Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til familiebil


WBG

Anbefalte innlegg

OJ Doe skrev (14 minutter siden):

KIA Optima SW PHEV.... Eventuelt opp i pris og se på Model 3. Eller Peugeot 5008 hvis du vil ha diesel, de får du fint innenfor budsjett.

Hverken Optima eller TM3 oppfyller ønsket om SUV/MPV. 5008 er et godt forslag til MPV, men unngå biler med EMG.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du ber om her er jo treenigheten: BRA - BILLIG - RASK

I tillegg så vil du at det skal være en SUV og ha nye komfort/sikkerhetsfunksjoner.

Jeg mener du må fire på ett av kravene her for å finne noe

Hvis du kan fire på SUV/MPV, så er dette fin og rask familiebil

Skoda Superb 190hk, diesel med adaptiv cruise til 259'
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=315517476

 

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
zanta skrev (4 timer siden):

Hverken Optima eller TM3 oppfyller ønsket om SUV/MPV. 5008 er et godt forslag til MPV, men unngå biler med EMG.

Fokuserte på behovet i førstepost. Det er vel for de fleste på jakt etter familiebil irrelevant om bilen er sånn eller sånn, det viktige er om det er god plass inni, og at den er grei å bruke. Det gjør Optima bra, og det er en god familiebil som er billig å eie.

Lenke til kommentar
8 hours ago, zanta said:

For å finne en TM3 med grei kilometerstand må man nok noe over TS' maxpris. TM3 er også langt fra TS' ønske om SUV eller flerbruksbil. 

Poenget mitt var vel egentlig at SUV/Flerbruksbil finnes ikke som elektrisk i det prisleiet.

TM3 har god plass til barneseter og stort bagasjerom.  Så vil være det beste (eneste) valget om man er ute etter elektrisk familiebil til 250 000 kr.

https://www.finn.no/307655261 4x4 gått 90’km til 279’ 

https://www.finn.no/316188353 RWD gått 67’km til 259’

Lenke til kommentar

Hva er familiebil? Hva er god plass?

Jeg har blant annet en Tesla M3 og jeg har en Ford S-max. Jeg anser bare den ene å være familiebil.

S-Maxen er diger, massevis av plass uten at man kjører kassebil. Tre separate seter på andre seterad, og hovedgrunnen til at jeg har beholdt den fram til nå, det er helt genialt. To seter til bak.

Det finnes knapt nok andre ICE biler som gir det samme, og det finnes ingen elbiler som gir det samme. 

Nå blir elstedatter strax 19, så nå skal jeg snart selge min, men vi får se, har ikke laget noen annonse enda... 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Poenget mitt var vel egentlig at SUV/Flerbruksbil finnes ikke som elektrisk i det prisleiet.

TM3 har god plass til barneseter og stort bagasjerom.  Så vil være det beste (eneste) valget om man er ute etter elektrisk familiebil til 250 000 kr.

https://www.finn.no/307655261 4x4 gått 90’km til 279’ 

https://www.finn.no/316188353 RWD gått 67’km til 259’

Jøsses, er de såpass rimelige...

Har 2 bekjente som tusler rundt i slike TM3, begge har 2 barn. De begge er godt fornøyde, ingen viktige feil.
Ift driftskostnader er det helt enormt med kroner å spare, iallefall om man kan lade hjemme evt gratis/rimelig på jobb.
Når jeg med dieselbilen min bruker flere tusen i måneden på drivstoff og en venn som kjører omtrent det samme men med elbil (ikke TM3, men pytt) betaler røfly en 10-del... Da kan man gå enda opp i pris på en elbil og fremdeles komme gunstig ut av det.
Uansett fremdrift er det et lotteri hvorvidt om det blir gunstig eller knalldyrt når feilene hoper seg opp. Havarier på girkasser/motorer/elektronikk er ikke ukjent i fossil-verden, mens spesielt batteri blir vel den store skrekken med halvgamle batteribiler...

Jeg foreslo i starten Kia/Hyundai, men jeg tenker jo mer på en personbil elbil som er brukbar for 2 barn, ikke noe SUV akkurat. Ionic5 fåes jo fra rundt 300K brukte. Grei plass i de da..

Jeg hadde iallefall ikke kjøpt noe fossilbil nå i disse dager om jeg skulle handlet bil for 250 og ikke måtte dra på en tung henger elns. Til det er det altfor mye utgifter ift en elbil.

Koser meg enn så lenge med en diesel stasjonsvogn, kidsa er happy med "verdens beste komfort" i en Citroen C5, men når den skal byttes så blir det noe elektrisk, det er sikkert. Fordi jeg bryr meg om lommeboken, ikke det klimahysteriet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takker for masse tips! 
Vår forrige bil var en S-MAX og plass var det mer enn ok av. Nå har vi en V70, stor plass men merker det ikke er samme bakseteplass som i Forden. Jeg har vurdert litt XC70 da den er litt høyere og en oppgradering på alle måter i forhold til den vi har i dag. 
Men jeg er usikker. Jeg har tenkt litt på elektrisk også for første gang. Vi er en del ute og farter, særlig dagsturer. Bagasjerommet er ikke like viktig som bakseteplassen  da jeg kan vurdere takboks også. Men bakseteplass vil jeg ha da to barneseter som man attpåtil kan rotere, tar noe plass. 
Mulig budsjettet mitt ikke er all verden men jeg tenker rundt 250k. Jeg ser en del halv-suv rundt her jeg bor. SUV frister litt pga høyden og samtidig er det veldig greit med firehjulstrekker på vinter, men det er mye annet på markedet som frister. Men uten kunnskap spør jeg heller her. Dere har sikkert prøvd bilmerker dere kan si mye om. V70 vi har i dag er en 2010 modell og det er den nyeste bilen jeg har hatt 😅

Lenke til kommentar

Hva med Pajero? Jeg har hatt en slik (før skilsmissen tok økonomien og alle godbilene måtte selges). Jeg har 3 barn, liker å sitte trygt og ha god plass, og den gang trakk jeg endel campingvogn, nå "bare" en Gaupen-henger på 1,3t.
Pajeroen gjorde en utmerket jobb som dagligbil. Dagligkjøring i nærområdet vil være et stykke under literen på utgaver etter 2010, 8l/100KM er fullt mulig uten å sneglekjøre. Nevner dette fordi mange tror at så store biler må sluke diesel men det gjør den altså ikke.
Ungene likte seg godt i den bilen. Enormt med plass i baksetet, god sikt ut, m.m.

God 6-trinns automat, fin på både vinter og sommer, skau og asfalt. Ikke så halvgærnt støynivå om en tar hensyn til at det faktisk er litt størrelse på kupeen på de.

Gjennomprøvd bil som ikke er helt feilfri men det er svært lite problemer med en bil som blir stelt. Service er nokså dyre spesielt på merkeverksted, men uavhengige er langt mer edruelige. Mye å hente på å kjøpe slitedeler selv, alle de store kjedene som Mekonomen etc er hysteriske på prisene på slitedeler til disse, men andre (også norske) er på nivå med en personbil.

Med gode dempere (de originale er gode, men de må faktisk byttes tidvis selvom mange ikke gjør det) og dekk er komforten helt innafor spør du meg. Uavhengig hjuloppheng, ikke noe stiv varebilfølelse i disse.
Om du skal se på en slik, sørg for at det er NORSK utgave med parkeringsvarmer, oppvarmede seter, 2 batterier, for der finnes endel importbiler som er ribbet av viktig utstyr for norsk klima.

Endret av Habla Møberg
Lenke til kommentar

Hiver meg på, vurderer elektrisk for første gang. Ser Tesla Model 3 er nevnt. Den har ganske bra review. Men hva med Tesla Model S? Den ligger på rundt 250k på Finn om man tar en 2015-2017 modell. Og Model X er på rundt 310k og oppover. 
 

Er Tesla Model S noe å gå for foran en 3 år nyere Model 3? 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Korte svaret er vel nei. Det er en større og dyrere bil opprinnelig. Dårligere kvalitet på eldre Model S og mye mer som kan gå galt enn på en nyere Model 3.

Takk. Det gjelder kanskje også Model X som ligger på 3330k og oppover? De har gått rundt 100.000  

Prisen på TM3 er ganske så bra nå. 

Endret av trym177
Lenke til kommentar

Etter at 3 barnet kom til verden og vi har to barnestol barn endte vi opp med en peugeot 5008, dog med bensin. Skal være mulig å få den i diesel. 

Aldri sett oss tilbake. Meget god plass. Baksetene kan justeres individuelt.

Også er det mulig å dra opp to ekstra seter i bagasjerommet. Kjekt når venner av eldstemann skal sitte på.

 

Drit i "franske biler , dritt, bla bla". Har ikke hatt noe problemer og liker kjørekomforten. 

 

Edit: Årsmodell 2018 og nyere.

Eksempel 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=304234277

Ser nå at det var en varebil, men 🫠

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hyundai Santa Fe (eller Grand Santa Fe), Ford S-Max, Honda CR-V er tre biler som eg ville anbefalt. Diesel, automat, grei pris, gode motorer, plenty med trekk-kraft, stor bagasjerom, plenty med plass til barneseter...

Kjem og litt an på kor du bur. Her som eg bur, er elektrisk ikkje aktuelt. Me bur heldigvis langt frå by, landlig, med skog, fjell og sjø rundt oss .. men det er 30 minutters tur til nærmeste butikk .. lading etter vei er .. ehh...

Bruker sjølv ein Santa Fe, og er veldig fornøyd!

(edit: la til siste linje der )

Endret av Shaddiz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører Tesla 3 i jobb, og synes bagasjerommet er irriterende lavt å laste ut og inn av.

Dessuten er den bygget på en sånn måte at man må passe på å få vekk all snø fra bagasjelokk og bakrute FØR man åpner opp der bak.

20 liter snø inn i bagasjerommet første gang burde vært tilstrekkelig påminnelse, men det har hendt meg flere ganger siden. Det ligger ikke i ryggmargen at man ikke kan åpne opp bagasjerommet uten å ha gjort en grundig ryddejobb med snøen først...

Deilig bil å kjøre, men noe upraktisk, dyp å sette seg inn og ut av, og ikke blant de beste støymessig i kupeen på motorvei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er også på utkikk etter ny bruktbil, men el-bil. Vurderer mer og mer Tesla M 3 etter å ha lest litt her. Ser at og MG er veldig billige… Jeg vet fint lite om noen av dem men ser at TM3 har gode anmeldelser på det meste. Andre el biler som er verdt å sjekke som  dere har erfaring med? Opp til 280k. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for gode tips og råd. Jeg er veldig usikker men har litt mer retning nå i forhold til før. Har egentlig vært fastlåst på en XC70, men de er så innmari dyre med en høy kilometerstand. 
Det Peugeot 5008 og Skoda superb ser ut som flotte biler. 
De er med i vurderingen. 
Men jeg begynner å helle litt mot elektrisk for første gang, men må sikkert fire på noen av mine krav om jeg ønsker å holde meg til rundt 250k. MG er billig ser jeg. Nesten helt ny bil til mitt budsjett. 
TM3 er også en lekker bil som egentlig er alt annet enn en SUV. 

Barneseter er det viktigste å ha god plass til. Vi har 2 av dem og det er svært sjelden vi har bruke for sitteplass i midten bak. 
 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...