Gå til innhold

Hvordan fikser vi fruktbarheten?


Anbefalte innlegg

Camlon skrev (5 timer siden):

Løgn

 

Løgn selv. Det var ikke jeg som dro frem 50 kvadrat i denne tråden. Jeg har diskutert ut fra min sokkel på 40, hvor enkelte i tråden ikke skjønner at det er trangt. Forskjellen mellom 40 og 50 kvadrat er at alkoven blir til et soverom.

Det er uansett ikke noe poeng for tråden å gjenopplive den sidedebatten. Hvis du insisterer på å skrive ad hominem om "hvem som har løyet", plinger jeg en mod. Det er ikke av interesse for hverken meg eller dem som leser topic.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (4 timer siden):

Leste kommentarene der, og temaet "klima" er som en diger rød klut for enkelte. En ting er å enkelt og greit ikke være opptatt av klima. En annen ting er å være besatt til ryggmargen til å fråde rundt munnen og kjøre helt brøleapemodus hver gang de som mye som kommer over en artikkel om en person som er opptatt av klima...

Så hvordan fikser vi fruktbarheten? Vi fikser en del andre problemer først som den artikkelen tar opp. Og vi kan like gjerne fikse brøleapesyken i samme slengen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, knopflerbruce said:

Løgn selv. Det var ikke jeg som dro frem 50 kvadrat i denne tråden. Jeg har diskutert ut fra min sokkel på 40, hvor enkelte i tråden ikke skjønner at det er trangt. Forskjellen mellom 40 og 50 kvadrat er at alkoven blir til et soverom.

Det er uansett ikke noe poeng for tråden å gjenopplive den sidedebatten. Hvis du insisterer på å skrive ad hominem om "hvem som har løyet", plinger jeg en mod. Det er ikke av interesse for hverken meg eller dem som leser topic.

Jeg hadde ikke noen planer om gjenopplive sidedebatten, men du løy om hva vi debaterte om til en annen forumbruker. Da ble jeg nødt til å svare.

Du startet med å si det er lettere for en familie med 2 barn å komme inn på boligmarkedet.

On 9.4.2024 at 8:29 PM, knopflerbruce said:

Slenger du inn 500000 i årslånn, 300000 i EK og ingen barn, kan en singel person kjøpe bolig til ca 1,8-2 millioner. Mens to voksne med to barn og det samme x2, kan kjøpe til 3,8-4 millioner. Det sistnevnte gir deg godt med plass, der førstnevnte knapt gir deg en ettroms.

Jeg sa at 300K i EK er for lite og hvis man økte egenkapitalen, så kan en singel person låne 3 millioner og familien låne 5 millioner kroner. Og så viste jeg at familien har tilgang til færre boliger.

On 9.4.2024 at 8:59 PM, Camlon said:

Der er 118 boliger i Oslo som er større en 50 kvm og har en totalpris på mindre enn 3 millioner.

https://www.finn.no/realestate/homes/search.html?area_from=50&location=0.20061&min_bedrooms=1&price_to=3000000

Det er 46 boliger som er større en 100 kvm, har 3 soverom og har en prisantydning som er mindre enn 5 millioner kroner. De fleste er i dårlige skolesoner.

https://www.finn.no/realestate/homes/search.html?area_from=100&location=0.20061&min_bedrooms=3&price_to=5000000

Du svarte at mine filtere på 50 kvm og 100 kvm var feil, jeg burde bruke 50 og 80kvm istedenfor. 

On 9.4.2024 at 10:37 PM, knopflerbruce said:

80 kvadrat svarer til 50 + 2 soverom til og vel så det (de fleste soverom er vel rundt 10-12 kvadrat), og da ser jeg 189 boliger. 

Fredrik2 sa han var uenig med deg at 50 kvadratmeter motsvarer 80 og så løy du til fredrik2 og skrev

9 hours ago, knopflerbruce said:

50 vs 80 har jeg aldri påstått, så fin stråmann

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (58 minutter siden):

Jeg hadde ikke noen planer om gjenopplive sidedebatten, men du løy om hva vi debaterte om til en annen forumbruker. Da ble jeg nødt til å svare.

Du startet med å si det er lettere for en familie med 2 barn å komme inn på boligmarkedet.

Jeg sa at 300K i EK er for lite og hvis man økte egenkapitalen, så kan en singel person låne 3 millioner og familien låne 5 millioner kroner. Og så viste jeg at familien har tilgang til færre boliger.

Du svarte at mine filtere på 50 kvm og 100 kvm var feil, jeg burde bruke 50 og 80kvm istedenfor. 

Fredrik2 sa han var uenig med deg at 50 kvadratmeter motsvarer 80 og så løy du til fredrik2 og skrev

VI har diskutert 40 vs 76 i en evighet. Utover det: whatever.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (9 timer siden):

Jeg skulle gjerne sett at langt fler statlige arbeidsplasser ble tvangsflyttet ut fra Oslo! Det er uheldig at nesten alle hel- og delstatlige organisasjoner ligger innenfor Ring 3. 

Også har du alle som driver lobbyvirksomhet, forbund osv. Virker helt søkt at det skal ligge der. Men om du flytter det går boligprisene der ned, og da taper politikerne penger. Det er også viktig at de nevnte bidrar til Oslos enorme produktivitet! 

 

qualbeen skrev (9 timer siden):

men også kunnskap og (på sikt) mulighetsrom for andre arb.givere utenfor Oslo, har det i dag vrient. Alt for mange ikke-oslo-beboere ender opp med å "måtte" flytte til Oslo for å finne relevante jobber. Og sånn blir det jo, når absolutt alle skal legge kontoene sine dit!

Akkurat den kjøper jeg ikke. Det er jo umulig og få ansatt noen brukende innen mange fag på Vestlandet. Samtidig så klarer Autostore seg veldig bra der nede ved Haugesund. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (46 minutter siden):

Akkurat den kjøper jeg ikke. Det er jo umulig og få ansatt noen brukende innen mange fag på Vestlandet. Samtidig så klarer Autostore seg veldig bra der nede ved Haugesund. 

Høna og egget, det der.

De fleste jeg kjenner med en litt "sær" mastergrad, var nødt til å ta med seg denne over fjellet og inn til Oslo for å finne en relevant jobb. De ga opp vestlandet - ingen attraktive arbeidsgivere. 

Ønsker man å jobbe som lærer, i barnehage, på butikk, frisør, etc., eller som faglært håndverer, er mulighetene langt bedre. For all del. Men de litt mer snevre greiene, f.eks. innen økonomi, IT, osv., er for kraftig sentrert innenfor ring 3. Mener nå jeg, hvertfall. 😉 Også blir det en selvforsterkende effekt; alle aktuelle arb.plasser flytter seg også inn til Oslo (hvis de ikke allerede var der), siden det er der de kan lokke til seg folk med rett kompetanse. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, qualbeen said:

De fleste jeg kjenner med en litt "sær" mastergrad, var nødt til å ta med seg denne over fjellet og inn til Oslo for å finne en relevant jobb. De ga opp vestlandet - ingen attraktive arbeidsgivere. 

Det er også min erfaring. Jobbmulighetene i min sektor er best i Oslo, og akseptable i Bergen og Trondheim som fremdeles har høye boligpriser.

Jeg tror målet bør være å bygge nok, ikke tvinge folk ut av Oslo. Hvis Oslo hadde opplevd fraflytting, ville byen begynt å forfalle og det er nok plass i Oslo til flere innbyggere. Problemet er at det ikke bygges nok i høyden i Oslo, noe som har ført til boligkrise for studenter. Det blir heller ikke bygget nok rekkehus og eneboliger utenfor Oslo, og når de blir bygget, er prisen ekstremt høy.

Utenfor Lillestrøm er det masse plass, men hvor er de nye rekkehusområdene?

https://www.finn.no/map/realestate/newbuildings?lat=59.97401&lon=11.01593&property_type=1&property_type=4&property_type=2&results=true&zoom=12

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Vi har nok av dem her i nabobygda Lørenskog. Den største utbyggerkommunen i Norge. De siste 10-15 årene har jeg hørt på byggestøy, sett rekkehus og boligblokker vokse fra, med et lite avbrekk under pandemien. Mao. forstår jeg ikke lavkonturen i byggebransjen.

Bare kollektivtransporten kunne følge etter, så ikke biltrafikken økte samtidig. 30-bussen, som går helt til Majorstua ble innført etter at postterminalen ble flyttet hit. Da kunne man ta bussen til Furuset T-banestasjon ved signalfeil på toglinjen. Den er lagt ned, fordi det ble for dyrt.

Feks. har vi boligområdet Lørenskog stasjonsby med SNØ; innendørs skianlegg med hotell som skal lokke folk hit, og den nye paradegaten som er ferdigbygget nå. Her går det buss. Ikke helt som Champs Elysée. Midtveis troner NAV-bygget med sine røde vinduskarmer på vei mot et bærekraftig samfunn https://www.youtube.com/watch?v=oD7A6DpwL-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Subara said:

Vi har nok av dem her i nabobygda Lørenskog. Den største utbyggerkommunen i Norge. De siste 10-15 årene har jeg hørt på byggestøy, sett rekkehus og boligblokker vokse fra, med et lite avbrekk under pandemien. Mao. forstår jeg ikke lavkonturen i byggebransjen.

Bare kollektivtransporten kunne følge etter, så ikke biltrafikken økte samtidig. 30-bussen, som går helt til Majorstua ble innført etter at postterminalen ble flyttet hit. Da kunne man ta bussen til Furuset T-banestasjon ved signalfeil på toglinjen. Den er lagt ned, fordi det ble for dyrt.

Det er for det meste boligblokker. Jeg ser 5 nye rekkehus/eneboliger i Lørenskog, men 375 leiligheter. Dette er boliger som burde ha blitt bygget innenfor bygrensa, ikke i Lørenskog.

 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (25 minutter siden):

Det er for det meste boligblokker. Jeg ser 5 nye rekkehus/eneboliger i Lørenskog, men 375 leiligheter. Dette er boliger som burde ha blitt bygget innenfor bygrensa, ikke i Lørenskog.

Rekkehusene fra Selvaag ble fort solgt på feltet i nærheten av meg før byggestart, så de var nok attraktive. Det planlegges 18 rekkehus og det er bygget ca. 10 i fra før. Men unge som skal stifte familie, har nok ikke råd til dem. I de nye boligblokkene er mange av leilighetene veldig små.

1 av 5 bor alene, det var færre enn jeg trodde.

Fra drabantbyenes tid: leilighetene i blokkene på Stovner er mindre enn i Blystadlia. Kvadratmetrene har en del å si for antall barn man får. Blystadlia har direktebuss til Oslo. Stovner har T-banestasjon.

Det tar 18 min. med toget fra Lørenskog stasjon til Oslo sentrum. (Når toget ikke er forsinket, signalfeil). Det tar ikke lenger tid enn å kjøre trikk eller buss i gjennom Oslo. Lillestrøm har direktetog til Oslo som tar 10 min.

Bygging av rekkehus i Oslo er ikke like enkelt å få igjennom, da markagrensen er hellig. Der er det i motsetning til på Lørenskog, mange kulturminner og flottere, mer spesiell arkitektur. Lørenskog har tidligere vært hytteområde, boligområde for vanlige folk. Hus er ikke fredet og kan rives. Eneboliger fra 50-tallet med gammel drenering og fukt og hage, blir solgt til utbyggere og får ny, småhusbebyggelse, så mange det er plass til på tomten. Men nå har det kommet samme lov som i Oslo, om ikke å bygge for tett, så det er ikke like attraktivt her for utbyggerfirmaene som før. (Mulig jeg er i feil tråd nå..)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Subara said:

Rekkehusene fra Selvaag ble fort solgt på feltet i nærheten av meg før byggestart, så de var nok attraktive. Det planlegges 18 rekkehus og det er bygget ca. 10 i fra før. Men unge som skal stifte familie, har nok ikke råd til dem. I de nye boligblokkene er mange av leilighetene veldig små.

1 av 5 bor alene, det var færre enn jeg trodde.

Fra drabantbyenes tid: leilighetene i blokkene på Stovner er mindre enn i Blystadlia. Kvadratmetrene har en del å si for antall barn man får. Blystadlia har direktebuss til Oslo. Stovner har T-banestasjon.

Det tar 18 min. med toget fra Lørenskog stasjon til Oslo sentrum. (Når toget ikke er forsinket, signalfeil). Det tar ikke lenger tid enn å kjøre trikk eller buss i gjennom Oslo. Lillestrøm har direktetog til Oslo som tar 10 min.

Bygging av rekkehus i Oslo er ikke like enkelt å få igjennom, da markagrensen er hellig. Der er det i motsetning til på Lørenskog, mange kulturminner og flottere, mer spesiell arkitektur. Lørenskog har tidligere vært hytteområde, boligområde for vanlige folk. Hus er ikke fredet og kan rives. Eneboliger fra 50-tallet med gammel drenering og fukt og hage, blir solgt til utbyggere og får ny, småhusbebyggelse, så mange det er plass til på tomten. Men nå har det kommet samme lov som i Oslo, om ikke å bygge for tett, så det er ikke like attraktivt her for utbyggerfirmaene som før. (Mulig jeg er i feil tråd nå..)

Jeg tenkte egentlig ikke på Lørenskog Stasjonsby, men litt mindre sentralt lenger ned. Da må man ta buss for å komme seg til direktetoget.

https://www.google.com/maps/@59.9173151,10.9560841,3a,75y,256.08h,100.23t/data=!3m7!1e1!3m5!1sDAI5gx9m5kEEHXwkDN42PA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DDAI5gx9m5kEEHXwkDN42PA%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D335.6846%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192?entry=ttu

Oslo kan fortette uten å flytte på markagrensa. Det som må skje er at man kan kjøpe opp boliger og bygge blokker som i Lørenskog. Det vil gi enorm profitt, så da vil vi se det skje over hele Oslo. Jeg ser ingen grunn til at de som sitter med villa i Oslo, skal få slippe synet av leiligheter. De burde være glad for at de engang har en villa i Oslo.

Ser vi litt syd for Lørenskog så er det store landbruksområder. De kunne blitt kjøpt opp, muligens med hjelp av myndighetene og gjort om til rekkehus for familier.

 

Lenke til kommentar

Vi trenger våre villastrøk, også. Her ute i Bærum er det (med rette) kampanjer mot at villaområder skal legges i ruiner for å putte høyere hus opp. Og jeg sier det med visshet om at jeg aldri får råd til å kjøpe noe i disse villastrøkene. At noe skjer rett rundt T-banestasjoner er en ting, men det holder med det.

Å gjøre om matjord til boliger er også ikke spesielt populært, siden vi ikke har så mye av det, heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 minutter siden):

Jeg tenkte egentlig ikke på Lørenskog Stasjonsby, men litt mindre sentralt lenger ned. Da må man ta buss for å komme seg til direktetoget.

https://www.google.com/maps/@59.9173151,10.9560841,3a,75y,256.08h,100.23t/data=!3m7!1e1!3m5!1sDAI5gx9m5kEEHXwkDN42PA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DDAI5gx9m5kEEHXwkDN42PA%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D335.6846%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192?entry=ttu

Oslo kan fortette uten å flytte på markagrensa. Det som må skje er at man kan kjøpe opp boliger og bygge blokker som i Lørenskog. Det vil gi enorm profitt, så da vil vi se det skje over hele Oslo. Jeg ser ingen grunn til at de som sitter med villa i Oslo, skal få slippe synet av leiligheter. De burde være glad for at de engang har en villa i Oslo.

Ser vi litt syd for Lørenskog så er det store landbruksområder. De kunne blitt kjøpt opp, muligens med hjelp av myndighetene og gjort om til rekkehus for familier.

Ja, enig at det bygges mye blokker.

Det er stor forskjellig på fattig og rik for å si det sånn, når det kommer til boligstandard. Jeg synes det er bra når man klarer å ta vare på å vedlikeholde gamle, pene hus. At slottet i Oslo ble pusset opp selv om det ble veldig dyrt.

Utbyggere tar ikke hensyn til andres utsikt. Tenker at en del eneboliger i Holmenkollåsen med port og vakthund, har så store tomter at de uansett ikke vil ble rammet av en ev. fortettning.

Kollektivtransporten må forbedres i utkantområdene, så ikke barnefamiliene blir avhengig av bil i tillegg. Men med hus/rekkhus og flere barn, følger gjerne også bil. Og konebil, som man kalte det for før. Man kjører barna til trening og aktiviteter. Det kan være langt til butikken.

På grunn av alt det man må ha, er det nok en del som aldri etablerer seg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, knopflerbruce said:

Vi trenger våre villastrøk, også. Her ute i Bærum er det (med rette) kampanjer mot at villaområder skal legges i ruiner for å putte høyere hus opp. Og jeg sier det med visshet om at jeg aldri får råd til å kjøpe noe i disse villastrøkene. At noe skjer rett rundt T-banestasjoner er en ting, men det holder med det.

Å gjøre om matjord til boliger er også ikke spesielt populært, siden vi ikke har så mye av det, heller.

Hvorfor trenger vi våre villastrøk?

Og det er mer enn nok matjord i Norge. Det er ingen kritisk behov for noen flekker med matjord rett utenfor Oslo.

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Camlon said:

Hvorfor trenger vi våre villastrøk?

Og det er mer enn nok matjord i Norge. Det er ingen kritisk behov for noen flekker med matjord rett utenfor Oslo.

 

Det har vi ikke.

Matjorda under press - SSB

Jordbruksarealet i Norge utgjør bare om lag 3 prosent av landarealet, og bare en tredjedel av dette egner seg egner seg for dyrking av matkorn. For å bremse nedbyggingen, vedtok Stortinget i 2015 et mål om at maksimalt 4 000 dekar dyrka jord skal kunne omdisponeres årlig til andre formål innen 2020.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, shockorshot said:

Det har vi ikke.

Matjorda under press - SSB

Jordbruksarealet i Norge utgjør bare om lag 3 prosent av landarealet, og bare en tredjedel av dette egner seg egner seg for dyrking av matkorn. For å bremse nedbyggingen, vedtok Stortinget i 2015 et mål om at maksimalt 4 000 dekar dyrka jord skal kunne omdisponeres årlig til andre formål innen 2020.

Norge er stort. 3% er ikke lite og det er landområder som kan bli omgjort til matjord.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Camlon said:

Norge er stort. 3% er ikke lite og det er landområder som kan bli omgjort til matjord.

Trykket du på linken i det hele tatt? Matjorden i Norge er under sterkt press og blir nedbygget i altfor stor fart, til en så stor grad at vi har nasjonale mål om å reversere utviklingen. 3% var ikke området som egnet seg for matjord.

Så her er ekspertene og Stortinget uenige med deg.

Kan slenge med siste rapport fra Riksrevisjonen i 2023 hvor overordnet vurdering er Kritikkverdig

https://www.riksrevisjonen.no/rapporter-mappe/no-2023-2024/matsikkerhet-og-beredskap-pa-landbruksomradet/

Det er kritikkverdig at arealressursene i jordbruket ikke forvaltes på en fullt ut bærekraftig måte, blant annet ved at betydelige jordbruksarealer av god kvalitet omdisponeres og bygges ned.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, shockorshot said:

Trykket du på linken i det hele tatt? Matjorden i Norge er under sterkt press og blir nedbygget i altfor stor fart, til en så stor grad at vi har nasjonale mål om å reversere utviklingen. 3% var ikke området som egnet seg for matjord.

Så her er ekspertene og Stortinget uenige med deg.

Dette er ren matematikk. Norge er 385,000 kvadratkilometer, 3% av dette er 11500 kvm. Du kan få ca 10,000 rekkehus per kvadratkilometer, så man kan bruke 0.03% av Norge og bygge 1 million rekkehus.

Det er ikke mangel på plass og boligblokker tar heller ikke mye mindre plass enn rekkehus fordi de trenger like mye infrastruktur som skoler, lekeplasser, arbeidsplasser, grøntområder, etc.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...