Red Frostraven Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) VifteKopp skrev (40 minutter siden): Riktig, men vi har også forskning som viser det motsatte: https://www.euronews.com/2025/04/03/hamas-run-health-ministry-quietly-removes-thousands-from-gaza-death-toll-researchers-find Men det har egentlig ikke noe å si. Det er ikke slik at du og andre som er i mot krigen, ville vært for den hvis Israel hadde drept 10.000 færre. Eller vice versa, at de som støtter Israel plutselig ville vært mot om dødstallene var høyere enn de er nå. Rapporten i the Lancet regner med at det er titusener av urapporterte dødsfall, fordi det er normalt i slike konflikter. Kilden din er en analyse utført av NGO Honest Reporting, en gruppe som er uhildet pro-Israel med feilede faktasjekker og et hinsides bias. https://mediabiasfactcheck.com/honest-reporting/ Og dem de intervjuet om resultatet er en agressiv pro-krig tenketank som støtter Israel. "The lists were quite unreliable. We found rafts and rafts of mistakes," Andrew Fox, associate fellow at the UK-based think tank Henry Jackson Society, told Euronews. "The Henry Jackson Society was founded on the belief that Britain needed to take a more active and assertive role on the world stage. It was critical of the Clinton administration for, in HJS' view, not using its military and economic power to change the behavior of others.[33] As the HJS believed that "only modern liberal democratic states are truly legitimate", the HJS was critical of the UN and other multinational organizations that allowed membership to non-"modern liberal democratic" countries.[34] The HJS believed that if EU was to operate militarily, it should be within NATO, as that would allow the US a veto, something a purely EU force would not.[34] [17] Among the HJS' early members and supporters were Brendan Simms and Conservative MPs Michael Gove and Ed Vaizey. Simms had written a prominent critique of the British policy in Bosnia.[35] Michael Gove had written pro-Israel documents, arguing Israel was legitimate to seize Arab territory. Gove also did not believe that the UK needed UN approval to invade Iraq, given the UK is a democracy while the UNSC gives the veto to non-democratic countries.[36] https://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Jackson_Society ... Hva er det med disse tenketankene som gjør at du finner den mer sannsynlig enn rapporten i the Lancet..? ... Merk at navnene som er fjernet kan tyde på det motsatte av hva som påstås, ærlighet. Mistanke om juks skyldes jo i følge din egne kilde nettopp at tallene ikke kan bekreftes av uavhengige fra innsiden av Gaza fordi det er for farlig for humanitære organisasjoner -- selv om den erkjenner at historiske tall har vært riktige. ---- Lancet sin konklusjon om grov underrapportering av døde fremstår fremdeles langt mer sannsynlig. --- Og etter å ha undersøkt fakta, fordi jeg ikke gidder å overlate det til en senere post etter å ha gitt deg sjanse til å finne dette ut selv, så viser det seg at 97% av feilene kildene dine fant kom fra selv-rapporterte dødsfall fra sivilbefolkningen, som er korrigert fra palestinsk side av følgende grunn: The names have been removed pending further investigation, Gaza's health ministry says. Experts tell Sky News there is no sign of deliberate manipulation. -- Almost all of the names removed (97%) had initially been submitted through an online form which allows families to record the deaths of loved ones where the body is missing. https://news.sky.com/story/hundreds-of-names-removed-from-official-gaza-death-list-13341928 ... Så ja. Du falt ironisk nok for, og spredte, pro-israelsk misinformasjon. Endret 8. juni av Red Frostraven 4 1
VifteKopp Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Red Frostraven skrev (41 minutter siden): Hva er det med disse tenketankene som gjør at du finner den mer sannsynlig enn rapporten i the Lancet..? Hvor har jeg sagt at jeg finner denne tenketanken mer sannsynlig enn rapporten i the Lancet? Hvorfor feilrepresenterer du poenget mitt? 3 1
Ballalaika Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Red Frostraven skrev (1 time siden): Kilden din er en analyse utført av NGO Honest Reporting, en gruppe som er uhildet pro-Israel med feilede faktasjekker og et hinsides bias. https://mediabiasfactcheck.com/honest-reporting/ Sitat Failed Fact Checks None in the Last 5 years Ok.. 3
Red Frostraven Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) VifteKopp skrev (1 time siden): Hvor har jeg sagt at jeg finner denne tenketanken mer sannsynlig enn rapporten i the Lancet? Hvorfor feilrepresenterer du poenget mitt? Du sa "vi har forskning som sier det motsatte". Da trodde jeg du mente forskning som motsa forskningen jeg presenterte, altså sa det motsatte av rapporten i Lancet. Og beklager om jeg antok at du trodde på kildene du selv postet -- men du trakk og spredte i det minste tvil om 'min' rapport med en egen rapport fra to ikke-objektive kilder, som misrepresenterte og misinformerte om fakta i saken. Ballalaika skrev (37 minutter siden): Ok.. De feilet nettopp en faktasjekk her på forumet, første gang kilden ble postet her. Endret 8. juni av Red Frostraven 4
Ballalaika Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Red Frostraven skrev (1 minutt siden): De feilet nettopp en faktasjekk her på forumet, første gang kilden ble postet her Ehhh...ok.. Det inngår jo i et mønster dette. Om man skal basere seg på å dumpe masse linker så må i hvertfall linkene si det som det påstås at dem sier. #gishGallop 1 1 2
Neptun1 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) Én ting som slår meg i Israel/araber-konflikten er at Norge er mer katolsk enn paven. Araberne fra den arabiske halvøy har erobret og islamisert/arabisert hele Midt-Østen og Nord-Afrika (unntatt israelittenes land), men selv ikke dem gir åpenlys støtte til Hamas slik Norge gjør. Kan det være fordi selv disse synes det er for drøyt å støtte terrorister? Slike hemninger har ikke araber-Jonas (førte hemmelige samtaler med Hamas og gratulerte dem med "valg"seieren som den eneste i Vesten) og Barth-Eide. De utmerker seg negativt i alle demokratiske land med ukritisk støtte til en terrororganisasjon som begikk grotesk terror i Israel og utløsende for Israels reaksjon og som fremdeles holder israelske gisler (mange har allerede lidd døden i fangenskap). Et faktum venstrevridde norske medier konsekvent fortier. Endret 8. juni av Neptun1 Skrivefeil 7
VifteKopp Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Red Frostraven skrev (2 timer siden): Du sa "vi har forskning som sier det motsatte". Da trodde jeg du mente forskning som motsa forskningen jeg presenterte, altså sa det motsatte av rapporten i Lancet. Og beklager om jeg antok at du trodde på kildene du selv postet -- men du trakk og spredte i det minste tvil om 'min' rapport med en egen rapport fra to ikke-objektive kilder, som misrepresenterte og misinformerte om fakta i saken. Da skjønner jeg hvorfor du trakk den konklusjonen. Jeg var uklar. Lancet-korrespondansen ble publisert i januar 2024. Forskningen til Henry Jackson Society i desember 2024, og omhandler konkrete tall fra august og september, og er altså noe Lancet-korrespondansen ikke dekker. Det finnes kritikk av Lancet-kilden. Det finnes garantert også kritikk av Henry Jackson-tallene. Det var bare et tilfeldig eksempel for å vise hvordan nesten ingenting som kommer ut fra Gaza kan umiddelbart tas for god fisk, fordi begge sider har interesse og mulighet til å lyve og det finnes få objektive måter å verifisere hva som er sant. La oss si at en boligblokk blir bombet. Femti personer dør. Israel sier at førti av de er Hamas-militante og at huset var rigget med eksplosiver for å utvide skadeomfanget. Hamas sier ingen av dem var Hamas-militante og at blokka ikke var rigget. Hvordan avgjør man hvem som har rett? Hamas har ikke uniformer eller medlemslister. Ingen organisasjon kan gå inn etterpå og analysere åstedet. Alt vi har er et bilde av en ødelagt boligblokk og to motstridende påstander som ikke kan verifiseres. Og det har uansett ikke noe å si. For folk har allerede bestemt seg for hvorvidt krigen er rettmessig eller ikke. 5 1
Tussi Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) VifteKopp skrev (8 minutter siden): Da skjønner jeg hvorfor du trakk den konklusjonen. Jeg var uklar. Lancet-korrespondansen ble publisert i januar 2024. Forskningen til Henry Jackson Society i desember 2024, og omhandler konkrete tall fra august og september, og er altså noe Lancet-korrespondansen ikke dekker. Det finnes kritikk av Lancet-kilden. Det finnes garantert også kritikk av Henry Jackson-tallene. Det var bare et tilfeldig eksempel for å vise hvordan nesten ingenting som kommer ut fra Gaza kan umiddelbart tas for god fisk, fordi begge sider har interesse og mulighet til å lyve og det finnes få objektive måter å verifisere hva som er sant. La oss si at en boligblokk blir bombet. Femti personer dør. Israel sier at førti av de er Hamas-militante og at huset var rigget med eksplosiver for å utvide skadeomfanget. Hamas sier ingen av dem var Hamas-militante og at blokka ikke var rigget. Hvordan avgjør man hvem som har rett? Hamas har ikke uniformer eller medlemslister. Ingen organisasjon kan gå inn etterpå og analysere åstedet. Alt vi har er et bilde av en ødelagt boligblokk og to motstridende påstander som ikke kan verifiseres. Og det har uansett ikke noe å si. For folk har allerede bestemt seg for hvorvidt krigen er rettmessig eller ikke. Men vi VET Hamas løy om angrepet der Muhammed Deif ble drept, der de sa absolutt alle var sivile Så har også Israel løyet, men antallet sivile vs militante drepte for vi nok aldri vite av Hamas-styrte myndigheter i Gaza ihvertfall. Endret 8. juni av Tussi 3
Red Frostraven Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni VifteKopp skrev (1 minutt siden): La oss si at en boligblokk blir bombet. Femti personer dør. Israel sier at førti av de er Hamas-militante og at huset var rigget med eksplosiver for å utvide skadeomfanget. Hamas sier ingen av dem var Hamas-militante og at blokka ikke var rigget. Hvordan avgjør man hvem som har rett? Hamas har ikke uniformer eller medlemslister. Ingen organisasjon kan gå inn etterpå og analysere åstedet. Alt vi har er et bilde av en ødelagt boligblokk og to motstridende påstander som ikke kan verifiseres. Nå er det jo ikke 40-50 dødsfall som avgjør -- men de virkelig store tallene fra helsemyndighetene. Som avisen du siterte korrekt rapporterte historisk har vært pålitelige. Det er heller Ingenting åpenbart som har endret seg der. VifteKopp skrev (2 minutter siden): Det var bare et tilfeldig eksempel for å vise hvordan nesten ingenting som kommer ut fra Gaza kan umiddelbart tas for god fisk, fordi begge sider har interesse og mulighet til å lyve og det finnes få objektive måter å verifisere hva som er sant. ... du siterer misinformasjon fra Isrelsk side for demonstrere poenget mitt -- det er jo fint. Men jeg har enda til gode å se noen som evner å trekke i tvil Hamas sine helsemyndigheter sine tall -- det nærmeste vi kommer er at humanitære organisasjoner ikke kan bekrefte tallene fra innsiden. Hvorfor kan ikke humanitære organisasjoner bekrefte tallene fra innsiden igjen? Og så har man antagelser om at Hamas sine helsemyndigheter lyger fordi de er del av Hamas. Som jo må backes opp med fakta som underbygger at dette er noe de har begynt å gjøre nå plutselig. 4
Atib Azzad Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni 5 minutes ago, Tussi said: Men vi VET Hamas løy om angrepet der Muhammed Deif ble drept, der de sa absolutt alle var sivile Så har også Israel løyet, men antallet sivile vs militante drepte for vi nok aldri vite av Hamas-styrte myndigheter i Gaza ihvertfall. Det hjelper jo heller ikke at denne krigen har tatt livet av flest journalister noensinne.. [...]"The Israel-Gaza war is the most dangerous situation for journalists we have ever seen, and these figures show that clearly," said Sherif Mansour, CPJ's Middle East and North Africa program coordinator. "The Israeli army has killed more journalists in 10 weeks than any other army or entity has in any single year. And with every journalist killed, the war becomes harder to document and to understand." 3
Tussi Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) Atib Azzad skrev (10 minutter siden): Det hjelper jo heller ikke at denne krigen har tatt livet av flest journalister noensinne.. [...]"The Israel-Gaza war is the most dangerous situation for journalists we have ever seen, and these figures show that clearly," said Sherif Mansour, CPJ's Middle East and North Africa program coordinator. "The Israeli army has killed more journalists in 10 weeks than any other army or entity has in any single year. And with every journalist killed, the war becomes harder to document and to understand." Sant, men det var også fotojournalister med 7 oktober, var flere som ble sparket av europeiske medier etter det, den ene også etter p ha lagt ut nilde av seg selv i en klem med Yahya Simwar i 2018. Når det er sagt så burde det være mulig for internasjonal presse å komme inn, så man kan få uhildet rapportering, det vil både sivile og Israel tjene på. Kanskje ikke Hamas, men de bryr jeg meg ikke om. Det er uansett ikke greit å målrettet angripe journalister, noe som trolig har skjedd flere ganger i denne krigen, mange ganger Endret 8. juni av Tussi 1
Simen1 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Red Frostraven skrev (8 minutter siden): Nå er det jo ikke 40-50 dødsfall som avgjør -- men de virkelig store tallene fra helsemyndighetene. "Mange små bekker blir til en står Å" Hvis de stikkprøvene som kan verifiseres viser systematiske løgner fra Hamas, er det ikke da også stor sannsynlighet for at også de store tallene fra helsemyndighetene (som er Hamas), også inneholder systematiske løgner? 7 1
Atib Azzad Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni 1 minute ago, Tussi said: Sant, men det var også journalister med 7 oktober, var flere som ble sparket av europeiske medier etter det. Når det er sagt så burde det være mulig for internasjonal presse å komme inn, så man kan få uhildet rapportering, det vil både sivile og Israel tjene på. Kanskje ikke Hamas, men de bryr jeg meg ikke om. Det er uansett ikke greit å målrettet angripe journalister, noe som trolig har skjedd flere ganger i denne krigen, mange ganger Det burde være mulig, som í at det ideelt sett skulle vært slik, eller at det lar seg egentlig gjøre? [...]In 2023, nearly 75% of journalists killed worldwide were Palestinians who had died in Israel’s war in Gaza. According to the Committee to Protect Journalists, Israel was the second worst country in the world for allowing the murderers of journalists to go unpunished. Israel selv mener åpenbart de ikke de vil tjene på å ha journalister i Gaza, eller mener du bare det er uheldigheter at de begår krigsforbrytelser og ikke klarer å følge internasjonale menneskerettighetslover når det kommer til presse og sivile? [...]The Committee to Protect Journalists (CPJ) is actively looking into all cases of journalists affected—whether killed, injured, detained, or missing—due to the conflict. CPJ stated this was the deadliest conflict for journalists in the past 30 years. They have urged Israel to conduct a thorough investigation into the death of Palestinian journalist Mohammad El-Salhi, make the results of the investigation public, and promptly take measures to guarantee the safety of media personnel covering the conflict. The CPJ president stated the killing of journalists in Gaza "appear to have been targeted. [...]To date, CPJ has determined that at least three journalists were directly targeted by Israeli forces in killings, which CPJ classifies as murders, and is still investigating10 other cases that indicate possible targeting. 2
Tussi Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Atib Azzad skrev (1 minutt siden): Det burde være mulig, som í at det ideelt sett skulle vært slik, eller at det lar seg egentlig gjøre? [...]In 2023, nearly 75% of journalists killed worldwide were Palestinians who had died in Israel’s war in Gaza. According to the Committee to Protect Journalists, Israel was the second worst country in the world for allowing the murderers of journalists to go unpunished. Israel selv mener åpenbart de ikke de vil tjene på å ha journalister i Gaza, eller mener du bare det er uheldigheter at de begår krigsforbrytelser og ikke klarer å følge internasjonale menneskerettighetslover når det kommer til presse og sivile? [...]The Committee to Protect Journalists (CPJ) is actively looking into all cases of journalists affected—whether killed, injured, detained, or missing—due to the conflict. CPJ stated this was the deadliest conflict for journalists in the past 30 years. They have urged Israel to conduct a thorough investigation into the death of Palestinian journalist Mohammad El-Salhi, make the results of the investigation public, and promptly take measures to guarantee the safety of media personnel covering the conflict. The CPJ president stated the killing of journalists in Gaza "appear to have been targeted. [...]To date, CPJ has determined that at least three journalists were directly targeted by Israeli forces in killings, which CPJ classifies as murders, and is still investigating10 other cases that indicate possible targeting. Det kommer helt an på hvem disse journalistene er, hvis det er de samme som filmet 7 oktober og jublet med Hamas synes jeg ikke synd på dem. Hvis det er ekte journalister med integritet er det en tragedie 6
Atib Azzad Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni 1 minute ago, Tussi said: Det kommer helt an på hvem disse journalistene er, hvis det er de samme som filmet 7 oktober og jublet med Hamas synes jeg ikke synd på dem. Hvis det er ekte journalister med integritet er det en tragedie Hvis du hadde hatt integritet kunne du sjekket dette på egenhånd, fremfor å lage vage antydninger om at disse drepte journalistene kanskje fortjente det. Det bør være åpenbart at de hittil 181 journalistene drept på Gaza ikke var der 7 oktober, du kan redusere dødslisten med tre-fire mennesker, dersom du absolutt skal inkludere disse blant de drepte. Det er ikke noe hvis det er en tragedie, det er en tragedie. 4
Ballalaika Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Atib Azzad skrev (8 minutter siden): Hvis du hadde hatt integritet kunne du sjekket dette på egenhånd, fremfor å lage vage antydninger om at disse drepte journalistene kanskje fortjente det. Det bør være åpenbart at de hittil 181 journalistene drept på Gaza ikke var der 7 oktober, du kan redusere dødslisten med tre-fire mennesker, dersom du absolutt skal inkludere disse blant de drepte. Det er ikke noe hvis det er en tragedie, det er en tragedie. Hvor er reportasjene og dokumentarene fra videomaterialet fra 7 oktober til disse journalistene. Vil være en nokså sterk dokumentar vil jeg tro. Link? 4 1
Ballalaika Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Atib Azzad skrev (8 minutter siden): Hvis du hadde hatt integritet kunne du sjekket dette på egenhånd, fremfor å lage vage antydninger om at disse drepte journalistene kanskje fortjente det. Det bør være åpenbart at de hittil 181 journalistene drept på Gaza ikke var der 7 oktober, du kan redusere dødslisten med tre-fire mennesker, dersom du absolutt skal inkludere disse blant de drepte. Det er ikke noe hvis det er en tragedie, det er en tragedie. Hvor er reportasjene og dokumentarene fra videomaterialet fra 7 oktober til disse journalistene. Vil være en nokså sterk dokumentar vil jeg tro. Link? 1
Tussi Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) Atib Azzad skrev (33 minutter siden): Hvis du hadde hatt integritet kunne du sjekket dette på egenhånd, fremfor å lage vage antydninger om at disse drepte journalistene kanskje fortjente det. Det bør være åpenbart at de hittil 181 journalistene drept på Gaza ikke var der 7 oktober, du kan redusere dødslisten med tre-fire mennesker, dersom du absolutt skal inkludere disse blant de drepte. Det er ikke noe hvis det er en tragedie, det er en tragedie. https://www.ynetnews.com/article/bywjyf110je De er like mye journalister som de som filmet IS brenne en jordansk pilot, de er terrorister når de jobber direkte for Hamas og IJ, og er sammen med dem under terroranslag. Journalister er helst nøytrale og ihvertfall objektive, de jobber ikke for terrorgrupper. Skulle tatt seg ut om noen filmet Ku Klux Klan lynsje svarte, og påberope seg immunitet fordi de var journalister. Endret 8. juni av Tussi 2 2
Atib Azzad Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni 3 minutes ago, Tussi said: https://www.ynetnews.com/article/bywjyf110je De er like mye journalister som de som filmet IS brenne en jordansk pilot, de er terrorister når de jobber direkte for Hamas og IJ, og er sammen med dem under terroranslag. Journalister er nøytrale, de jobber ikke for terrorgrupper. Skulle tatt seg ut om noen filmet Ku Klux Klan lynsje svarte, og påberope seg immunitet fordi de var journalister. Så fordi du finner disse eksemplene så trenger du ikke forholde deg til det kolossale antallet reelle journalister, eller synes du det er logisk å ekstrapolere dette til å gjelde for alle tilfellene? Jeg lenket deg en oversikt over de drepte journalistene, der er det oppført hva de heter og hvem de jobber for, du kan gå gjennom navn for navn og krysse ut de du synes er mistenkelige og du vil fremdeles stå tilbake med en enorm mengde drepte journalister. Du får kontakte FN & CPJ og roe dem ned, du har funnet et eksempel her du føler det er riktig å ekstrapolere til å gjelde i en eller annen grad som rettferdiggjør det å begynne å snakke om hvordan IS brant en pilot fra Jordan, når temaet er Israels rekordstore drap av journalister. [...]Journalists in Gaza face particularly high risks as they try to cover the conflict, including devastating Israeli airstrikes, famine, the displacement of 90% of Gaza’s population, and the destruction of 80% of its buildings. CPJ is investigating more than 130 additional cases of potential killings, arrests and injuries, but many are difficult to document amid these harsh conditions. “Since the war in Gaza started, journalists have been paying the highest price – their lives – for their reporting. Without protection, equipment, international presence, communications, or food and water, they are still doing their crucial jobs to tell the world the truth,” said CPJ Program Director Carlos Martinez de la Serna in New York. “Every time a journalist is killed, injured, arrested, or forced to go to exile, we lose fragments of the truth. Those responsible for these casualties face dual trials: one under international law and another before history’s unforgiving gaze. [...]To date, CPJ has determined that at least 17 journalists and two media workers were directly targeted by Israeli forces in killings which CPJ classifies as murders: Issam Abdallah, Hamza Al Dahdouh, Mustafa Thuraya, Ismail Al Ghoul, Rami Al Refee, Ghassan Najjar, Wissam Kassem, Mohammed Reda, Ayman Al Gedi, Faisal Abu Al Qumsan, Mohammed Al-Ladaa, Fadi Hassouna, Ibrahim Sheikh Ali, Mahmoud Islim Al-Basos, Hossam Shabat, Hilmi al-Faqaawi, and Ahmed Mansour. CPJ is still researching the details for confirmation in at least 20 other cases that indicate possible targeting. [...]Israel’s military operation in Gaza, in the aftermath of the heinous 7 October attack by Hamas, has become the deadliest, most dangerous conflict for journalists in recent history, UN experts said today. “We are alarmed at the extraordinarily high numbers of journalists and media workers who have been killed, attacked, injured and detained in the Occupied Palestinian Territory, particularly in Gaza, in recent months blatantly disregarding international law,” the experts said. “We condemn all killings, threats and attacks on journalists and call on all parties to the conflict to protect them,” they said. 3
Tussi Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) Atib Azzad skrev (9 minutter siden): Så fordi du finner disse eksemplene så trenger du ikke forholde deg til det kolossale antallet reelle journalister, eller synes du det er logisk å ekstrapolere dette til å gjelde for alle tilfellene? Jeg lenket deg en oversikt over de drepte journalistene, der er det oppført hva de heter og hvem de jobber for, du kan gå gjennom navn for navn og krysse ut de du synes er mistenkelige og du vil fremdeles stå tilbake med en enorm mengde drepte journalister. Du får kontakte FN & CPJ og roe dem ned, du har funnet et eksempel her du føler det er riktig å ekstrapolere til å gjelde i en eller annen grad som rettferdiggjør det å begynne å snakke om hvordan IS brant en pilot fra Jordan, når temaet er Israels rekordstore drap av journalister. [...]Journalists in Gaza face particularly high risks as they try to cover the conflict, including devastating Israeli airstrikes, famine, the displacement of 90% of Gaza’s population, and the destruction of 80% of its buildings. CPJ is investigating more than 130 additional cases of potential killings, arrests and injuries, but many are difficult to document amid these harsh conditions. “Since the war in Gaza started, journalists have been paying the highest price – their lives – for their reporting. Without protection, equipment, international presence, communications, or food and water, they are still doing their crucial jobs to tell the world the truth,” said CPJ Program Director Carlos Martinez de la Serna in New York. “Every time a journalist is killed, injured, arrested, or forced to go to exile, we lose fragments of the truth. Those responsible for these casualties face dual trials: one under international law and another before history’s unforgiving gaze. [...]To date, CPJ has determined that at least 17 journalists and two media workers were directly targeted by Israeli forces in killings which CPJ classifies as murders: Issam Abdallah, Hamza Al Dahdouh, Mustafa Thuraya, Ismail Al Ghoul, Rami Al Refee, Ghassan Najjar, Wissam Kassem, Mohammed Reda, Ayman Al Gedi, Faisal Abu Al Qumsan, Mohammed Al-Ladaa, Fadi Hassouna, Ibrahim Sheikh Ali, Mahmoud Islim Al-Basos, Hossam Shabat, Hilmi al-Faqaawi, and Ahmed Mansour. CPJ is still researching the details for confirmation in at least 20 other cases that indicate possible targeting. [...]Israel’s military operation in Gaza, in the aftermath of the heinous 7 October attack by Hamas, has become the deadliest, most dangerous conflict for journalists in recent history, UN experts said today. “We are alarmed at the extraordinarily high numbers of journalists and media workers who have been killed, attacked, injured and detained in the Occupied Palestinian Territory, particularly in Gaza, in recent months blatantly disregarding international law,” the experts said. “We condemn all killings, threats and attacks on journalists and call on all parties to the conflict to protect them,” they said. Nå har jeg kikket på 4 av de navnene du har der, 3 av dem jobbet for en mediagrupe tilknyttet islamsk hellig krig, en av gruppene som var med på 7 oktober. Så hva vil du jeg skal fordømme her? De er like avskyelige som de hadde vært om de jobbet for en mediagruppe tilknyttet ku klux Klan. Ville du støttet dem da også? De jobber direkte for islamsk hellig krig! Endret 8. juni av Tussi 2 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå