Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fortsatt dyr drivstoff, hvorfor ingen som sier ifra eller "klager" mer?


dan83

Anbefalte innlegg

Fra fellesferien og til nå har drivstoffprisen vært temmelig høy, i forhold til hva de var i våres! Men lurer litt på hvorfor det ikke er noe "snakkis" om dette mer!? Har nordmenn bare godtatt at det er slik?

For igjen, er ingenting i globale markedet som tilsier at prisene skal være såpass høye som de er nå(så vidt jeg vet)

Jeg er veldig avhengig av bilen min og kjører mye, men merker det tærer på "lommeboka" for tiden. Jeg har ikke råd til å kjøpe meg en ny el-bil med god rekkevidde og jeg trenger en SUV for plass osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er den egentlig så dyr?

 

Jeg kjører diesel og har ukesbudsjett på 1000kr. Jeg når aldri denne grensen med mindre jeg kjører opp mot 100 mil på en uke (som jeg ikke gjør)

Fyller nesten bare når prisen er under 20krl.

 

Husk også at mange i norge har god råd, så de fleste bare lukker øya og betaler det det koster, uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ca 30% av kjøring med personbil ble gjennomført med elbil eller ladehybrid i 2022, så ca 1 av 3 vil ikke bry seg på den basisen.

Dette er også noe som er i raskt vekst, og man kan nok anta at de som ser at de vil kjøre elektrisk om et år eller noe slikt ikke bryr seg heller. Når kanskje halvparten av befolkningen ikke bryr seg på denne basisen må den andre halvparten fyre seg opp skikkelig for å gjøre særlig forskjell på folkeopinionen. 

Men, ja, som Ranglefanten sier så slår ikke prisen meg som ekstremt høy. Den var vel omkring 14 kroner for ti år siden, og nå er den omkring 20 kroner. Det er vel sånn ca 4% økning per år. Mye annet som har steget mye mer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (40 minutter siden):

Er den egentlig så dyr? Skulle den fulgt vanlig prisutvikling skulle vel dieselen nå kostet rundt 30 kroner om jeg ikke tar helt feil. Her jeg bor er den sjelden over 20.

Der tar du nok feil. Om den hadde fulgt indeksen skulle den lagt på mellom 15-18 kroner pr. liter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 13.9.2023 den 9:12 AM):

Der tar du nok feil. Om den hadde fulgt indeksen skulle den lagt på mellom 15-18 kroner pr. liter.

Prisutviklingen siste 40 år tilsier en pris på 30-35 kroner. For 40 år siden var en  årslønn rundt 80 000 og literprisen 3-4 kroner. Drivstoffprisene ble holdt kunstig lave til langt på 2000-tallet. Hvordan får du det til å bli 15-18 kroner når lønningene i dag ligger på 600 000?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (3 minutter siden):

Prisutviklingen siste 40 år tilsier en pris på 30-35 kroner. For 40 år siden var en  årslønn rundt 80 000 og literprisen 3-4 kroner. Drivstoffprisene ble holdt kunstig lave til langt på 2000-tallet. Hvordan får du det til å bli 15-18 kroner når lønningene i dag ligger på 600 000?

Det du sier er direkte feil. I august 1986, som er så langt tilbake som SSB sin drivstoffstatistikk går, kostet én liter bensin 4,44 kroner pr. liter i snitt[3]. Justert for inflasjon blir det 12,04 kroner i dag[4]. Dieselprisen var 1,97, som tilsvarer 5,34 kroner i dag. Det blir imidlertid misvisende å sammenligne diesel-prisen, da literprisen ikke var avgiftsbelagt på samme måte som i dag, og man betalte en ekstra-avgift på dieselbiler basert på kjørelengde. Dieselbiler fra denne tiden hadde et ekstra telleverk i motorrommet for dette formålet.

I 1986 var gjennomsnittslønnen 134 500/året[1]. Så 1000 liter bensin kostet deg 4 400 kroner, eller 3,27 % av inntekten.

I 2022 var gjennomsnittslønnen 638 000/året[2]. Så 1000 liter bensin kostet deg 22 000 kroner, eller 3,45 % av inntekten.
Ser vi på den mer representative medianen i stedet, 572 000/året[2], koster 1000 liter bensin 3,84 % av inntekten.

Så selv om lønnen har økt betydelig mer enn prisstigningen ellers i samfunnet, er bensinen likevel dyrere i dag enn den var på 80-tallet.

Kilder:
[1]https://www.smartepenger.no/jobb/2584-lonnsutvikling
[2]https://www.ssb.no/statbank/table/09654/tableViewLayout1/
[3]https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/artikler/hva-er-vanlig-lonn-i-norge
[4]https://www.ssb.no/kalkulatorer/priskalkulator

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (På 13.9.2023 den 8:25 AM):

Er den egentlig så dyr? Skulle den fulgt vanlig prisutvikling skulle vel dieselen nå kostet rundt 30 kroner om jeg ikke tar helt feil. Her jeg bor er den sjelden over 20.

Der har du egentlig rett. For 20 år siden så kostet drivstoff rundt 10-11 kroner literen. Jeg husker at min far hadde årslønn som bussjåfør i den tiden på rundt 230000. I dag har lønna hans steget til 550000kr.

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig at denne forumtråden på en slags helhetlig måte besvarer trådstarters opprinnelige spørsmål.

Merk denne fra trådstarter: "Jeg har ikke råd til å kjøpe meg en ny el-bil med god rekkevidde og jeg trenger en SUV for plass osv."

Det er vel og bra at enkelte forumbrukere har råd til 2 elbiler, og at andre har klart å innordne seg på en slik måte at en slipper å kjøre langt - her finnes det åpenbart helt andre forutsetninger som åpner for flere valg.  Problemet er bare at det synes å være en generell oppfatning, og bidrar (ubevisst) til å undergrave trådstarters opprinnelige problemstilling.

 

Det nytter ikke å klage på at man er neddynket i møkk når sidemannen skryter av hvor godt det er å ha god surstoffmaske 🤪

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...