Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sir skrev (1 time siden):

Forøvrig selektivt å kun se på område C der Israel administrerer, og ikke ta med område A og B i prosentregningen når vi snakker om byggetillatelser. Hvor mange israelere får byggetillatelse i område A og B?

Selektivt ?  Er ganske selektivt av deg å se bort ifra at område C med 300 000 palestinere ble okkupert av Israel.  Det er ikke slik at palestinerne har invadert Vestbredden, det er det Israelerne som har gjort.

Ellers relevant å se på område C all den tid Israel er i ferd med å annektere hele Vestbredden som inkluderer A og B

Og... siden du ikke gadd se på videoen med engelskmannen (med jødisk bakgrunn) som syklet solo gjennom Vestbredden så var det der en opptelling på 224 outposts og 141 settlements = 365 bosettinger som alle er illegale ihht internasjonal lov.

Dvs i område B mens de forbereder full annektering.

Det sier seg selv at 10 byggetillatelser pr år for en befolkning på 300 000 palestinere som er i okkupert område C er altfor lite.  Spesielt når flyktningeleire telles som ulovlige.  Er vel kun Israel som er barbariske nok til å ødelegge flyktningeleire, men de har en historie med å utføre massakre i flyktningeleire også...

https://peacenow.org.il/en/the-civil-administration-acknowledges-extreme-discrimination-in-building-permits-and-law-enforcement-between-palestinians-and-settlers

Sitat

The Civil Administration acknowledges that 95% of Palestinian building permit applications in Area C are rejected. In practice, over the past twenty years, on average, less than 10 permits are granted per year. According to the administration, there are over 300,000 Palestinians living in Area C. 

I Jenin som f.eks. er i område A har Israel ødelagt mange hus.

https://www.bbc.com/news/articles/c5ype8w6ynwo

Mange israelere får byggetillatelse i område B både til "settlements" og stilltiende også til "outposts" (uautoriserte bosettinger) som dels isolerer palestinske landsbyer, stenger veier palestinerne kan bruke mellom sine områder.

https://www.aljazeera.com/features/longform/2025/9/8/israels-settler-outposts-choke-palestinian-life-in-west-banks-villages

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rune_says skrev (10 minutter siden):

Selektivt ?  Er ganske selektivt av deg å se bort ifra at område C med 300 000 palestinere ble okkupert av Israel. 

Vel, nå diskuterte vi bare C, og jeg trakk også inn område A og B. Kan ikke si jeg synes det er selektivt av meg.

Rune_says skrev (10 minutter siden):

Dvs i område B mens de forbereder full annektering.

Radikale settlere har jeg ikke noe til overs for, vi diskuterte byggetillatelser.

Rune_says skrev (14 minutter siden):

Det sier seg selv at 10 byggetillatelser pr år for en befolkning på 300 000 palestinere som er i okkupert område C er altfor lite. 

Det er meget sannsynlig, men det er ingen automatikk i det. Norge har også underskudd på boliger, men det betyr ikke automatisk at det er masse hjemløse folk her. Hva vet vi om befolkningsveksten og behovet for palestinske boliger i område C?

Rune_says skrev (1 time siden):

I Jenin som f.eks. er i område A har Israel ødelagt mange hus.

I Gaza også, men nå snakket vi vel om byggetillatelser og riving av ulovlige bygg, ikke krigføring?

Rune_says skrev (1 time siden):

Mange israelere får byggetillatelse i område B både til "settlements" og stilltiende også til "outposts" (uautoriserte bosettinger) som dels isolerer palestinske landsbyer, stenger veier palestinerne kan bruke mellom sine områder

Så vidt jeg vet får ingen israelere byggetilatelse i område B. Det er et område hvor det er ulovlig for israelere å bygge både i israelsk og palestinsk lov. At det finnes utposter her som radikale bosettere benytter seg av gjør det ikke lovlig. Jeg er enig med deg om at radikale bosettere burde fjernes fort og hindres, og om nødvendig må de fengsles så de ikke fortsetter å lage nye utposter. IDF gjør ikke nok her, men så er dette heller ikke deres hovedmandat. Vi snakker om 100-200 personer totalt som har holdt på med dette i område B den siste tiden, så det er ikke akkurat en utbredt legalisert greie.

• Liker 3
Skrevet
Imaginacíon skrev (10 timer siden):

Vestbredden er i praksis en del av Israel, og der har 80% av innbyggerne få rettigheter.

Leser du i det hele tatt det du svarer på? Denne uttalelsen gir jo ingen mening ovenfor teksten du svarte på 😆

Jeg har jo sagt at jeg er kritisk til en del av det som skjer på Vestbredden, men hvordan har dette noe med saken å gjøre når Hamas ser på alle israelere som settlere og påstår de angrep settlere 7.oktober? Og palestinerne på Vestbredden i tillegg er Hamas sine politiske fiender..

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (9 minutter siden):

Hva skal han gjøre? Bombe dem? Gi Israel våpen så de kan bombe? Erklære dem for terrororganisasjon?

Samme helvete han lovte Houthiene. Sender vel et hangarskip til middelhavet, mister 2-3 F18 fly og seiler tilbake til USA igjen. 

• Liker 2
Skrevet
Rhabagatz skrev (11 minutter siden):

Hva skal han gjøre? Bombe dem? Gi Israel våpen så de kan bombe? Erklære dem for terrororganisasjon?

Tror de allerede har våpnene.

Han gir de grønt lys.

• Liker 2
Skrevet
Rhabagatz skrev (6 minutter siden):

Sier Hamas nei, vil krigen gjenopptas med full styrke og hele verden vil se at det er Hamas som står i veien for fred på Gaza.

Tilbudet om amnesti for Hamas-medlemmer, løslatelsen av mange palestinske fanger og den massive finansieringsstøtten til gjenoppbygging av Gaza vil også falle bort. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
6 minutes ago, VifteKopp said:

Sier Hamas nei, vil krigen gjenopptas med full styrke og hele verden vil se at det er Hamas som står i veien for fred på Gaza.

Tilbudet om amnesti for Hamas-medlemmer, løslatelsen av mange palestinske fanger og den massive finansieringsstøtten til gjenoppbygging av Gaza vil også falle bort. 

Så dette er trusselen hans? At krigen vil fortsette?

Jeg tror Hamas er innforstått med det, gitt.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
VifteKopp skrev (14 minutter siden):

hele verden vil se at det er Hamas som står i veien for fred på Gaza.

Det er ingenting som tyder på at verden vil se det.

• Liker 1
Skrevet
ParadiseCity skrev (9 minutter siden):

Så Trump har ikke gitt Israelerne grønt lys frem til nå? 

Hvis Hamas takker ja så blir det jo fredsavtale, så da vil vel ikke Israel ha grønt lys lenger.

• Liker 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (2 minutter siden):

Det essensielle i fredsplanen er egentlig ikke hva Israel og USA vil (som er allerede godt kjent), men at planen også har støtte fra Tyrkia, araberstatene, europeiske land, med flere. 

Det er i bunn og grunn et sterkt signal fra maktene som betyr noe om at Hamas må pakke sakene sine og at deres tid som herskere av Gaza er over. Araberne eller tyrkene vil ikke komme til deres unnsetning i fremtiden (og Iran er jo satt ute av spill). 

Dette er den beste dealen de får. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sir skrev (5 minutter siden):

Det er ingenting som tyder på at verden vil se det.

Det er jeg forsåvidt enig i.

Hatet mot Israel er hos mange større enn ønsket om fred. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
4 minutes ago, VifteKopp said:

Det essensielle i fredsplanen er egentlig ikke hva Israel og USA vil (som er allerede godt kjent), men at planen også har støtte fra Tyrkia, araberstatene, europeiske land, med flere. 

Det er i bunn og grunn et sterkt signal fra maktene som betyr noe om at Hamas må pakke sakene sine og at deres tid som herskere av Gaza er over. Araberne eller tyrkene vil ikke komme til deres unnsetning i fremtiden (og Iran er jo satt ute av spill). 

Dette er den beste dealen de får. 

Det står du fritt til å mene. Jeg har ikke hatt tid til å sette meg inn i forslaget.

Men jeg reagerer på Trumps latterlige trusler.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
Skrevet

After 9-month halt due to IDF offensive, central Gaza water supply to resume
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/after-9-month-halt-due-to-idf-offensive-central-gaza-water-supply-to-resume/

The Ramallah-based Palestinian Water Authority says that running water would return to central Gaza after damage to supply lines caused by Israel’s offensive in the territory cut off access for over nine months.

The authority says that during a trial, its teams restored flows to communities hooked up to the water main, encompassing nearly one million people living or displaced in Al-Maghazi, Al-Bureij, Nuseirat and Deir Al-Balah.

Almost all Gazans have been displaced during the nearly two years of war in the Gaza Strip, increasing the population density in central Gaza, which has been less affected by air strikes.

The repairs on the water main took time, the Water Authority says, because of military activity and the presence of Israeli forces, and had to be done in coordination with Israeli authorities.

The water line is supplied by Mekorot, the state-owned Israeli company that supplies 22 percent of the water in Gaza and the West Bank, according to the Palestinian statistics office, with the Ramallah-based Palestinian Authority footing the bill.

The Palestinian Authority, which oversees the Water Authority, still operates in certain civilian matters in the Gaza Strip, even though control of the territory was seized by its rival Hamas in 2007.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Rhabagatz skrev (49 minutter siden):

Det er vel noe med at vinden er i ferd med å snu. Om Hamas nekter fred så skiftes narrativet, det blir åpenbart i) det ikke er folkemord ii) hvor irrasjonelle aktørene Israel må hanskes med er

• Liker 3
Skrevet

En rekke unødvendig agressive/usaklige innlegg og personangrep er fjernet . Diskuter saklig og diskuter sak ikkke person. 

Modereringen skal ikke diskuteres i tråden

• Hjerte 4
Skrevet

Jeg ser at 20 punkts avtalen nevner at det skal være en internasjonal stabiliseringsstyrke (ISF) som skal, sitat: "Stabiliseringsstyrken vil fungere som en langsiktig, intern sikkerhetsløsning, og den vil jobbe med Israel og Egypt for å sikre grenseområder." Punkt 15, 16 og 17 beskriver vel hvordan dette skal foregå.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...