Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Israeli forces and an Israeli-backed gang fired on Palestinians near an aid distribution point in the southern Gaza city of Rafah on Monday, killing 14 people, The Associated Press has reported.

The report cited witnesses to the massacre who said gunfire came from a gang led by Yasser Abu Shabab, a criminal who has been involved in looting aid trucks. It was just recently revealed that Israel has been arming the gang, which has members who have ties to ISIS."

https://news.antiwar.com/2025/06/09/israeli-military-and-israeli-backed-gang-shoot-aid-seekers-in-gaza-killing-14/

• Innsiktsfullt 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
38 minutes ago, DrAlban3000 said:

Igjen, det at Israel utfører en rekke overgrep og brudd på lover - det er ikke en kidnapping. Du var inne på dette med å definere korrekt, la oss gjøre det.

Det var det eneste (korte) innlegget jeg ga, at det ikke er riktig at dette er en kidnapping. Det ble tydeligvis mistforstått for å være et pro-israelsk innlegg, men her er folk trigger happy så det forstår jeg også. Jeg ønsker ikke å gå inn i noen debatt med deg om hvem som startet hva, det som skjer idag er helt forferdelig.

Men, dette prosjektet gikk akkurat slik Greta og gjengen ønsket. De fikk rampelys og bygge egen merkevare, denne gangen med sensjasjonelle overkrifter og overdrivelser i typisk influencerstil. 

Hva kaller du det? Bortføring? Arrest? Piratvirksomhet?

Der er greit at du reagerer på bruken av et ord, men jeg savner et alternativ som er dekkende for Israels handling i denne saken.

Den bør speile selve handlingen og det faktum at handlingen brøt retten til navigasjon i internasjonale farvann. 

GT er forøvrig en aktivist. Hun var på jobb. Man kna mislike det, men det forandrer ikke Israels handling.

• Liker 5
Skrevet
Rhabagatz skrev (5 minutter siden):

Der er greit at du reagerer på bruken av et ord, men jeg savner et alternativ som er dekkende for Israels handling i denne saken.

Den bør speile selve handlingen og det faktum at handlingen brøt retten til navigasjon i internasjonale farvann. 

GT er forøvrig en aktivist. Hun var på jobb. Man kna mislike det, men det forandrer ikke Israels handling.

Jeg kaller det et PR stunt, de er sendt hjem /bortført fra område etter å ha planlagt reise inn i en krigssone. 

Nå er Greta på vei hjem, hun er bundet fast med en slags anordning rundt livet. Mest sannsynlig et drapsforsøk dette, får sikkert V-log oppdatering.

Bilde

• Liker 6
Skrevet
2 minutes ago, DrAlban3000 said:

Jeg kaller det et PR stunt, de er sendt hjem /bortført fra område etter å ha planlagt reise inn i en krigssone. 

Nå er Greta på vei hjem, hun er bundet fast med en slags anordning rundt livet. Mest sannsynlig et drapsforsøk dette, får sikkert V-log oppdatering.

Bilde

Spørsmålet var altså hva du kaller Israels handling, ikke GTs handling.

Du må gjerne kaller hennes handling for et PR-stunt. Det trenger ikke å ha negative konnotasjoner. 

• Liker 5
Skrevet
Rhabagatz skrev (55 minutter siden):

Ser ut som det mest korrekte ordet er innbringelse.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Anholdelse

• Liker 5
Skrevet
Rhabagatz skrev (47 minutter siden):

IDF er ikke politimyndighet i internasjonalt farvann.

Så hvis det skjedde i palestinsk farvann, og det nå pågår en krig, så var det greit? Alt handler om akkurat hvor det skjedde?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 minutes ago, Tussi said:

Så hvis det skjedde i palestinsk farvann, og det nå pågår en krig, så var det greit? Alt handler om akkurat hvor det skjedde?

Hvorfor skal ikke reglene for internasjonalt farvann gjelde i dette tilfellet?

• Liker 6
Skrevet (endret)
19 minutes ago, Tussi said:

Det handler vel om at det er piratvirksomhet og ikke rettshåndhevelse. Var det i palestinsk farvann, ville det jo være okkupanten Israels handling, vet ikke hva folkeretten ville si om det.

Men det er et poeng at det ikke var noe militært fartøy.

Mitt poeng var vel egentlig at kidnapping ikke er så altfor galt, i mangel av bedre alternativer.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
Skrevet
Tussi skrev (1 time siden):

Det sier ganske mye synes jeg, om dem

Ja. At Israel skal prøve å dytte på en video de har skrudd sammen om grusomhetene 7 oktober uten samtidig vise hva som skjer på Gaza blir bare dumt.  Ensidig propaganda er aldri fornuftig strategi.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hellestveit snur: Israels krigføring i Gaza kan trolig karakteriseres som folkemord
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/hellestveit-snur-israels-krigforing-i-gaza-kan-trolig-karakteriseres-som-folkemord/17785790/

Folkerettsekspert Cecilie Hellestveit mener nå at Israels krigføring i Gaza trolig kan karakteriseres som folkemord.

Hellestveit, som har doktorgrad i folkerett og sitter i oljefondets etikkråd, viser til den militære operasjonen Israel innledet 18. mai.

Hellestveit har vært lenge vært blant dem som har ment at man ikke kunne utlede en folkemordhensikt fra Israels regjering, i motsetning til flere andre folkerettsjurister, blant annet professor Terje Einarsen ved UiB. 

Men nå mener hun at dette foreligger. 

– Formålet er å re-okkupere Gaza og rekolonisere stripen. Det er et uttrykkelig ulovlig formål, påpeker hun.

– Israel har med operasjonene etter 18. mai trolig beveget seg i retning av en politikk som vil kunne karakteriseres som folkemord etter den eksisterende høye terskelen for Den internasjonale domstolen (ICJ), mener Hellestveit.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
obygda skrev (3 minutter siden):

Ja. At Israel skal prøve å dytte på en video de har skrudd sammen om grusomhetene 7 oktober uten samtidig vise hva som skjer på Gaza blir bare dumt.  Ensidig propaganda er aldri fornuftig strategi.

Nå har de sikkert sett veldig mye av det som skjer i Gaza, å se Gamas egne videoer av det de gjorde 7 oktober er visst ikke innafor. Merkelig det der. Nesten som om de ikke vil se. Israel trenger ikke manipulere, videoene fra t oktober taler for seg selv. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Rhabagatz skrev (11 minutter siden):

Det handler vel om at det er piratvirksomhet og ikke rettshåndhevelse. Var det i palestinsk farvann, ville det jo være okkupanten Israels handling, vet ikke hva folkeretten ville si om det.

Men det er et poeng at det ikke var noe militært fartøy.

Mitt poeng var vel egentlig at kidnapping ikke er så altfor galt, i mangel av bedre alternativer.

Nå er det slik at i en krigssituasjon så et det helt lovlig å kontrollere at det ikke kommer inn våpen til fienden

Å sammenligne den humane behandlingen de fikk og deportasjon med å bruke samme ord som man bruker om Hamas handlinger blir dumt. Dette kan overhodet ikke sammenlignes på noe som helst vis

• Liker 7
Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Nå har de sikkert sett veldig mye av det som skjer i Gaza, å se Gamas egne videoer av det de gjorde 7 oktober er visst ikke innafor. Merkelig det der. Nesten som om de ikke vil se. Israel trenger ikke manipulere, videoene fra t oktober taler for seg selv. 

Det handler om prinsipp. Hvorfor i all verden skal man godta å bli presset av en stat til å se grusomme gore-videoer av drap og terror? Det er helt absurd. At man ikke ønsker det betyr jo ikke at man støtter handlingene til Hamas eller lignende, som noen hinter til her.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Atib Azzad skrev (21 minutter siden):

Hvorfor skal ikke reglene for internasjonalt farvann gjelde i dette tilfellet?

Greit nok, men da antar jeg du ville synes det var greit med en gang de krysset grensen til palestinsk farvann, der det pågår en krig og det er lov å kontrollere at ikke fienden får tilgang til våpen

• Liker 3
Skrevet
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Det handler om prinsipp. Hvorfor i all verden skal man godta å bli presset av en stat til å se grusomme gore-videoer av drap og terror? Det er helt absurd. At man ikke ønsker det betyr jo ikke at man støtter handlingene til Hamas eller lignende, som noen hinter til her.

Altså, jeg har ingen illusjoner om at keon av de på den båten ht neon som helst peiling på det som skjedde 7 oktober, og jeg tror heller ikke de er interessert. Men så kynisk er jeg da

• Liker 6
Skrevet
2 minutes ago, Tussi said:

Nå er det slik at i en krigssituasjon så et det helt lovlig å kontrollere at det ikke kommer inn våpen til fienden

Å sammenligne den humane behandlingen de fikk og deportasjon med å bruke samme ord som man bruker om Hamas handlinger blir dumt. Dette kan overhodet ikke sammenlignes på noe som helst vis

Hvem sammenligner?

Det var ikke våpen, men nødhjelp!

• Liker 4
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (1 minutt siden):

Hvem sammenligner?

Det var ikke våpen, men nødhjelp!

Men det kunne ikke Israel vite, jfr Mavi marmara som hadde noen våpen ombord, som de brukte 

Endret av Tussi
  • Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...