Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (2 minutter siden):



Jeg tror alle militære i verden bruker det som røyk. Så vidt jeg kan google meg frem er røyken laget av en miks av hvit fosfor og andre kjemikalier. Jeg tror man ville måttet modifisere granatene hvis man ville ha dem til å eksplodere og spre hvit fosfor. Og det tviler jeg litt på at eksisterer med mindre noen lager dem med slik. Det ville også være potensielt livsfarlig å modifisere røykgranater, siden hvit fosfor antenner i kontakt med luft. Alternativet er at noen har laget granater med kun hvit fosfor, som da jo vil brenne, og antagelig vil være klassifisert som et kjemisk våpen. Det burde i så fall være forbudt, med mindre man er i en total krig hvor fienden bruker det eller noe lignende først.

Ja, det er sant. Kritikken går på når det blir brukt i tettbefolkede områder, siden det er er meget giftig stoff.

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Psykake said:

Ja, det er sant. Kritikken går på når det blir brukt i tettbefolkede områder.



Det kan nok være irriterende for mange å puste inn. Men jeg *tror* soldater også omgås røyken en del i trening.

Usikker på hvorfor man ville skyte det på tettbefolkede områder dog. Med mindre det er ment som en advarsel eller noe slikt. Men da kunne de heller skyte flares eller noe annet?

Lenke til kommentar
0laf skrev (8 minutter siden):

Human Rights Watch says it verified Israeli use of white phosphorus - Al Jazeera

Human Rights Watch (HRW) has said that it confirmed the use of white phosphorus by Israel in Gaza and Lebanon.

The rights group said it verified videos taken earlier this week “showing multiple airbursts of artillery-fired white phosphorus over the Gaza City port and two rural locations along the Israel-Lebanon border”.

HRW said the weapon “has a significant incendiary effect that can severely burn people and set structures, fields and other civilian objects in the vicinity on fire”.

It added that the use of white phosphorus in densely populated places like Gaza “magnifies the risk to civilians and violates the international humanitarian law prohibition on putting civilians at unnecessary risk”.


____________

Kjøtthuene i HRW har dessverre ikke fått med seg at IDF benytter røykbomber for å varsle om kommende bombeangrep, som er det som vises på videoene, ikke hvit fosfor 🙄

Dette er korrekt, det er 155mm WP prosjektiler av type M825A1 som egentlig er en klasegranat som inneholder 116 små ladninger fordelt i 29 "beholdere" som benyttes ikke bare som røykleggingsgranater, men også som antipersonellgranater fordi brennende WP faller ned på bakken og detoneres ved bakkekontakt i store lysglimmer. 

PROJECTILE, 155mm, WP, M825 & M825A1

De er allikevel mindre dødelig enn M110 som er ekte WP våpen.

De er veldig lett å gjenkjenne, de minner nemlig om marsbeboernes krigsmaskiner fra H.G. Wells "Planetenes krig" i moderne film. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 minutter siden):



Det kan nok være irriterende for mange å puste inn. Men jeg *tror* soldater også omgås røyken en del i trening.

Usikker på hvorfor man ville skyte det på tettbefolkede områder dog. Med mindre det er ment som en advarsel eller noe slikt. Men da kunne de heller skyte flares eller noe annet?

Jeg redigerte innlegget mitt og la til at det er et meget giftig stoff, aner ikke om det kun gjelder i konsentrert form og om det i det hele tatt er overførbart til mengden i røykgranater.

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle finnes noen legitim grunn til å skyte disse granatene som lenkes over sivile områder. Russerne skjøt mye termitt og hvit fosfor og andre ting over diverse ukrainske tettsteder, og det lyste opp ganske bra, men det virket ikke som om det var veldig effektivt. Eventuelt kanskje det må lande nærmere bakken. Men definitivt ikke noe man vil ha på seg. Og meningsløst å bruke mot et tettbefolket område. Skal man skremme eller indikere noe er det bedre å bruke andre ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 minutter siden):

 

Redd dette kan bli stygt. Dog akkurat nå vet jeg ikke hva som er verre. Luftkampanje eller bakkekampanje. Jeg er også stygt redd for at bakkekrig på Gaza er noe Hamas ønsker seg.

Pest eller kolera. 

Jævlig blir det uansett, men det gir mer mening til den intense bombingen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Aiven skrev (13 minutter siden):

Mens historien om "40 halshugde barn" virker mer og mer tvilsom, rapporterer CNN nå om 1500 døde i bombekampanjen mot Gaza, inkludert 500 barn.

Vel, det er mulig det stemmer men har man noen annen kilde på dette enn "Helsemyndighetene på Gaza" (Hamas)? Jeg tviler ikke nødvendigvis på tallet, men jeg tar ikke noe som helst fra Hamas for god fisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle finnes noen legitim grunn til å skyte disse granatene som lenkes over sivile områder.


Israel, og mange andre land, blant annet USA, benytter hvit fosfor i krigføring, men primært som røyk, ikke som bomber som selvantenner osv.

Røyken er tykk, og irriterende, og den brukes både til å skjule tropper, og til å få folk til å flytte seg.

Brukt som selvantennende bomber, hvor fosfor antennes og lander over store områder, er noe annet.
Hvit fosfor er tillatt brukt, men det er ikke tillatt å bruke typen som selvantenner i sivile områder, men Israel gjorde det i 2009.

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Vel, det er mulig det stemmer men har man noen annen kilde på dette enn "Helsemyndighetene på Gaza" (Hamas)? Jeg tviler ikke nødvendigvis på tallet, men jeg tar ikke noe som helst fra Hamas for god fisk.

CNN brukte de som kilde. Jeg forstår på den ene siden poenget ditt, men på den andre Hamas er jo myndighetene på Gaza. Det er knapt noen andre man kan spørre, som har oversikt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle finnes noen legitim grunn til å skyte disse granatene som lenkes over sivile områder. Russerne skjøt mye termitt og hvit fosfor og andre ting over diverse ukrainske tettsteder, og det lyste opp ganske bra, men det virket ikke som om det var veldig effektivt. Eventuelt kanskje det må lande nærmere bakken. Men definitivt ikke noe man vil ha på seg. Og meningsløst å bruke mot et tettbefolket område. Skal man skremme eller indikere noe er det bedre å bruke andre ting.

Disse er ildpåsettelsesvåpen som har en stor virkning på "myk" mål som vanlige kjøretøyer, lette brennbare materialer og menneskekjøtt, og spredningen av WP betyr at man lett kan dekke et relativt stort område med en enslig granat, og i motsetningen til termitt som kan slukke av seg selv, er WP "lettere" og mer mer vanskeligere å unngå, spesielt i trang rom. WP er ikke bare ment som røyklegging eller antipersonell, de skal sjenere mennesker som skjuler seg, så meget at de distraheres. Selve røyken er veldig varm og irriterende å komme i berøring med. Ettersom det er små mengder, er WP sjeldent dødelig hvis man har hellet med seg, men det innbar at man må komme seg bort. Og i motsetning til termitt som er sløvbevegende fra oven, kan WP være uforutsigbart, og av kortere varighet, da disse raskt bli til røyk og pulver etter bakkekontakten. 

Israelerne liker WP fordi de hadde stor taktisk suksess med småkalibrede granater og mortergranater under stridighetene i Beirut og andre byer under invasjonen av Libanon i 1982, og har aldri sluppet tak i bruket av WP man anså som et livreddende middel i møte med befestede fiender som vil sjeneres og plages så meget, at de ikke kan forsvare seg mot et kommende israelsk angrep. 

WP er den urbane krigføringens napalm. 

  • Innsiktsfullt 8
Lenke til kommentar
Aiven skrev (6 minutter siden):

CNN brukte de som kilde. Jeg forstår på den ene siden poenget ditt, men på den andre Hamas er jo myndighetene på Gaza. Det er knapt noen andre man kan spørre, som har oversikt.

Det er av og til noe som skurrer med tallene de gir ut. Få timer etter et angrep kunne disse myndighetene konstatere at 200 mennesker døde hvorav 50 barn. Mens i andre konflikter i verden tar dette ofte flere dager å konstatere. For Israel har det også tatt dager å konstatere 1000+ døde, første dagen pratet man om langt færre. Av og til får man inntrykk av at de er instruert til å "matche" eller komme opp med et høyere tall enn det Israel oppgir. Men jeg vet ikke.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...