Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Krav om minstemål på bremseklosser? Hvilke klosser er bra?


plankeby

Anbefalte innlegg

Sikkert vært oppe før? Oppfatter at det visuelle kravet om å underkjenne bremseklosser på periodisk kontroll, er subjektiv. Dvs ikke noe krav i millimeter? 

Usikker på om jeg må bytte før periodisk kontroll, tiden for bytte nærmer seg uansett.  Er vel 3-4 millimeter belegg (øyemål). 

Vurderer å kjøpe Bosch klosser, ok pris. Men er de dårlige. Biltema er forlengst historie, har hatt meget dårlig erfaring derfra på klosser.

IMG_20230829_192912.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Krav om minstemål på bremseklosser? Hvilke klosser er bra?
Videoannonse
Annonse

Pleier å være enkel sensor i form av metall som kommer i kontakt med bremseskive når klossene blir slitt nok og en liten elektrisk strøm via denne kontakten trigger feilmelding om å skifte bremseklosser.  I PKK så ser de også på om det er mye bremsestøv eller rust på skivene. 

Hvis eldre bil uten slik "moderne" sensorer så er 4mm ca minimum  (men 1/4 tomme = 6,4mm er også brukt som tommelfingerregel) eller ulyder eller vibrasjon.  Det er for å ha litt margin om du skal file på bremsene i en lang nedoverbakke f.eks. - lite materiale betyr også at de blir vamere.  Og husk bytte av bremsevæske annethvert år uansett kjørelengde da bremsevæsken trekker til seg fukt/vann og da vil koke => dampbobler => null bremseeffekt om bremsene blir varme nok.  (Ny bremsevæske koker først ved 300C mens vann som kjent koker allerede ved 100C)

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (24 minutter siden):

Pleier å være enkel sensor i form av metall som kommer i kontakt med bremseskive når klossene blir slitt nok og en liten elektrisk strøm via denne kontakten trigger feilmelding om å skifte bremseklosser.  I PKK så ser de også på om det er mye bremsestøv eller rust på skivene. 

Hvis eldre bil uten slik "moderne" sensorer så er 4mm ca minimum  (men 1/4 tomme = 6,4mm er også brukt som tommelfingerregel) eller ulyder eller vibrasjon.  Det er for å ha litt margin om du skal file på bremsene i en lang nedoverbakke f.eks. - lite materiale betyr også at de blir vamere.  Og husk bytte av bremsevæske annethvert år uansett kjørelengde da bremsevæsken trekker til seg fukt/vann og da vil koke => dampbobler => null bremseeffekt om bremsene blir varme nok.  (Ny bremsevæske koker først ved 300C mens vann som kjent koker allerede ved 100C)

Må se på bremsevæske. Måles væsken på kontroll? Nesten to år siden nybilgaranti var over. Blitt mer kritisk til alle servicer og ettersyn Ford prøvde å selge meg. Særlig når de var diffuse på hva ulike servicer og ettersyn var. Bremsevæske tør jeg ikke bytte selv. Ingen erfaring med det. Lufte bremser høres litt skummelt ut. Men gjorde det på bil for 25 år siden.... 

To år siden siste serviceingervall i hht km stand. Kjører lite i året. 

Om jeg leser riktig kom det i 2022 krav om måling av kokepunkt på periodisk... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg fikk byttet bremser (alt sammen - klosser, skiver, kallippere etc.) til Bosch på alle fire hjulene på min '08 VW Caddy for et par år siden og er kjempefornøyd! Var en oppgradering fra standard i størrelse også, men nå stopper ihvertfall bilen (og det så det gjør vondt hvis jeg bremser hardt nok). Kostet meg 10.000 Kr., men nå stopper bilen fra 115 Km/t til 0 på ca. 40 meter på tørr asfalt.

Virker ikke som de tar bremser så nøye på EU, det er ihvertfall mitt inntrykk etter av bilen passerte kontrollen for 4 år siden, og bremsene var fortsatt originalene fra fabrikk - hvor bremseeffekten var blitt, synes jeg, rettogslett forferdelig.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (26 minutter siden):

Må se på bremsevæske. Måles væsken på kontroll? Nesten to år siden nybilgaranti var over. Blitt mer kritisk til alle servicer og ettersyn Ford prøvde å selge meg. Særlig når de var diffuse på hva ulike servicer og ettersyn var. Bremsevæske tør jeg ikke bytte selv. Ingen erfaring med det. Lufte bremser høres litt skummelt ut. Men gjorde det på bil for 25 år siden.... 

To år siden siste serviceingervall i hht km stand. Kjører lite i året. 

Om jeg leser riktig kom det i 2022 krav om måling av kokepunkt på periodisk... 

Er usikker om de måler bremsevæsken, men uansett er det bare en vits, for den måles fra beholderen. Den dagen bremsevæsken i beholderen er dårlig så er bremsevæsken katastrofe nede ved kalipper.
Så bare få den byttet. De kan si hva de vil, men bremsevæske er smart å bytte sånn annethvert år på en bruksbil.

Bosch bremseklosser har jeg hatt 1 gang feil på, da passet de ikke (selvom nummeret var rett), måtte slipe de til for å få de til å passe i klaven. Men bortsett fra det så har ting passet og fungert, og det har fungert helt fint, ingen overraskelser hverken med for mye eller for lite effekt, støv eller annet. Så jeg ville ikke vært redd for Bosch.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (54 minutter siden):

Er usikker om de måler bremsevæsken, men uansett er det bare en vits, for den måles fra beholderen. Den dagen bremsevæsken i beholderen er dårlig så er bremsevæsken katastrofe nede ved kalipper.
Så bare få den byttet. De kan si hva de vil, men bremsevæske er smart å bytte sånn annethvert år på en bruksbil.

Bosch bremseklosser har jeg hatt 1 gang feil på, da passet de ikke (selvom nummeret var rett), måtte slipe de til for å få de til å passe i klaven. Men bortsett fra det så har ting passet og fungert, og det har fungert helt fint, ingen overraskelser hverken med for mye eller for lite effekt, støv eller annet. Så jeg ville ikke vært redd for Bosch.

Takk. Er klar over det med bremsevæske. Liker å være i forkant på ting med vedlikehold. Men, bremsevæsken er ikke byttet på snart to år (dersom Ford byttet den på service i hht intervall sist den var der). 

Bosch har grei pris over disk. Tror de har med en pose smøring også, litt kjekt, da jeg ikke har noe varmebestandig nå.

Når jeg byttet bremsevæske på 90-tallet skrudde jeg opp hver kaliper og pumpet til ren ny væske kom ut, dette ganger fire. Pluss sugde ut noe fra beholderen først. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 minutt siden):

Når jeg byttet bremsevæske på 90-tallet skrudde jeg opp hver kaliper og pumpet til ren ny væske kom ut, dette ganger fire. Pluss sugde ut noe fra beholderen først. 

Den metoden duger idag og den. Får rett nok ikke fullstendig byttet alt som er i ABS-blokken (til det må man normalt ha diagnoseredskap), men det er strengt tatt heller ikke nødvendig. Så ta den runden du, det funker fint det.
Beste er jo om du får en med deg, en til å trø på pedalen, en til å åpne/lukke lufteskruene, fordi du bør lukke skruen før man slipper opp pedalen.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (5 minutter siden):

Den metoden duger idag og den. Får rett nok ikke fullstendig byttet alt som er i ABS-blokken (til det må man normalt ha diagnoseredskap), men det er strengt tatt heller ikke nødvendig. Så ta den runden du, det funker fint det.
Beste er jo om du får en med deg, en til å trø på pedalen, en til å åpne/lukke lufteskruene, fordi du bør lukke skruen før man slipper opp pedalen.

Når jeg først skal bytte klosser på alle fire, så blir nok ikke væske mye merarbeid. ABS var på biler utenfor mitt prissegment den gang.

Blitt litt mer pysete på moderne biler, kontra bil fra slutten av 80-tallet. Gleden over å gjøre ting selv er stor (med visse unntak....), pluss sparer litt også.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (Akkurat nå):

Når jeg først skal bytte klosser på alle fire, så blir nok ikke væske mye merarbeid.

Blitt litt mer pysete på moderne biler, kontra bil fra slutten av 80-tallet.

Ja, skjønner det, men den metoden du nevner der (og så lenge du uansett ikke skal demontere noe rør eller kalipper) så er det der uproblematisk.

Du bør og vurdere å løsne på glidebolter, evt bytte de, men i det minste rengjøre og smøre de med fettfri smurning beregnet for glidebolter. Trege glidebolter er årsak #1 til hengende bremser og skjevslitasje. På noen biler er dette noe som bør gjøres årlig, men på de bilene som har litt bedre løsning kan det gjerne gå et par-tre år mellom hver gang glidebolter må smøres opp.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (7 minutter siden):

Ja, skjønner det, men den metoden du nevner der (og så lenge du uansett ikke skal demontere noe rør eller kalipper) så er det der uproblematisk.

Du bør og vurdere å løsne på glidebolter, evt bytte de, men i det minste rengjøre og smøre de med fettfri smurning beregnet for glidebolter. Trege glidebolter er årsak #1 til hengende bremser og skjevslitasje. På noen biler er dette noe som bør gjøres årlig, men på de bilene som har litt bedre løsning kan det gjerne gå et par-tre år mellom hver gang glidebolter må smøres opp.

Takk for påminnelse om glideboltene. Pussing og smøring du nevner hører med ja. Mener Boch har med en fettfri smøring i esken med klosser.

Var litt mer tiltak med trommelbremser husker jeg. Forresten artig at trommelbremser nå kommer tilbake på elbiler. Trommelbrems | Teknologi og utvikling | Volkswagen Norge

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hei


EBC lager også kurante klosser og de har modeller som støver mindre.

Bytta både klosser, skiver og caliper på min gamle bil med ABS, etter garantien gikk ut. Kona hjalp til med lufting.
Brukte EBC red stuff pga mindre støv.

Bruker også å smøre gliderflater etc med aluminum pasta.

husk sjekke ut om du må ha et verktøy for å presse/skru sylinderne litt inn, for å få plass til nye og tykkere klosser.

Er overhode ingen mekaniker men får til noe, kjøpte en Haynes manual som jeg sparte mye på.

 

Lenke til kommentar

Har gode erfaringer med bremseklosser fra Ate,Brembo,TRW,Mintex ,Bosch.

Men et merke som har vist å støve minimalt i forhold til de andre er Promeister fra Mekonomen.

Det kan være tilfeldig og kvalitet kan forandre seg med årene,så et merke kan være bra i år,men neste år helt eldendig.

Har også vært ute for å måtte slipe til klossen for den passer ikke helt .

Lenke til kommentar

Klarte å se feil på tilbudsperioden hos thansen... Så nå ble det 25% dyrere der når jeg dukket opp for å kjøpe. Da snudde jeg, min feil... Får ty til nett. Blir brembo eller bosch. 

Ser Brembo har billige klosser også. De har nok kastet seg inn i billigmarkedet. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Ja de gjør vel det. Kjeltringer 🤣

Andre butikker som jeg pleier å sammenligne priser hos er Skuvat,Autodoc,Autodeler,bildeler.no,thansen,bilextra,mekonomen.

Har kjøpt mye hos autodoc og det lønner seg hvis skal kjøpe en del deler,selv om frakten er dyr.

Og har alltid fått det jeg har bestilt. Noen klager jo over at deler blir byttet ut med rimeligere alternativ,det har ikke jeg vært ute for.

Endret av Leomaster
Lenke til kommentar
Leomaster skrev (1 time siden):

Ja de gjør vel det. Kjeltringer 🤣

Andre butikker som jeg pleier å sammenligne priser hos er Skuvat,Autodoc,Autodeler,bildeler.no,thansen,bilextra,mekonomen.

Har kjøpt mye hos autodoc og det lønner seg hvis skal kjøpe en del deler,selv om frakten er dyr.

Og har alltid fått det jeg har bestilt. Noen klager jo over at deler blir byttet ut med rimeligere alternativ,det har ikke jeg vært ute for.

Takk. Kjenner til stedene. Bruker thansen som ofte har gode konkurrerende priser. Vil skryte litt av kjeden gid service og ikke ran på priser, og man får hentet over disk. 

Ellers brukt Mekster siste 7 år, ved siden av thansen. For noen få tikrone i forskjell støtter jeg de som har fysisk butikk. Koster tross alt litt det (lokale, ansatte). 

Visse slitedeler som bremser, olje og filter (ikke stort mer for meg å gjøre på moderne bil), har ofte jojopriser. 

Biltema er alltid uaktuelt på bildeler. Svært dårlig erfaring med kvalitet osv fra en del år tilbake. Sikkert greit på gammel bil der levetiden snart er over. 

Merker meg at klosser har ulik tykkelse til min bil Brembo har 18mm, Bosch 16.5 mm

Bilextra er også greie på pris og flott kundeservice. 

Mekonomen er utenfor mitt prisleie. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...