Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jævlig leilighet; Nyflyttet


ASarvarsen

Anbefalte innlegg

Hei. Lang tekst, men trenger hjelp!

Jeg har nettopp flyttet inn i en leilighet i Bodø. Jeg har reist hele veien fra Sørlandet for å oppleve at leiligheten er ikke som "markedsført" på finn.

Leiligheten er skitten, det er mangel på lys, noen lys funker ikke, det stikker parabol kabler ut fra veggen samt noen andre kabler. 

Det er et helt tilfeldig rom som har ikke blitt opplyst i annonsen med en seng og køye seng selv om jeg informerte utleier at det er meg og broren som flytter inn og vi vil ha hver vårt rom. I tillegg er køye sengen liten, den passer ikke til en voksen mann. Ikke minst er det en vask ved siden av senga og lys med kabler over vasken i rommet ... Føles virkelig ut som et prison room.

Vi har heller ikke vaskemaskin selv om jeg har avtalt og fortalt utleier at vi trenger hvitevarer, og jeg har i tillegg sagt ja til å betale 1000kr ekstra i måneden for møblert. (Vi fikk forresten bare en dårlig sofa, liten stuebord og skrivebord) alt det andre virker som om det sto der fra før av. De møblene som allerede sto her er ødelagte og nesten ubrukelige.

Utleier unnlot å nevne at vi deler felles entre med 3 andre, og at det er felles deling av garasje/bod/kjeller. 

Dette er virkelig sløvt. Det er bedrift eid leilighet? Altså som jeg har skjønt er det 2 som jobber sammen med dette. 

!!!Vi har selv skrevet under kontrakt, etter hva vi vet har vi den eneste kopien. Vi tok bilder av kontrakten og sendte det etter vi fylte ut, men vi ble aldri tilsendt tilbake kopi med utleierens signatur. Så langt vi vet har han i teorien ikke skrevet under. Så spørsmålet er om vi har rett til å bryte kontrakten eller om vi må leie ut oppsigelsen... 

Har noen eventuelt forslag på hva vi kan gjøre? Advokat? Er det en offentlig tjeneste som kan hjelpe oss med slikt? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva står i kontrakten du har skrevet under på? Dere har gitt beskjed om at dere må ha 2 rom. Er dette noe som kommer frem i kontrakt? Du har fortalt utleier en del om deres behov. Er dette muntlig eller skriftlig kommunikasjon, og har utleier akseptert disse forespørslene? Skriftlig? Kommer dette frem i kontrakt?

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Som @Kron skriver, er det sentralt hva dere kan slå i bordet med skriftlig. I tillegg bør dere prøve å få dokumentert tilstanden på boligen, og da gjerne sett opp mot annonsen, slik at dere kan vise til hva dere mener er de konkrete manglene.

Forbrukerrådet kan være en instans som kan bistå dere. Ellers finnes Leieboerforeningen, men da må dere melde dere inn.

Lenke til kommentar

Dokumenter forholdet, samle All skriftlig kommunikasjon som taler deres sak. Om dere mener leiligheten ikke står i stil med hva som er vist i annonse, hva som er kommunisert i tillegg, og i tillegg har vesentlige mangler både generelt og opp mot avtale, finn en ny leilighet og finn ut når dere kan flytte inn, send varsel om at på grunn av mangler i leieforhold sånn og sånn velger dere å bryte leiekontrakten og flytte på dato sånn og sånn. Se hvordan de responderer.

Kan være lurt å operere med frister som gjør at de får mulighet til å omformidle før dere flytter ut om mulig, ofte lettere å komme gjennom prosessen med minst mulig krangel da. 

Husk at noen utleiere er både kyniske og kan være truende, og kan peke på alskens regelverk for å forsøke å tvinge frem ønsket resultat. Dette kan være krevende, men om du mener saken er god så er det bare å kjøre på, og la dem ta saken videre når dere slutter å betale. Så kan det bli en runde med bank ift. depositum osv. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke folk som er så tafatte.

På den ene siden så påstår du at dere har blitt lurt. også er hele målet ditt bare å få opphevet kontrakten, ikke kreve oppfyllelse på tilfredsstillende måte, ikke kreve erstatning for tap. 

Hvis utleier er næringsdrivende, (som i ditt tilfelle) og du har inngått avtale over fjernsalg (internett/telefon) så har du uansett angrerett i 14 dager, hvis utleier har informert om angrerett og 12 mnd hvis ikke.  

Altså selv om leiligheten hadde vært i perfekt stand så kunne du gått fra avtalen. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kron skrev (35 minutter siden):

Hva står i kontrakten du har skrevet under på? Dere har gitt beskjed om at dere må ha 2 rom. Er dette noe som kommer frem i kontrakt? Du har fortalt utleier en del om deres behov. Er dette muntlig eller skriftlig kommunikasjon, og har utleier akseptert disse forespørslene? Skriftlig? Kommer dette frem i kontrakt?

På kontrakten står det det inkluderer bad, kjøkken og 1 parkerings plass. Under "antall rom" er det ikke ført opp noe. På annonsen sto det "3-roms leilighet". Selv om vi aldri fikk bilder av det andre soverommet... Vi skrev under pga. tidspress og det var vår siste sjanse på bolig.

Siden jeg sist skrev innlegget har det dukket flere problemer, blant annet røyk fra ovnen. Jeg og samboer prøvde å lage pizza, men merket røyk fra ovnen, alarmene gikk og det ble ikke noe mat på oss. Så vi sitter sultne og lurer på hva faen vi skal gjøre

 

 

Lenke til kommentar
HW1 skrev (31 minutter siden):

Jeg forstår ikke folk som er så tafatte.

På den ene siden så påstår du at dere har blitt lurt. også er hele målet ditt bare å få opphevet kontrakten, ikke kreve oppfyllelse på tilfredsstillende måte, ikke kreve erstatning for tap. 

Hvis utleier er næringsdrivende, (som i ditt tilfelle) og du har inngått avtale over fjernsalg (internett/telefon) så har du uansett angrerett i 14 dager, hvis utleier har informert om angrerett og 12 mnd hvis ikke.  

Altså selv om leiligheten hadde vært i perfekt stand så kunne du gått fra avtalen. 

 

 

Jeg regner med angreretten starter fra og med dagen jeg skriver under kontrakten da? Har du eventuelt noe som kan underbygge dette? Er det første jeg har hørt om å bruke angrerett for hus/leilighet-leie

Han har ikke informert meg om noe angrerett, men vi har blitt enige om oppsigelsesfrist og at leieforholdet løper til en av partene sier opp ... Ifølge kontrakten.

 

EDIT: ord

Endret av ASarvarsen
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (45 minutter siden):

Som @Kron skriver, er det sentralt hva dere kan slå i bordet med skriftlig. I tillegg bør dere prøve å få dokumentert tilstanden på boligen, og da gjerne sett opp mot annonsen, slik at dere kan vise til hva dere mener er de konkrete manglene.

Forbrukerrådet kan være en instans som kan bistå dere. Ellers finnes Leieboerforeningen, men da må dere melde dere inn.

Jeg har allerede tatt bilder av alt. Alt har skjedd skriftlig så dialogen mellom meg og utleier har jeg i tillegg. 

Hjelper heller ikke at utleier er elendig på å svare, ofte gikk det 1-2 dager uten svar eller så måtte man følge opp før man fikk svar. Dette var bekreftet av kollegaen (vaktmester) at utleieren var dårlig på.

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (11 minutter siden):

Angreretten kan man lese om her: https://www.htu.no/artikler/angrerett

Her er det bare å heve kontrakten og dere har begrunnelse i massevis.

Har dere betalt inn depositum?

Utleieren har gitt oss god grunn på å ikke betale for å si det sånn, nettopp fordi han unnlot å sende konto nr. for depositum og leie betaling :))))

Endret av ASarvarsen
Lenke til kommentar

Det skal ein del til for å kunne heve avtalen. For å kunne heve leigeavtalen må ein kunne vise til vesentleg misleghald eller at det heilt klart kjem til å inntre eit misleghald.
Kva som er eit vesentleg misleghald blir ein vurderingssak, så før du går vidare med å heve leigeavtalen så bør du være rimeleg sikker på at du vil få støtte for denne tolkinga om saka ender opp med ein rettsleg tvist.

Det som her er spesielt viktig er kva som eksakt er forskjellen mellom det som er avtalt og det som du har fått. Det som er skriftleg eller dokumentert på anna måte vil være lettast å legge fram, men også det som er avtalt muntleg er bindande for begge partar men der blir det ofte ei ueinigheit på kva som eigentleg var avtalt.

 

Oftast vil (og etter min meining bør) ditt fyrste krav være at utleigar ordnar opp slik at du får det du har avtalt.
Om utleigar ikkje får ordna opp innan rimeleg tid (kva som er rimeleg tid kjem ann på kor akutt og viktig mangelen er), så kan du bruke av virkemiddel som å kreve avslag i husleige, ved at du held tilbake husleiga og seier at du ikkje betalar før manglane er ubetra, eller at du krever erstatning. Erstatning i denne samanhengen kan være f.eks. differansen på det du må betale meir for å leige ein anna bustad som har dei kvalitetane som du hadde avtale å få der du no leiger, kostnadar ved å finne anna husrom fram til manglane er retta opp (til dømes hotell), eller liknande ting.

Særleg det som går på nedvask og skaffe tak i fungerande møblar er eit kurrant krav for utleigar å fikse opp i. Det burde ikkje ta meir enn nokre få dagar å skaffe skikkeleg seng, kvitevarer og erstatte dei øvrige møblane som er øydelagte.

Om du kan kreve to soverom synes eg du er litt uklar på sidan du skreiv at du hadde sagt at du ville ha to soverom, så her må du sjå nærmare på kva som eigentleg er avtalt om talet på soverom.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (20 minutter siden):

Det skal ein del til for å kunne heve avtalen. For å kunne heve leigeavtalen må ein kunne vise til vesentleg misleghald eller at det heilt klart kjem til å inntre eit misleghald.
Kva som er eit vesentleg misleghald blir ein vurderingssak, så før du går vidare med å heve leigeavtalen så bør du være rimeleg sikker på at du vil få støtte for denne tolkinga om saka ender opp med ein rettsleg tvist.

Det som her er spesielt viktig er kva som eksakt er forskjellen mellom det som er avtalt og det som du har fått. Det som er skriftleg eller dokumentert på anna måte vil være lettast å legge fram, men også det som er avtalt muntleg er bindande for begge partar men der blir det ofte ei ueinigheit på kva som eigentleg var avtalt.

 

Oftast vil (og etter min meining bør) ditt fyrste krav være at utleigar ordnar opp slik at du får det du har avtalt.
Om utleigar ikkje får ordna opp innan rimeleg tid (kva som er rimeleg tid kjem ann på kor akutt og viktig mangelen er), så kan du bruke av virkemiddel som å kreve avslag i husleige, ved at du held tilbake husleiga og seier at du ikkje betalar før manglane er ubetra, eller at du krever erstatning. Erstatning i denne samanhengen kan være f.eks. differansen på det du må betale meir for å leige ein anna bustad som har dei kvalitetane som du hadde avtale å få der du no leiger, kostnadar ved å finne anna husrom fram til manglane er retta opp (til dømes hotell), eller liknande ting.

Særleg det som går på nedvask og skaffe tak i fungerande møblar er eit kurrant krav for utleigar å fikse opp i. Det burde ikkje ta meir enn nokre få dagar å skaffe skikkeleg seng, kvitevarer og erstatte dei øvrige møblane som er øydelagte.

Om du kan kreve to soverom synes eg du er litt uklar på sidan du skreiv at du hadde sagt at du ville ha to soverom, så her må du sjå nærmare på kva som eigentleg er avtalt om talet på soverom.

Riktig. Godt skrevet. Angående soverom. Det er 2 soverom i leiligheten. 

Men utleieren unnlot å ta bilde eller beskrive det andre soverommet, og jeg regner med fordi det ser helt forjævlig ut. Den har en innskrudd seng i veggen med en køye seng over. Og vi var helt uvitende om denne parten. Han mener nok det er allerede 2 senger, men jeg mente jo at vi vil ha separat senger??

Det andre soverommet mangler seng (som vi avtalte skulle få).

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (23 minutter siden):

Det skal ein del til for å kunne heve avtalen. For å kunne heve leigeavtalen må ein kunne vise til vesentleg misleghald eller at det heilt klart kjem til å inntre eit misleghald.
Kva som er eit vesentleg misleghald blir ein vurderingssak, så før du går vidare med å heve leigeavtalen så bør du være rimeleg sikker på at du vil få støtte for denne tolkinga om saka ender opp med ein rettsleg tvist.

Det som her er spesielt viktig er kva som eksakt er forskjellen mellom det som er avtalt og det som du har fått. Det som er skriftleg eller dokumentert på anna måte vil være lettast å legge fram, men også det som er avtalt muntleg er bindande for begge partar men der blir det ofte ei ueinigheit på kva som eigentleg var avtalt.

 

Oftast vil (og etter min meining bør) ditt fyrste krav være at utleigar ordnar opp slik at du får det du har avtalt.
Om utleigar ikkje får ordna opp innan rimeleg tid (kva som er rimeleg tid kjem ann på kor akutt og viktig mangelen er), så kan du bruke av virkemiddel som å kreve avslag i husleige, ved at du held tilbake husleiga og seier at du ikkje betalar før manglane er ubetra, eller at du krever erstatning. Erstatning i denne samanhengen kan være f.eks. differansen på det du må betale meir for å leige ein anna bustad som har dei kvalitetane som du hadde avtale å få der du no leiger, kostnadar ved å finne anna husrom fram til manglane er retta opp (til dømes hotell), eller liknande ting.

Særleg det som går på nedvask og skaffe tak i fungerande møblar er eit kurrant krav for utleigar å fikse opp i. Det burde ikkje ta meir enn nokre få dagar å skaffe skikkeleg seng, kvitevarer og erstatte dei øvrige møblane som er øydelagte.

Om du kan kreve to soverom synes eg du er litt uklar på sidan du skreiv at du hadde sagt at du ville ha to soverom, så her må du sjå nærmare på kva som eigentleg er avtalt om talet på soverom.

Men hva med angrerett? Et par brukere her nevnte angrerett fordi jeg har inngått avtale med næringsdrivende utleier, og jeg kan med dette bruke angrerett. 

Lenke til kommentar

Angrerett kan være problematisk. Det kommer an på utleiers rutiner og hvordan avtalen ble inngått. Spørsmålet blir gjerne om det er en "organisert ordning for salg eller tjenesteyting uten at den næringsdrivende og forbrukeren er fysisk til stede samtidig". (Eksempler fra HTU: HTU-2020-280, HTU-2022-3045.)

Ellers må man støtte seg på reglene i husleieloven kapittel 2, spesielt § 2-10 dersom det er en mangel. 

Quote

 

§ 2-10.Krav på retting av mangel
Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.


§ 2-11.Avslag i leie
Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§2-10

 

Så svært kortfattet: Hvis det er en mangel kan dere kreve at utleier retter. Gjør han ikke det innen "rimelig tid" kan dere rette selv, med noe tillegg for arbeid. Dere kan også kreve prisavslag i den tiden boligen lider av en mangel (selv om mangelen til slutt blir rettet). Dere kan holde tilbake leie for å sikre bestemte krav dere har mot utleier (jf. § 2-15) men ikke som et generelt pressmiddel. 

Lenke til kommentar
V-by skrev (26 minutter siden):

En sånn liten sidenote!

Du skriver at du ikke har fått kontonummer til depositum og leie konto. 

Depositum skal inn på egen depositumskonto, ikke på utleiers konto.

Haha ja, liten feil fra min side. Men mente han ikke har informert meg om noe, på hvor jeg skal sette depositum eller betale leie. Det står bare på kontrakten når jeg skal betale, men han avklarer aldri hvor/hvilket konto.nr. Veldig sløvt og uprofesjonell utleier spør dere meg. Veldig mye som blir half assed

Endret av ASarvarsen
Lenke til kommentar
ASarvarsen skrev (37 minutter siden):

Haha ja, liten feil fra min side. Men mente han ikke har informert meg om noe, på hvor jeg skal sette depositum eller betale leie. Det står bare på kontrakten når jeg skal betale, men han avklarer aldri hvor/hvilket konto.nr. Veldig sløvt og uprofesjonell utleier spør dere meg. Veldig mye som blir half assed

Einig i at det uproft å ikkje informere om korleis du skal betale, her bør du sjølvsagt purre på å få slik informasjon. Men for din del betyr det ikkje så mykje meir enn at du må passe på å sette av pengar slik at du kan betale når utleigar vil ha pengane. Etter vanlege foreldingsreglar kan han vente i opp til 3 år før pengekravet er forelda. 

Du kan også betale kontant, sjølv om det i dag er vanlegast med kontobetaling så er det lov å betale kontant. Dersom du betalar kontant så bør du passe på å få kvittering slik at du ikkje risikerer anklage om at du ikkje har betalt. Så du kan eigentleg ta ut beløpet i kontantar og så informere utleigar at han kan kome og hente pengane på betalingsdatoen. 

Depositumskonto er det utleigar som må ta initiativ til, det eg utleigar som må kontakte banken og betale gebyret for å lage depositumskonto, deretter vil banken ta kontant med deg for å signere (oftast elektronisk). Etter at depositumskontoen er oppretta så kan du sette inn pengar på den. Då når det gjeld depositum så kan du ikkje gjere så mykje utanom å sette av pengane slik at du har dei klare den dagen utleigar har fått oppretta depositumskonto. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...