Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva har du gjort med bilen din idag? :)


Maskinfører

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PaladinNO skrev (1 time siden):

Takker. ^^
Helt ærlig så har bilen generelt vært et skikkelig "blåmandags" kjøp. Hatt masse trøbbel med den, både mekanisk og elektrisk. Men nå har den oppført seg fint i lang tid, så tenkte også derfor den hadde fortjent en liten ekstra spa behandling før servicen. Så får jeg bare håpe dette ikke er enda et tilfelle av "no good deed goes unpunished".

Bilen står fortsatt inne på verkstedet. Det var noen ekstrating jeg ønsket de skulle se på, bla.a. at sikkerhetsbeltet på førersiden har begynt å frynse seg opp. Ville de skulle sjekke pris, og så evt. bestille nytt og bytte når de først hadde bilen inne.

Og også undersøke tilstanden for rustdannelse og evt. behandle under hjulbuene. Har nesten aldri kjørt på saltede veier, men det var noe jeg så verkstedet gjorde på en annen bil en gang jeg var innom. Jeg håper og tror alt er OK der, men greit å få sjekket. Da jeg hadde bilen inne til PKK i mars sa vedkommende som gjorde kontrollen at det tekniske - bremser, understell, drivverk etc. - på min bil mtp. årsmodell var noe av det beste han hadde sett.

Hvilket var hyggelig å høre, siden jeg prøver å følge opp alle servicer og mer til så godt jeg kan.

Bare koselig 😀 ja blir mye problemer med vw som vanlig  ja der burde jeg vært flinkere (vaske bilen innvendig) ja like greit og få ordnet det mens den er inne på verksted selv skrur jeg selv  ja i hjulbuer kan det gjemme seg mye drit opp gjennom åra måtte reparere en ledning i hjulbua på min L200 fikk behandlet den samtidig mye skitt der som jeg blåste bort med trykkluft deretter behandlet jeg det med Lanolinolje fra BT ja koselig og få sånn tilbakemelding har mine biler  på NAF og de går rett i gjennom ja du steller godt med bilen viktig det 😀

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Slipte ned og lakket opp igjen veldig falmede frontlykter på en 2012 modell Golf som har blitt nylig tatt i bruk. Høstmørket er ikke noen spøk.

Før:

20230924_132742_HDR.thumb.png.c844d150fb89f893c90fd8f04431b9fb.png

Etter:

IMG_20230925_234801_321546893212908218.thumb.jpg.1c9797716a42ddcf2a4af8a73b1d115f.jpg

Reparerte også en høyttaler som skurret. Problemet viste seg å være at VW i sin visom festet høyttaleren med nagler rett gjennom plast, og to av fire festepunkter hadde knekt av, antagelig av belastningen når døren har blitt lukket gjentatte ganger. Plasten var fullstendig sprø, og plastbiter og gammel tetningslist presset elementet inni dørpanelet. Fant ingen god måte å feste elementet på uten å erstatte det helt, men fjernet den ødelagte plasten og erstattet tetningslisten med en bit Tesa tetningslist for dører, og nå er ulyden i hvert fall foreløpig helt borte.IMG_20230926_141643_3094164456686890249.thumb.jpg.a5510d32201cd8c816ca366f2c8750f3.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Maskinfører skrev (På 25.9.2023 den 19.06):

gikk det bra på Service ? 😀

Det gikk bra med bilen på service.
Dyrt, men bra. 18.735 Kr. :ermm:

Og nå har jeg lagt på det siste vinterhjulet som satt fast da jeg prøvde første gangen. Kjørte 45 km hjem fra jobb på fredag med sommerdekk og 3 cm med snø. Bor på over 700 meter, og med nedoverbakker og svinger de siste 3 km før huset tok jeg ikke sjansen på å kjøre det siste stykket. Så jeg tillot meg å parkere bilen på en gård og gikk hjem for å laste opp vinterhjulene mine i den andre bilen vi har i hustanden.

Fikk så lagt om 3 av hjulene der jeg stod, men den siste bakfelgen satt fast. Bilen stod vinklet tvilsomt, så ville ikke være for ivrig med å riste på den med bare kompaktjekken til å støtte den opp. Har fremhjulsdrift, så jeg fikk bilen trygt hjem med 3 vinterdekk og ett sommerdekk. Og fikk nå banket løs det siste hjulet og smørt på litt CRC med bilen stående i garasjen og med en større garasjejekk til å løfte den. Skal gi sommerhjulene en god vask før jeg setter dem bort for vinteren.

EDIT:
Tips til alle:
Ha godt med utstyr med i bilen hele tiden: sitteunderlag til å ha knærne på, gode hansker til å håndtere hjulene med, en kompakt pumpejekk, latmannsarm / boltløsner og momentnøkkel.

Vi har 2 biler i hustanden, med 3 hjulsett til hver (sommer, piggfritt og pigg), så føler man for ekstra luksus, kjøp en skikkelig muttertrekker.
Det har vært det siste verktøykjøpet for meg: en Dewalt DCF899, med Bahco BWTB12P150 150 nm momentstav, og Bahco 7806 17 og 19 mm kraftpiper. Har også supplert med Dewalt DT7508 hex- / pipeadapter og Dewalt DT70734T bitsett (begge deler er beregnet på slagverktøy) for å kunne bruke muttertrekkeren til grovere skrujobber. Alt er pakket i en Makita MakPac 2 koffert med Makita 837670-0 innlegg.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (11 timer siden):

Det gikk bra med bilen på service.
Dyrt, men bra. 18.735 Kr. :ermm:

Og nå har jeg lagt på det siste vinterhjulet som satt fast da jeg prøvde første gangen. Kjørte 45 km hjem fra jobb på fredag med sommerdekk og 3 cm med snø. Bor på over 700 meter, og med nedoverbakker og svinger de siste 3 km før huset tok jeg ikke sjansen på å kjøre det siste stykket. Så jeg tillot meg å parkere bilen på en gård og gikk hjem for å laste opp vinterhjulene mine i den andre bilen vi har i hustanden.

Fikk så lagt om 3 av hjulene der jeg stod, men den siste bakfelgen satt fast. Bilen stod vinklet tvilsomt, så ville ikke være for ivrig med å riste på den med bare kompaktjekken til å støtte den opp. Har fremhjulsdrift, så jeg fikk bilen trygt hjem med 3 vinterdekk og ett sommerdekk. Og fikk nå banket løs det siste hjulet og smørt på litt CRC med bilen stående i garasjen og med en større garasjejekk til å løfte den. Skal gi sommerhjulene en god vask før jeg setter dem bort for vinteren.

EDIT:
Tips til alle:
Ha godt med utstyr med i bilen hele tiden: sitteunderlag til å ha knærne på, gode hansker til å håndtere hjulene med, en kompakt pumpejekk, latmannsarm / boltløsner og momentnøkkel.

Vi har 2 biler i hustanden, med 3 hjulsett til hver (sommer, piggfritt og pigg), så føler man for ekstra luksus, kjøp en skikkelig muttertrekker.
Det har vært det siste verktøykjøpet for meg: en Dewalt DCF899, med Bahco BWTB12P150 150 nm momentstav, og Bahco 7806 17 og 19 mm kraftpiper. Har også supplert med Dewalt DT7508 hex- / pipeadapter og Dewalt DT70734T bitsett (begge deler er beregnet på slagverktøy) for å kunne bruke muttertrekkeren til grovere skrujobber. Alt er pakket i en Makita MakPac 2 koffert med Makita 837670-0 innlegg.

Ja det var bran :) 18 735,- var grisedyrt ja ikke så lurt og kjøre på tur med sommerdekk og snø godt du fikk skiftet om da :) nei da er det lurt og parkere hos andre så felg kan sitte godt på bosset vært borti sånt før ja vask av hjiul er viktig detter er viktig verktøy på tur :D har 2 biler jeg også en RAV 4 2002 og en L200 2009 Mod bra muttertrekker det selv har jeg en Meec fra jula på sjuende året funker fjell den med 2 batterier og dobbel lader  :D 

assetstream (1).webp

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (9 timer siden):

👍 Ja skifter hjullager selv tilgang på Løftebukk og 40 Tonns Stenhøj presse :D Mitsubishi L200 2009 Mod :D den som det er skiftet bladfjær på lenger opp i tråden :D 

Ikke verst :D L200 ja, det er vel en ganske så solid pickup bil. Virker som du tar godt vare på bilen din, det er herlig å se :) Skal ærlig innrømme at jeg ikke er noen racer på mekking, derfor elbil, men liker veldig godt vedlikehold av bilen for det om :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 timer siden):

Ikke verst :D L200 ja, det er vel en ganske så solid pickup bil. Virker som du tar godt vare på bilen din, det er herlig å se :) Skal ærlig innrømme at jeg ikke er noen racer på mekking, derfor elbil, men liker veldig godt vedlikehold av bilen for det om :) 

Ja mere solid enn Navara i alle fall :) Yepp tar godt vare på den  i går fikk Sølvreven en god dusj med Fluid Film ved min egen innsats sprøyte og bokser  :D  nei med sånne verksted priser så må en jo bare skru selv elbil er kjekt for de som ikke liker og skru minimalt som går galt på disse onkel har fått elbil en Skoda Enyaq tror jeg det var vedlikehold må til om en skal ta vare på ting skulle ønske veimyndighetene kjente verdien av dette :( 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...