Gå til innhold

Svenske tilstander på vei til Norge


Anbefalte innlegg

Inspector skrev (23 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/foreldre-frykter-storsenter-det-er-med-livet-som-innsats/16614968/

Det var på høy tid at også de rikeste i Norge får kjenne problemene på kroppen …..

Slett ikke, det er bare forferdelig for de to uskyldige guttene som ble utsatt for dette.

Det som er på høy tid er at flere av dem som ikke kan få nok av dette og trakasserer og kansellerer folk som snakker om dette, opplever slike ting. Da skal du se ting kan skje.

Endret av Entern
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (På 15.4.2024 den 8:24 AM):

Det området der er noe for seg selv. Særlig vaterlandsbrua, der føler man seg knapt trygg selv midt på dagen. Men hele området er kjipt. Kryr av kriminelle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Entern skrev (18 minutter siden):

Slett ikke, det er bare forferdelig for de to uskyldige guttene som ble utsatt for dette.

Det som er på høy tid er at flere av dem som ikke kan få nok av dette og trakasserer og kansellerer folk som snakker om dette, opplever slike ting. Da skal du se ting kan skje.

Er 100% enig men er nok redd for at visse idealister er villige til å ofre både sin egen andres sikkerhet for sine urokkelige overbevisninger. Det som trengs er at folk flest våkner fra dvalen og sier at nok er nok før vi ender opp som andre land i Europa. Jeg kan ikke begripe at noen politiske saker skulle skulle være viktigere enn trygghet for selv selv og ikke minst sine barn. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (5 minutter siden):

Er 100% enig men er nok redd for at visse idealister er villige til å ofre både sin egen andres sikkerhet for sine urokkelige overbevisninger. Det som trengs er at folk flest våkner fra dvalen og sier at nok er nok før vi ender opp som andre land i Europa. Jeg kan ikke begripe at noen politiske saker skulle skulle være viktigere enn trygghet for selv selv og ikke minst sine barn. 

Det er de så absolutt, dessverre. Disse «idealistene» er særdeles kaldhjertede.

Ja folk må våkne. Dessverre er søvnen ofte meget, meget dyp.

Nordmenn er ikke like blindt autoritetstro som svensker. Men en del løgner og vrangforestillinger har fått lov til å slå sterke røtter i landet. Lenge før den nåværende situasjonen.

Endret av Entern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Entern skrev (38 minutter siden):

Det området der er noe for seg selv. Særlig vaterlandsbrua, der føler man seg knapt trygg selv midt på dagen. Men hele området er kjipt. Kryr av kriminelle.

Området der har alltid vært gjenstand for inntrykk av forsøpling av Oslo. Man syntes lite om at junkies, narkomane og uteliggere fant tilholdssteder. Nå frykter denne svake gruppen nærmest for sine liv, de blir plyndret ustanselig av utenlandske gangstere.. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (31 minutter siden):

Er 100% enig men er nok redd for at visse idealister er villige til å ofre både sin egen andres sikkerhet for sine urokkelige overbevisninger. Det som trengs er at folk flest våkner fra dvalen og sier at nok er nok før vi ender opp som andre land i Europa. Jeg kan ikke begripe at noen politiske saker skulle skulle være viktigere enn trygghet for selv selv og ikke minst sine barn. 

Hva mener du bør gjøres? 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 timer siden):

Hva mener du bør gjøres? 

Ivareta sikkerheten og trygghetsfølelsen hos borgerne, hvordan det skal gjøres i praksis er det jo egentlig politikernes ansvar å sortere ut. Selv ville jeg nok gått for en mer 'tøff kjærlighet' tilnærming mot de som finner det godt å skade, rane, knivstikke, skyte, osv andre mennesker.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (8 timer siden):

Hva mener du bør gjøres? 

Mye kan gjøres.
Danmarks praksis med å beslaglegge luksusbiler og andre «penisforlengere» virker tydeligvis

Prinsippet om å trygge egen befolkning fremfor å tekkes eksterne krav, må bli en selvfølge.
En strengere politikk hvor statsborgerskap, trygd, kriminalitet, bosted, arbeid, fri flyt osv må sees i sammenheng.
Kommuner, politi, nav, helse må settes i stand til å samarbeide og løse utfordringene.

Med det spede forsøket i Drammens utfordringer som bakteppe, frykter jeg at det vil ta mange år før det snillistiske Norge tør å sette ned foten.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (6 timer siden):

Ivareta sikkerheten og trygghetsfølelsen hos borgerne, hvordan det skal gjøres i praksis er det jo egentlig politikernes ansvar å sortere ut. Selv ville jeg nok gått for en mer 'tøff kjærlighet' tilnærming mot de som finner det godt å skade, rane, knivstikke, skyte, osv andre mennesker.

Så du vil ha strengere straffer?

Mulig det er løsningen, men så lenge folket ikke vil ha det kommer neppe politikerne til å innføre det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (39 minutter siden):

Mye kan gjøres.
Danmarks praksis med å beslaglegge luksusbiler og andre «penisforlengere» virker tydeligvis

Nettopp. Vi ser jo en del cool guys med million-luksusbiler som burde forhøres kun på skepsis og mistanke, hvor man kan lukte kombinasjonen NAV og kriminalitet lang vei. Er det noen interesse i det hele tatt å få has på disse i dette landet? Får eks. øko-krim muligheten til å gjøre et dypdykk i kjeltringenes økonomiske cv ??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (16 minutter siden):

Ungdom på kjøpesentre har ikke luksusbiler

Dette var kun ett eksempel. Klokker, solbriller, mobiler, merkeklær er andre.
Ungdommene har noen idoler og ofte er dette forbundet med statussymboler.
Utvisning, fradømmelse av statsborgerskap og trygderettigheter, tvangsflytting o.l. bør også benyttes i større grad.
Mobile vinningskriminelle som reiser under «falskt flagg» i Schengen, kan ikke ha de samme rettigheter som vanlig lovlydige.
Taushetsprinsipper må ikke få hindre et samarbeid mellom offentlige etater.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skal man ta knekken på kriminelle nettverk så er det jo kanskje en ide å ta fra dem det de tjener penger på, det ulovlige som folk uansett vil ha, legalisering, regulering og produksjon av enkelte rusmidler er en god start, legalisering, regulering og skattlegging av sexarbeidere er en god ide, hva er poenget med å forby dette ? Det skaper bare gode forhold for kriminelle nettverk, vi trenger ikke et moral politi her til lands, vi trenger et politi som beskytter oss fra kriminelle, ikke fra oss selv. 

Inspector skrev (2 timer siden):

Danmarks praksis med å beslaglegge luksusbiler og andre «penisforlengere» virker tydeligvis

Dette burde vært innført for lenge siden, kjører man som svin inndra førerkort og mordvåpenet de kjører med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 timer siden):

Så du vil ha strengere straffer?

Mulig det er løsningen, men så lenge folket ikke vil ha det kommer neppe politikerne til å innføre det

Strengere straffer, tettere oppfølging, mer disiplin i skolen, bedre forebygging, klarere linjer, visse krav, tvangspsykiatri, osv kan jo hjelpe alt ettersom. Det jeg dog savner er mer engasjament fra både folk og politikere, virker som ingen bryr seg før de rammes selv, eller så er de redde for å bli stemplet så de holder de heller nebbet lukket. Da blir det fort tilstander her også etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (15 minutter siden):

Strengere straffer

Det er lite som tyder på at det hjelper, dog kan det være en ide og ikke slippe ut voldelige kriminelle uten at vi med sikkerhet kan si at de er rehabilitert, er det ingen tegn til rehabilitering så blir det hele mer komplisert.

 

Crooked Cracker skrev (16 minutter siden):

mer disiplin i skolen

Jeg tror det er viktigere at vi avslutter den statsstyrte sexismen i skolen, gutter bør få lov til være gode uten å bli straffet for det, i tillegg er det kanskje på tide at vi ser guttene i skolen som noe annet enn noe som bør fysisk kontrolleres og medisineres, kanskje en mer kjønnsbasert læring er en ide ? Kanskje ikke alle gutter med diagnoser trenger medisinering, men mer tilrettelegging, det er synd at skolen skal være tilpasset jenter, og nåtidens gutter skal straffes for sin "arvesynd", det å være gutter. Mer disiplin tror jeg bare skaper sine egne problemer, vi må få lov til å være oss selv uten at vi skal straffes for det, selv om man kanskje fra naturens side er en smule antiautoritær. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Det er lite som tyder på at det hjelper, dog kan det være en ide og ikke slippe ut voldelige kriminelle uten at vi med sikkerhet kan si at de er rehabilitert, er det ingen tegn til rehabilitering så blir det hele mer komplisert.

 

Jeg tror det er viktigere at vi avslutter den statsstyrte sexismen i skolen, gutter bør få lov til være gode uten å bli straffet for det, i tillegg er det kanskje på tide at vi ser guttene i skolen som noe annet enn noe som bør fysisk kontrolleres og medisineres, kanskje en mer kjønnsbasert læring er en ide ? Kanskje ikke alle gutter med diagnoser trenger medisinering, men mer tilrettelegging, det er synd at skolen skal være tilpasset jenter, og nåtidens gutter skal straffes for sin "arvesynd", det å være gutter. Mer disiplin tror jeg bare skaper sine egne problemer, vi må få lov til å være oss selv uten at vi skal straffes for det, selv om man kanskje fra naturens side er en smule antiautoritær. 

Er ikke uenig, men jeg tenkte på at for eks vold mot lærerne, som har økt de siste årene, må få sterkere reaksjoner.

Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (3 minutter siden):

men jeg tenkte på at for eks vold mot lærerne, som har økt de siste årene, må få sterkere reaksjoner.

Lærerne er forhåpentligvis blitt bedre siden min barndom, men på den tiden så var de ganske voldelige selv, ikke nødvendigvis fysisk, men like fullt, Når det tys til vold så er det gjerne en grunn til det. kanskje det er bedre lærere vi trenger ? Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor vi ikke prøver å lære mer fra den finske modellen, det kan være frustrerende å være elev og da utageres det, kanskje disiplin hjelper på noen, på andre igjen vil det bare gjøre ting verre. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Flere spesialskoler, eller om de har noen i det hele tatt for denne gruppen. Det er først da læringen blir tilrettelagt. Ikke i et klasserom med over 20 elever, hvor læreren skal tilpasse undervisningen til den enkelte.

Det neste er å bevilge mer penger til forebyggende arbeid, feks. til idrettslag og fritidsaktiviteter. Et godt tiltak er sommerjobb for ungdom https://www.lorenskog.kommune.no/jobb-og-ledige-stillinger/sommerjobb-for-ungdom/  Lørenskog kommune har bevilget 1 million kroner.

Det bekymrer meg at praktisk arbeid, kanskje bortsett i fra helsevesenet blir mer og mer automatisert. Og man trenger teori på et visst nivå i alle yrker. Det passer ikke inn i samfunnet å være skoletrøtt eller har lærevansker. Hvis man ikke klarer teorien på førerprøven, kan man ikke jobbe som sjåfør. Det er 350 søkere til jobber som å betjene kassa på Rema 1000.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...