Gå til innhold

Diskusjon Rundt Partiet Rødt


Anbefalte innlegg

Her kan folk diskutere partiet Rødt og alt som har med det å gjøre.

Skal dere diskutere solbrillesaken til Moxnes så er det en egen tråd for dette:

 

Ellers så skal dere holde dere til tema.

Ikke noe personangrep, drittslenging eller OT!

 

Kjør på ! :)

Endret av Sidekick
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
  • Sidekick endret tittelen til Diskusjon Rundt Partiet Rødt
Videoannonse
Annonse
Sidekick skrev (3 minutter siden):

Irriterer meg at på hver parti test jeg tar for tiden så scorer Rødt høyt, tett fulgt av Høyre, skjønner ikke at det er mulig. 

Noen tester lar deg velge saker/områder som er spesielt viktig for deg. Markerer du for noen sånne? Kanskje du er typisk Rødt i noen av de sakene, og typisk Høyre i andre. Da kan vel vektingen bli litt snodig. 

Bare en idé. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (22 minutter siden):

Ja stemmer @:utakt, markerer for saker som jeg mener er viktig. Men at det skal være så vidt spenn hadde jeg ikke sett for meg.

De testene hjelper ikke meg en døyt heller. Jeg er tydeligvis ganske polarisert; veldig venstre på en del ting, og veldig høyre på en del annet. Det blir vel å blinke seg ut noen (viktige) områder og stemme ut fra det.

For å holde innlegget bittelitt relevant for tråden, jeg er ikke enig med Rødt i spesielt mye. Jeg har inntrykk av at ganske mange nordpå har en hang til Rødt, er det tilfelle? Eller bare tilfeldig for folk jeg kjenner? 

Lenke til kommentar
Markiii skrev (22 minutter siden):

Jeg kommer ikke over at så mange i Rødt støtter Russlands invasjon av Ukraina.

Har ikke fulgt med der... 

På nettsiden til Rødt:

  • Rødt sier ja til å bistå humanitært, økonomisk og med ikke-offensivt materiell/beskyttelsesutstyr og medisinsk utstyr til Ukraina, men nei til å sende våpen eller soldater.
  • Rødt støtter sanksjoner som rammer oligarkene rundt Putin, men er imot økonomiske sanksjoner som ensidig rammer befolkninga.
Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror både politikere og velgere i Rødt har de beste intensjoner. Problemet med politikken er, som mye annet man finner veldig langt til venstre, at den ikke fungerer i praksis. Velgerne virker tilsvarende naive i forhold til akkurat dette. Har valgt å fokusere på økonomi, fordi jeg mener at det er her problemene med Rødt er tydeligst. Utenrikspolitikken deres er også bare latterlig, hvor de stort sett kommer diltende etter alle andre når kritikken blir hard nok, som i Ukraina-saken, men også på andre områder. Løsningene de kommer opp med, er eksentriske greier som virker funnet opp på et grupperom uten internett eller annen tilkobling til omverden, som at de andre nordiske landene skulle droppe EU/NATO for å samarbeide med Norge i en ren nordisk allianse. Naivitet er vel stikkordet også innen deres utenrikspolitikk.

Kjernen i min kritikk av Rødt er at de er veldig opptatte av omfordeling og utdeling av verdier til gode formål, samt noen mindre gode formål, uten at de helt greier å overbevise meg om hvordan disse verdiene skal skapes. Omfordelingen blir viktigere enn verdiskapingen, så mye viktigere at de er villige til å ødelegge for personer og bedrifter som får til noe og skaper noe, fordi det er usosialt at noen skal tjene mye penger mens andre ikke gjør det. Heier man på denne type atferd, mangler man en forståelse for hvor skatteinngang kommer fra.

Verken jeg, de som skaper og tjener mer enn meg, og heller trolig ikke de som skaper og tjener mindre enn meg, går på jobb av veldedige årsaker, men fordi vi ønsker å beholde mest mulig kjøpekraft med utgangspunkt i det vi tjener. Også de aller fleste bedrifter drives for å skape verdier for eierne, ikke for å ta risiko og skape arbeidsplasser i et nullsumspill. Rødts politikk drar med seg problemene med korrupsjon og lav produksjon som man historisk sett har funnet i kommunistisk styrte økonomier. Innenfor kommunstiske økonomier vil atferd som ikke er produktive for samfunnet, både på bedriftsnivå og individnivå, belønnes.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 timer siden):

Har ikke fulgt med der... 

På nettsiden til Rødt:

  • Rødt sier ja til å bistå humanitært, økonomisk og med ikke-offensivt materiell/beskyttelsesutstyr og medisinsk utstyr til Ukraina, men nei til å sende våpen eller soldater.
  • Rødt støtter sanksjoner som rammer oligarkene rundt Putin, men er imot økonomiske sanksjoner som ensidig rammer befolkninga.

Det er gammelt. Rødt vedtok ganske overveldende på landsmøtet i vår at de støtter å sende våpen til Ukraina.

Som gjør at Norge er et av få land hvor samtlige partier i parlamentet støtter dette.

Dessverre er det likevel noen i Rødt som er mot. Og noen relativt få som fremdeles er aktive i partiet og regelrett heier på Russland, samt sprer desinformasjon om krigen og om Ukraina, som for eksempel Torgeir Salih Holgersen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 timer siden):

Har ikke fulgt med der... 

På nettsiden til Rødt:

  • Rødt sier ja til å bistå humanitært, økonomisk og med ikke-offensivt materiell/beskyttelsesutstyr og medisinsk utstyr til Ukraina, men nei til å sende våpen eller soldater.
  • Rødt støtter sanksjoner som rammer oligarkene rundt Putin, men er imot økonomiske sanksjoner som ensidig rammer befolkninga.

Ja, heldigvis falt de ned på dette til slutt, men først etter mye tautrekking innad.

Og det virker som folk "på gølvet" i Rødt støtter Russland i større grad enn ledelsen. Jeg har snakket med en håndfull på stands og lignende, og de fleste er nazi-sympatisører.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (33 minutter siden):

Ja, heldigvis falt de ned på dette til slutt, men først etter mye tautrekking innad.

Og det virker som folk "på gølvet" i Rødt støtter Russland i større grad enn ledelsen. Jeg har snakket med en håndfull på stands og lignende, og de fleste er nazi-sympatisører.

Ikke overraskende, er fortsatt en del Pol Pot fans i Rødt, og Pol Pot var en nazi. Som folk som er yngre enn meg dessverre ikke husker (lurer på hvorfor…?). Det kalles nasjonalbolsjevisme og har sine tilhengere blant norske venstreekstremister. Hvis du treffer noen på ytterste venstre fløy og de, la oss si, har barn som heter la oss si Odin, Ulvhedin, Frøya, Bjørnulf osv så har du nokk møtt nasjonalbolsjeviker. Uansett om de kaller seg det eller ikke.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...