Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
KalleKanin skrev (1 minutt siden):

Noe av årsaken er vel at de har mistet "flagget sitt". Og står uten forsikring++
Står vel noe i denne saken om det:
https://www.timesofisrael.com/malta-greece-turkey-said-threatening-to-seize-gaza-activists-drone-hit-ship-if-it-docks/

"Tighe Barry, an activist with anti-war group Codepink, told the Associated Press that the Pacific island nation of Palau, which has warm ties with Israel, revoked its flag from the Conscience prior to the alleged attack.

As a result, authorities in Malta, Greece and Turkey have warned that they would seize the ship if it comes to port, he said, adding that it was unclear where the vessel could stop for repairs. There was no formal comment from those countries."

Jeg tenker de har noe å skjule. Slik som Mavi Marmara. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er veldig spesielt å kontinuerlig mistenkeliggjøre enhver stakkar som har blitt offer til det som nå uten tvil er en krigsforbryterstat, ledet av krigsforbrytere. Om det være seg sivile ombord på skip i middelhavet eller helsearbeidere begravd i massegraver på Gaza. De skal alltid mistenkeliggjøres av enkelte. Og når det viser seg at mistanken ikke stemmer så blir disse personene  fraværende fra tråden i noen dager før de på nytt skal mistenkeliggjøre ett eller annet ihjelbomba flyktningsleir på Gaza eller en missil som treffer en kirke i Libanon.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
ParadiseCity skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker det er veldig spesielt å kontinuerlig mistenkeliggjøre enhver stakkar som har blitt offer til det som nå uten tvil er en krigsforbryterstat, ledet av krigsforbrytere. Om det være seg sivile ombord på skip i middelhavet eller helsearbeidere begravd i massegraver på Gaza. De skal alltid mistenkeliggjøres av enkelte. Og når det viser seg at mistanken ikke stemmer så blir disse personene  fraværende fra tråden i noen dager før de på nytt skal mistenkeliggjøre ett eller annet ihjelbomba flyktningsleir på Gaza eller en missil som treffer en kirke i Libanon.

Jeg tenker det er veldig spesielt at man etter 1 ms vet at anklager mot Israel er sanne uten bevis eller drøfting av motiv og midler.

Skal ikke si at alt er antisemittisme men komboen jøder og konspirasjonsteorier har 2000 årig historie. Just sayin'.

• Liker 4
Skrevet (endret)
UglaSukk skrev (På 4.5.2025 den 15.59):

"The group alleges that the attack came from Israel—an allegation bolstered by a CNN investigation. According to CNN, flight-tracking data from ADS-B Exchange showed that an Israeli Air Force C-130 Hercules aircraft departed from Israel early Thursday afternoon and flew at low altitude over eastern Malta for an extended period. While the Hercules did not land, its path brought it in proximity to the area where the Conscience was later attacked. The plane returned to Israel approximately seven hours later. The Israel Defense Forces (IDF) declined to comment on the flight data."

https://scheerpost.com/2025/05/03/will-the-world-speak-up-against-israels-likely-attack-on-humanitarian-activists/

Det blir spekulert i at kapteinen har noe å skjule fordi han ikke ville legge skipet til kai eller la skipet inspiseres i Malta sitt farvann. Til og med etter at det ble nevnt en rekke logiske grunner til dette. 

Når det påpekes at det er sannsynlig  Israel har noe med dette å gjøre , fordi dette Israelske Herkules flyet var i samme området, i samme tidsrom, kommer det antydning til at dette er er antisemittisme og konspirasjonsteorier. 

Enda jeg ikke har sett et eneste forsøk på å forklare hva grunnen kan være grunnen til at IDF nekter å gi en kommentar.

Kort sagt: Når kapteinen ikke ville legge skipet til kai i Malta eller la skipet inspiseres Malta sitt farvann, da er det spesielt. 

At IDF nekter å kommentere på noe vedrørende dette flyet, er helt akseptabelt.

Dette er en form for hykleri som er vanskelig å forklare med ord, fordi det gir liten mening.  Å det snakkes om at Israel blir utsatt for en kunstig høy standard. Det er toppen av ironi.

Endret av Lallabaika
  • Liker 6
Skrevet (endret)
3 minutes ago, Lallabaika said:

Kort sagt: Når kapteinen ikke ville legge skipet til kai i Malta eller la skipet inspiseres Malta sitt farvann, da er det spesielt. 

Det kan i dette tilfellet være tryggere å legge til på Kypros, den tyrkiske delen. Det har med kven som styrer å gjere og i kva grad Isreal eller andre kan legge press på dei som kontrollerer havna.

Endret av Samms
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Meir militær impotens frå Israel?

Israeli attacks on Yemen’s capital have begun after unprecedented evacuation warning | CNN

Isreal bomber flyplassen i hovedstaden istadenfor å gå etter utskytningsramper til missil. Det ser mest ut som om terrorbombing i mangel på betre mål å bombe.

Mangler IDF etteretning på kvar dei militære måla er?

Er dei militære måla utanfor rekkevidde til IDF?

Eller er risikoen ved å angripe dei militære måla større enn det IDF tar?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Lallabaika skrev (19 minutter siden):

Det blir spekulert i at kapteinen har noe å skjule fordi han ikke ville legge skipet til kai eller la skipet inspiseres i Malta sitt farvann. Til og med etter at det ble nevnt en rekke logiske grunner til dette. 

Når det påpekes at det er sannsynlig  Israel har noe med dette å gjøre , fordi dette Israelske Herkules flyet var i samme området, i samme tidsrom, kommer det antydning til at dette er er antisemittisme og konspirasjonsteorier. 

Enda jeg ikke har sett et eneste forsøk på å forklare hva grunnen kan være grunnen til at IDF nekter å gi en kommentar.

Dette er en form for hykleri som er vanskelig å forklare med ord, fordi det gir liten mening.  Å det snakkes om at Israel blir utsatt for en kunstig høy standard. Det er toppen av ironi.

Om du trodde på dette selv hadde du turt å si det til meg direkte, fremfor å hviskre i øret til vennen din.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Lallabaika skrev (21 minutter siden):

Idf pleier så godt som aldri å kommentere si æne operasjoner eller hva de ikke gjør. Så det er ikke mer mystisk enn det.

Jeg for min del spekulerer kun basert på dem forrige "båtturen" til Gaza som skulle være 100% humanitær, men som ikke var det

Endret av Tussi
  • Liker 2
Skrevet
1 hour ago, KalleKanin said:

Noe av årsaken er vel at de har mistet "flagget sitt". Og står uten forsikring++
Står vel noe i denne saken om det:
https://www.timesofisrael.com/malta-greece-turkey-said-threatening-to-seize-gaza-activists-drone-hit-ship-if-it-docks/

"Tighe Barry, an activist with anti-war group Codepink, told the Associated Press that the Pacific island nation of Palau, which has warm ties with Israel, revoked its flag from the Conscience prior to the alleged attack.

As a result, authorities in Malta, Greece and Turkey have warned that they would seize the ship if it comes to port, he said, adding that it was unclear where the vessel could stop for repairs. There was no formal comment from those countries."

jøss. Da var det jo svært beleilig ta det oppsto skader på skipet.

Snakket noen om konspirasjon?

• Liker 5
Skrevet (endret)
Tussi skrev (23 minutter siden):

Idf pleier så godt som aldri å kommentere si æne operasjoner eller hva de ikke gjør. Så det er ikke mer mystisk enn det.

Jeg for min del spekulerer kun basert på dem forrige "båtturen" til Gaza som skulle være 100% humanitær, men som ikke var det

Har inntrykket av at IDF til stadighet kommenterer sine operasjoner. Eller, det er kanskje bare når det finnes videoopptak av f.eks IDF soldater som plaffer ned ambulansepersonell. IDK. 

Du spekulerer altså på bakgrunn av en helt annen hendelse og et helt annet skip. Imponerende. Hvilke forutsetning har du for å fastlå at skipet som blir diskutert nå er relatert til den forrige hendelsen? 

Det faktum at det er et skip på vei til Gaza? 

Skal man følge den logikken er alle skip som går til Gaza godkjente mål for Israel.

Endret av Lallabaika
  • Liker 4
Skrevet
Lallabaika skrev (Akkurat nå):

Har inntrykket av at IDF til stadighet kommenterer sine operasjoner.

Du spekulerer altså bakgrunn av en helt annen hendelse og et helt annet skip. Imponerende. Hvilke  forutsetning har du for å fastlå at skipet som blir diskutert nå er relatert til den forrige hendelsen? 

Det faktum at det er et skip på vei til Gaza? 

Det er flere likheter her, et skip med propalestinere som hevder de har nødhjelp, men nekter inspeksjon.

Det er ikke noe som motsier min spekulasjon her ihvertfall. Hva vet vi om dette skipet? Ble det inspisert før det reiste ut? Hvordan kan man vite at skipet ikke har våpen ombord? Minner om dette https://www.reuters.com/world/middle-east/israel-says-it-found-16-tons-rocket-making-substance-headed-turkey-gaza-2023-09-14/

At man vil sørge for at ikke våpen når Gaza er vel selvsagt. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Jeg ser ganske mørkt på Midtøsten. Ingen fred i sikte så lenge krigshaukene regjerer Israel. Eneste måten å stoppe blodbadet er at det kommer et jordskjelv på 8.0 richter skala midt i Tel-Aviv. Kanskje da kan det skje noe....

• Liker 2
Skrevet (endret)
Tussi skrev (8 minutter siden):

Det er flere likheter her, et skip med propalestinere som hevder de har nødhjelp, men nekter inspeksjon.

Det er ikke noe som motsier min spekulasjon her ihvertfall. Hva vet vi om dette skipet? Ble det inspisert før det reiste ut? Hvordan kan man vite at skipet ikke har våpen ombord? Minner om dette https://www.reuters.com/world/middle-east/israel-says-it-found-16-tons-rocket-making-substance-headed-turkey-gaza-2023-09-14/

At man vil sørge for at ikke våpen når Gaza er vel selvsagt. 

Nå er det kommet med flere logiske grunner til det, i tillegg har kapteinen sagt seg villig til å la skipet inspiseres I internasjonalt farvann. Så det argumentet faller på sin egen urimelighet.

Når du kommer med spekulasjoner og påstander, synes jeg det er ditt ansvar å underbygge disse. Hittil underbygger du (med overnevnte tatt i betraktning) med at det er et skip med nødhjelp på vei til Gaza. Med den logikken kan Israel angripe alle skip med nødhjelp til Gaza. 

For meg er litt litt vel generaliserende for å kunne tas seriøst.

PS

Den Reuters kilden er ikke annet enn påstander fra Israelske tollmyndigheter. Minner om at IDF hardnakket påsto at ambulansene ikke hadde på blålys.

Endret av Lallabaika
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Lallabaika skrev (1 minutt siden):

Nå er det kommet med flere logiske grunner til det, i tillegg har kapteinen sagt seg villig til å la skipet inspiseres I internasjonalt farvann. Så det argumentet faller på sin egen urimelighet.

Når du kommer med spekulasjoner og påstander, synes jeg det er ditt ansvar å underbygge disse. Hittil underbygger du (med overnevnte tatt i betraktning) med at det er et skip med nødhjelp på vei til Gaza. Med den logikken kan Israel angripe alle skip med nødhjelp til Gaza. 

For meg er litt litt vel generaliserende for å kunne tas seriøst.

Nei, det er forskjell på aktivistene skip man ikke vet om er sjekket og skip som er klarert og sjekket. Jeg trodde det sa seg selv, men åpenbart ikke

Endret av Tussi
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Tussi skrev (8 minutter siden):

Nei, det er forskjell på aktivistene skip man ikke vet om er sjekket og skip som er klarert og sjekket. Jeg trodde det sa seg selv, men åpenbart ikke

Er det noen kilder som har verifisert om dette skipet er sjekket eller ikke?

Sitat

Det er flere likheter her, et skip med propalestinere som hevder de har nødhjelp, men nekter inspeksjon

Den, hittils, eneste likheten i denne konkrete hendelsen, er at det er et skip med personer som vil hjelpe sivile palestinere.

Endret av Lallabaika
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
23 minutes ago, Tussi said:

Hva hindrer Israel i å sjekke skipet utenfor Gaza? Ingenting. Dette er bare ræl.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (5 minutter siden):

Hva hindrer Israel i å sjekke skipet utenfor Gaza? Ingenting. Dette er bare ræl.

Det var det de prøvde på på Mavi Marmara, vi vet alle hvordan det gikk

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Lallabaika skrev (29 minutter siden):

Den, hittils, eneste likheten i denne konkrete hendelsen, er at det er et skip med personer som vil hjelpe sivile palestinere.

Det vet vi ikke, de kan ønske å hjelpe Hamas. Den beste måten å bringe nødhjelp til Gaza på er å presse Israel til å  åpne grensene. 

Det er vel ingen som faktisk tror at dette skipet ville få lov å nå Gaza...

Endret av Tussi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (3 minutter siden):

Forsvarer du drap på aktivister?

De var bevæpnede og angrep IDF som skulle sjekke skipet. Det var ikke sivile aktivister som satt rolig og kikket ut i lufta 

Hvorfor var de bevæpnet? Hvorfor angrep de IDf?

Først er det ræl, og så forsvarer du "aktivister" spm er bevæpnet. Du beviser poenget mitt. Takk!

Endret av Tussi
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...