Gå til innhold

Positive ting med Russland?


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (6 minutter siden):

btw, var Russland egentlig så mektige under tsar tiden?

svenskekongen Karl den 12 startet vel erobretokt mot dem, så var åpenbart ikke skremt av de.

De var mektige ja, men på den tiden Karl 12 begynte å krige mot dem var de et veldig gammeldags land med en totalt gammeldags hær, dette endret seg totalt under Peter den Store som moderniserte hæren og til en viss grad andre deler av landet (men mest overfladiske ting), og knuste svenskene. 
 

Husk at svenskene en periode på 1600 tallet var sterke pga hæren sin. Begynnelsen på Prøyssens stormaktstatus var når Fredrik 1 jagde ut svenskene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Vel, ja, under de tidligste århundrene av tidlig nytid, men de ble betraktelig svekket da de kom bakpå i utvikling da den industrielle revolusjon skjør fart på 1800-tallet og de i langt større grad forble mer av et jordbrukssamfunn enn Tyskland, Storbritannia og Frankrike.

Dette hadde sine årsaker i hvordan samfunnet var bygget, handelsmenn hadde svært lav status i gamle Russland. Ingen entreprenører. Pluss et samfunn som på mange måter var totalitært, eller i hvert fall SVÆRT autoritært, også før Revolusjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (20 minutter siden):

det mange spør seg om (men som vi aldri får fasiten på selvsagt) er hvordan Russland hadde sett ut i dag, hvis det ikke var for revolusjonen 1917 og kommunistisk styre? (helt frem til 1990 åra)

tror jeg setter en ti'er på at det ville vært langt bedre der borte. :roll:

Vel, hele verdenshistorien, ikke bare Russlands historie, hadde sett annerledes ut for a start. Det kom jo til å markere innledningen til en helt ny verdensorden som kom til å eksistere helt til 1991 så det blir ganske vanskelig å tenke seg hvordan det kunne ha blitt.

Det er vel heller slik at revolusjonen var uunngåelig slik forholdene faktisk var i Russland og at første verdenskrig akselererte utviklingen som gikk mot rent kaos uansett.

Spøersmålet er vel heller HVORDAN den stadig mer svekkede tsaren skulle klart å holde på et kaotisk samfunn som var i oppløsning.

Et tips: oppløsning av hele imperiet innenfra og flere land som hadde erklært uavhengighet.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Positive ting med Russland
 

  • Det russiske folk er så forente i enighet at de ikke trenger politiske valg
  • De er så heldige å ha én kar på toppen som vet hva som er best for dem, slik at det ikke blir masse klussete politikk og uenigheter
  • Hvis det er noe du ønsker deg i Russland, så kan du få det, bare du har penger nok, inkludert kvinnfolk og nye organer
  • Russland er nå godt i rute for å nå klimamålene sine etter hvert som olje og gass- produksjonen stanser opp
  • De hjelper til med å få bukt med verdens overbefolkningsproblemer
  • De er veldig flinke med munnhygiene, nesten alle lukter konstant av munnvask
  • Hvis du noen gang glemmer hvor du bor, pin-koden din, kredittkortnummeret ditt, eller hva du spiste til middag forrige tirsdag, kan du bare spørre en hjelpsom politimann


Fra spøk til alvor, og tilbake til tema så det ikke blir slettet, så synes jeg egentlig det er litt upassende. Ikke at jeg vil nekte noen å forsøke å finne lyspunkt, men fordi depraviteten i russisk kultur og samfunn viser seg å stikke historisk dypt, og fordi det pågår en eksistensiell krig hvor de forsøker å utslette andre, som har vist og blottlagt hvor fucked up russisk kultur og historie egentlig er.

For noen måneder siden ville jeg kanskje nevnt f.eks romprogrammet til Russland. Men det viser seg at det i hovedsak var ukrainsk. Borscht? Ukrainsk. Kyivan Rus-kulturen og det østre vikingimperiet? Ukrainsk...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Og der endte tråden opp med å  bli OT som vanlig. Hvis Russland har en d"depravitet" og og hjele historien er f'cked up på grunn av en krig som pågåe nå må vel nøyaktig den samme regelen gjelde for Tyskland? Samt USA, Storbritannia og Frankrike gjennom tidene etc. Ikke jeg som bedriver whatabboutisme her, dette er en historietråd ikke en tråd om å fordømme Ukraina-krigen, noe vi alle gjør uansett og ønsker man det synes jeg man kan gå tilbake til de trådene som allerede er om dette på forumet, tråder jeg forøvrig ikke tar i med en ildtang fordi tonen der inne er i mine øyne den mest toxice jeg har sett noensinne på noen tråd i forumets historie og slikt orker jeg ikke; det kan de få ha i fredd for meg. Men la nå denne tråden slippe slikt også.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Edit: om man først skal nevne bra ting man har sett på som russisk men faktisk ikke var russisk kan man jo også ta med negative ting mange trodde var russisk men ikke var det. F.eks Stalin, sikkert 80% av de spurte som vil svare russisk hvis de blir spurt om hans nasjonalitet. Men han var ikke russer. Han var georgier.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...