Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Imaginacíon skrev (2 timer siden):

De ser på dem som fiender. Og Israel tar fiender svært seriøst. Derav sniping av små barn. De kan jo vokse til terrorister når de blir store.

Vil du si at Hamas har noe av ansvaret for at barn blir drept i og med at de bruker barnesoldater og sivile som skjold i sin krigføring? 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, Tussi said:

Hamas har et klart ønske av å øke antallet drepte fordi da får de sympati, dette er allmenn kjent

Har du noen kilde på det, annet enn den falske strategirapporten som Jewish Chronicle skrev om?

• Liker 5
Skrevet
Imaginacíon skrev (31 minutter siden):

Hvilket motiv skulle Hamas ha for det? 

Det de sier selv. At palestinsk lidelse er bra for saken, særlig om det får Israel til å se dårlig ut. 

Eller det kan være kryssild i forbindelse med kamper, eller det kan være henrettelser. Mange muligheter her. 

Merk, det kan også være IDF, men dette vitneutsagnet er ikke akkurat et bevis på det.

• Liker 5
Skrevet
5 minutes ago, DukeNukem3d said:

Vil du si at Hamas har noe av ansvaret for at barn blir drept i og med at de bruker barnesoldater og sivile som skjold i sin krigføring? 

Så vidt meg bekjent bruker de ikke barnesoldater, så den må du dokumentere.

• Liker 3
Skrevet
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

Så vidt meg bekjent bruker de ikke barnesoldater, så den må du dokumentere.

Da tror jeg du må scrolle tilbake i tråden og se på noen av bildene av ungdom som løper rundt i sivilt med bazooka og andre våpen fra denne krigen.

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, DukeNukem3d said:

Da tror jeg du må scrolle tilbake i tråden og se på noen av bildene av ungdom som løper rundt i sivilt med bazooka og andre våpen fra denne krigen.

Det orker jeg ikke i en 26000 siders tråd.

• Liker 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (5 minutter siden):

Har du noen kilde på det, annet enn den falske strategirapporten som Jewish Chronicle skrev om?

Hele strategien dems er da bygd opp rundt opp dette..

Hvilken rapport btw?

• Liker 4
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 minutt siden):

Det orker jeg ikke i en 26000 siders tråd.

Okey, men det er ihvertfall utvilsomt at Hamas har misbrukt egen sivilbefolkning, inkludert barn. Så spørsmålet mitt var om du vil tillegge Hamas noe som helst ansvar for at sivile/barn dør?

• Liker 3
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (12 minutter siden):

https://www.cnn.com/2024/06/11/middleeast/sinwar-hamas-israel-ceasefire-hostage-talks-intl

https://www.timesofisrael.com/hamass-sinwar-said-to-laud-high-civilian-death-toll-in-gaza-as-necessary-sacrifice/

Sitat

dozens of messages sent over several months and acquired by The Wall Street Journal, Sinwar communicated to Hamas compatriots and mediating parties alike that he had no interest in pursuing a ceasefire with Israel, as he believed that the growing civilian death toll would serve to benefit Hamas more than a cessation of fighting would.

Endret av Tussi
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Håper hamas sier ja til avtaleforslaget som foreligger, men etter hva jeg forstår er de nærmere til å si nei enn ja, dessverre. 
Frigi gislene, legg ned våpnene - og marerittet er over i løpet av 24 timer - fatter ikke at hamas velger fortsatt krig og lidelse. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Novice99 skrev (7 minutter siden):

Håper hamas sier ja til avtaleforslaget som foreligger, men etter hva jeg forstår er de nærmere til å si nei enn ja, dessverre. 
Frigi gislene, legg ned våpnene - og marerittet er over i løpet av 24 timer - fatter ikke at hamas velger fortsatt krig og lidelse. 

Hamas tenker langsiktig leste jeg et sted. De tenker ti år frem, ikke ti dager.

• Liker 2
Skrevet
12 minutes ago, Tussi said:

Der er veldig langt fra 

et nødvendig offer for å sikre et fritt Palestina

til

ønske av å øke antallet drepte fordi da får de sympati

Og så er det greit å huske på at det er Israel som dreper om dagen, ikke Hamas.

• Liker 4
Skrevet
10 minutes ago, DukeNukem3d said:

Okey, men det er ihvertfall utvilsomt at Hamas har misbrukt egen sivilbefolkning, inkludert barn. Så spørsmålet mitt var om du vil tillegge Hamas noe som helst ansvar for at sivile/barn dør?

Israel må bære ansvaret for å bruke 2000 pund bomber for å ta ut en Hamas-mann. Det er derfor det er så høye tapstall blant sivile. De må bære ansvaret for utsulting og snikskytterdrap. I forhold til dette blekner ansvaret Hamas måtte bære.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (17 minutter siden):
  Sitat

dozens of messages sent over several months and acquired by The Wall Street Journal, Sinwar communicated to Hamas compatriots and mediating parties alike that he had no interest in pursuing a ceasefire with Israel, as he believed that the growing civilian death toll would serve to benefit Hamas more than a cessation of fighting would.

Ekspander  

• Liker 3
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 minutt siden):

Israel må bære ansvaret for å bruke 2000 pund bomber for å ta ut en Hamas-mann. Det er derfor det er så høye tapstall blant sivile. De må bære ansvaret for utsulting og snikskytterdrap. I forhold til dette blekner ansvaret Hamas måtte bære.

Israel har brukt en enorm mengde med sprengstoff, men hvis det ble brukt på den måten du fremstiller det på så ville ikke tapene vært i titusen-klassen men i hundretusen-klassen. Så de har i stor grad brukt sine våpen selektivt. 

Hamas må ta ansvar for å ha tvunget frem krigen, holde gisler, nekte å kapitulere mot overmakten, misbruke sivile og gjøre sivile områder til legitime militære mål. Det er selvsagt ikke noe som "blekner" i forhold til noe som helst.

Russland kan få slutt på krigen idag og det kan Hamas også. Jeg mener disse 2 aktørene sitter med hovedansvaret i hver sin krig de selv startet.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...