Gå til innhold

Jonas drapet - kan vi ikke bare gå rett på sak?


Anbefalte innlegg

Psykake skrev (7 timer siden):

Jeg tror dette handler om store penger

da blir neste spørsmål, -hvorfor betalte han ikke?

han må jo ha skjønt de mente alvor. Ble overfalt av to personer grytidlig på vei til jobb, forrige vinter. De kunne nok også drept ham i den forbindelse, men lot det være en advarsel.

får litt assosiasjoner til Bård Lanes saken

https://www.nrk.no/emne/bard-lanes-_33_-drept-i-tonsberg-1.15466609

du kan gjemme deg en stund, men tilslutt kommer dommens dag (hvis du ikke betaler det du har underslått eller rotet til)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (15 timer siden):

da blir neste spørsmål, -hvorfor betalte han ikke?

han må jo ha skjønt de mente alvor. Ble overfalt av to personer grytidlig på vei til jobb, forrige vinter. De kunne nok også drept ham i den forbindelse, men lot det være en advarsel.

får litt assosiasjoner til Bård Lanes saken

https://www.nrk.no/emne/bard-lanes-_33_-drept-i-tonsberg-1.15466609

du kan gjemme deg en stund, men tilslutt kommer dommens dag (hvis du ikke betaler det du har underslått eller rotet til)

Leste litt om Lanes saken, her er det jo ettersom jeg kan se ingen mulige motiv som dreier seg om penger, men om hevngjerrighet, damer og det verserte vist også et rykte om politi informant..

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Det er ikke vanlig at "innkrevere" dreper folk som skylder store penger. Da får de ikke pengene sine.

i narko-miljø gjør de jo det, Bård Lanes hadde underslått et parti stoff og tatt pengene selv. Trodde ingen turte ta ham, men med skytevåpen i hånden blir jo alle "torpedoer" farlige.

nå er det vel et åpent spørsmål fortsatt hvorvidt Jonas Aarseth Henriksen var del av et miljø som drev med monkeybusiness, evt. dop/sprit smugling etc. har vel vært spekulasjoner om denslags.

uansett, ingen "attentatmenn" setter jo himmel & jord i bevegelse med fare for å bli puttet i fengsel, ved å eksponere seg gjentatte ganger over tid, hvis de ikke har en "rettferdig" grunn. Jeg luftet tidligere en teori om at det muligens dreide seg om en forkvaklet stalker som forfulgte ham, men etter jeg leste han hadde blitt overfalt og banket opp av to personer, så er jo den teorien bare å skrinlegge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (32 minutter siden):

i narko-miljø gjør de jo det, Bård Lanes hadde underslått et parti stoff og tatt pengene selv. Trodde ingen turte ta ham, men med skytevåpen i hånden blir jo alle "torpedoer" farlige.

nå er det vel et åpent spørsmål fortsatt hvorvidt Jonas Aarseth Henriksen var del av et miljø som drev med monkeybusiness, evt. dop/sprit smugling etc. har vel vært spekulasjoner om denslags.

uansett, ingen "attentatmenn" setter jo himmel & jord i bevegelse med fare for å bli puttet i fengsel, ved å eksponere seg gjentatte ganger over tid, hvis de ikke har en "rettferdig" grunn. Jeg luftet tidligere en teori om at det muligens dreide seg om en forkvaklet stalker som forfulgte ham, men etter jeg leste han hadde blitt overfalt og banket opp av to personer, så er jo den teorien bare å skrinlegge.

Hvor har du den Lanes teorien fra? Sier ikke at jeg ikke tror deg, men er bare nysgjerrig. En interessant sak det også

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (På 5.9.2023 den 8.06):

Det er ikke vanlig at "innkrevere" dreper folk som skylder store penger. Da får de ikke pengene sine. Må i såfall ha vært noen som skyldte Jonas penger.

Einig i at det vanlegaste er at innkrevaren brukar trusslar eller lettare vold for å "motivere" skuldnaren til å betale.

Men når det endar med drap så er det enten for å statuere eit eksempel, eller ved eit uhell. (At dette drapet var eit uhell kan vi nok utelukke).
Om dette var eit torpedo-drap så vil det være ganske mange personar innafor dette miljøet som veit kven som har arrangert drapet. Ein veit kanskje ikkje kven som trykte på avtrekkaren, men det veit i alle fall kven som har bestilt drapet.
Det betyr at det er svært gode sjansar for at drapet blir om ikkje anna delvis oppklart. Når så mange personar har kjennskap til saka så er det berre eit spørsmål om tid før nokon snakkar om det, enten ved å forsnakke seg ovanfor andre eller kanskje til og med i politiavhøyr for å forhandle seg til mildare straff i andre saker i bytte mot informasjon.

Eit torpedo-drap vil aldri ha til hensikt å forbli uoppklart, heile poenget er jo at det skal bli kjent at denne personen/gruppa er villige til å drepe. I slike saker vil gjerningsmannen gi seg til kjenne. Gjerningsmannen vil sjølvsagt prøve å unndra seg straff, men gjerningsmannen vil at folk skal vite at det var dei som stod bak.

Det at gjerningsmannen skjuler sine spor for å ikkje bli avslørt og dømt er meir eit kjenneteikn på at personleg motiv. Typisk sjalusi, krangling om pengar, æreskrenking, eller liknande.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 timer siden):

Det har ikke jeg heller fått noen troverdig kilde på, men at han var politiinformant var det vel liten uenighet om. Kan du legge ut kilden din her?

det er lenge siden jeg leste det, så dessverre.

eneste hentydningen jeg kan finne på stående fot er dette:

Sitat
28. mars 2023 kl. 13:10 

Skulle kreve inn penger

 

31-åringen som politiet mener bestilte drapet på Bård Lanes i 2021, ble kjent med 27-åringen som har innrømmet å ha skutt Lanes, snaut to måneder før drapet.

31-åringen forteller at han kom over to lister med innkrevingsoppdrag, og at det dreide seg om millionbeløp. Han ville derfor tromme sammen en gjeng som kunne kreve inn penger. Via en barndomsvenn kom han i kontakt med 27-åringen, som han møtte i Oslo 24. februar.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/skulle-kreve-inn-penger-1.16355344

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Morderen ble visst pågrepet i dag.

 

Jeg lurer veldig på om politiet greide det basert på pur flaks, eller om de rett og slett bare har jobbet ekstremt dyktig. Heller egentlig mer mot det første.

 

Jaja, da får vi bare vente til Jørn Lier Horst lager en påskekrimbok ut av denne saken, så vil den være foreviget i litteratur.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (59 minutter siden):

Morderen ble visst pågrepet i dag. En person ble pågrepet og siktet for mordet i dag.

 

Jeg lurer veldig på om politiet greide det basert på pur flaks, eller om de rett og slett bare har jobbet ekstremt dyktig. Heller egentlig mer mot det første.

 

Jaja, da får vi bare vente til Jørn Lier Horst lager en påskekrimbok ut av denne saken, så vil den være foreviget i litteratur.

Han er ikke dømt ennå. Uskyldspresumpsjonen er en av rettsstatens viktigste prinsipper.

Endret av Aiven
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (1 time siden):

Jeg lurer veldig på om politiet greide det basert på pur flaks, eller om de rett og slett bare har jobbet ekstremt dyktig. Heller egentlig mer mot det første.

Det er ganske høy oppklaringsprosent på drap i Norge. Det er bare et trettitalls uløste drapssaker siden 1990. Mener å ha lest at oppklaringsprosenten er på 97%. Da går det ikke på flaks.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (4 minutter siden):

Det er ganske høy oppklaringsprosent på drap i Norge. Det er bare et trettitalls uløste drapssaker siden 1990. Mener å ha lest at oppklaringsprosenten er på 97%. Da går det ikke på flaks.

Angående dette. De aller fleste drap i Norge blir begått av noen nær relasjon til den som ble drept. Det gjør enklere å oppklare drap. Sjeldent at det er kompliserte saker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (8 minutter siden):

Det er ganske høy oppklaringsprosent på drap i Norge. Det er bare et trettitalls uløste drapssaker siden 1990. Mener å ha lest at oppklaringsprosenten er på 97%. Da går det ikke på flaks.

92% var det i 2015. Fortsatt bra. Dog kan man nok også anta at noen av forsvinningssakene som ikke er oppklart i realiteten er drap. 

https://www.ssb.no/296986/lovbrudd-etterforsket-etter-politiets-avgjorelse-oppklaringsprosent-og-type-lovbrudd.absolutte-tall

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Deechon skrev (1 time siden):

Morderen ble visst pågrepet i dag.

 

Jeg lurer veldig på om politiet greide det basert på pur flaks, eller om de rett og slett bare har jobbet ekstremt dyktig. Heller egentlig mer mot det første.

 

Jaja, da får vi bare vente til Jørn Lier Horst lager en påskekrimbok ut av denne saken, så vil den være foreviget i litteratur.

Tipper dashcam eventuelt andre kameraer. 

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Men vi har dessverre også et (meg bekjent) høyt antall justismord. Baneheia-saken er såvidt avklart så er det en viss fetter som venter.

Det er også mitt inntrykk dessverre at vi har mye justismord. Om vi har mer enn andre land vet jeg ikke, men jeg stoler ikke 100% på at folk som er dømt er skyldige lengre, ut ifra ting jeg har hørt og sett utenfor mediene også.

Jeg må vel innrømme at jeg tenker at politiet noen ganger er mer skråsikre enn de bør være, som gir feil inntrykk til de som skal vurdere det i neste instans. Mennesker "finner" ofte det de forventer å finne.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...