Gå til innhold

Apple-lansering i kveld - dette tror vi kommer


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (2 timer siden):

Sa dyrt, ja. At iOS er mer optimalisert rettferdiggjør ikke høyere pris for svakere hardware. Men det viktigste er at du kan rettferdiggjøre prisen ovenfor deg selv.

Jeg har en 14 Pro, og hadde aldri kjøpt den hvis ikke det var for at jobben betalte nesten hele. Prisen er rett og slett galskap.

Spørs kva behov du har det. For min del er ikkje maskinvare så veldig viktig sidan behovet mitt ikkje er så stort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (16 timer siden):

Sa dyrt, ja. At iOS er mer optimalisert rettferdiggjør ikke høyere pris for svakere hardware. Men det viktigste er at du kan rettferdiggjøre prisen ovenfor deg selv.

Jeg har en 14 Pro, og hadde aldri kjøpt den hvis ikke det var for at jobben betalte nesten hele. Prisen er rett og slett galskap.

Har du sjekket prisen på «toppmodellene» fra Samsung i det siste? 17k for 23 Ultra, 22k for Fold 5, 15k for Flip 4.

Lenke til kommentar

Glad jeg ikke har så ekstreme behov, sånn at jeg klarer meg med mobiltelefoner som er et par år gamle og betaler 3-4000 istedenfor 15000 kr. Må ærlig innrømme at jeg ikke helt klarer å se for meg hvordan disse behovene ser ut en gang, men jeg antar at alle som kjøper disse telefonene må ha dem og ikke bare innbiller seg at de får en eller annen verdi for pengene fra år til år.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 13.9.2023 den 4:58 PM):

Det holder fint med 6 GB RAM på Android så det er neppe noe problem.

Jeg skrev vel aldri noe som helst om at 6 GB RAM per se på Android-baserte telefoner var et problem.

Det jeg skrev, og beviste med dokumentasjon, var at når man sammenligner med annet enn Android, så er det er et problem at det behøves 3 ganger mer av strømkrevende RAM på Android i forhold iOS for at Android-apper og Android-operativsystem skal kjøre like effektivt som iOS-apper og iOS-operativsystem.
Det betyr f.eks at et større batteri kreves for Android enn for iOS, for at batteriet skal vare like lenge når samme oppgaver kjøres, og da ser jeg kun på det faktum at 3xRAM krever mer strøm enn 1xRAM.
Det betyr at dersom RAM-mengden er lik på en Android-telefon og en iOS-telefon, så kjører iOS-telefonen kjappere og mer effektivt.
Og da så jeg vekk fra det faktum at Apples prossessorer A16 og især A17 selvfølgelig også bidrar til strømbesparelse i forhold til Snapdragon ettersom den har bedre litografi (3 nm) med håndlaget arkitektur for optimalisering, og ligger et par år foran, dvs nettopp slik Apples prosessorer har ligget foran helt siden 2017 da iPhone 8 og 10 ble lansert.
Sånn er virkeligheten, svelg den og la livet gå videre.

Håper det ble klarere nå.

Forøvrig bruker jeg å sammenligne med konkurrentene når jeg kjøper ny telefon, for det er mye mer interessant.
På den måten får man det aller beste.
Så får andre gjøre hva de vil.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
Kajac skrev (21 timer siden):

Sa dyrt, ja. At iOS er mer optimalisert rettferdiggjør ikke høyere pris for svakere hardware. Men det viktigste er at du kan rettferdiggjøre prisen ovenfor deg selv.

"Svakere hardware"?
Tror du må definere den der påstanden din litt nøyere, for den fremstår som svært vag og diffus.
Er det prosessoren A17 på iPhone15 pro max som du mener er "svakere" enn hos konkurrentene?
Er det kameraet du mener er svakere?
Eller er det overføringshastigheten trådløst eller via kabel du mener?
Batteritiden kanskje?
RAM-mengden?

Bruk gjerne et eksempel på en telefon som du kan dokumentere har bedre hardware enn iPhone pro max.

Jeg venter spent.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
bo1e skrev (På 14.9.2023 den 9:45 AM):

Glad jeg ikke har så ekstreme behov, sånn at jeg klarer meg med mobiltelefoner som er et par år gamle og betaler 3-4000 istedenfor 15000 kr. Må ærlig innrømme at jeg ikke helt klarer å se for meg hvordan disse behovene ser ut en gang, men jeg antar at alle som kjøper disse telefonene må ha dem og ikke bare innbiller seg at de får en eller annen verdi for pengene fra år til år.

Jeg må ærlig innrømme at hva andre måtte ha behov for, er ikke noe som jeg gidder å kaste vekk tid på å bekymre meg for.
Men jeg kan jo alltids gi noen eksempler på mine egne behov, kun i den hensikt å illustrere at der faktisk finnes folk som har større behov enn andre.

Jeg lager f.eks mine egne kretskort for diverse automatiserte funksjoner i og utenfor huset, og de kretskortene lager jeg ikke før jeg vet at de vil fungere, fordi jeg først har simulert de i en simulator. Bygging og testing av kretskort i simulatorer er gøy, så det gjør jeg gjerne når jeg har ledig tid, eksempelvis den samme ledige tiden som andre typisk ville brukt på meningsløse ting som gaming, Snapchat, å ta selfies, og resten alle disse andre meningsløse sosiale nettverkene de er blitt psykisk avhengige av og som man egentlig ikke lærer en dritt av. Men nok om det. Slike simulatorer er svært regne-intense, er derfor svært strømkrevende og egner seg derfor best å kjøre på PC. Men de kommer også som en app til telefonen. Da trenges i så fall en lynkjapp og energi-effektiv prosessor for å spare batteriet mest mulig. Valget blir da naturligvis den dyreste toppmodellen av iPhone, ettersom dens prosessor ligger et par år foran konkurrentene både mht hastighet og strømbruk. Det siste bidrar forresten til at batteritiden til iPhone også blir bedre enn hos konkurrentene, og på tross av at konkurrentene har større batteri.

Når jeg drar på fjellturer av tre-fire ukers varighet, så må jeg være svært nøye med hva jeg putter oppi ryggsekken, for en ryggsekk full av utstyr og mat som skal vare såpass lenge er forbannet tung, gjerne opp mot 40 kg. Da kan jeg f.eks ikke drasse på et kamera som veier opp mot kiloet, selv om et slikt stort lyssterkt kamera er ønskelig. Da må jeg ta med det aller letteste kameraet som samtidig gir meg den beste bildekvaliteten. Timesvis med 4K-film skal også taes opp, så jeg må ha stor lagringsplass. Toppmodellen iPhone pro max med 1 terabyte lagring tilfredstiller begge krav. Men lagringsplass koster.

På fjellturen undrer jeg meg over fugler, planter og insekter jeg kommer over og som jeg ønsker å lese mer om, og da er det greit å ha med store oppslagsverk. Er det senhøst eller vinter med klar stjernehimmel, så er det astronomi som gjelder. Slike oppslagsverk er på tusenvis av sider tilsammen og er tunge, men i elektronisk form på telefonen er de selvsagt svært lette å drasse på. Dessverre koster de like mye som de tilsvarende papirbøkene, og på min iPhone har jeg oppslagsverk til noen tusen kroner tilsammen, enten det gjelder fugler eller fjerne stjerner. Disse kommer i tillegg til andre kostbare oppslagsverk jeg har på telefonen og som jeg bruker på jobben, ifm fagdisipliner som fysikk, kjemi og medisin. Og nettopp pga at de tilsammen koster nesten en tredel av hva telefonen kostet, som så er/har de vært utgitt i hovedsak til kun iOS, og sjeldnere eller aldri til Android. Dette skyldes et kjent fenomen, nemlig Android-brukernes mangel på betalingsvillighet. Ergo er en iPhone med stor lagringsplass et naturlig valg her. Men stor lagringsplass koster som sagt.

Innebygd LiDAR er også grei å ha når avstander skal måles og planlegging skal gjøres i 3D/VR ifm f.eks bygging eller innredning i hus og hage. iPhone Pro har LiDAR i motsetning til konkurrentene. Men LiDAR koster det også.

Det er også greit å ha ansiktsgjenkjenning for f.eks innlogging i nettbank. iPhone har ansiktsgjenkjenning sikkerhetsgodkjent av banker, siden den scanner ansiktet i 3D i motsetning til hva konkurrentene gjør. Sikkerhetsgodkjent fingeravtrykkleser går også, men fungerer ikke når fingertuppene er våte, skitne eller nedslitte, noe mine ofte er.

De første appene for smarthusløsninger kom først for kun iPhone, og årsaken er den samme som ovenfor; Android- brukernes manglende betalingsvillighet. iPhone ble defor et naturlig valg for oss som er interessert i slikt.

Det er også svært greit at sikkerheten for apper på App Store er mye bedre enn for apper fra Google Play, at iOS oppdateres i lengre tid enn Android generelt oppdateres, og at Apples enheter gir overlegen synkronisering mellom Mac, iPad, og iPhone på en måte ingen konkurrenter kan oppvise maken til.

Det faktum at iPhone historisk opp gjennom årene har vært den telefonen som var først på markedet med diverse banebrytende teknologier, som heldekkende skjerm med virtualisert tastatur, først med gorillaglass, først med gratis videotelefoni over internett (FaceTime), først med trådløs strømming (AirPlay), først med fingeravtrykksensor for autentisering som funket 10 av 10 ganger og som ble sikkerhetsgodkjent av banker (TouchID), først med 3D-scanning av ansiktet for autentisering som funket 10 av 10 ganger og som ble sikkerhetsgodkjent av banker (FaceID), først med LiDAR, først med ultrabredbånd for romforståelse, først med OS-oppdateringer i mer enn 5 år, først med nødkommunikasjon via satellitt (foreløpig ikke i Norge), bare for å nevne noe, har jo også selvsagt bidratt til å gjøre iPhone mer attraktiv enn konkurrentene, såfremt man ikke er en etterdilter som er strålende fornøyd med å kjøpe teknologi leeenge etter at den var betraktet som ny på markedet.

Sånn kunne jeg ramset opp grunn etter grunn for at jeg måtte/må ha den best spesifiserte toppmodellen av iPhone. Derfor må jeg le litt til folk som på død og liv skal prøve å overbevise meg om at jeg ikke trenger den utfra deres egne få og enkle behov i deres egen begrensede lille verden, noe som vi kanskje må kalle ren ignorans. Og især ler jeg når enkelte ser på det som sin misjon her i livet å overbevise andre om at man kan få kjøpt telefoner som gjør det samme som toppmodellen av iPhone, men til halvparten av prisen, og selvsagt uten at de kan legge frem et eneste fnugg av bevis for dette.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
bo1e skrev (På 14.9.2023 den 9:45 AM):

Må ærlig innrømme at jeg ikke helt klarer å se for meg hvordan disse behovene ser ut en gang, men jeg antar at alle som kjøper disse telefonene må ha dem og ikke bare innbiller seg at de får en eller annen verdi for pengene fra år til år.

Det er mye man ikke har behov for. Nå har jeg telefon dekket gjennom jobb, så det har ikke så mye å si for meg hva det koster, men mobiltelefonen er jo den dingsen jeg bruker aller mest til daglig. Jeg ville derfor fint vært villig til å betale en del ekstra for å få akkurat den jeg synes fungerer best for meg. Jeg betalte dobbel pris av en Pro-modell kun for å få riktig farge på den nye bilen, for å sette det litt i perspektiv. Og bruktprisene på iPhone holder seg jo veldig godt.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 13.9.2023 den 3:45 PM):

LOL der kom du hit ja. Reneste Beetlejuice.

Sjekk innlegget ditt. Kun de første 8 første ordene kom med. Resten av innlegget ditt, dvs den delen som inneholder selve argumentene dine, som hadde med saken å gjøre og som ville gjort innlegget ditt relevant, er falt ut og mangler.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
RadonReady skrev (34 minutter siden):

Sjekk innlegget ditt. Kun de første 8 første ordene kom med. Resten av innlegget ditt, dvs den delen som inneholder selve argumentene dine, som hadde med saken å gjøre og som ville gjort innlegget ditt relevant, er falt ut og mangler.

Nei, resten uteble med vilje. Jeg lærte av forrige tråden der vi forsøkte å diskutere med deg at det er nytteløst. Han en god helg :) 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (55 minutter siden):

Jeg lærte av forrige tråden der vi forsøkte å diskutere med deg at det er nytteløst.

Jepp, den der skal jeg gi deg helt rett i.
For det er jo slik at blir man tatt med buksa nede i å lire av seg påstander man ikke kan bevise eller dokumentere, samtidig som opponenten har sysakene i orden hva dokumentasjon angår, så er det slettes ikke uvanlig at man til slutt oppdager at det er nytteløst å diskutere videre.
Regelen om at dokumentasjon knuser synsing er ganske universell og gjelder alltid.
 

Lenke til kommentar

Bruker heller kablede propper en bluetooth, ser mange gjør det fortsatt. Skal ikke være nødvendig å investere i kablede propper når en telefon koster nesten 20 laken.
 

Men men, følger det ikke med så får jeg bare ta turen til nærmeste elbutikk å kjøpe propper der. Håper bare utvalget tar seg litt opp på usb-c propper, sist jeg sjekket var det labert utvalg.

Håpet er at noen lager kablede propper med høy kvalitet for det er absolutt et marked for det.

Lenke til kommentar

Proppar med kabel og høg kvalitet har eksistert i årevis.

Eg brukte tidlegare Shure-proppar då telefonane hadde minijack, men etter å ha prøvd BT-proppar så kan eg ikkje gå tilbake til noko med kabel. Det er så fantastisk å sleppe kabelen og ikkje måtte ha telefonen på meg heile tida.

Har du råd til ein telefon til 15-20k har du òg råd til proppar til 250 kroner. Heller det enn at alle telefonane blir levert med proppar og 70% blir kasta fordi dei har andre alternativ.

Lenke til kommentar
Sidekick skrev (1 time siden):

... følger det ikke med så får jeg bare ta turen til nærmeste elbutikk å kjøpe propper der. Håper bare utvalget tar seg litt opp på usb-c propper, sist jeg sjekket var det labert utvalg.

Anbefaler heller å kjøpe en USB-C til 3,5 mm adapter, da kan man bruke alle typer kablet headset som har vanlig plugg. Sikkert mange kvaliteter her, så sjekk at den du kjøper oppfyller dine krav.

Lenke til kommentar
Sidekick skrev (På 15.9.2023 den 3:51 PM):

Men men, følger det ikke med så får jeg bare ta turen til nærmeste elbutikk å kjøpe propper der. Håper bare utvalget tar seg litt opp på usb-c propper, sist jeg sjekket var det labert utvalg.

Håpet er at noen lager kablede propper med høy kvalitet for det er absolutt et marked for det.

Hvorfor bryr du deg om kvalitet hvis du har lyst på noen rævva noen som følger med?

Sidekick skrev (På 15.9.2023 den 3:51 PM):

Skal ikke være nødvendig å investere i kablede propper når en telefon koster nesten 20 laken.

Du lever på en annen planet ser jeg. Velkommen til 2023.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...