge-norge-til-a-innfore-pantesystem-som-vi-skrotet-for-15-ar-siden-1.17443292 2 2 1
tommyb Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni On 5/15/2025 at 6:51 AM, Vokteren said: (...) De flaskene vi finner er svært ofte av gammel utenlandsk opprinnelse uten skrukorklås, og de aller fleste har skrukorken på. Siden de uten korker synker mens de med luft i flyter. Men ta nå ikke dette til forsvar av panteendringene som også jeg er imot.
Skurupu Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Er det bare jeg som foretrekker de nye korkene over de gamle? 1
The Avatar Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Skurupu skrev (18 minutter siden): Er det bare jeg som foretrekker de nye korkene over de gamle? På enkelte områder er det praktisk med dei nye korkene, men eg føretrekker fleksibiliteten ved å ha kork som kan fjernast heilt. Korker som henger fast kan være nyttig på brusflasker om du køyrer bil og liknande slik då dei nye korkene er litt lettare å opne utan å bruke begge hendene. På drikkekartongar misliker eg dei nye korkene utan unntak, eg har ikkje funnet ein einaste drikkekartong der korka ikkje kjem i vegen enten eg skal drikke rett frå kartongen eller helle over i glas. På brusflasker kan du stort sett brette korka så langt ned langs flaskehalsen at korka ikkje er i vegen, på kartong derimot er det vanskeleg å drikke utan å legge korka langs kinnet. 1 1
trikola Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Bryr meg ikke særlig - har både fordeler og ulemper. Er mer irriterende med medlemmer på diskusjon.no med åpenbar ADHD fra sikkerhets-/tilsynsbransjen. 1
Vokteren Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni The Avatar skrev (6 timer siden): På enkelte områder er det praktisk med dei nye korkene, men eg føretrekker fleksibiliteten ved å ha kork som kan fjernast heilt. Korker som henger fast kan være nyttig på brusflasker om du køyrer bil og liknande slik då dei nye korkene er litt lettare å opne utan å bruke begge hendene. På drikkekartongar misliker eg dei nye korkene utan unntak, eg har ikkje funnet ein einaste drikkekartong der korka ikkje kjem i vegen enten eg skal drikke rett frå kartongen eller helle over i glas. På brusflasker kan du stort sett brette korka så langt ned langs flaskehalsen at korka ikkje er i vegen, på kartong derimot er det vanskeleg å drikke utan å legge korka langs kinnet. Tenk at EU har lagt ned så mye jobb, penger og prestisje for å oppnå tilnærmet ingen ting.… 1
The Avatar Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Vokteren skrev (9 minutter siden): Tenk at EU har lagt ned så mye jobb, penger og prestisje for å oppnå tilnærmet ingen ting.… EU har oppnådd ganske mykje, berre ikkje i Norge. Husk at halve EU har ikkje ein gong ei panteordning, så i dei landa så er slike korker ei lita forbetring kontra dagens løysing der korka havner i naturen og sjølve flaska ender i restavfallet.
Vokteren Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni The Avatar skrev (7 minutter siden): EU har oppnådd ganske mykje, berre ikkje i Norge. Husk at halve EU har ikkje ein gong ei panteordning, så i dei landa så er slike korker ei lita forbetring kontra dagens løysing der korka havner i naturen og sjølve flaska ender i restavfallet. Hadde de enda klart å se på nordisk panteordning og tatt litt lærdom…..
kremt Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni EU er kanskje en forbedring for slum-land. Norge er vel ikke blant de, men EU prøver det de kan for å dra oss ned... 3 1
Iki Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni kremt skrev (2 minutter siden): EU er kanskje en forbedring for slum-land. Norge er vel ikke blant de, men EU prøver det de kan for å dra oss ned... Tenker du at det er blitt mer forurensning i Norge etter denne ordningen?
kremt Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni Trolig verken eller. Men man ser jo nå hvordan de ønsker å reversere ordninger som er blitt innført her med noe som er 20 år gamle løsninger, tungvinte sådan. Og tydelig beregnet på helt andre land enn her. 1
trikola Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni 37 minutes ago, Vokteren said: Tenk at EU har lagt ned så mye jobb, penger og prestisje for å oppnå tilnærmet ingen ting.… For ikke å snakke om all den energien du har lagt inn i din EU-kamp. Og hva har du oppnådd? 🙂
Smule8o Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni 6 hours ago, trikola said: Bryr meg ikke særlig - har både fordeler og ulemper. Er mer irriterende med medlemmer på diskusjon.no med åpenbar ADHD fra sikkerhets-/tilsynsbransjen. Små drikkeprodusenter som blir påført store kostnader igjen, denne gang HELT uten fordeler, driter altså du i. Hva skal vi vel med slikt uansett 2
Smule8o Skrevet 19. juni Skrevet 19. juni 39 minutes ago, The Avatar said: EU har oppnådd ganske mykje, berre ikkje i Norge. Husk at halve EU har ikkje ein gong ei panteordning, så i dei landa så er slike korker ei lita forbetring kontra dagens løysing der korka havner i naturen og sjølve flaska ender i restavfallet. Hvordan skal panteordning eller ikke på noen som helst vis påvirke om korka havner i naturen eller ikke? Pant får man med eller uten kork
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå