Gå til innhold

Svenske tilstander på vei til Norge


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (19 timer siden):

Kidsa utnyttes til drap pga under kriminal lavalder????

 

Jepp, det er helt korrekt. «Barn» under 21 får ikke strengere straff enn et par år i ungdomsfengsel i Sverige, selv for drap.

Derfor er tenåringer veldig populære som leiemordere blant gjengene.

Ser tilløp til det samme her i landet, spesielt husker jeg saken hvor en 13 år gammel jente ble gruppevoldtatt, veldig stygg og grotesk sak, de fleste av de skyldige fikk minimale straffer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Crooked Cracker skrev (På 6.10.2023 den 19.54):

Denne nøkkelen har svenskene prøvd i over 20 år og det eneste de har åpnet for er mer problemer, som vi ser nå. 

Slik jeg ser det må dette tilnærmes fra flere vinkler, det første er jo mer disiplin og orden i skolen og en bedre justert innvandringspolitikk. Å hive alle innvandrere ut blir selvsagt drastisk og urettferdig, men inntil det kommer bedre systemer på plass bør innvandringen begrenses. Fremfor velmenende men nyttesløse tiltak bør nok en ha en mer 'tough love' linje med reell oppfølging. Grov kriminalitet bør straffes hardere, er gjerningspersoner under straffbar alder må barnevernet inn i det mer seriøse tilfellene.

Ellers bør jo myndighetene investere i mer psykologisk bistand fra tidlig alder når det gjelder problembarn, for både svensker og innvandrere forøvig. Destruktiv adferd er noe som blir vanskeligere å behandle jo mer det befester seg på et sinn. Da holder det ikke med boller, brus og koseprat. 

En annen ting som kan være verdt å prøve er jo det gamle gulrot\pinne prinsippet, altså at innvandrere som tilpasser seg og jobber får noen frynsegoder mens de som heller vil bedrive ymse ulumskheter risikerer utsendelse eller andre former for reaksjoner som tydeligvis har vært en manglevare i Sverige.

 

Nei det har ikke blitt prøvd på riktig, fordi politikere har skyvd problemet åt siden da det ikke er politisk populært å investere i invandrerungdom. Det er dokk noe som fungerer i andre land, Danmark, Finland og Norge, for å nevne noen land.

Mer disiplin og orden i skolen trur jeg ikke virker, det skyver bare vekk de barn som allerede er vokset opp med foreldrer som ikke bryr seg.

Innvandringen i Sverige er begrenset, hvis det er asylsøkere du snakker om. De fleste innvandrere er enten svensker som reiser tilbake hjem, eller IT-utdannede indier.

At invandrer som tilpasser seg og jobber mer for frynsegoder kan hjelpe, men jeg tviler på at det er noe som kommer bli politisk godkjent i praksis, altfor mange i Sverige er opptatt med at invandrere skal få så lite hjelp som mulig.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kato85 skrev (4 timer siden):

Nei det har ikke blitt prøvd på riktig, fordi politikere har skyvd problemet åt siden da det ikke er politisk populært å investere i invandrerungdom. Det er dokk noe som fungerer i andre land, Danmark, Finland og Norge, for å nevne noen land.

Mer disiplin og orden i skolen trur jeg ikke virker, det skyver bare vekk de barn som allerede er vokset opp med foreldrer som ikke bryr seg.

Innvandringen i Sverige er begrenset, hvis det er asylsøkere du snakker om. De fleste innvandrere er enten svensker som reiser tilbake hjem, eller IT-utdannede indier.

At invandrer som tilpasser seg og jobber mer for frynsegoder kan hjelpe, men jeg tviler på at det er noe som kommer bli politisk godkjent i praksis, altfor mange i Sverige er opptatt med at invandrere skal få så lite hjelp som mulig.

Den fornektende selvpiskingen og rosemalingen din viser at trenger en reality-sjekk.

Til og med de store partiene i Sverige innrømmer feil som ikke rimer med din virkelighetsoppfatning.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kato85 skrev (5 timer siden):

Nei det har ikke blitt prøvd på riktig, fordi politikere har skyvd problemet åt siden da det ikke er politisk populært å investere i invandrerungdom. Det er dokk noe som fungerer i andre land, Danmark, Finland og Norge, for å nevne noen land.

Mer disiplin og orden i skolen trur jeg ikke virker, det skyver bare vekk de barn som allerede er vokset opp med foreldrer som ikke bryr seg.

Innvandringen i Sverige er begrenset, hvis det er asylsøkere du snakker om. De fleste innvandrere er enten svensker som reiser tilbake hjem, eller IT-utdannede indier.

At invandrer som tilpasser seg og jobber mer for frynsegoder kan hjelpe, men jeg tviler på at det er noe som kommer bli politisk godkjent i praksis, altfor mange i Sverige er opptatt med at invandrere skal få så lite hjelp som mulig.

Og for å demonstrere din manglende innsikt: Danmark er et foregangsland når det kommer til å bekjempe negativ effekt av for mange innvandrere på et sted: de har måttet gjøre store grep for å unngå flere ghettoer der etnisk danske er i så stort mindretall at de blir skjøvet ut av paralellsamfunnet. Bydeler som Nørrebro og Albertslund er bl.a. steder der det tidligere har gått så langt at brannfolk og ambulanser må ha politibeskyttelse fordi innvandrerunger hiver stein etter dem og selv da har politi vegret seg for å komme. Barn ned i 10-12 års alderen som pusher dop og vil være blandt de kule. Danmark skjønte tidlig at de ikke kan gi ved dørene til sånt pakk.
Danmark gikk hardt til verks, og Sveriges statsminister innrømte nylig at Sverige lå 10-15 etter Danmark i sin kamp mot et økende sosialt problem forårsaket av ikkevestlige folk. Det nytter visst å være streng og å stille krav til folk.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2023/04/25/sverige-vil-bli-mer-som-danskene-i-innvandringspolitikken/

Endret av Retroman
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kato85 skrev (16 timer siden):

Nei det har ikke blitt prøvd på riktig, fordi politikere har skyvd problemet åt siden da det ikke er politisk populært å investere i invandrerungdom.

Det er sant at mye av problematikken er feid under teppet, men det er av andre årsaker en manglende investering. Det er jo brukt betydelige summer på integrering som dessverre ikke har vært særlig fruktbart. Videre bør det være betimelig å spørre hvor mye penger skal brukes på at ungdom ikke havner på skråplanet, kontra andre løsninger.  

Kato85 skrev (16 timer siden):

 

Det er dokk noe som fungerer i andre land, Danmark, Finland og Norge, for å nevne noen land.

Bedre enn Sverige betyr ikke automatisk at det har gått kjempebra.

Kato85 skrev (16 timer siden):

Mer disiplin og orden i skolen trur jeg ikke virker, det skyver bare vekk de barn som allerede er vokset opp med foreldrer som ikke bryr seg.

Det er nettopp barn som blir neglisjert som trenger å lære hvordan fungere i et samfunn, etikette, dannelse, samt konsekvenser og ta ansvar deretter. Jeg vil antyde at på dette punktet har skolesystemet sviktet innvandrerungdom og dette er således en primærårsak til at ting har gått galt.

Kato85 skrev (16 timer siden):

Innvandringen i Sverige er begrenset, hvis det er asylsøkere du snakker om. De fleste innvandrere er enten svensker som reiser tilbake hjem, eller IT-utdannede indier.

Demografien viser at det er tatt inn forholdsvis mange innvandrere, samt barn av disse utgjør en betydelig andel.

Kato85 skrev (16 timer siden):

At invandrer som tilpasser seg og jobber mer for frynsegoder kan hjelpe, men jeg tviler på at det er noe som kommer bli politisk godkjent i praksis, altfor mange i Sverige er opptatt med at invandrere skal få så lite hjelp som mulig.

Her forveksler du 'så lite som mulig' med 'nok til at de bør klare seg'. Feilslått innvandringspolitikk er nok ikke noe en kan bare kjøpe seg vekk fra, her må mer konkrete og fornuftige tiltak til.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Inspector skrev (På 26.9.2023 den 6:50 PM):

Det er riktig. Disse få ødelegger for så mange at her burde utvisning/fradømmelse av statsborgerskapet være på sin plass.

Varig opphold hos fjerne slektninger i hjemlandet, uten fritidsklubber, uten ledighetstrygd, uten forsvarsløse pensjonister å rane, uten en gjeng å søke beskyttelse hos, med korrupte myndigheter som beslaglegger gullklokker og andre dyre eiendeler er nok ikke fristende for de utakknemlige som mistrives i vårt moderne velferdssamfunn.

Det er frustrerende å lese ting som dette, om at svenske kriminelle nettverk holder på å etablere seg i Norge:

https://www.nettavisen.no/nyheter/ekspert-advarer-svenske-nettverk-tenker-de-kan-kjore-over-norge/s/5-95-1490029

Vi vet hvem disse personene er. Vi vet hva de driver med. Hvorfor i helvete går de fritt rundt i samfunnet?

De vet til og med om ungdommer i tidlige tenår som allerede er i gang med brutal kriminalitet. De påfører andre mye skade og smerte. Men de slipper unna. De er jo så små, stakkar. Da kan vi jo ikke beskytte samfunnet mot dem!

Hvor er flaskehalsen? Hvorfor har farlige kriminelle så sterke rettigheter at de ikke kan settes ut av spill? Hvorfor brukes ikke forvaring på mange av disse?

Rehabilitere? Det nytter ikke å rehabilitere voksne som har drevet med vold og ran siden de var 13 år gamle. Det vil si, de kan godt prøve. Men frem til de faktisk er bevist rehabilitert må de sitte innesperret, og samfunnet må beskyttes mot dem.

  

 

Vaniman skrev (På 27.9.2023 den 10:09 PM):

For å bekjempe kriminalitet, må man i hovedsak gjøre to ting. 1) Øke sannsynligheten for at kriminelle blir tatt, og 2) øke konsekvensene hvis de blir tatt.

For å forebygge på sikt må man også gjøre ting som å være enda flinkere til å hente barn ut av voldelige hjem. Det er altfor høy terskel for å redde barn fra uegnede foreldre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (På 28.9.2023 den 10:12 AM):

Mange her støtter jo måten Ukraina skal få alt de trenger for å knuse Russland. Samme tankegang bør jo gjelde her også. Selvsagt ikke helt den samme omstendigheten, men hensynsløse krimineller som angriper andre medmennesker bør jo knuses militært. 

Vi skal ikke bruke militære styrker mot sivilbefolkningen, men politiet bør nok slå seg litt mer på brystet. Det var bare flaut å se på hvor passive politiet var da (stort sett fremmedkulturelle) fritt fikk angripe og ødelegge politibiler under en Sian-demonstrasjon i Oslo sentrum. Jeg skjønner at politiet er opptatt av dialog og det skal de være, men av og til må de faktisk ta av seg silkehanskene. De kriminelle får null respekt for politiet når man kan ramponere utstyr og biler uten konsekvenser.

Politihunder har jo fått status som polititjenestemenn dersom de utsettes for vold. Kanskje man også skal sidestille ødeleggelse av politbiler med vold mot offentlig tjenestemann, for eksempel? Og øke straffene noe ekstremt i tilfeller som undner Sian-demonstrasjonen.

  

paatur skrev (På 28.9.2023 den 10:40 AM):

Noen ganger må man se bort fra menneskerettigheter og kjøre en hard linje, akuratt som det nå gjøres i El Salvador.

Jeg synes ikke vi skal se bort fra menneskerettigheter, men vi må endre fokus. Farlige mennesker som skader andre har altfor mange rettigheter. Det er stor fokus i norsk lovverk på at den kriminelle skal ha sterke rettigheter, og det har gått for langt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (På 2.11.2023 den 6:09 PM):

Mer straff, og ikke minst faren for å bli tatt, gir mindre kriminalitet... trodde alle forstod det, bortsett fra sosionomer..

Flere har etterspurt dokumentasjon. Hvor ble det av?

Jeg tror nok straff har en viss effekt, men mer straff gir ikke nødvendigvis automatisk lavere kriminalitet.

Men det som kunne vært gjort var "oppbevaring" snarere enn straff. Altså at noen kriminelle ikke vil kunne leve ute i samfunnet uten å ødelegge for andre, og de blir da sperret inne for resten av livet, eller til de har bevist at de har endret seg. Og da vil ikke formålet være å straffe dem, men å beskytte samfunnet mot disse farlige menneskene.

Så straff vet jeg ikke om nødvendigvis har så mye å si. Og et system som jeg beskriver her vil jo ikke handle om straff heller, kun å holde farlige mennesker unna andre.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (59 minutter siden):

Flere har etterspurt dokumentasjon. Hvor ble det av?

Jeg tror nok straff har en viss effekt, men mer straff gir ikke nødvendigvis automatisk lavere kriminalitet.

Men det som kunne vært gjort var "oppbevaring" snarere enn straff. Altså at noen kriminelle ikke vil kunne leve ute i samfunnet uten å ødelegge for andre, og de blir da sperret inne for resten av livet, eller til de har bevist at de har endret seg. Og da vil ikke formålet være å straffe dem, men å beskytte samfunnet mot disse farlige menneskene.

Så straff vet jeg ikke om nødvendigvis har så mye å si. Og et system som jeg beskriver her vil jo ikke handle om straff heller, kun å holde farlige mennesker unna andre.

Reaksjonene fra samfunnet når noen begår kriminelle handlinger bør være følgende:

1. Som du er inne på, forhindre at disse fortsetter sin kriminelle virksomhet.

2. Oppreisning til ofrene, denne bør samsvare med hva disse er utsatt for og følges opp tett.

3. Rehabilitering, en mer langsiktig løsning en straff i seg selv.

Lenke til kommentar

Norge et land drevet stort sett av vitenskap, logikk å en smule rasjonell tankegang, ikke følelser å tro , men når det kom til narkotikapolitikk så gikk det strakt til helvete, når man overlater denne enorme økonomien til kriminelle nettverk så blir det åpenbart problemer, det er denne politikken basert på følelser å tro som hjelper heller enn å forebygge kriminelle nettverk som rekrutterer barn til narkotikasalg, og videre et liv som kriminell. Det samme kan en si om prostitusjon, bare sykt å overlate driften til kriminelle nettverk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Det samme kan en si om prostitusjon, bare sykt å overlate driften til kriminelle nettverk.

Akkurat! Hverken dop eller prostitusjon vil noen gang forsvinne, så da har vi alt å vinne på å få trollene ut i lyset. Legalisering ville gjøre det tryggere for alle involverte, og vi ville slutte med sponsingen av kriminelle. Vi kunne til og med fått inn noen skattekroner.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enda et eksempel på at livsfarlige mennesker får gå fritt rundt:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y6oxGR/slo-alarm-om-bestemor-flere-ganger-engstelig-for-hva-hun-kan-finne-paa

Det er altfor høy terskel å sperre inne farlige mennesker generelt på livstid, og det er altfor høy terskel for å tvangsinnlegge og tvangsbehandle livsfarlige psykisk syke.

Det er faktisk ikke greit at noen som er åpenbart psykisk syk får lov til å nekte behandling. Samfunnets krav på sikkerhet går foran psykisk sykes krav på å bestemme over seg selv. Når de er psykisk syke er de faktisk ikke i stand til å bestemme over seg selv.

Tvangsinnleggelse og tvangsmedisinering må innføres i mye større omfang.

Og det må bli mye større muligheter for å sperre psykisk syke inne så de ikke får gå fritt ut også når de er tvangsinnlagt.

Nok er nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Inspector skrev (25 minutter siden):

Det er uomtvistelig at grupper med ikke-norske røtter er overrepresentert i kriminalstatistikken.

Jeg påstår at Norge ikke vil klare å snu utviklingen hvis staten fortsetter å diktere kommunene i flyktningpolitikken:

https://www.nrk.no/nyheter/flyktninger-til-drammen-1.16762734

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...