Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Rhabagatz skrev (3 timer siden):

Ja. Dette gjelder for øvrig også Ukrania. Vi husker alle Amnesty-rapporten, som i og for seg var riktig, men som vakte enorme reaksjoner, fordi man selvfølgelig skulle kunne bruke slike installasjoner som forsvarsposisjoner. Det hadde vært en fordel om vi ble kvitt hykleri og falske anklager, på alle sider i alle konflikter.

Ellers er det et spørsmål om et forlatt skolebygg egentlig er en skole eller ikke. Det er i hvert fall sikkert at man ikke "gjemmer seg blant sivile" i et forlatt skolebygg, som var påstanden som ble antydet.  

Du ser vel ironien i at Amnesty går hardt ut mot Ukraina for å ha "kriget i nærheten av sivile" og dermed "satt sivile liv i fare". I en krig de ble tvunget ut i av Russland. Samtidig som Amnesty er stille om at Hamas bruker sivile som rene skjold og kriger FRA sivile områder. Ikke i nærheten av, men fra. Ukraina  benektet forøvrig disse beskyldningene og de ble vel delvis trukket tilbake. Men uansett hva galt ukrainske soldater gjorde der så er det da ingen som tror på at de ønsker å ofre sivile med vilje slik Hamas gjør eller at deres eventuelle overtramp er noe i nærheten av Hamas sine. 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rhabagatz skrev (3 timer siden):


EU skulle nå ha betalt ut €82 mill. som er stoppet, men for at ikke UNRWA skal bryte helt sammen, så betaler de nå ut €50 mill. forutsatt at UNRWA samarbeider om EUs egne etterforskning angående bånd til Hamas.

Etterhvert vil EU betale ut resterende beløp, trolig i to omganger på €16 mill. når etterforskningen er avsluttet.

Personalia på 12 UNRWA-ansatte som deltok i terrorangrepet, samt diverse video, er så vidt jeg forstår allerede overlevert til en rekke land.

Det er kun skurken Lazzarini som hevder det ikke finnes bevis.
 

Rhabagatz skrev (2 timer siden):

Jeg registrerer at israeltrollene anser at det er en god ting at den organiserte utdelingen av mat og vann bryter sammen på Gaza i disse dager.


Det er en veldig god ting.

Det er dokumentert at Hamas stjeler (eller får) nødhjelpen fra UNRWA, og så selger denne til høye priser til folket i Gaza.

At UNRWA bryter sammen, og erstattes av organisasjoner som ikke samarbeider med Hamas, og som ikke er partiske i konflikten, er åpenbart bra for alle, også palestinerne, som slipper kjøpe mat de egentlig skulle fått, eller ta høy risiko ved å rane Hamas for å overleve.

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, DukeNukem3d said:

Amnesty er stille om at Hamas bruker sivile som rene skjold

Dette er mer interessant enn du trodde. Et kjapt googlesøk forteller mye. 

Amnesty har rettet masse kritikk mot Hamas: For henrettelser av mistenkte kollaboratører, kidnapping og angrep mot sivile, politiske fanger, avfyring av raketter i nærheten av sivile med mer. Men, de har undersøkt og ikke funnet bevis på at Hamas bruker menneskelige skjold, slik dette normalt forstår (at de holder mennesker igjen mot disses vilje ved strategiske/taktiske punkter). 

Likevel er halvparten av treffene anklager om at Amnesty er antisemittisk. Hvorfor? Fordi de også retter kritikk mot Israel...

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ny dag, nye terrorangrep. lånt fra VG.

Sitat

Israelsk angrep mot telt med flyktninger i Rafah, ifølge palestinske helsemyndigheter

14:16
NTB
 

Elleve mennesker er drept og 50 er såret i et israelsk luftangrep mot en teltleir med flyktninger i Rafah på Gazastripen, ifølge palestinske helsemyndigheter.

Angrepet var ifølge palestinske kilder rettet mot telt som er satt opp utenfor inngangen til Emiratenes sykehus i Rafah-bydelen Tel Al-Sultan.

Lederen for ambulansetjenesten ved sykehuset, Abdel Fattah Abu Marhi, er blant de drepte, opplyser kilder til Al Jazeera.

Det skal være flere barn blant de sårede, og videoer delt i sosiale medier viser dramatiske scener med et brennende telt og døde og sårede liggende på bakken.

Israel har ikke kommentert angrepet, men har i lengre tid truet med å sende bakkestyrker inn i Rafah.

Rundt 1,1 million palestinske krigsflyktninger er trengt sammen i en enorm teltleir i Rafah, som ligger på grensa til Egypt.

 

Endret av leifeinar
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 minutt siden):

Men, de har undersøkt og ikke funnet bevis på at Hamas bruker menneskelige skjold, slik dette normalt forstår (at de holder mennesker igjen mot disses vilje ved strategiske/taktiske punkter). 

Og likevel er de frekke nok til å kritisere Ukraina for å "kjempe i nærheten av sivile områder og dermed sette sivile liv i fare"... Men det andre du skriver der er fint fra Amnesty.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, DukeNukem3d said:

Og likevel er de frekke nok til å kritisere Ukraina for å "kjempe i nærheten av sivile områder og dermed sette sivile liv i fare"... Men det andre du skriver der er fint fra Amnesty.

De kritiserer Hamas og Ukraina for det samme.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (3 timer siden):

Jeg registrerer at israeltrollene anser at det er en god ting at den organiserte utdelingen av mat og vann bryter sammen på Gaza i disse dager. Dette skjer samtidig som det kommer meldinger om barn som dør av underernæring.

Den humanitære krisen blir verre dag for dag, og nå er det Israel som har det direkte ansvaret (som okkupant) ettersom de har avskaffet det som fantes av myndigheter på Gaza. Jeg kan ikke forstå annet enn at dette svekker Israels sak i ICJ.

 

Alt for å støtte Israel, uten tanke på konsekvensene det har for uskyldige palestinere. 

Det svekker nok saken til Israel betraktelig.

Det er bra det er en verden som følger med. Tør ikke tenke engang hvordan situasjonen i Gaza hadde vært hvis verden nok engang lukket øynene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, DukeNukem3d said:

Vel, jeg tror de aller fleste, også gode palestinavenner, erkjenner at de ikke er i samme liga her.

Jeg tror at både Hamas og Ukraina gjør/gjorde det av nødvendighet. Med det er et sidespor her.

Nå som jeg har henvist til at Amnesty også kritiserer Hamas, er det kanskje på tide at du ser gjennom (og tar innover deg) hva kritikken fra Amnesty mot Israel går ut på. Jeg tror at Amnesty er et av få som faktisk lar fakta snakke for seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, 0laf said:


EU skulle nå ha betalt ut €82 mill. som er stoppet, men for at ikke UNRWA skal bryte helt sammen, så betaler de nå ut €50 mill. forutsatt at UNRWA samarbeider om EUs egne etterforskning angående bånd til Hamas.

Etterhvert vil EU betale ut resterende beløp, trolig i to omganger på €16 mill. når etterforskningen er avsluttet.

Personalia på 12 UNRWA-ansatte som deltok i terrorangrepet, samt diverse video, er så vidt jeg forstår allerede overlevert til en rekke land.

Det er kun skurken Lazzarini som hevder det ikke finnes bevis.
 


Det er en veldig god ting.

Det er dokumentert at Hamas stjeler (eller får) nødhjelpen fra UNRWA, og så selger denne til høye priser til folket i Gaza.

At UNRWA bryter sammen, og erstattes av organisasjoner som ikke samarbeider med Hamas, og som ikke er partiske i konflikten, er åpenbart bra for alle, også palestinerne, som slipper kjøpe mat de egentlig skulle fått, eller ta høy risiko ved å rane Hamas for å overleve.

Beklager, men jeg klarer ikke å ta deg alvorlig.

"Bevist" og "dokumentert" har åpenbart en annen betydning for deg enn for de fleste andre.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (7 timer siden):

Jeg er enig i mye. Men da må det være rom for mer upartisk presse i Gaza, mer beskyttelse av pressen samt mer tilgang på satellittbilder. 

Jeg tror forøvrig ikke at Hamas er så populære. Tror de fleste er inneforstått med hvor grusomme Hamas er/er i stand til. Støtter Israel i å ta Hamas. Men at mange misoppfatter kritikk mot Israel som støtte til Hamas. Men folk er forferdet over det Israel gjør. De går langt over streken og det har de gjort i mange år. Samtidig forstår man at Israel ønsker å beskytte seg selv. Dette gjør jo konflikten og krigen alt annet enn svart hvitt. 

Man må også ta med i beregningen ulikhetene mellom Israel og Palestina. Økonomisk, militært, makt, kunnskap, teknologi, velferd, resurser etc. De bør ha mer mellom ørene enn Hamas og Palestina gerenelt. Nå viser de ikke akkurat det. Desverre går nok dette utover israelere også. 

Det nytter ikke å fortelle verden hvor grusomme Hamas er, når Israel - som skal fremstå som vestlig, demokratisk og sivilisert - gjør jævelige ting mot palestinere. Jeg tror også det er derfor Israel får mye motstand internasjonalt. Ikke fordi de er imot Israel eller støtter Hamas, men for å peile Israel inn på "rett sti" som gavner både Israel og Palestina. 

Det er nok sant. Bildet er veldig mye mer nyansert enn vi greier å få ned i en skikkelig debatt her inne. Likevel så har jødene liksom *bestandig* vært et slags mål oppigjennom historien, så at de har blitt tykkhudet tror jeg nok man kan si med sikkerhet og derfor tror jeg ikke de bryr seg så mye etter 7. oktober. For all del, 7. okt var en gave til de i Israel som ønsket krig mot Palestina

Og når det kommer til støtte på den ene eller andre siden. Personlig så strir jeg veldig, da jeg har vært pro-Palestina hele livet, men etter 7. oktober? Jeg sliter med å støtte folk som driver terror eller aksepterer det. Og jeg strir med å støtte noen som holder en bok foran andre menneskeliv og som antagelig hadde drept å voldtatt en kvinne samme dagen som hun entret Gaza. Eller som ikke tolererer homofile, eller godtar jøder eller andre etnisiteter. Det er mye man kan si om Israel, men det virker ut som det er mye man kan si om Palestina også. Jeg syns begge parter nå konkurrerer i og være så lite menneskelige de bare kan få til

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):


EU skulle nå ha betalt ut €82 mill. som er stoppet, men for at ikke UNRWA skal bryte helt sammen, så betaler de nå ut €50 mill. forutsatt at UNRWA samarbeider om EUs egne etterforskning angående bånd til Hamas.

Etterhvert vil EU betale ut resterende beløp, trolig i to omganger på €16 mill. når etterforskningen er avsluttet.

Personalia på 12 UNRWA-ansatte som deltok i terrorangrepet, samt diverse video, er så vidt jeg forstår allerede overlevert til en rekke land.

Det er kun skurken Lazzarini som hevder det ikke finnes bevis.
 


Det er en veldig god ting.

Det er dokumentert at Hamas stjeler (eller får) nødhjelpen fra UNRWA, og så selger denne til høye priser til folket i Gaza.

At UNRWA bryter sammen, og erstattes av organisasjoner som ikke samarbeider med Hamas, og som ikke er partiske i konflikten, er åpenbart bra for alle, også palestinerne, som slipper kjøpe mat de egentlig skulle fått, eller ta høy risiko ved å rane Hamas for å overleve.

Hvilken land har fått videoene? Og hva beviser de? 

FN har ikke fått de. 

Hvor er bevisene for at Hamas stjeler/får nødhjelp fra UNWRA? 

Hvem kan erstatte UNWRA? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (17 minutter siden):

Det er nok sant. Bildet er veldig mye mer nyansert enn vi greier å få ned i en skikkelig debatt her inne. Likevel så har jødene liksom *bestandig* vært et slags mål oppigjennom historien, så at de har blitt tykkhudet tror jeg nok man kan si med sikkerhet og derfor tror jeg ikke de bryr seg så mye etter 7. oktober. For all del, 7. okt var en gave til de i Israel som ønsket krig mot Palestina

Og når det kommer til støtte på den ene eller andre siden. Personlig så strir jeg veldig, da jeg har vært pro-Palestina hele livet, men etter 7. oktober? Jeg sliter med å støtte folk som driver terror eller aksepterer det. Og jeg strir med å støtte noen som holder en bok foran andre menneskeliv og som antagelig hadde drept å voldtatt en kvinne samme dagen som hun entret Gaza. Eller som ikke tolererer homofile, eller godtar jøder eller andre etnisiteter. Det er mye man kan si om Israel, men det virker ut som det er mye man kan si om Palestina også. Jeg syns begge parter nå konkurrerer i og være så lite menneskelige de bare kan få til

Tror de fleste tar de sivile sin side, israelere og palestinere. De er stort sett ikke annet enn offer for Hamas og den israelske regjeringen - særlig er innbyggerenes syn og holdninger farget av propaganda på begge sider. Vil tro det tar mange år med holdningsendringer i begge leir for å se bedringer. 

Tror de færreste som er pro palestinere er pro Hamas. Man kan fint støtte palestinere uten å støtte Hamas. I grunn, støtter man palestinere burde man også støtte det å få fjernet Hamas. 

Men selvsagt, situasjonen i palestina er alvorlig, også før krigen. Mye fattigdom, mye psykisk sykdom, mye traumer og få muligheter. Selvfølgelig har Hamas sin skyld for situasjonen i Gaza, men det er viktig at Israel ikke misbruker makten de har å gjør situasjonen verre for palestinerene. Noe de har gjort i mange år utover det å forsvare seg. 

Når det kommer til homofile, godta andre religioner med mer er ikke BN og regjeringen stort bedre. Men vanskelig å få dette igjennom i Israel heldigvis. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (1 minutt siden):

Når det kommer til homofile, godta andre religioner med mer er ikke BN og regjeringen stort bedre. Men vanskelig å få dette igjennom i Israel heldigvis. 

Det er litt utenfor, men jeg tror jeg mye heller ville være homofil i Tel Aviv enn på Gaza (andre forhold ikke tatt med for diskusjonensskyld)
 
Jeg nevnte det før, men det virker ut som det er suverent enklest å skylde på andre enn å se innover i seg selv. Det er ikke tvil om at toppen i Hamas velter seg i rikdom og jeg er generelt litt mistenksom til styrer som ikke bor der de selv styrer, slik de gjør der de bor i Qatar. Man kan skylde på Israel for mye, men man kan se på Gaza å si at "her kunne ting vært gjort annerledes" også, det håper jeg mange ser

Og støtten blant Palestinerne ser da ut til å være stor, mener å huske en Poll som ble gjort rundt støtten til 7. oktober-angrepet blant alle land i MØ, og der nå Palestina skyhøyt. Husker ikke helt hvem det var som postet det, men det er ganske mange sider siden. Mulig det var Snikpellik som postet det (?) 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (11 minutter siden):

Det er litt utenfor, men jeg tror jeg mye heller ville være homofil i Tel Aviv enn på Gaza (andre forhold ikke tatt med for diskusjonensskyld)
 
Jeg nevnte det før, men det virker ut som det er suverent enklest å skylde på andre enn å se innover i seg selv. Det er ikke tvil om at toppen i Hamas velter seg i rikdom og jeg er generelt litt mistenksom til styrer som ikke bor der de selv styrer, slik de gjør der de bor i Qatar. Man kan skylde på Israel for mye, men man kan se på Gaza å si at "her kunne ting vært gjort annerledes" også, det håper jeg mange ser

Og støtten blant Palestinerne ser da ut til å være stor, mener å huske en Poll som ble gjort rundt støtten til 7. oktober-angrepet blant alle land i MØ, og der nå Palestina skyhøyt. Husker ikke helt hvem det var som postet det, men det er ganske mange sider siden. Mulig det var Snikpellik som postet det (?) 

Det er forståelig at palestinere får mye støtte. De er offre for både sin egen makt og Israel. 

Israel er overlegne på alle punkter. Samtidig setter de seg i en offerrolle, bruker mye propaganda og lukker ørene for alle andre, i tillegg begår grusomheter mot palestinere i årevis utover det å forsvare seg. De handler som om de over enhver lov og alle som kritiserer dem er antisemittistiske. Det tror jeg gir avsmak for de fleste. 

Så må man skille BN og regjeringen, israelere og jøder. BN og regjeringen representer ikke alle israelere og jøder. Israel representerer ikke alle jøder. På samme måte Hamas ikke representerer alle palestinere eller muslimer. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (8 timer siden):

Legg gjerne med noen kilderhenvisning som med sikkerhet slår fast at hele FN og alt dets arbeid er korrupt. Magefølelse / jeg liker ikke / jeg tror ikke, hjelper lite og blir bare støy i denne tråden. 

FN har visst om i mange år hva Hamas står for, de vet hva de gjør mot palestinerne og gjør ingenting. Kilder...... vet ikke hvilken av de jeg skal sende for det finnes tusener som viser at FN ikke bryr seg, de foretar seg fint lite der islamske land er involvert. Takk!

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
anomys skrev (5 minutter siden):

FN har visst om i mange år hva Hamas står for, de vet hva de gjør mot palestinerne og gjør ingenting. Kilder...... vet ikke hvilken av de jeg skal sende for det finnes tusener som viser at FN ikke bryr seg, de foretar seg fint lite der islamske land er involvert. Takk!

FN bryr seg eller gjør fint lite. Arabere, muslimer har tillatt seg å drive slavehandel på sorte fram til vårt årtusen og de driver fortsatt på. 

Iom  at flere land i FN panelet er islamske er det med stor undring det fortsatt tillates slaveri i de landene. Irak, Iran, Jordan flere afrikanske land, Afganistan osv

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Og hva gjør regjeringen her i landet: Joda sender penger i bøtter og spann og hva annet de skulle trenge. Uten tanke for å fjerne terrorister som ikke bare gjør skade i MØ....

I Israel lever det 1.5 M muslimer, de lever, bor der fordi de ikke vil ha kaoset med Hamas.

Til en opplysning bor det like mange forskjellige folk i Israel som det bor i NY, Israel er en multikulturell smeltedigel

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...