Gå til innhold

Dimmer gåen, må butikken dekke elektriker?


eisa01

Anbefalte innlegg

Har en dimmer som er gåen og som vil gå på reklamasjon

Skal de og dekke elektriker til å bytte dimmeren?

Jeg sørget selv for elektriker når jeg opprinnelig installerte den, og har samsvarserklæring på installasjonen

Regner med butikken/leverandør må betale for elektriker, gitt at reklamasjon skal skje uten kostnad for forbruker?
Jeg har jo ikke lov til å fjerne den gamle dimmeren selv en gang :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
eisa01 skrev (34 minutter siden):

Har en dimmer som er gåen og som vil gå på reklamasjon

Skal de og dekke elektriker til å bytte dimmeren?

Jeg sørget selv for elektriker når jeg opprinnelig installerte den, og har samsvarserklæring på installasjonen

Regner med butikken/leverandør må betale for elektriker, gitt at reklamasjon skal skje uten kostnad for forbruker?
Jeg har jo ikke lov til å fjerne den gamle dimmeren selv en gang :)

Fikk høre at man måtte gå til elektrikeren som så dealet med leverandøren. Men jeg er enig, leverandør burde tatt det på seg. 

Det er forøvrig utrolig hvordan de har ordnet seg.  Ikke bare er man forhindret fra å gjøre noen ting selv, men nå er standard at monterte lamper har ikke-utskiftbare pærer. Så nå koster det i praksis prisen av ny lampe + 5 lapper til elektriker for å skifte ei pære . Ganske rått å tenke på. Det neste blir vel at man må tilkalle elektriker for å slå på lyset.

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar
56 minutes ago, eisa01 said:


Regner med butikken/leverandør må betale for elektriker, gitt at reklamasjon skal skje uten kostnad for forbruker?

Hvordan tenker du at butikker skulle priset dimmere dersom en reklamasjon kan koste 10'000kr+?

Dersom du kjøper alt av elektrikeren som en pakke, så er det garanti på hele pakken. Når du kjøper det som deler, så er det garanti på delene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

Forferdelig spør du meg. I tillegg så faser de ut disse nye lampene på rekordtid, noe som betyr at du må akseptere annet design / utførelse neste gang.. 

Det er jo på grensen til svindel. Og miljøkriminalitet når man må hive på dynga en hel lampe bare fordi pæra slutta å virke.

5 års garanti hørte jeg forresten. Tenk hvor lite det er, bare 5 år etter at du har pussa opp hele kåken så må du begynne å bekymre deg for at det går en pære i en av de 15 lampene elektrikeren satte opp.  Med et svært glis om kjeften. Og så koster deg deg 5 lapper per pæreskift. Det er jo helt skandaløst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, WiiBoy said:

Hvordan tenker du at butikker skulle priset dimmere dersom en reklamasjon kan koste 10'000kr+?

Dersom du kjøper alt av elektrikeren som en pakke, så er det garanti på hele pakken. Når du kjøper det som deler, så er det garanti på delene.

Dunno, men syns det er rart om jeg skal være skadelidende?

En ting om jeg hadde hatt lov til å røre dette selv, men hadde valgt å få hjelp av en 3. part opprinnelig. Da hadde jeg skjønt at det ikke dekkes. Er det tatt opp i Forbrukertvistutvalget før?
https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukerklageutvalget
Edit: Kunne ikke finne noen behandlede saker om dette, så mulig det er helt opplagt for alle andre enn meg 😛

Endret av eisa01
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er helt klart butikken/leverandør av dimmer som er ansvarlig – ikke installatør

Har kontaktet Forbrukerrådet for deres synspunkt, paragraf 30 i Forbrukerkjøpsloven sier jo at avhjelp skal skje uten kostnad for forbruker, og jeg kan ikke se at det skjer hvis jeg må betale for ny installasjon

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§30

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
eisa01 skrev (1 time siden):

Dunno, men syns det er rart om jeg skal være skadelidende?

En ting om jeg hadde hatt lov til å røre dette selv, men hadde valgt å få hjelp av en 3. part opprinnelig. Da hadde jeg skjønt at det ikke dekkes. Er det tatt opp i Forbrukertvistutvalget før?
https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukerklageutvalget
Edit: Kunne ikke finne noen behandlede saker om dette, så mulig det er helt opplagt for alle andre enn meg 😛

Har du i det hele tatt bestilt innsyn? F.eks. via einnsyn.no?

Lenke til kommentar

Er jo bare å skru av sikringen å bytte dimmeren selv. Når du kobler fra den gamle så ser du jo hvordan alt skal kobles. Det viktigste er at man avmantler slik at det ikke stikker ut masse kobbertråder og at man drar til ordentlig. Selv en 10 åring klarer dette...

 

Det er noe annet når man skal sette opp en ny kurs eller lignende, da må man ta hensyn til kortslutningsstrøm mer osv ifb med valg av vern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har fått svar fra Forbrukerrådet, og de er tilsynelatende enig med meg. Har spurt butikken om dette er en praksis de følger, og om jeg evt. da skal bruke en elektriker de har avtale med

Ellers får jeg bare bestille elektriker selv og se om Forbrukerklageutvalget deler synet til Forbrukerrådet

Quote

Så lenge det er snakk om en mangel som forhandler en ansvarlig for, kan du også være i krav av erstatning for et økonomisk tap direkte tilknyttet varen du har kjøpt ( her utgifter til elektriker). Det følger blant annet av forbrukerkjøpsloven § 33. Merk at du, i så stor grad som mulig, har en plikt til å begrense det økonomiske tapet. 

§ 33.Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

 

Lenke til kommentar

Jeg jobber med noe tilsvarende og selger elektriske komponenter for montasje i hus og lignende. 
Kjøper kunden varen direkte av oss, og elektriker tjenester et annet sted så er det to forhold. Reklamasjon på produkt, og reklamasjon på arbeid. 

Blir det feil på produkt må kunden selv sørge for å levere dette tilbake til oss, vi dekker ikke installasjonskostnader.

Kjøper kunden vårt produkt via elektriker så stiller elektriker garantien, og da er både produkt og installasjon dekket av reklamasjon. Derfor anbefaler vi alltid kunden å handle fra oss via elektriker. 

 

Vi har aldri blitt utfordret på denne praksisen. 

 

Slik vi ville behandlet denne saken ville du fått erstattet produktet, og ville måttet bekoste elektriker selv.

Vi ville ikke kunne stå ansvarlig for hvilke kostnader som kommer i ettertid, vi har ingen kontroll på hvor kunden velger å montere varene våre. Hva om det kreves helikopterfrakt til en hytte på en øy/høyfjell? Stillaser for komponenter som monteres 10-20-30 meter over bakken?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Omnist skrev (47 minutter siden):

Vi ville ikke kunne stå ansvarlig for hvilke kostnader som kommer i ettertid, vi har ingen kontroll på hvor kunden velger å montere varene våre. Hva om det kreves helikopterfrakt til en hytte på en øy/høyfjell? Stillaser for komponenter som monteres 10-20-30 meter over bakken?

Dette vil nok klart kome inn under unntaket med urimelege kostnadar for selgar, og også kva som er påregneleg bruk av produktet. Ein kan nok argumentere med at når kjøparen har hatt slike behov så burde kjøper informert om dette slik at selgar kan levere eit produkt som er tilpassa slik bruk.

 

I andre tilfeller så er nødvendige kostnadar til installasjon, frakt og liknande noko som er pårekneleg når ein leverer eit produkt av denne typen og som kunden ikkje skal ha kostnad eller vesentleg ulempe ved å reklamere på.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...