Gå til innhold

Får ikke solgt bolig.


Gjest e4caa...83d

Anbefalte innlegg

Pris og etterspørsel, slik det skal være. Nå er renta gått kraftig opp og har fått nordmenn til å bli litt skeptiske med å låne til pipa. Så en som sutra i VG at han hadde hatt seks visninger men fortsatt ikke fått solgt leiligheten til 11 mill(!).

Det er nesten som om markedet sier at 100.000 kr kvadratmeteren er litt i stiveste laget...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wheeljack skrev (12 timer siden):

Pris og etterspørsel, slik det skal være. Nå er renta gått kraftig opp og har fått nordmenn til å bli litt skeptiske med å låne til pipa. Så en som sutra i VG at han hadde hatt seks visninger men fortsatt ikke fått solgt leiligheten til 11 mill(!).

Det er nesten som om markedet sier at 100.000 kr kvadratmeteren er litt i stiveste laget...

 

Ja jeg humret over denne annonsen også. Prisene i Oslo og omegn er for høye og raset kommer nå. 

Lenke til kommentar

Sjølv om eg forstår dynamikken med tilbod og etterspørsel, og at etterspørselen vanlegvis er mykje høgare i sentrale strøk, så synes eg likevel at det er merkeleg når kvadratmeterprisen på ein bustad i større grad er bestemt av geografisk plassering og i så liten grad av teknisk tilstand og kvalitet.

Nesten alt anna her i verden blir mindre og mindre verdt jo eldre og meir brukt tingen er, men ikkje bustadar. På bustadmarkedet så betalar du vanlegvis mykje meir enn kva det kosta å bygge bustaden.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 minutter siden):

Tror du det? Ser mange økonomer som ikke velger å gå så langt i prognosene. Hvordan og hvorfor tenker du det raser?

Eksemplet over er jo en indikasjon. Folk har ikke råd til det lengre. Rentene og utgifter er økt, folk får mindre i lån og da er det de dyre boligene som får svi mest og hvor finner vi dem? Ring 1.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Eksemplet over er jo en indikasjon. Folk har ikke råd til det lengre. Rentene og utgifter er økt, folk får mindre i lån og da er det de dyre boligene som får svi mest og hvor finner vi dem? Ring 1.

Situasjonen vi er i nå er ikke unik, jeg har eid og leid ut boliger i Oslo i mange år. The Avatar er inne på noe, men slik har det alltid vært, beliggenhet x3 osv. 

Jeg tipper det blir en brems fremover uten tvil, og sitter man på uforholdsmessige store lån så klarer man ikke en så tøff tid som det man møter nå - men et Ras / kollaps er ikke noe jeg hadde vurdert sannsynlig idag. Is i magen er noe jeg alltid har sverget til, ikke ta forhastede avgjørelser basert på følelser og "snakkisene" i markedet. 

Her fra Sjefsøkonom i handelsbanken (2 min siden)

"Sjeføkonom Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken sier de venter et bredt fall i boligprisene i år, men med store forskjeller i de ulike regionene. Deretter venter han at prisene vil skyte fart igjen fra 2024 og bli langt høyere enn lønnsveksten.

I 2023 ventes det et boligprisfall på 2,2 prosent i Oslo, avløst av en oppgang på 1,3 prosent i 2024 og hele 5,1 prosent i 2025."

Tid for is i magen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
33 minutes ago, The Avatar said:

Sjølv om eg forstår dynamikken med tilbod og etterspørsel, og at etterspørselen vanlegvis er mykje høgare i sentrale strøk, så synes eg likevel at det er merkeleg når kvadratmeterprisen på ein bustad i større grad er bestemt av geografisk plassering og i så liten grad av teknisk tilstand og kvalitet.

Nesten alt anna her i verden blir mindre og mindre verdt jo eldre og meir brukt tingen er, men ikkje bustadar. På bustadmarkedet så betalar du vanlegvis mykje meir enn kva det kosta å bygge bustaden.

Bygget blir mindre og mindre verdt. Det er tomteverdien som øker. I grisgrente strøk er det helt vanlig at en 1 dag gammel bolig er verdt mindre enn byggekostnad, akkurat som en 1 dag gammel bruktbil er verdt en god del mindre enn en helt ny bil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest e4caa...83d
DrAlban3000 skrev (På 20.9.2023 den 10:06 AM):

Situasjonen vi er i nå er ikke unik, jeg har eid og leid ut boliger i Oslo i mange år. The Avatar er inne på noe, men slik har det alltid vært, beliggenhet x3 osv. 

Jeg tipper det blir en brems fremover uten tvil, og sitter man på uforholdsmessige store lån så klarer man ikke en så tøff tid som det man møter nå - men et Ras / kollaps er ikke noe jeg hadde vurdert sannsynlig idag. Is i magen er noe jeg alltid har sverget til, ikke ta forhastede avgjørelser basert på følelser og "snakkisene" i markedet. 

Her fra Sjefsøkonom i handelsbanken (2 min siden)

"Sjeføkonom Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken sier de venter et bredt fall i boligprisene i år, men med store forskjeller i de ulike regionene. Deretter venter han at prisene vil skyte fart igjen fra 2024 og bli langt høyere enn lønnsveksten.

I 2023 ventes det et boligprisfall på 2,2 prosent i Oslo, avløst av en oppgang på 1,3 prosent i 2024 og hele 5,1 prosent i 2025."

Tid for is i magen.

Problemet for mange er vel bare at man ikke har råd til is i magen. Så man blir tvunget til å selge for "slikk og ingenting" med tap

Anonymous poster hash: e4caa...83d

Lenke til kommentar

Til TS sitt spørsmål.

Tipper markedet tar seg opp til våren.  Da bør det meste av rentehevinger være over og kanskje tilogmed en nedsettelse være varslet/antydet.  

Samtidig har det samlet seg opp et større etablerings-behov og ikke minst antall flyktninger som ønsker å bosette seg i Europas beste velferdsland og som får god støtte av kommunene som har forpliktet seg til å skaffe boliger (og bedre støtteordninger enn våre egne unge får...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e4caa...83d skrev (26 minutter siden):

Problemet for mange er vel bare at man ikke har råd til is i magen. Så man blir tvunget til å selge for "slikk og ingenting" med tap

Anonymous poster hash: e4caa...83d

Var det noe i innlegget mitt som gjorde at det ikke kom frem, det blir tøffe tider og ja - folk vil slite og hus vil bli lagt ut for salg pga økonomi. Jeg kommenterte "raset kommer", noe det ifølge de som har peiling på dette ikke gjør. Det man derimot ser er en spådd oppgang etter et tøft år. Det var også spådd av samme folk at det som skjer nå faktisk skjer.

Lenke til kommentar
Myriad skrev (16 timer siden):

Hvordan skal en evt oppgang i 24/25 finansieres? Enten må rentene kraftig ned, eller så må prisene kraftig ned.

Eller alle lønningene er forutsatt å øke. 

Vi ser jo f.eks. at statlige reguleringsmyndigheter forventer/tillater lønnsvekst (eller var det lønnsfest 🙂) på 8,4% hos nettselskapene. 

Lenke til kommentar
16 hours ago, Myriad said:

Hvordan skal en evt oppgang i 24/25 finansieres? Enten må rentene kraftig ned, eller så må prisene kraftig ned.

Et skred av tvangssalg 24/25 vil tvinge prisene ned. Ser vi tilbake til forrige renteskrell så vil det komme minst en halvering av renter på et tidspunkt hvorpå prisene stiger igjen og nybygg blir aktuelt.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
On 17.9.2023 at 10:13 AM, Mag ne said:

Det som avgjør 90% av om en enkelt bolig blir solgt eller ikke er realistisk prisantydning, uansett marked. 

Hvordan skal det hjelpe deg at liggetiden går ned med noen dager i gjennomsnitt hvis du ikke er blandt de som gir mest for pengene i ditt område.

Vi solgte et hus, ikke i pressområder, for noen uker siden. 9 par på visning, solgt dagen etter første visning over prisantydningen. Men det var priset for å selge og flere bydde. Du har en eneste sjanse med nyhetens interesse på markedet, så "dør" annonsen og muligheten for at to er interessert samtidig blir minimal. Så blir det å redusere pris i ny annonse osv.

 

Realistisk prisantydning er viktig, men hva som oppfattes som realistisk prisantydning kan påvirkes!

100% av om noe blir solgt er fordelt på de 4 P’ene.

  1. Price
  2. Place
  3. Product
  4. Promotion

Før man dropper i pris, så kan det være verdt å kaste litt penger etter de andre P'ene, for 100-tusenlappene flyr fort når man dropper prisen, og påvirke de andre kan koste mindre.

Beliggenheten er det eneste man ikke får gjort noe med - Eller?
Som et eksempel. Hvis du skal selge en av veldig mange like produkter, så kan det være verdt å få øynene til flere opp for kvalitetene med stedet. Øke målgruppen som er interessert i din beliggenhet rett og slett.

Denne filmen f.eks promoterer boligen nesten uten å vise den i det hele tatt. Målrettet mot kvinner 26 - 36år som har barn 0-3 år, eller har vist interesse for å få barn...

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid09GSQjcLBsWpVa6S78DVstzHENp8E8U5MBrSR1i9tR3bbF3zVYzLUGoyKBogeBMVJl&id=108586544386299

Den skaffet mere trafikk til lelighetsannonsen enn nyhetens interesse på finn.no. Den sto faktisk for 75% av all trafikk til finn annonsen første uken. Pris 5000,- i annonsekost til Facebook.

Budrunden ble vunnet av noen som ikke kikket i den delen av Oslo i det hele tatt, og hadde et helt annet syn på hva realistisk prisantydning for en 3 roms var.

Så Promotion er verdt å bruke penger på - hilsen markedsfører :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...