Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

bshagen skrev (1 time siden):

Var det ikke Hamas-politiet også som ble halvveis forsvart her inne fordi dem drepte en Palestinsk guttunge som stjal fra en lastebil? 

Like grusomt om Hamas dreper sivile som Israel. Ingen tvil om at Hamas dreper palestinere. 

Men nå burde vel idf ha litt mer mellom ørene enn Hamas? 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Simen1 said:

"Henter nødhjelp" er en spesielt ladet beskrivelse. Ofte er det snakk om kaotiske og væpnede ran av nødhjelptransporter.

Det er jeg enig i. Men da bør man også å opp øynene for at Hamas ikke "plyndret" eller "stjal" nødhjelpen, men at de sikret den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (27 minutter siden):

Det hadde vært suverent. Bort med Hamas og den israelske regjeringen. Inn med nye regjeringer og holdningsendringer i begge leir. 

Men Hamas må nok fjernes med makt. I mellomtiden må man finne en fungerende løsning på nødhjelpen til palestinerne. Både at de får nok og det de trenger. 

 

Det er én ting dog, som setter en helt avgjørende stopper for fred i denne regionen, og det er religion. For de aksepterer hverandre overhodet ikke, de har hver sin "hellige rett". Så å legge fra seg hver sin bok før de går for samarbeid? Det tror jeg sitter langt inne, altfor langt inne

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, bshagen said:

Var det ikke Hamas-politiet også som ble halvveis forsvart her inne fordi dem drepte en Palestinsk guttunge som stjal fra en lastebil? 

Det var meg. Jeg forsvarte ikke politidrapet, men fortalte at man hadde behov for å sikre nødhjelpen mot plyndring, og at anklagene om henrettelse trolig ga et feil bilde av hendelsesforløpet.

Jeg synes de innleggene der står seg særdeles bra, i motsetning til det jeg ble møtt med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (2 minutter siden):

Like grusomt om Hamas dreper sivile som Israel. Ingen tvil om at Hamas dreper palestinere. 

Men nå burde vel idf ha litt mer mellom ørene enn Hamas? 

Definitivt. Likevel så hadde jeg likt å sett litt mer søkelys på faktisk hva Hamas driver med i Gaza også, ikke bare IDF. IDF er, i mangelen av bedre ord, altfor brutale. Men Hamas er der også, men det er det liksom "ingen" som snakker om, hvor jævlige de er. Det er litt som alle jødene som døde under 2. verdenskrig. Alle vet jo at det pågikk nesten like mye galskap og drap av Russere, men siden dette var mye av deres egne, så er det liksom "greit". Og det syns jeg er dritsynd. Jeg skulle ønske noen nøstet skikkelig opp i Hamas og fant ut av hva det er de driver med, gav de kritikk der de fortjente det. Kun på den måten tror jeg man kan kvitte seg med de, for de vil da miste sin popularitet 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (5 timer siden):

Alle skoler på Gaza er stengt og uten elever eller ansatte.

Så, nei, de gjemte seg ikke blant sivile.

Det vil dog bli brukt som argument mot Israel i ettertid at de kriget mot Hamas-krigerne på denne skolenn. "Israel har angrepet en SKOLE på Gaza". Sivile installasjoner som dette ble vel også nevnt som områder man ikke skulle krige fra den listen som ble lagt ut igår over krigsforbrytelser.. Men nå brøt jo Hamas absolutt alle de punkt fra før av da, så da er det vel ikke så farlig.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (27 minutter siden):

Det var meg. Jeg forsvarte ikke politidrapet, men fortalte at man hadde behov for å sikre nødhjelpen mot plyndring, og at anklagene om henrettelse trolig ga et feil bilde av hendelsesforløpet.

Jeg synes de innleggene der står seg særdeles bra, i motsetning til det jeg ble møtt med.

Tankeeksperimentet er i grunn ganske enkelt. "Er det galt å stjele?" Svaret er selvsagt JA, fordi det er i mot lovgivningen. Men motivet kommer jo ikke frem i spørsmålet. Så hvis man omformulerer og spør "Er det galt å stjele fordi man ønsker å brødfø sine barn?" Svaret juridisk er jo fremdeles JA, men nå er det plutselig ikke umoralsk galt å stjele lenger. Guttungen fortjente ikke straffen, og familien enda mindre. Det ble vel brent noen dekk på utsiden av politistasjonen ettersom jeg husker, men det er ikke mye folk klarer når man står opp mot folk med våpen, uten våpen selv. 

Så barn stjeler nødhjelp. Hamas politi svarer med å drepe de som gjør det. Men det *kan* hende det Hamas sin skyld at de er i den situasjonen de er i, og pga Hamas sin måte å styre på så ender de opp med desperate folk som dessverre må stjele for å overleve. Og da er svaret at de må drepes. Det er en rimelig trist sirkel. En myndighet som er mer opptatt av å krige med naboen enn sine egne folk, og når det folket atpåtil sliter så er det ingenting i veien for at de kan drepes. 

Det blir veldig ordsalat fra meg her nå. Poenget er at alle har en grunn til å gjøre det de gjør, ingen går rundt og tenker at de er "ondskapsfulle" (nesten ingen). Om du er Palestiner, Hamas, IDF, fra Løkka eller hvor nå enn. Store folkemasser inneholder individer som mener de handler som de skal gjøre i sine situasjoner, stort sett. For oss så er dilemmaet om vi skal ha handlenett eller plastpose, mens problemstillingen er kanskje annerledes andre steder. 

Men det er lett å peke på andre. Og det er lett for andre og peke på de andre igjen. Men det er ingen som ser på seg selv :) 

Endret av bshagen
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, DukeNukem3d said:

Det vil dog bli brukt som argument mot Israel i ettertid at de kriget mot Hamas-krigerne på denne skolenn. "Israel har angrepet en SKOLE på Gaza". Sivile installasjoner som dette ble vel også nevnt som områder man ikke skulle krige fra den listen som ble lagt ut igår over krigsforbrytelser.. Men nå brøt jo Hamas absolutt alle de punkt fra før av da, så da er det vel ikke så farlig.

Ja. Dette gjelder for øvrig også Ukrania. Vi husker alle Amnesty-rapporten, som i og for seg var riktig, men som vakte enorme reaksjoner, fordi man selvfølgelig skulle kunne bruke slike installasjoner som forsvarsposisjoner. Det hadde vært en fordel om vi ble kvitt hykleri og falske anklager, på alle sider i alle konflikter.

Ellers er det et spørsmål om et forlatt skolebygg egentlig er en skole eller ikke. Det er i hvert fall sikkert at man ikke "gjemmer seg blant sivile" i et forlatt skolebygg, som var påstanden som ble antydet.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bshagen skrev (11 minutter siden):

Definitivt. Likevel så hadde jeg likt å sett litt mer søkelys på faktisk hva Hamas driver med i Gaza også, ikke bare IDF. IDF er, i mangelen av bedre ord, altfor brutale. Men Hamas er der også, men det er det liksom "ingen" som snakker om, hvor jævlige de er. Det er litt som alle jødene som døde under 2. verdenskrig. Alle vet jo at det pågikk nesten like mye galskap og drap av Russere, men siden dette var mye av deres egne, så er det liksom "greit". Og det syns jeg er dritsynd. Jeg skulle ønske noen nøstet skikkelig opp i Hamas og fant ut av hva det er de driver med, gav de kritikk der de fortjente det. Kun på den måten tror jeg man kan kvitte seg med de, for de vil da miste sin popularitet 

Jeg er enig i mye. Men da må det være rom for mer upartisk presse i Gaza, mer beskyttelse av pressen samt mer tilgang på satellittbilder. 

Jeg tror forøvrig ikke at Hamas er så populære. Tror de fleste er inneforstått med hvor grusomme Hamas er/er i stand til. Støtter Israel i å ta Hamas. Men at mange misoppfatter kritikk mot Israel som støtte til Hamas. Men folk er forferdet over det Israel gjør. De går langt over streken og det har de gjort i mange år. Samtidig forstår man at Israel ønsker å beskytte seg selv. Dette gjør jo konflikten og krigen alt annet enn svart hvitt. 

Man må også ta med i beregningen ulikhetene mellom Israel og Palestina. Økonomisk, militært, makt, kunnskap, teknologi, velferd, resurser etc. De bør ha mer mellom ørene enn Hamas og Palestina gerenelt. Nå viser de ikke akkurat det. Desverre går nok dette utover israelere også. 

Det nytter ikke å fortelle verden hvor grusomme Hamas er, når Israel - som skal fremstå som vestlig, demokratisk og sivilisert - gjør jævelige ting mot palestinere. Jeg tror også det er derfor Israel får mye motstand internasjonalt. Ikke fordi de er imot Israel eller støtter Hamas, men for å peile Israel inn på "rett sti" som gavner både Israel og Palestina. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, anomys said:

Stoler ikke på FN rapporter. FN  er korrupt.

FN har gitt Israel 15  resolusjoner  til Israel.

og totaldiktaturer  som td NordKorea.

 

Legg gjerne med noen kilderhenvisning som med sikkerhet slår fast at hele FN og alt dets arbeid er korrupt. Magefølelse / jeg liker ikke / jeg tror ikke, hjelper lite og blir bare støy i denne tråden. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Aviene said:

Jeg bare legger denne her uten noen øvrige kommentarer.

https://unwatch.org/evidence-of-unrwa-aid-to-hamas-on-and-after-october-7th/

EU gjenopptar finansieringen av UNRWA.
https://www.dw.com/en/eu-to-release-vital-funds-for-palestinian-aid-organization-unrwa/a-68423061

Israel har fortsatt ikke fremlagt bevis på sine påstander.
https://www.theguardian.com/world/2024/mar/01/unrwa-funding-pause-employees-october-7-hamas-attack-claims-no-evidence-un

 

Rakner det?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (14 minutter siden):

Det går igjen. Israel sier de har bevis. Men ingen får se disse bevisene eller så underbygger bevisene ikke påstandene til Israel. 

Bemerkelsesverdig at Israel kom med påstandene om UNRWA rett etter ICJ erklærte at Israel må gjøre mer for den humanitær situasjonen i Gaza. 

Mulig sabotasje av nødhjelp? I såfall vil dette slå hardt tilbake på Israel. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ørjanø said:

Mulig sabotasje av nødhjelp? I såfall vil dette slå hardt tilbake på Israel. 

Jeg registrerer at israeltrollene anser at det er en god ting at den organiserte utdelingen av mat og vann bryter sammen på Gaza i disse dager. Dette skjer samtidig som det kommer meldinger om barn som dør av underernæring.

Den humanitære krisen blir verre dag for dag, og nå er det Israel som har det direkte ansvaret (som okkupant) ettersom de har avskaffet det som fantes av myndigheter på Gaza. Jeg kan ikke forstå annet enn at dette svekker Israels sak i ICJ.

 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...