Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Red Frostraven skrev (16 minutter siden):

Hva holdes majoriteten av palestinske menn i fengsel i Israel for?

Terror ... 

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, DukeNukem3d said:

Spørsmål av nysgjerrighet: synes du Hamas er en islamistisk terrorgruppe nå?

Mitt syn på Hamas er uforandret.

kan du si det samme om Israel?

Skrevet
DukeNukem3d skrev (18 minutter siden):

Hvis du leser litt europeisk krigshistorie så ser du at vi innrømmer nederlag etter å ha tapt kriger og godtar etterhvert en nogenlunde fredsavtale etterhvert

Du berører ikke spørsmålet engang.

Ville du tolerert at 85% av sivile nordmenn sine hjem gårder og eiendom ble annektert og eierene fordrevet i en målrettet etnisk rensing for å opprette en etnostat for en innvandrergruppe..?

Hvor å returnere hjem aldri var en mulighet..?

Hvor lite av Norge ville du akseptert at nordmenn fikk flytte hjem til -- vel vitende om at høyrefløyen i det andre landet ser på fredsløsninger som pusterom i planen om å fullføre prosjektet om fullstendig overtagelse av resten av territoriet..?

• Liker 4
Skrevet
Rhabagatz skrev (2 minutter siden):

Vel, når man støtter Hamas sin terror helt fra starten av, så er det vel ikke så mye å forandre på selv om det begås mer terror?
Dette var et merkelig argument

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
0laf skrev (16 minutter siden):

Terror ... 

Ja, de holdes for å terrorisere og torturere palestinere.

40% av palestinske menn har vært fengslet på et tidspunkt.

Majoriteten har ikke begått lovbrudd, men holdes med vikarierende argumenter, inkludert slike som bryter menneskerettighetene.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mass_detentions_in_the_Gaza_war

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

Du berører ikke spørsmålet engang.

Ville du tolerert at 85% av sivile nordmenn sine hjem gårder og eiendom ble annektert og eierene fordrevet

Så, jeg tror jeg forstår dette nå

La oss si det bor masse samer rundt om i verden, og etter grusomme krigshandlinger hvor mange samer ble drept i gasskamre, vil de komme hjem, til Norge

15% av ikke-samiske nordmenn støtter den nye samiske staten, og blir værende
85% av nordmenn tar opp våpen eller kjemper mot den nye staten på annet vis, og ønsker å utslette alle samer

Når samene vinner krigen, så flytter og rømmer nordmennene som deltok i krigen til Sverige, fordi de ikke vil bo i et samisk land, og plutselig bor det 2 millioner nordmenn i Strømstad

Når samene så senere også erobrer Strømstad under den andre Kielkrigen, så tenker nordmennene at løsningen her er å flytte hjem igjen, hvorfor bo som sild i tønne i Strømstad når det likevel er samisk, og så kan man forsøke å bli kvitt samene gjennom politiske løsninger, dersom nordmennene har flertall

Men nå vil plutselig ikke samene ha de tilbake, det har gått 80 år, og husene deres er for lengst tvangssolgt til andre, de ikke-samiske nordmennene som ble igjen er i dag borgere i den samiske nasjonen og har det tipp-topp, mens alle andre nordmenn sitter fast i Strømstad, som nå har blitt en getto

What to do ?

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
0laf skrev (22 minutter siden):

Det trenger ikke være sharialov for å være et islamsk diktatur, landet er de fakto et diktatur, hvor samme mann har styrt i over 20 år, som diktator, og det er islamsk, så beskrivelsen av Tyrkia som et et islamsk land, og diktatur, er åpenbart korrekt, uavhengig av om lovverket i landet er sekulært, dog har Erdogan de senere årene innført enkelte religiøse lover

Dette er bare et lat forsøk på å fremstille Tyrkia som et slags rabiat prestestyre ala Iran 2. Ene og alene fordi de kritiserer Israel. Dette er jo en gjenganger, hvis Israel kritiseres skal de som gjør det demoniseres. Det være enkeltindivider, folkeslag eller nasjoner.

Det er ingen som går rundt og sier at Russland for eksempel er et kristent diktatur, kun fordi Putin er kristen. 

• Liker 3
Skrevet
0laf skrev (5 minutter siden):

Så, jeg tror jeg forstår dette nå

La oss si det bor masse samer rundt om i verden, og etter grusomme krigshandlinger hvor mange samer ble drept i gasskamre, vil de komme hjem, til Norge

15% av ikke-samiske nordmenn støtter den nye samiske staten, og blir værende
85% av nordmenn tar opp våpen eller kjemper mot den nye staten på annet vis, og ønsker å utslette alle samer

Når samene vinner krigen, så flytter og rømmer nordmennene som deltok i krigen til Sverige, fordi de ikke vil bo i et samisk land, og plutselig bor det 2 millioner nordmenn i Strømstad

Når samene så senere også erobrer Strømstad under den andre Kielkrigen, så tenker nordmennene at løsningen her er å flytte hjem igjen, hvorfor bo som sild i tønne i Strømstad når det likevel er samisk, og så kan man forsøke å bli kvitt samene gjennom politiske løsninger, dersom nordmennene har flertall

Men nå vil plutselig ikke samene ha de tilbake, det har gått 80 år, og husene deres er for lengst tvangssolgt til andre, de ikke-samiske nordmennene som ble igjen er i dag borgere i den samiske nasjonen og har det tipp-topp, mens alle andre nordmenn sitter fast i Strømstad, som nå har blitt en getto

What to do ?

Ironisk, da etniske nordmenn har vært i Norge lenger enn samer.

• Liker 2
Skrevet
Rhabagatz skrev (18 minutter siden):

Så Hamas er en islamistisk terrororganisasjon?

Tror jeg har sagt det før, men denne israelske regjeringen er altfor langt til høyre og ultraortodokse ekstremister (smør på flesk kanskje) har åpenbart ingenting i en regjering å gjøre.

• Liker 2
Skrevet
Red Frostraven skrev (4 minutter siden):

Dette er jo hjernedødt.

...du kan umulig påstå og tro at volden og massakrene utøvd mot sivile Palestinere mellom 1947 og 1948+ var berettiget av tankene til de sivile som ble fordrevet..?

Det er godt kjent selv blant IDF at de som flyktet flyktet for sine liv, flyktet fra vold og terror -- ikke grunnet politisk overbevisning:

Sionistene sparte ikke individer fundert på deres holdninger.

De som ikke returnerte valgte ikke det fordi de ikke hadde lyst å bo i Israel av ideologiske årsaker, men fordi det ikke var trygt, og fordi de ble nektet å reise hjem av Israel.

Altså.

Helt seriøse, har du lyst å skrive et nytt og voksent svar, eller er dette det beste du faktisk evner -- for dette er en fallitterklæring av innsikt, kunnskap, og moral.

Hvorfor blir de såkalte israelske araberne kalt israelske arabere? Tror aldri jeg har sett dem blir omtalt som palestinere, ei heller av 'propal'. Hvorfor?

• Liker 6
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (5 minutter siden):

Hvorfor blir de såkalte israelske araberne kalt israelske arabere? Tror aldri jeg har sett dem blir omtalt som palestinere, ei heller av 'propal'. Hvorfor?

Trolig fordi de er israelske arabere?
Det er jo en korrekt beskrivelse?
Har du noe i mot dette også, på et av dine merkelige sviktende grunnlag?

"Palestinere", som eget folk og land, var noe Arafat (som var egypter btw) fant opp på slutten av sekstitallet, så hvorfor skal israelske arabere kalle seg det?

Svært mange, også jøder, anser seg dog på sett og vis som "palestinere", folk som bodde i det palestinske mandatet, og faktisk så var "Palestina" lenge det foretrukne navnet på jødestaten, før man falt ned på "Israel"

Endret av 0laf
  • Liker 4
Skrevet
0laf skrev (15 minutter siden):

Trolig fordi de er israelske arabere?
Det er jo en korrekt beskrivelse?
Har du noe i mot dette også, på et av dine merkelige sviktende grunnlag?

"Palestinere", som eget folk og land, var noe Arafat (som var egypter btw) fant opp på slutten av sekstitallet, så hvorfor skal israelske arabere kalle seg det?

Svært mange, også jøder, anser seg dog på sett og vis som "palestinere", folk som bodde i det palestinske mandatet, og faktisk så var "Palestina" lenge det foretrukne navnet på jødestaten, før man falt ned på "Israel"

Ok, trodde palestiner var en egen etnisk gruppe, men da er det kanskje ikke det.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Sannheten kommer frem for en dag. Håper kristenkonservative og MIFF ser og reflekterer rundt dette. Israel har drevet med så mye faenskap og verden tror at det fremdeles er synd på dem.

Endret av Boing_80
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (24 minutter siden):

Sannheten kommer frem for en dag

O'boy

Mandela satt fengslet fra 1962, en periode Israel tok full avstand fra apartheid, og gjentatte ganger stemte mot Sør-Afrika i FN osv.

Faktisk så stemte Israel for resolusjon 1761 i 1962, samme år som Mandela ble fengslet
Resolusjonen var den første som fordømte Sør-Afrikas apartheid

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_General_Assembly_Resolution_1761_(XVII)

Golda Meir, den gang Israelsk utenriksminister, holdt flere taler, også i FN, hvor hun fordømte apartheid, og sa

"... our deep abhorrence for all forms of discrimination on the grounds of race, colour or religion... stems from our age-old spiritual values, and from our long and tragic historical experience as a victim"

Israel hadde på den tiden gode forhold til mange afrikanske land, men dette endret seg på syttitallet, og etter Yom-Kippur krigen i 1973 ble Israel i stor grad uglesett av de afrikanske landene som i større grad samarbeidet med araberlandene

Etter operasjonen ved Entebbe, hvor PLO kapret et fly med 248 passasjerer og landet i Uganda, hvorpå Israel utførte en redningsaksjon under nesen på Idi Amin, gjorde forholdet til afrikanske land enda dårligere, og i stedet knyttet Israel seg mer og mer til Sør-Afrika

For det første var det en stor andel jøder i Sør-Afrika, og for det andre var begge landene utstøtt av store deler av verdenssamfunnet

Israel begynte på den tiden å avstå fra å stemme mot Sør-Afrika, og Sør-Afrika gjorde det samme, avsto fra å stemme for resolusjoner mot Israel

Israel støttet aldri apartheid, det er så useriøst å hevde noe slikt, at folk som poster den slags videoer burde tvangsinterneres på historiekurs

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
0laf skrev (16 timer siden):

Man kan kanskje minne om at Tyrkia er et islamsk diktatur

Da har du ikke vært i Tyrkia. Langt ifra noe "islamsk diktatur". 

• Liker 5
Skrevet
Mbappe09 skrev (1 minutt siden):

Det er jeg helt enig med deg i. Tyrkere er for øvrig herlige folk og er du interessert i fotball så kan du vente deg lidenskapelige samtaler om de tyrkiske fotballagene.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Mbappe09 skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært i Tyrkia, også Egypt, Saudi-Arabia og Dubai

Har også vært i Israel, og som turist merket jeg ikke så mye til at de i følge enkelte her er en gjeng rasister og folkemordere

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
0laf skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært i Tyrkia, også Egypt, Saudi-Arabia og Dubai

Har også vært i Israel, og som turist merket jeg ikke å mye til at de i følge enkelte her er en gjeng rasister og folkemordere

Du sa "islamsk diktatur"- noe som ikke stemmer. Tyrkia er veldig liberalt, spesielt i storbyene. Har selv slektninger der. 

Endret av Mbappe09
  • Liker 3
Skrevet
Mbappe09 skrev (Akkurat nå):

Du sa "islamsk diktatur"- noe som ikke stemmer. Tyrkia er veldig liberalt, spesielt i storbyene. Har selv slektninger der. 

Så Tyrkia er ikke islamsk, og ikke et diktatur?

I Dubai har de Sharialov, men som turist spiller det liten rolle

• Liker 6
Skrevet (endret)
0laf skrev (1 minutt siden):

Så Tyrkia er ikke islamsk, og ikke et diktatur?

I Dubai har de Sharialov, men som turist spiller det liten rolle

Muslimsk i form av at de fleste er muslimer, men staten er sekulær. Det merkes også i gatene da de fleste steder tilbyr alkoholservering osv. Ro ned fordommene dine. Du har ikke vært i Istanbul, Izmir, Bodrum, Bursa osv. 

Jeg snakker ikke om Dubai. 

Endret av Mbappe09
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...