Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Verdt å ta saken videre til retten? Parkering


Gjest aefb4...eb6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke tatt stilling til den rent juridiske siden ved saken, men er flere over her som har vist til avtalevilkår, så ville lest gjennom disse først. Har klaget på parkeringsbøter flere ganger, og alltid fått medhold hos parkeringsselskap. Klag først til P-selskap, så P-klagenemda. Får du medhold i P-klagenemda, er det gode muligheter for at du har en sak, selv om ingenting er sikkert som banken. Hvis jeg ikke hadde fått medhold i P-klagenemda, hadde jeg sterkt vurdert å droppe videre saksgang. Det er sikkert ikke slik at P-klagenemda alltid har rett, og de er også representert av bransjen, men kostnadene for å drive saken videre, vil ofte overstige gevinsten, og man ender som regel opp med en eller annen form for Pyrrhosseier.

P-gebyrene er for små til egentlig å forsvare den økonomiske risikoen ved rettssaker, så må være en prinsipiell greie som er viktig for at det skal svare seg å kjøre på videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (43 minutter siden):

Hvorfor tenkte du at du ikke skulle bot for manglende betaling og refusjon for betaling? Må jo være ene eller det andre..

Jeg tenkte ikke begge deler nei.
Men smått firkantet at de ved å gi refusjon sier "ja vi er enige at du har betalt for å stå der og har skrevet inn feil regnr" og samtidig gir bot for å ikke ha betalt for å stå der..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok tvilsomt at du kjem nokon veg med ei slik klage i ettertid.
Hadde du oppdaga at du har betalt for feil bil før du køyrde ut så burde det være mogleg å få tilbake den parkeringa du feilaktig betalte for om du også retta opp og betalte for rett bil før du køyrde ut.

Eg er heilt einig i at det kan være kritikkverdig at det ikkje er innført sikkerheitsmekanismer som enkelt kunne forhindra slike feil, for sjølv om det er bilføraren sitt ansvar så er det litt spekulativt om små slurvefeil kan få veldig store konsekvensar som kunden. For ein kunne hatt løysningar på plass, som til dømes at appen gjennomfører eit reg-nummer søk opp mot eigar eller vegvesenet slik at du får ei kontrollopplysning som "stemmer det at du har parkert bilen til Pål?" der fornamnet kjem frå eigarregisteret eller "bekreft at du har registrert parkering av ein VW golf" og bilmerke/modell kjem frå køyretøysopplysningane. Dette burde også være ein del av tilrettelegging for universell utforming då det er mange som har vanskelegheiter med å huske tal eller å trykke på rett knapp.
På dei fysiske parkeringsautomatane så burde det være mogleg å få utskrevet ei kvittering på registrert reg-nummer slik at du har muligheita til å ta med lappen tilbake til bilen for å kvalitetsjekke at det er rett reg-nummer.
(Off-topic, men kvifor har ikkje parkeringslappar parkeringstidspunktet skrevet ned to stadar slik at du kan rive av eit hjørne av parkeringslappen der det også står tidspunktet slik at du kan ta med deg denne lappen som huskelapp for nøyaktig når parkeringa går ut?).

 

Men reint juridisk sett så tviler eg på at du vil kome nokon veg. Når du som kunde har gjort ein feil så er det også naturleg at det er du som må ta konsekvensane av feilen.
Det er sjølvsagt kjedeleg å ha gjort ein feil som du no må betale for, men det er heller ikkje rett at parkeringsselskapet må ta kostnaden for at du har gjort feil.
For parkeringsselskapet så er det sjølvsagt også viktig at det ikkje blir etablert ein praksis der kundane kan unndra seg bot og betaling ved å påstå at ein har betalt for feil bil.

Så med mindre du kan vise til at parkeringsselskapet har opptred klandreverdig så kan eg ikkje sjå at du kan vinne fram med ein påstand om at parkeringsselskapet skal ta kostnaden for din feilbetaling. For sjølv om det blir akseptert at du har prøvd å betale, så er det fortsatt slik at det har stått to bilar parkert og og når du har betalt for feil bil og køyrt ut din eigen bil utan å betale så har parkeringsselskapet berre fått betalt for ei av parkeringane.

Lenke til kommentar
Gjest aefb4...eb6
The Avatar skrev (7 minutter siden):

Det er nok tvilsomt at du kjem nokon veg med ei slik klage i ettertid.
Hadde du oppdaga at du har betalt for feil bil før du køyrde ut så burde det være mogleg å få tilbake den parkeringa du feilaktig betalte for om du også retta opp og betalte for rett bil før du køyrde ut.

Eg er heilt einig i at det kan være kritikkverdig at det ikkje er innført sikkerheitsmekanismer som enkelt kunne forhindra slike feil, for sjølv om det er bilføraren sitt ansvar så er det litt spekulativt om små slurvefeil kan få veldig store konsekvensar som kunden. For ein kunne hatt løysningar på plass, som til dømes at appen gjennomfører eit reg-nummer søk opp mot eigar eller vegvesenet slik at du får ei kontrollopplysning som "stemmer det at du har parkert bilen til Pål?" der fornamnet kjem frå eigarregisteret eller "bekreft at du har registrert parkering av ein VW golf" og bilmerke/modell kjem frå køyretøysopplysningane. Dette burde også være ein del av tilrettelegging for universell utforming då det er mange som har vanskelegheiter med å huske tal eller å trykke på rett knapp.
På dei fysiske parkeringsautomatane så burde det være mogleg å få utskrevet ei kvittering på registrert reg-nummer slik at du har muligheita til å ta med lappen tilbake til bilen for å kvalitetsjekke at det er rett reg-nummer.
(Off-topic, men kvifor har ikkje parkeringslappar parkeringstidspunktet skrevet ned to stadar slik at du kan rive av eit hjørne av parkeringslappen der det også står tidspunktet slik at du kan ta med deg denne lappen som huskelapp for nøyaktig når parkeringa går ut?).

 

Men reint juridisk sett så tviler eg på at du vil kome nokon veg. Når du som kunde har gjort ein feil så er det også naturleg at det er du som må ta konsekvensane av feilen.
Det er sjølvsagt kjedeleg å ha gjort ein feil som du no må betale for, men det er heller ikkje rett at parkeringsselskapet må ta kostnaden for at du har gjort feil.
For parkeringsselskapet så er det sjølvsagt også viktig at det ikkje blir etablert ein praksis der kundane kan unndra seg bot og betaling ved å påstå at ein har betalt for feil bil.

Så med mindre du kan vise til at parkeringsselskapet har opptred klandreverdig så kan eg ikkje sjå at du kan vinne fram med ein påstand om at parkeringsselskapet skal ta kostnaden for din feilbetaling. For sjølv om det blir akseptert at du har prøvd å betale, så er det fortsatt slik at det har stått to bilar parkert og og når du har betalt for feil bil og køyrt ut din eigen bil utan å betale så har parkeringsselskapet berre fått betalt for ei av parkeringane.

Det har kun stått en bil parkert, så litt usikker på hvorfor du sier det har stått to. Jeg har ikke betalt for en av de andre bilene på plassen. Den bilen er ikke i samme by engang.

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Lenke til kommentar
Gjest aefb4...eb6 skrev (10 timer siden):

En ting er iallefall sikkert, jeg bruker ikke EasyPark igjen. Hadde jeg trukket billett hadde ikke dette vært ett problem. En problemstilling som kun oppstår om en bruker appen

Dette er ditt valg. Enten må du velge EasyPark for riktig bil, eller (hvis du ikke greier det) må du trekke billett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest aefb4...eb6
zanta skrev (4 minutter siden):

Dette er ditt valg. Enten må du velge EasyPark for riktig bil, eller (hvis du ikke greier det) må du trekke billett.

Såklart greier jeg det, den brukes ofte. Men nå har jeg funnet ett svakt punkt og reduserer risikoen ved å trekke normal billett eller velge bedre anlegg med skiltlesing. 

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Lenke til kommentar
Gjest aefb4...eb6 skrev (3 minutter siden):

Såklart greier jeg det, den brukes ofte. Men nå har jeg funnet ett svakt punkt og reduserer risikoen ved å trekke normal billett eller velge bedre anlegg med skiltlesing. 

Det svake punktet er jo deg, som ikke klarer å velge riktig bil når du skal parkere.

Lenke til kommentar
Gjest aefb4...eb6
zanta skrev (1 minutt siden):

Hvis du greier å velge riktig bil når du parkerer, hvorfor gjør du ikke det? Appen spør deg når du aktiverer parkering.

Det var ett engangstilfelle. Jeg har kun fått en bot, og den brukes ofte. Meg bekjent har jeg ikke bommet på de andre parkeringene. Men for å unngå evt problemer i fremtiden velger jeg bedre løsninger hvor en slipper p knytte mot bil.

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Lenke til kommentar
Gjest aefb4...eb6
zanta skrev (1 minutt siden):

Det må du gjerne gjøre. Kanskje ved å alltid trekke billett og legge i bilen, slik mange over 80 år gjør?

Ja det er en løsning, eller enda lettere velge plasser med skiltlesing.

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Lenke til kommentar
Gjest aefb4...eb6
zanta skrev (3 minutter siden):

Kanskje det, men det skjer feil der også. Hvem skal du klage på da?

Det kommer jo an på feilen.

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Lenke til kommentar
9 hours ago, Psykake said:

Det var for å illustrere at det ikke er noe poeng i å klage.

Bilen som fikk bot hadde ikke gyldig parkeringsbevis. Grunnen til dette var fordi du hadde gitt feil opplysninger i appen. 

Det er bare å svelge stoltheten, betale boten og gå videre med livet.

Selvfølgelig er det et poeng i å klage, selv om du ikke kommer noen vei. Om ingen klager, har de insentiver til å lage regler og systemer som gjør at flest mulig mennesker får bot, siden dette er passiv inntekt for de. Tenk så på dette, om alle som fikk urettmessig bot kastet bort en time eller tre med å klage på telefon, hadde inntektene fra bøtene gått bort til å betale support, og de har insentiver til å lage rettferdige systemer ingen klager på.

Lenke til kommentar
likferd skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig er det et poeng i å klage, selv om du ikke kommer noen vei. Om ingen klager, har de insentiver til å lage regler og systemer som gjør at flest mulig mennesker får bot, siden dette er passiv inntekt for de. Tenk så på dette, om alle som fikk urettmessig bot kastet bort en time eller tre med å klage på telefon, hadde inntektene fra bøtene gått bort til å betale support, og de har insentiver til å lage rettferdige systemer ingen klager på.

Boten i dette tilfellet er ikke urettmessig. 

Å klage på en slik bot gir Karen vibber.

Lenke til kommentar
1 hour ago, The Avatar said:

 

Eg er heilt einig i at det kan være kritikkverdig at det ikkje er innført sikkerheitsmekanismer som enkelt kunne forhindra slike feil, for sjølv om det er bilføraren sitt ansvar så er det litt spekulativt om små slurvefeil kan få veldig store konsekvensar som kunden. For ein kunne hatt løysningar på plass, som til dømes at appen gjennomfører eit reg-nummer søk opp mot eigar eller vegvesenet slik at du får ei kontrollopplysning som "stemmer det at du har parkert bilen til Pål?" der fornamnet kjem frå eigarregisteret eller "bekreft at du har registrert parkering av ein VW golf" og bilmerke/modell kjem frå køyretøysopplysningane. Dette burde også være ein del av tilrettelegging for universell utforming då det er mange som har vanskelegheiter med å huske tal eller å trykke på rett knapp.
 

De har på en måte det. Du kan registrere bilene dine i appen ( i hver fall de jeg har brukt), og kun velge riktig bil. Da husker appen regnummeret for deg.

 

1 hour ago, Guest aefb4...eb6 said:

Ja det er en løsning, eller enda lettere velge plasser med skiltlesing.

Anonymous poster hash: aefb4...eb6

Der skal du være forsiktig. Du er ansvarlig for at bilen registreres inn og ut. Kravet er at du kjører inn, sjekker app/automat at du er "inne". Når du kjører ut, må du stoppe bilen på utsiden og sjekke at du er registrert ut på app/automat.

Står du inne uten å ha blitt registrert, så kan du lovlig få bot. Dersom du kjører ut uten å ha blitt registrert, så er du ansvarlig for å betale for tiden som går lenge etter at du har kjørt ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi man har betalt, og det er ikke urimelig vanskelig å slette kravet når misforståelsen er oppklart. Som sagt, jeg kan godta et administrasjonsgebyr på 20 kroner.

Min sak fra noen år tilbake var enda mer soleklart, ettersom det faktisk er lov å stoppe der for lossing av bagasje, og de var enig med meg om at de ikke hadde en sak, men spilte hjelpeløs når det gjaldt å slette det urimelige kravet så jeg måtte gi dem tech-support om hvordan de skulle få det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...