^fmj Skrevet i går, 00:20 Skrevet i går, 00:20 Ballalaika skrev (1 time siden): Jeg har aldri sagt at det er propaganda at tusenvis, mange av de sivile, har dødd i denne krigen. Men at omtale av dødsfall kvalifiserer som propaganda, propaganda er ikke nødvendigvis noe som er usant. 4
Ballalaika Skrevet i går, 00:28 Skrevet i går, 00:28 ^fmj skrev (7 minutter siden): Men at omtale av dødsfall kvalifiserer som propaganda, propaganda er ikke nødvendigvis noe som er usant. ?? 2 1
Rhabagatz Skrevet i går, 05:15 Skrevet i går, 05:15 (endret) 12 hours ago, Folkflesk said: Pinlig å se at Israel-vennene nå tyr til desperate angrep på media istedenfor å innrømme at de altfor lenge har forsvart ondskap og umenneskelighet. Det er aldri for sent å snu, men det virker som enkelte er så opptatt av å ikke "ta feil" at de heller går ned med skipet og kamikaze-kapteinen Netanyahu enn å hoppe over i en livbåt. Hadde jeg vært dem hadde jeg i det minste hatt skamvett til å holde kjeft. Uten at vi går inn på enkeltdebattanter (vi vil unngå persondebatt), så er det ikke så mange alternativer når det gjelder hvorfor. Konspirasjonsofferet De som mener at det ikke foregår utsulting og at alt er iscenesatt av Hamas med god hjelp av internasjonale organisasjoner, nasjonale myndigheter, ideelle organisasjoner og medier. Trollet De som er innforstått med og støtter Israels handlinger, og er ute etter å ødelegge debatten, skape forvirring eller tone ned grusomhetene. Hateren Det er terrorstøttende muslimer vi snakker om. De fortjener det. De tvinger oss til å drepe barn. Fornekteren Det er psykologisk tungt å innrømme at man tok feil. Her lukker vi øynene, holder for ørene og roper "UUUUAAAAH". Endret i går, 07:53 av Rhabagatz 8 1
Ballalaika Skrevet i går, 06:55 Skrevet i går, 06:55 (endret) Uten at vi går inn på enkeltdebattanter (vi vil unngå persondebatt), så er det ikke så mange alternativer når det gjelder hvorfor enkelte støtter Hamas: Jødehateren Mener jødene er makten bak makten iverden og mener Hamas bør få fortsette der Hitler slapp. Palestinerhateren Ønsker Palestinerne alt vondt og innser at Hamas sin fortsatte strategi med menneskeofring vil sikre palestinerne lidelser i hvertfall noen generasjoner til. Jøde& Palestinerhateren Innser at palestinerne er mye godt etterkommere av konverterte jøder, og dermed jøder. Hamas slår to fluer i en smekk ved å være begge folkeslagenes svøpe. Virtue signalleren Synes krigen har vært en vidunderlig plattform for å late som man er et godt menneske uten særlig egentlig kostnad. Måtte den vare evig Endret i går, 06:56 av Ballalaika 4 3
Folkflesk Skrevet i går, 07:06 Skrevet i går, 07:06 (endret) ParadiseCity skrev (7 timer siden): «Selvhatende jøde» er et uttrykk som jeg hører stadig fra USA om dagen, gjerne fra personer som selv ikke er jøder. Både Chris Cuomo og Douglas Murray har brukt det direkte mot jødiske individer som har vært kritiske til Israel sin krigføring. Folk som mener at jøder, uavhengig av hvor de er fra, er programforpliktet til å være lojale mot Israel er de verste anti-semittene av alle. Trump er også med i den klubben. Endret i går, 07:10 av Folkflesk 5 2
Mannen med ljåen Skrevet i går, 07:11 Skrevet i går, 07:11 Er Trump den verste antisemitten av alle? Verre enn HAMAS, Ayatollah og Hitler? 2 1
Vokteren Skrevet i går, 07:53 Skrevet i går, 07:53 Mannen med ljåen skrev (36 minutter siden): Er Trump den verste antisemitten av alle? Verre enn HAMAS, Ayatollah og Hitler? Trump er bare en selvskrytende 3-åring med enormt behov for oppmerksomhet, en løgnaktig bølle med «dra-til-tryne» og en inkompetent populist. 3
VifteKopp Skrevet i går, 08:11 Skrevet i går, 08:11 Rhabagatz skrev (På 26.7.2025 den 7.46): Det er ikke noe forslag Frankrike kommer med. Det er en anerkjennelse av en palestinsk stat, på samme måte som ca. 150 andre land. Denne staten har internasjonalt anerkjente grenser (67-grensene). Det eneste hinderet for realiseringen av den palestinske staten er Israels okkupasjon av denne palestinske statens territorium. I en anerkjennelse av en stat, ligger det også implisitt et forslag om hvordan staten skal se ut og dermed bli til. Derfor er det viktig at man anerkjenner noe som er realistisk, som for du selv sier: Israel okkuperer per dags området hvor denne teoretiske staten skal eksistere og det finnes ingen militær styrke som kan eller vil drive dem ut. Derfor mistenker jeg at Macron gjør dette mest av innerikspolitiske grunner: nemlig stemmesanking hos de venstrevridde og muslimene. Det ser ikke ut som Frankrike - eller Europa for den saks skyld - har evnen til å gjøre noe for palestinerne annet enn å komme med løse fordømmelser. 2
Folkflesk Skrevet i går, 08:35 Skrevet i går, 08:35 (endret) Mannen med ljåen skrev (1 time siden): Er Trump den verste antisemitten av alle? Verre enn HAMAS, Ayatollah og Hitler? Sikkert ikke like besatt av jøder som Adolf, men ingen tvil om at han er en stor rasist og anti-semitt. Har bl.a omtalt Netanyahu som "your leader" når han snakket til amerikanske jøder. Endret i går, 08:38 av Folkflesk 4
Red Frostraven Skrevet i går, 09:53 Skrevet i går, 09:53 (endret) Ballalaika skrev (11 timer siden): Det er alltids fare for en sultkatastrofe. aLlTiDs FaRe fOr En SuLtKaTaStRoFe. ...med mindre folk har nok mat og får distribuert den. Så. Hvem er ansvarlige for at det blir sult, når det finnes nødhjelp som kunne blitt distribuert -- mens Israel nekter folk å få den? Det meste av nødhjelpen kom frem før IDF tok over. https://www.msn.com/en-us/news/world/us-government-review-found-no-evidence-of-widespread-hamas-theft-of-gaza-aid/ar-AA1JiHE9 --- Har noen advart mot at det kom til å dø folk av sult som følge av måten Israel har kuppet nødhjelpen på? Tar de feil? Er sult et problem som utvikler seg over tid, etter hvert som lagre av korn og hemetikk forsvinner fra folk sine hjem, eller et problem som skjer raskt og forsvinner raskt? Det starter sakte, og eskalerer fort; De som dør har ikke sultet i et par dager. De svakeste dør først. Sitat Samtidig som graden av propaganda gjør at man må bevare sin kritiske sans ifht informasjonsbildet. Det går an å slå på to hjerneceller om gangen når man vurderer noe. ...altså. De siste par titalls så har vi sett lenker til israelsk sionistisk propaganda -- som lyger -- og jeg har enda til gode å se noe som kan kalles pro-Hamas propaganda av det jeg har lest i år. Det er lenket til sionistiske tenketanker som lyger om dødstall, sionistiske aktører sine meningsytringer om krigen, og det er jo åpenbart at mange her følger konservative influencere og/eller MIFF -- som setter agenda milevis over både sannhet, og langt over rettferdighet. Legg merke til at de reelle dødstallene er langt over 100 000 nå -- i følge kilder som faktisk vet noe om krig. Hamas helsemyndigheter er enda ikke tatt i forfalsking av tallene. Endret i går, 10:08 av Red Frostraven 4 1
leifeinar Skrevet i går, 09:54 Skrevet i går, 09:54 VifteKopp skrev (1 time siden): I en anerkjennelse av en stat, ligger det også implisitt et forslag om hvordan staten skal se ut og dermed bli til. Derfor er det viktig at man anerkjenner noe som er realistisk, som for du selv sier: Israel okkuperer per dags området hvor denne teoretiske staten skal eksistere og det finnes ingen militær styrke som kan eller vil drive dem ut. Vesten kan motivere okkupentene til å bo i eget land. Man kan jo fint begynne med omfattende sanksjoner. 3 1
Ballalaika Skrevet i går, 11:26 Skrevet i går, 11:26 Red Frostraven skrev (1 time siden): Så. Hvem er ansvarlige for at det blir sult, Hovedsakelig Hamas, selvfølgelig Red Frostraven skrev (1 time siden): og jeg har enda til gode å se noe som kan kalles pro-Hamas propaganda av det jeg har lest i Dette blir mest komisk 5 1
Red Frostraven Skrevet i går, 11:29 Skrevet i går, 11:29 (endret) Ballalaika skrev (3 minutter siden): Hovedsakelig Hamas, selvfølgelig Dette blir mest komisk Hvem er ansvarlig for at nødhjelpen ikke kommer inn? Du kan ikke si HAMAS, i og med at det er Israel som har tatt monopol på distribusjon av nødhjelp, mot alle fornuftige mennesker sin vilje. Altså, hvorfor lyger du? Eller innbiller du deg at Israel ikke er ansvarlige for konsekvensene av måten de saboterer utdeling av nødhjelp på? --- Hvilken HAMAS-propaganda har du lest, konkret..? Jeg har gjentatte ganger påpekt når dere poster sionistisk propaganda som lyger på Israel sine vegne, og det har skjedd gjentatte ganger. Endret i går, 11:31 av Red Frostraven 4 2
Ballalaika Skrevet i går, 11:37 Skrevet i går, 11:37 Red Frostraven skrev (5 minutter siden): Hvem er ansvarlig for at nødhjelpen ikke kommer inn? Du kan ikke si HAMAS Jeg sa nettopp Hamas, så tydeligvis kan jeg si Hamas. Dvs hovedsakelig Hamas. Red Frostraven skrev (6 minutter siden): Hvilken HAMAS-propaganda har du lest, konkret..? Jeg har gjentatte ganger påpekt når dere poster sionistisk propaganda som lyger på Israel sine vegne, og det har skjedd gjentatte ganger. Du høres bare ut som komiske Ali når du liksom bokstavelig talt ikke har sett pro-Hamas-propaganda. Sorry altså. 5
Rhabagatz Skrevet i går, 11:48 Skrevet i går, 11:48 (endret) 17 hours ago, Snikpellik said: Washington Post har en meget sterk, men også informativ artikkel om sulten som nå brer seg over Gazastripen og som har begynt å ta livene til ikke bare de aller svakeste. Gazans are dying of hunger. Here’s what happens to a starving human body https://www.washingtonpost.com/world/interactive/2025/gaza-hunger-starvation-children-body/ Under near-total Israeli siege, the more than 2 million people in Gaza — including some 1 million children — face desperate and worsening hunger. Nearly 1 in 3 people are going multiple days without eating, according to the United Nations, and Gaza’s few remaining hospitals are reporting rising deaths from malnutrition and starvation. Photos and videos from the territory show emaciated children with skin stretched tightly over bones and distended bellies. (...) Doctors and nutrition experts say the children who survive the lack of nourishment — and the ongoing bombing, infectious diseases and psychological trauma — are often condemned to face a lifetime of health woes. Malnutrition can rob them of the ability to fully develop their brains and bodies. Many will be shorter and physically weaker as a result. “At the simplest level, if you have impaired nutrition and growth, your brain stops growing,” said Zulfiqar Bhutta, a physician and chair of global child health at the Hospital for Sick Children in Toronto. Det har kommet til et punkt hvor selv Tyskland må agere: Den tyske regjeringen er klare til å øke presset mot Israel om deres krigføring i Gaza. – Forbundskansleren var veldig tydelig i telefonsamtalen med den israelske statsministeren om at regjeringen er forberedt på å øke presset dersom det ikke gjøres fremskritt, sier en talsperson for den tyske regjeringen. Tysklands forbundskansler Friedrich Merz snakket søndag med Israels statsminister Benjamin Netanyahu. Der ba han Israel få til en våpenhvile og slippe inn nødhjelp. – I prinsippet er vi forberedt på å ta ytterligere skritt, noe som også er formålet med sikkerhetsmøtet i ettermiddag, sier han, og henviser til et møte i det tyske sikkerhetskabinettet. Tyskland har gjennom krigen vært en sterk støttespiller for Israel og har i stor grad unnlatt å kritisere krigføringen i Gaza. NRK/NTB Endret i går, 11:49 av Rhabagatz 3 1
Red Frostraven Skrevet i går, 11:51 Skrevet i går, 11:51 (endret) Ballalaika skrev (20 minutter siden): Jeg sa nettopp Hamas, så tydeligvis kan jeg si Hamas. Dvs hovedsakelig Hamas. Hvem har gitt nødhjelp, til hvem. Hvem hindrer nødhjelpen fra å distribueres raskere, og med hvilken rett. Sitat Du høres bare ut som komiske Ali når du liksom bokstavelig talt ikke har sett pro-Hamas-propaganda. Sorry altså. Jeg spør deg hvor du har sett det -- og jeg ber deg ikke gestikulere ut i luften slik du pleier, jeg ber deg om å være konkret; Hvilke kilder som er postet i tråden er Hamas-propaganda? Og bare for å være klar, med propaganda så mener jeg ikke fakta som er negativt for Israel, men løgner fra Hamas sin side som blir publisert som sannhet. Endret i går, 11:59 av Red Frostraven 5 1
Mannen med ljåen Skrevet i går, 11:57 Skrevet i går, 11:57 Red Frostraven skrev (2 minutter siden): Hvem har gitt nødhjelp, til hvem. Hvem hindrer nødhjelpen fra å distribueres raskere, og med hvilken rett. USA og Israel gir store mengder nødhjelp til Gazas sivilbefolkning. HAMAS hindrer nødhjelpen fra å distribueres raskere, og med ingen rett. Omtrent alle anti-Israel kilder som er postet i tråden er Hamas-propaganda, simpelthen fordi de kontrollerer alle kamera i området. Det er ikke journalister der, bare HAMAS-godkjente reportasjer slipper ut, og de har en tendens til å være vinklet så Israel fremstår negativt. 2 4
Red Frostraven Skrevet i går, 12:00 Skrevet i går, 12:00 (endret) Mannen med ljåen skrev (16 minutter siden): USA og Israel gir store mengder nødhjelp til Gazas sivilbefolkning. HAMAS hindrer nødhjelpen fra å distribueres raskere, og med ingen rett. Og så var det kildene dine da. FN klandrer Israel. https://www.timesofisrael.com/un-and-israel-trade-blame-over-gaza-aid-issues-as-criticism-grows-over-hunger-crisis/ USAID/amerikanske myndigheter under en Israel-vennlig regjering sier at det ikke er beviser for at Hamas stjeler nødhjelp i nevneverdig omfang. https://www.msn.com/en-us/news/world/us-government-review-found-no-evidence-of-widespread-hamas-theft-of-gaza-aid/ar-AA1JiHE9 Endret i går, 12:14 av Red Frostraven 6
ParadiseCity Skrevet i går, 12:43 Skrevet i går, 12:43 Rhabagatz skrev (32 minutter siden): Det har kommet til et punkt hvor selv Tyskland må agere: Den tyske regjeringen er klare til å øke presset mot Israel om deres krigføring i Gaza. – Forbundskansleren var veldig tydelig i telefonsamtalen med den israelske statsministeren om at regjeringen er forberedt på å øke presset dersom det ikke gjøres fremskritt, sier en talsperson for den tyske regjeringen. Tysklands forbundskansler Friedrich Merz snakket søndag med Israels statsminister Benjamin Netanyahu. Der ba han Israel få til en våpenhvile og slippe inn nødhjelp. – I prinsippet er vi forberedt på å ta ytterligere skritt, noe som også er formålet med sikkerhetsmøtet i ettermiddag, sier han, og henviser til et møte i det tyske sikkerhetskabinettet. Tyskland har gjennom krigen vært en sterk støttespiller for Israel og har i stor grad unnlatt å kritisere krigføringen i Gaza. NRK/NTB Får inntrykk av at det er mye som skjer på bakrommet mellom en del europeiske land om dagen. Mye internt press for å gjøre mer. Tyskland har vel hatt mye sosial uro i en del byer også nettopp grunnet at de blindt støtter Israel som ikke er veldig populært blant en del av deres befolkning. 3
Tussi Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) Det som igså må nevnes her er at det handler ikke bare om at syke barn dør av sult, men alle de skadde er helt avhengig av tilstrekkelig kalorier og tilstrekkelig med protein for at sår skal gro. Når det er mangel på kalorier og proteiner vil svært mange av de sårede dø Jeg husket bare da jeg selv var innlagt på sykehus etter er større mageoperasjon, fikk nutridrikker med ekstra protein Det er ingen tvil om at vedvarende mangel på mat er livstruende for alle mennesker, og særlig de som skal reparere skader i kroppen. Vi gir f eks proteintilskudd til pasienter med sår hos oss. En kalori er nemlig ikke bare en kalori Jeg mener, som en Israelvenn, at å sulte ut en befolkning er noe Israel ikke kan være bekjent av. Nå ser det ut til at mengden inn øker betydelig, men dette må vare kontinuerlig, å bevisst sulte ut en befolkning vil være folkemord hvis deler av befolkningen dør av dette. Israel har alt å tape på at flere dør av sult i Gaza. Det er grusomt, og det er umenneskelig. Endret 23 timer siden av Tussi Skrivefeil 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå