Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor langt kan vi gå når det gjelder kameraovervåkning og publisering av bilder/video?


Mentos2

Anbefalte innlegg

Hei. 
Lurer litt på hvor langt vi kan gå (strekke strikken) for å stoppe en ungdomsgjeng på 3 som driver med pøbelstreker og hærverk ?  Å ringe på dører og stikke av er en ting (det gjorde jeg også som barn), så det provoserer meg ikke, men det er verre når de har begynt å begå hærverk hos en nabo, sparker hardt  i dørene til folk, osv., og nå frykter vi at de skal gå løs på bilene på parkeringsplassen. 
I følge en nabo er det 3 gutter som går på ungdomskolen ca 1 km unna, og de er ofte å se rundt omkring med sparkesykler.  
Det er snakk om borettslag med hus og rekkehus, og   tanken vår er å sette opp kameraer som dekker våre egne hager og rundt hvert hus + internveier og parkeringsplassen og sette opp kameraovervåkningsskilt der. 

Både ungdomsskolen og på  en barneskole (motsatt side av byen)  er kjent for å ha mye problemer fordi kommunen gjør lite og U-skolen beskytter englebarna, og det er kjent at det er en del rusbruk og hærverk rundt omkring (også i sentrum), og politiet er bare sånn passe engasjert. Også hjemmetjenestens biler har blitt utsatt for hærverk (knust ruter, stukket hull i dekkene, osv.). 
Dette er ikke noe innvandrerområde eller område for svakerestilte, og hos oss er det bare 3 som "tøffer" seg når de er sammen. 
Jeg har vært litt obs på dem når de er utenfor her, men foreløpig har de ikke gjort noe hos meg, unntatt å ringe på en gang og stikke  (de viste veldig stor interesse for robotklipperen som gikk i ettermiddag, men da de ble obs på at jeg observerte dem, så stakk de).

Vi har selvfølgelig lyst til å ta skikkelig tak i guttegjengen, binde de fast i stolpen og få politiet til å hente dem,  osv., men da må de først ha gjort noe galt og vi må ha bevis for det.   De kan stå på en kommunal gang/sykkelvei og drive pøbelstreker derfra (kaste isklumper, steiner, osv. på vinduer,en nabo har fått ødelagt et vindu) og det ser ut til at de ikke bryr seg om de blir sett, og de kaster mye søppel ned i hagene til de som bor på nedsiden av gang-og sykkelveien. 
Naboen har bedt kommunen om å sette opp gjerde der, men det har kommunen avvist. 
Hvordan kan vi lovlig rette kamera mot den kommunale gang-og sykkelveien, så vi kan få dokumentert hvem som begår pøbelstrekene/hærverket, og få foreldrene til pøblene  til å betale for skadene ?  

Om vi må publisere bilder av pøblene (med sladda ansikt) på nettsidene i områdene her og gå til media, så gjør vi det, så foreldrene kan se hva englebarna holder på med når de er ute.  Politiet er mest opptatt av å se hvem som er på byen og rægge litt rundt !
Både naboen (som blir mest plaga)  og jeg har bare bodd her i litt over ett år og vi er innflyttere fra nabobyen, så jeg vet ikke hvor lang tid pøblene har holdt på.  Men jeg har forstått at kommunen er likegyldig til det som skjer, inntil mediaoppslagene kommer,og da er det bare bortforklaringer og unnskyldninger. 

Så, hvor langt kan vi gå når det gjelder kameraovervåkninger og evnt. selvtekt ?  Bortsett fra de 3 ungdommene, så er det veldig lite tull i boligområdet vårt.  
 

Endret av Mentos2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mentos2 skrev (På 13.8.2023 den 21.45):

Vi har selvfølgelig lyst til å ta skikkelig tak i guttegjengen, binde de fast i stolpen og få politiet til å hente dem,  osv., men da må de først ha gjort noe galt og vi må ha bevis for det.   

Det blir ikke lovlig av den grunn. 

Sitat

Hvordan kan vi lovlig rette kamera mot den kommunale gang-og sykkelveien, så vi kan få dokumentert hvem som begår pøbelstrekene/hærverket, og få foreldrene til pøblene  til å betale for skadene ?  

Det kan du ikke. 
 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om dere vet hvem de er, og kan filme dem gjøre hærverk, gjør det. Legg filmen på en USB-stick i en konvolutt med et bilde som i størst mulig grad identifiserer kidsa printet så de ser hva som er på den, med et brev derbdere lister opp hærverket dere med høy sikkerhet vet de er ansvarlige for i tillegg til det dere fanger på film. Skriv at dere har mer film, og at neste brev går til noen andre om det ikke blir slutt. Addresser til foreldrene og legg i postkassa deres. 

Se om dette hjelper. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet dere hvem barna/foreldrene er?

Sånn jeg leser teksten din så virker det ikke som om du har sikre vitneobservasjoner på at de har gjort noe mer alvorlig enn å ringe på å stikke. 

Hvis du har sikker vitneobservasjon på at de har begått hærverk så burde dere kontakte foreldrene, og be disse erstatte det som har blitt ødelagt. 

Det å sette opp kamra som delvis filmer offentlig område er i mitt hode ikke noe alvorlig sak. Men jeg ville aldri offentliggjort bilder/video. (det å kontakte foreldre eller politi med bilder mener jeg ikke er det samme som å offentliggjøre)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"En privatperson kan lovlig overvåke eget hus og hage. Kameraet kan imidlertid ikke samtidig fange opp deler av et offentlig område eller en annen persons eiendom."

"Vær oppmerksom på at selv om overvåkingen kan være lovlig, kan man ikke bruke opptaket helt som man vil. Slike private opptak kan for eksempel vanligvis ikke publiseres uten at de som er på opptaket har samtykket."


https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/

Endret av oddeh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jussen er vel ganske klar på at det ikke er lov å filme utenfor egen tomt. I praksis er det vel ikke så mange som bryr seg. 

En naboeiendom jeg har overvåker hele gaten her, og når det hadde vært et biltyveri i nærheten hentet politi inn video fra disse kameraene uten videre kommentar om at de er ulovlig satt opp.

Lenke til kommentar
On 8/23/2023 at 10:47 AM, Dubious said:

Vi har hatt kameraer som filmer offentlige områder i mange år uten klager.
Men, kameraene peker ikke mot de områdene, og vi legger ikke ut noe på nett.
De er der kun for egen sikkerhet. 

Hvordan har informasjonen om kameraovervåkning vært for de som befinner seg på det offentlige området? Hvilke klagemuligheter har de?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Oppdatering : Pøblene har forsvunnet, forhåpentligvis har de slutta å plage andre også. Naboen filma pøblene, tok med et bilde og forhørte seg litt om hvem de var, fikk svar på det og hvor de bodde. Naboen  oppsøkte foreldrene og ga beskjed om hva unga deres holdt på med i vårt boligområde. 2 av foreldrene tok det til seg med en gang mens den 3 forelderen prøvde å bortforklare og bagatelisere det. Det viser seg at pøbelungene har vært ganske aktive andre steder også, og en var på jakt etter dem for å banke dem opp etter hærverk på en bil. 

Det var de 3 samme personene som ble sett hele tiden, og foreldrene fikk klar beskjed om av naboen at de som foreldre er erstatningspliktige for skader barna deres begår (ihvertfall inntil 5000 kr. pr. skadetilfelle?), så det kan fort bli kostbart å la være å bry seg. 

Naboen har fjerna overvåkningskameraet både mot boligområdet vårt og mot gang-og sykkelveien  på oversiden  av hagen hans nå som det ikke har skjedd noe mer på en måneds tid. 

Både naboen og jeg har bare bodd i boligområdet vel ett år, og han tenkte på å flytte hvis ikke det ble slutt på hærverket som de opplevde.  Det verste med å ha pøbler flyende rundt er man aldri vet hva de finner på neste gang.Selv om jeg bare opplevde at de ringte på og stakk en gang (det er uskyldige ting), så føler man på utryggheta, mistrivselen og forbannelsen folk føler når de er blitt utsatt for hærverk av tenåringspøbler som har lært at politiet ikke bryr seg. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest 3fa60...aba

Fint at det ordnet seg til slutt! Jeg hopper på med et tilleggsspørsmål siden problemet hovedsakelig ser ut til å være løst.

Hvis man hadde hatt et overvåkningskamera som fanget opp sin private eiendom og det kom noen ungdommer og blottet seg foran det f.eks. ved å urinere i blomsterbedet e.l. Ville man da vært i besittelse av ulovlig materiale?

Anonymous poster hash: 3fa60...aba

Lenke til kommentar
Gjest 3fa60...aba
10 hours ago, krikkert said:

Hvordan man fikk materialet påvirker ikke lovligheten av det. Om du lastet det ned fra internett eller fra hagekameraet ditt - materialet er det materialet er. 

Hvordan man fikk materialet er vel nødt til påvirke lovlgheten av det. Ikke materialet i seg selv, men situasjonen. Jeg trodde det var åpenbart at det var det jeg mente. Hvis fremgangsmåten har vært lovlig og man uten hensikt finner seg selv i besittelse av ulovlig materiale? Da må man vel i det minstel ha lov til å vise det til politet f.eks. uten at man gjør noe ulovlig. Men det virkelige spørsmålet mitt er: kunne man vist det til foreldrene til ungdommene, for å evt. be om erstatning? Hva kan man, eller hva må man gjøre i den situasjonen?

Anonymous poster hash: 3fa60...aba

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...