Dotten Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Imaginacíon skrev (25 minutter siden): Men her snakker vi om eksplosiver, altså drap. Og at mossad spionerer på deg gjennom mobiltelefonen virker ikke betryggende. Mindreårige kaster håndgranater og takker ja til bestillingsdrap i Norge den dag i dag. Foxtrot-nettverket har kobling til Iran. Barn brukes altså, som er mer nådeløst og skremmende enn teknologiske duppedingser. Det kan fremstå noe bløyd å anta at eksempelvis ikke Russland, med hybrid krigføring, ikke er kapabel til lignende grep hva angår land som hjelper Ukraina. 3
Imaginacíon Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) 18 minutes ago, Dotten said: Mindreårige kaster håndgranater og takker ja til bestillingsdrap i Norge den dag i dag. Foxtrot-nettverket har kobling til Iran. Barn brukes altså, som er mer nådeløst og skremmende enn teknologiske duppedingser. Det kan fremstå noe bløyd å anta at eksempelvis ikke Russland, med hybrid krigføring, ikke er kapabel til lignende grep hva angår land som hjelper Ukraina. Hvor mange døde og skadede er det av håndgranatkasting i Norge? Jeg hadde heller tatt en upresis kastet håndgranat fremfor at mobilen sprengte i lomma mi eller i hendene mine og opp i fjeset. Endret 5 timer siden av Imaginacíon
Ballalaika Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Imaginacíon skrev (25 minutter siden): Det var en krigsforbrytelse Selvfølgelig ikke. 3
Rhabagatz Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 33 minutes ago, Imaginacíon said: Det var en krigsforbrytelse. Thus, non-combatant medical personnel – such as the medics killed by pager explosions, whether or not they were working at hospitals linked to Hezbollah, as well as workers at Hezbollah-associated charities, teachers and Hezbollah members of the Lebanese parliament – aren’t legitimate military targets. https://www.ibanet.org/lebanon-device-attacks At det rammet ikke-militære ledere og mellomledere gjør det ikke nødvendigvis til en krigsforbrytelse. Når det slår ut stort sett hele den militære kommandolinjen, har det en voldsom militær verdi. Da er tapene ikke uproporsjonale. 1 3
Imaginacíon Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) 4 minutes ago, Rhabagatz said: At det rammet ikke-militære ledere og mellomledere gjør det ikke nødvendigvis til en krigsforbrytelse. Når det slår ut stort sett hele den militære kommandolinjen, har det en voldsom militær verdi. Da er tapene ikke uproporsjonale. Det rammet sykepleiere som jobbet på Hezbollah-linkede sykehus og andre sivile. Endret 4 timer siden av Imaginacíon
Maabren Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden On 10/29/2025 at 4:46 PM, Rhabagatz said: I så fall må vel alle forsøk på å lure Israel anses som absurde, og med mindre man tror at Hamas består av retarderte idioter, så må man nesten tro at de sendte feil lik i god tro. Da er eneste plausible forklaringen på dette (bortsett fra iscenesettelse) at Hamas satt på liket fra før, men holdt det igjen. Det er ikke utenkelig. Du pirker borti sannheten nå. Hamas består av retarderte idioter og det som verre er... 2
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Imaginacíon skrev (3 minutter siden): Det rammet sykepleiere som jobbet på Hezbollah-linkede sykehus og andre sivile. Det betyr ikke at det var uproposjonalt når det slo ut hele hizbollah-ledelsen 4
Ballalaika Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Imaginacíon skrev (4 minutter siden): Det rammet sykepleiere som jobbet på Hezbollah-linkede sykehus og andre sivile. Krig rammer nesten uunngåelig sivile. Det blir ikke krigsforbrytelse av den grunn, ellers blir all krigføring krigsforbrytelse. Anbefaler deg egentlig å sette seg inn i generelt hva krigsforbrytelser er. 4
Rhabagatz Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 5 minutes ago, Imaginacíon said: Det rammet sykepleiere som jobbet på Hezbollah-linkede sykehus og andre sivile. Ja, jeg er klar over det. Målet var å lamme hele Hizbollahs kommandostruktur. Det lyktes de med. Dessverre dør sivile i krig under noen omstendigheter, og dette var en slik omstendighet. Du kan sammenligne det med å drepe sivile passasjerer i et tog som frakter store mengder våpen. 1
Imaginacíon Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 3 minutes ago, Tussi said: Det betyr ikke at det var uproposjonalt når det slo ut hele hizbollah-ledelsen Men hadde de gjort alt de kunne for å unngå sivile tap? Mossad skal visstnok være verdensledende innen etterretning, så det virker ikke slik.
Imaginacíon Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Just now, Rhabagatz said: Ja, jeg er klar over det. Målet var å lamme hele Hizbollahs kommandostruktur. Det lyktes de med. Dessverre dør sivile i krig under noen omstendigheter, og dette var en slik omstendighet. Du kan sammenligne det med å drepe sivile passasjerer i et tog som frakter store mengder våpen. Nei det kan det ikke, fordi dette var rettede angrep.
Ballalaika Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Imaginacíon skrev (18 minutter siden): Men hadde de gjort alt de kunne for å unngå sivile tap? Mossad skal visstnok være verdensledende innen etterretning, så det virker ikke slik. Man trenger ikke gjøre alt for å unngå sivile tap. Det må være noen rimelighetens grenser. Forutsigbare sivile tap er også tillatt, så lenge de er proporsjonal med den militære nytten. Noe den selvfølgelig er her. Må innrømme at jeg stusser over at du trenger å få dette forklart, det er jo helt elementært ifht hva som regnes som krigsforbrytelser. Og så er det jo hva som er alternativet. For å få samme militære effekten måtte man feks brukt tradisjonell bombing fra feks fly. Som ville medført eksponentielt flere sivile tap. Så ikke bare er dette ikke en krigsforbrytelse, man kan godt kalle det en anti-krigsforbrytelse . Endret 4 timer siden av Ballalaika 2 1
Ballalaika Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Imaginacíon skrev (13 minutter siden): Nei det kan det ikke, fordi dette var rettede angrep. Rettet mot Hizbolla. 3
Simen1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Imaginacíon skrev (20 minutter siden): Men hadde de gjort alt de kunne for å unngå sivile tap? Mossad skal visstnok være verdensledende innen etterretning, så det virker ikke slik. Nei, de gjorde ikke alt for å unngå sivile tap. De kunne for eksempel avlyst hele aksjonen og latt Hizbollahs kommandostruktur fortsette som før. Det ville spart noen sivile tap der og da, men ville kostet mange sivile liv som følge av Hizbollahs handlinger etter det. Derfor står det ikke i genevekonvensjonene at man skal gjøre alt for å unngå sivile tap. I genevekonvensjonene står det at sivile tap er en akseptabel del av krigføring så fremt de militære tapene er proporsjonale. Kontrollspørsmål: Kan du forklare meg kjapt hva ordet proporsjonal betyr, så jeg kan se at du forstår det? Deretter vurdere proporsjonaliteten i akkurat det angrepet vi snakker om her med en forklarende tekst sånn at jeg kan se at du forstår hva det betyr i praksis? Endret 4 timer siden av Simen1 Hamas->Hizbollah 2 1
Imaginacíon Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 6 minutes ago, Simen1 said: Nei, de gjorde ikke alt for å unngå sivile tap. De kunne for eksempel avlyst hele aksjonen og latt Hizbollahs kommandostruktur fortsette som før. Det ville spart noen sivile tap der og da, men ville kostet mange sivile liv som følge av Hizbollahs handlinger etter det. Derfor står det ikke i genevekonvensjonene at man skal gjøre alt for å unngå sivile tap. I genevekonvensjonene står det at sivile tap er en akseptabel del av krigføring så fremt de militære tapene er proporsjonale. Kontrollspørsmål: Kan du forklare meg kjapt hva ordet proporsjonal betyr, så jeg kan se at du forstår det? Deretter vurdere proporsjonaliteten i akkurat det angrepet vi snakker om her med en forklarende tekst sånn at jeg kan se at du forstår hva det betyr i praksis? Hvis du kan forklare meg hvordan dette angrepet står i forhold til prinsippet om distinksjon, skal jeg se på det med proporsjonalitet.
DukeNukem3d Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Imaginacíon skrev (1 time siden): Det var en krigsforbrytelse. Det må være noe av det dummeste jeg har hørt noen gang. Israel tok med en enkelt aksjon ut hele Hizbollah sin ledelse. Fullstendig legitime mål til minimalt med sivile tap. Dere som har klaget så lenge på at antall sivile tap har vært for høye burde jo juble når Israel får til en målrettet aksjon mot islamistiske terrorister (som dere påstår dere ikke er for). Så kan du jo se for deg hvor mange sivile tap det ville kostet både i Libanon og i Israel hvis begge sider heller fikk avfyrt alle raketter de har mot hverandre. Hizbollah plasserte mange raketter i sivile områder også. Ville det vært bedre synes du? Var det 70.000 raketter de hadde siktet inn mot Israel? Det ville gjort betydelig skade og så ville nok Israel svart enda hardere tilbake. Potensielt 100.000vis av døde, så klager du heller på at Israel heller helt enkelt tar ut hele Islamist-ledelsen til Hizbollah og unngår det? Endret 4 timer siden av DukeNukem3d 2
Ballalaika Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Imaginacíon skrev (4 minutter siden): Hvis du kan forklare meg hvordan dette angrepet står i forhold til prinsippet om distinksjon, skal jeg se på det med proporsjonalitet. Pagerne var bestilt for og ble utdelt til Hizbolla, med ledelse og nøkkelperson overrepresentert. Man derfor anta at hovedsakelig Hizbolla blir rammet. Der ivaretas distinksjonsprinsippet. Endret 4 timer siden av Ballalaika 1 1
Imaginacíon Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 2 minutes ago, DukeNukem3d said: Det må være noe av det dummeste jeg har hørt noen gang. Israel tok med en enkelt aksjon ut hele Hizbollah sin ledelse. Fullstendig legitime mål til minimalt med sivile tap. Dere som har klaget så lenge på at antall sivile tap har vært for høye burde jo juble når Israel får til en målrettet aksjon mot islamistiske terrorister (som dere påstår dere ikke er for). Så kan du jo se for deg hvor mange sivile tap det ville kostet både i Libanon og i Israel hvis begge sider heller fikk avfyrt alle raketter de har mot hverandre. Hizbollah plasserte mange raketter i sivile områder også. Ville det vært bedre synes du? 3000 ble skadet, mange av dem sivile, det var ikke minimalt med sivile tap.
Simen1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Imaginacíon skrev (3 minutter siden): Hvis du kan forklare meg hvordan dette angrepet står i forhold til prinsippet om distinksjon, skal jeg se på det med proporsjonalitet. Jeg spurte først - du svarer først. Det er regelen når man stiller motspørsmål. 1
DukeNukem3d Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Imaginacíon skrev (5 minutter siden): 3000 ble skadet, mange av dem sivile, det var ikke minimalt med sivile tap. Det viktige er vel antall drepte og at mange Hizbollah-folk ble uskadeliggjort. Og det var minimalt med sivile døde, angrepet tok målrettet ut militante legitime mål. Et angrep som burde hylles og som sparte mange sivile liv på begge sider for de som påstår de er opptatt av sånt. Endret 4 timer siden av DukeNukem3d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå