Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (1 time siden):

Om man våknet i morgen og leste på nyhetene at Hamas har godtatt en avtale hvor gislene frigis, Hamas avvæpner seg og lar seg oppløse(evt ledelsen får dra i utlendighet), på en skala fra 1 til 10 - hvor mye av en gledens dag ville det vært?

Jeg er nok for gammel til å se på enkeltdager eller enkeltår når det kommer til å vurdere konsekvensene av små bevegelser på rullende steiner som har vært i bevegelse i over 110 år;

For hver hendelse så kommer det konsekvenser som kan ramme uskyldige i fremtiden, og det er nok ikke mye glede på palestinsk side, bare tid til å komme gjennom sorg og prosessere sinnet som aldri har stoppet å bygge seg opp, og som ikke kommer til å stoppe før en endelig fredsløsning inkludert frihet og en anerkjennelse av en palestinsk stat i en rettferdig løsning i fordeling av land.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Red Frostraven skrev (6 minutter siden):

Jeg er nok for gammel til å se på enkeltdager eller enkeltår når det kommer til å vurdere konsekvensene av små bevegelser på rullende steiner som har vært i bevegelse i over 110 år;

For hver hendelse så kommer det konsekvenser som kan ramme uskyldige i fremtiden, og det er nok ikke mye glede på palestinsk side, bare tid til å komme gjennom sorg og prosessere sinnet som aldri har stoppet å bygge seg opp, og som ikke kommer til å stoppe før en endelig fredsløsning inkludert frihet og en anerkjennelse av en palestinsk stat i en rettferdig løsning i fordeling av land.

Tolker det som et 5 på skalaen.

Får meg ikke helt til å tro at Hamas er nøkkelen til en endelig fredsløsning, men hvis du har troa så.

• Liker 2
Skrevet
Ballalaika skrev (Akkurat nå):

Tolker det som et 5 på skalaen.

Får meg ikke helt til å tro at Hamas er nøkkelen til en endelig fredsløsning, men hvis du har troa så.

Ingen israelsk parti er nøkkel til noen endelig fredsløsning heller.

Tussi skrev (1 time siden):

Hvorfor tilbød fra Ehud Barak 100% territorier med ca 2% utveksling tiø palestinerne? Gjett hvem som da nei?

Hvis Ukraina taper krigen, hvor mye land bør de akseptere at Russland får?

Det er utgangspunktet for palestinerene, og for å forstå deres sak.

Det er et problem at pro-Israel ikke evner å se på palestinere som mennesker med like stor tilknytning til området deres foreldre og besteforeldre vokste opp på, åkrene og trærne de lekte i, vennene de besøkte, og stedet de arbeidet.

Det fremstår som om synet deres på dem er som sauer som fødes på bakken, som forventes å ikke ha noen som helst tilknytning til landet de lever på så lenge det vokser gress der -- og forventes å være lykkelig bare de har land under beina.

Det skorter på forståelsen av hvorfor det er vanskelig å akseptere fredsløsninger med grenser hvor de må gi bort ekstreme mengder med land de eide og etter normal etisk tolkning av eiendomsrett fremdeles eier, og gi bort drømmen om de gamle å flytte hjem til sine foreldre eller besteforeldre sine bygder og byer.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (24 minutter siden):

Det er du ikke for gammel til å vurdere konsekvensen av altså.

Skjønner.

En ting er lang sikt. Om man har absolutt ingen formening om langsiktige konsekvenser kan man tenke kort sikt. Skulle tro at om Hamas kapitulerte så var det til det positive, så man får slutt på "folkemordet" og krigen, som pågår nå, på Gaza.

Endret av Ballalaika
  • Liker 5
Skrevet
Tussi skrev (På 19.2.2025 den 16.11):

https://www.foxnews.com/us/anti-israel-protest-nyc-devolves-violence-mayhem

Fantastisk måte å vise, for alle, at behovet for Israel som jødisk majoritetsstat er en  nødvendighet 

Fox news - statspropagandaen til Trump.  Det er en annen video fra New York som viser en enslig kvinne som flere hundre ortodokse trakasserer ved å kaste ting på, rope at de skal voldta henne osv. Sjokkerende dårlig oppførsel av "guds folk". Hyklere alle sammen. 

Så ikke veldig positivt for det Israelske imaget. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (35 minutter siden):

Hvis Ukraina taper krigen, hvor mye land bør de akseptere at Russland får?

Det er utgangspunktet for palestinerene, og for å forstå deres sak.

Det er et problem at pro-Israel ikke evner å se på palestinere som mennesker med like stor tilknytning til området deres foreldre og besteforeldre vokste opp på, åkrene og trærne de lekte i, vennene de besøkte, og stedet de arbeidet.

Det fremstår som om synet deres på dem er som sauer som fødes på bakken, som forventes å ikke ha noen som helst tilknytning til landet de lever på så lenge det vokser gress der -- og forventes å være lykkelig bare de har land under beina.

Det skorter på forståelsen av hvorfor det er vanskelig å akseptere fredsløsninger med grenser hvor de må gi bort ekstreme mengder med land de eide og etter normal etisk tolkning av eiendomsrett fremdeles eier, og gi bort drømmen om de gamle å flytte hjem til sine foreldre eller besteforeldre sine bygder og byer.

Igjen, de ble tilbudt 100% av territoriet, inkludert Øst-Jerusalem, med mindre man ønsker at Israel som land skal bli Palestina er det akkurat det tilbudet som burde aksepteres, og som er de internasjonale  grensene bortsett fra 2 % bytte. Resten er noe jeg ikke har gitt uttrykk for og dermed ikke svarer på

Rune_says skrev (26 minutter siden):

Fox news - statspropagandaen til Trump.  Det er en annen video fra New York som viser en enslig kvinne som flere hundre ortodokse trakasserer ved å kaste ting på, rope at de skal voldta henne osv. Sjokkerende dårlig oppførsel av "guds folk". Hyklere alle sammen. 

Så ikke veldig positivt for det Israelske imaget. 

Hva har dette med antisemittisme å gjøre? Det er erittsekker i alle folkegrupper, det endrer ikke det faktum at global antisemittisme viser at jødene MÅ ha en stat der de selv har ansvar for egen sikkerhet

Endret av Tussi
  • Liker 4
Skrevet
Tussi skrev (2 timer siden):

Igjen, de ble tilbudt 100% av territoriet, inkludert Øst-Jerusalem, med mindre man ønsker at Israel som land skal bli Palestina er det akkurat det tilbudet som burde aksepteres, og som er de internasjonale  grensene bortsett fra 2 % bytte. Resten er noe jeg ikke har gitt uttrykk for og dermed ikke svarer på

Hva har dette med antisemittisme å gjøre? Det er erittsekker i alle folkegrupper, det endrer ikke det faktum at global antisemittisme viser at jødene MÅ ha en stat der de selv har ansvar for egen sikkerhet

Typisk fremstilling etter en klisjé om et sjenerøst Israel i fredsforhandlinger og et Palestina som sier 'nei'. Det var ingen sjenerøs avtale. Det vet alle som har lest detaljene. Det handlet heller ikke bare om territorie, men også om skjevfordelt bevæpning. Det er selvfølgelig også forskjell på å anerkjenne Israel og å anerkjenne Israel som en jødisk stat. Det er ikke bare retorikk, men forhindrer fordrevne palestinere i å returnere og kan gjøre det umulig for palestinere å i det hele tatt bosette seg i Israel. Og hva er Israel? Israel har spist av Palestina i tiår, tross grensene fra 67. Israelsk side har aldri gått til fredsbordet for å trekke seg tilbake til FNs 67-grense. Deres fredstilbud inkluderer fortsatt okkupasjon.

• Liker 5
Skrevet
Ballalaika skrev (10 minutter siden):

Verdenssamfunnet fordømmer Israel, lokalbefolkningen fordømmer Hamas.

Hvem har rett? Ikke godt å si.

https://x.com/IhabHassane/status/1917943863555285304

Hvorfor i all verden skal det gjøre noe at palestinere fordømmer Hamas? Tror du virkelig kritikken og fordømmelsen av Israels ødeleggelse av Gaza og drap er det samme som støtte til Hamas? Tror du også at Palestineres fordømmelse av Hamas utelukker fordømmelse av Israels brutale ødeleggelser? Hvis du ikke klarer å tenke på en annen måte enn det, er det ditt problem, ikke andre sitt.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Ole-Br skrev (10 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal det gjøre noe at palestinere fordømmer Hamas? Tror du virkelig kritikken og fordømmelsen av Israels ødeleggelse av Gaza og drap er det samme som støtte til Hamas? Tror du også at Palestineres fordømmelse av Hamas utelukker fordømmelse av Israels brutale ødeleggelser? Hvis du ikke klarer å tenke på en annen måte enn det, er det ditt problem, ikke andre sitt.

Hvis du ikke klarer å svare meg uten å stråmanne meg, er det ditt problem, ikke mitt.

Sitat

Tror du også at Palestineres fordømmelse av Hamas utelukker fordømmelse av Israels brutale ødeleggelser?

Selvfølgelig ikke. Som jo er poenget. De eneste som kritiserer begge, sånn cirka, er lokalbefolkningen. 'Verdenssamfunnet' kritiserer kun Israel. Hamas later man som ikke eksisterer.

Endret av Ballalaika
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Rune_says skrev (1 time siden):

Det har de jo allerede.  Problemet er at de utvider det på naboenes bekostning.  Primært ved at utenlandske strømmer til ulovlige utposter som blir til bosettinger med IDF sin hjelp.  

Antisemittismen eller skal vi kalle en spade for en spade og si berettiget kritikk for krigsforbrytelser er i stor grad selvpåført ved å blokkere nødhjelp og bombe internt fordrevne i såkalt «safe zones» så 50-100 sivile og barn drepes hvert døgn. Regelrett henrette ambulansearbeidere!  Le og flire av torturofre. IDF som hjelper voldelige bosettere med å overfalle og skamslå Oscar=vinneren på Vestbredden der bosettinger er blitt like tallrike som om du hadde brukt pepperkvern over kartet - ulovlig og må tas med i forklaringen på hvorfor det blir krig igjen og igjen… 

Så slutt å spille «antisemitt»-kortet, det Nethanyahu gjør nå er en kontinuerlig krigsforbrytelse som bør og MÅ kritiseres.  Han har f… ikke rett til å spille offer.

La meg si en ting, jeg klaget inn et innlegg til VG, en mann sa i en kommentar på fb til artikkel om Israel "6 millioner er ikke nok"

Det er antisemittisme og jødene MÅ ha en egen stat,, andre sjal selvsagt ha like rettigheter,  men historien har vist, jødene kan IKKE stole på.andre.

Forøvrig, VG fjernet ikke innlegget

En annen mente at å ødelegge minnesteiner for norske jøder var legitim israelkritikk

Israelkritikk my ass

Problemet er når antisemittisme prøver, lykkes langt fra alltid, å gjemme antisemittisme bak antisionisme

Endret av Tussi
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Ballalaika skrev (7 minutter siden):

Hvis du ikke klarer å svare meg uten å stråmanne meg, er det ditt problem, ikke mitt.

Selvfølgelig ikke. Som jo er poenget. De eneste som kritiserer begge, sånn cirka, er lokalbefolkningen. 'Verdenssamfunnet' kritiserer kun Israel. Hamas later man som ikke eksisterer.

Du lager stråmenn og har spekulert med retoriske spørsmål tidligere i tråden. Du får det du gir.

Fordømmelsen av Hamas sitt angrep var tydelig. At det derimot ikke var noen begynnelse, visste alle som har tatt i Israel-Palestina-konflikten før det. Det som nå er i fokus er Gaza, som er bombet sønder og sammen, og Gazas sivilbefolkning, som også bombes sønder og sammen, av Israel. Da er det bare rart å komme slentrende med Hamas hele tiden og se-hva-hamas-fikk-israel-til-å-gjøre-retorikk som vi også ser i denne tråden.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Ole-Br skrev (31 minutter siden):

Går man på kontoen som postet innlegget jeg linket til så ser man at det er veldig lett å fordømme Israel på alle måter samtidig som man hater Hamas - fordi de ødelegger palestinerne. I Norge greier man visst ikke å se Hamas' kapitulasjon som noe positivt engang.

• Liker 2
Skrevet
Rune_says skrev (4 timer siden):

Fox news - statspropagandaen til Trump

Skal jeg linke til da propalestinske demonstranter masjerte mot jødiske nabolag i Europa? Var det også israelkritikk? Hvorfor tror du europeiske jøder drar til Israel i dagens situasjon?

• Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (5 minutter siden):

Skal jeg linke til da propalestinske demonstranter masjerte mot jødiske nabolag i Europa? Var det også israelkritikk? Hvorfor tror du europeiske jøder drar til Israel i dagens situasjon?

Ja gjør det, link det.

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (5 minutter siden):

La meg si en ting, jeg klaget inn et innlegg til VG, en mann sa i en kommentar på fb til artikkel om Israel "6 millioner er ikke nok"

Det er antisemittisme og jødene MÅ ha en egen stat,, andre sjal selvsagt ha like rettigheter,  men historien har vist, jødene kan IKKE stole på.andre.

Forøvrig, VG fjernet ikke innlegget

Israelkritikk my ass

Antisemittisme er forkastelig. Israel er en egen stat og ble det også på bekostning av sivilbefolkningen i Palestina. Andre (som palestinere) har ikke like rettigheter. Israel ønsker heller ikke det, det kan man lese av deres "fredstilbud."

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Ole-Br skrev (17 minutter siden):

Du lager stråmenn og har spekulert med retoriske spørsmål tidligere i tråden. Du får det du gir.

Fordømmelsen av Hamas sitt angrep var tydelig. At det derimot ikke var noen begynnelse, visste alle som har tatt i Israel-Palestina-konflikten før det. Det som nå er i fokus er Gaza, som er bombet sønder og sammen, og Gazas sivilbefolkning, som også bombes sønder og sammen, av Israel. Da er det bare rart å komme slentrende med Hamas hele tiden og se-hva-hamas-fikk-israel-til-å-gjøre-retorikk som vi også ser i denne tråden.

Det jeg får er øredøvende stillhet når spørsmålene jeg stiller treffer for godt.

Fordømmelsen begrenset seg til formalistiske standard-svar om at man fordømmer terror. Og så slenger man inn en bisetning om at gislene bør frigis. Det jeg derimot aldri ser er at ansvaret gis til Hamas for sin rolle i å fremprovosere krigen på Gaza, at de kriger på en måte som lager et humanitært helvete, at de ikke avslutter den, osv

Ja, sorry, jeg tolker det at man ikke greier å se at Hamas kapitulerer som noe positivt som at i prinsippet er enige med Hamas - at lidelsene på Gaza er prisen man er villig å betale om alternativet er å risikere å avslutte "motstandskampen".

Om det nødvendigvis er ensbetydende med å 'støtte Hamas' har jeg ingen formening om.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (44 minutter siden):

Det jeg får er øredøvende stillhet når spørsmålene jeg stiller treffer for godt.

Fordømmelsen begrenset seg til formalistiske standard-svar om at man fordømmer terror. Og så slenger man inn en bisetning om at gislene bør frigis. Det jeg derimot aldri ser er at ansvaret gis til Hamas for sin rolle i å fremprovosere krigen på Gaza, at de kriger på en måte som lager et humanitært helvete, at de ikke avslutter den, osv

Ja, sorry, jeg tolker det at man ikke greier å se at Hamas kapitulerer som noe positivt som at i prinsippet er enige med Hamas - at lidelsene på Gaza er prisen man er villig å betale om alternativet er å risikere å avslutte "motstandskampen".

Om det nødvendigvis er ensbetydende med å 'støtte Hamas' har jeg ingen formening om.

Nei. Du får øredøvende stillhet fordi spørsmålene dine er dårlige.

Du savner at man gir ansvar til Hamas for å fremprovosere utslettelsen av Gaza. Skal jeg be deg gi Israel ansvar for å fremprovosere angrepet fra Hamas på grunn av blokaden på Gazastripen, okkupasjon og økt voldsbruk mot palestinere? Jeg kunne jo ha gjort det.

Det er nemlig i den tradisjonen at man dessverre så slappe fordømmelser av angrepet. Som man kan se din slappe fordømmelse av Israels overgrep. Det er bare i lys av slapp standardfordømmelse av de brutale ødeleggelsene på Gaza at man kan lese din etterspørsel etter litt optimisme for at Hamas blir svekket. Det fremstår nemlig som absurd, gitt omstendighetene.

Og etter gammeldags krigslogikk, forsvinner de ikke. Gjør de det, så dukker det opp nye grupperinger eller andre styrker seg. Gitt størrelsen av det Israel nå driver med, kan du jo tro det blir koselig etterpå. Typisk Midtøsten, områdene som fagpersoner mener er mer komplekst å løse nå enn for 50 år siden.

Endret av Ole-Br
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Ole-Br skrev (8 minutter siden):

Nei. Du får øredøvende stillhet fordi spørsmålene dine er dårlige.

Hører du sier det.

Resten av innlegget ditt er jo ikke noe svar på substansen i det jeg skriver. Mulig grunnen til at du synes spørsmålene er dårlig er at du ikke helt forstår dem. IDK.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...