Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav i depositum fra utleier og praksisen rundt dette


Shaktide

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en leietaker som har flyttet ut, lagt nøkler igjen og forlatt leiligheten uvasket og med mange skader. Når det gjelder utvask er det ikke prøvd å vasket engang. Vedkommende har bare tatt med tingene og dratt. 

Jeg har depositum inne på depositumskonto hos DnB . Jeg har også bilder å video med dokumentasjon på alle skader og at det ikke er vasket. 

Konfronterte det med leietaker og Leitaker bekrefter at det ikke er vasket og leiligheten har noen skader men sier at hun kan komme tilbake for å vaske og rette oppi skaden, noe som ikke er mulig pga ny leietaker har flyttet inn dagen etter den gamle leietaker flyttet ut. Og også i følge husleieloven at når nøkler er levert og en har flyttet ut så er det i den stand leiligheten er levert tilbake i og det er det en må forholde forholde seg til. 

Så leietakeren er uenig i det beløpet jeg krever og sier jeg må ta dette til husleietvistutvalget, noe jeg må bare gjøre. 

Vil også nevne at skadene, flyttevask og all den tiden jeg må bruke kan ikke depositum kompensere så kostnadene jeg må ut med er faktisk mer enn det jeg har i depositum. 

Men det jeg lurer på om er hvordan dette fungerer i praksis. Jeg klager og sender all info med bilder til husleietvistutvalget for å kreve depositumet. Hvordan er det i praksis? 

Feks er dørhåndtaket til kjøleskap ødelagt og leietakeren har ikke tinet fryseren for is heller, kan jeg kreve å få erstattet nytt kjøleskap? Og må jeg legge ut og betale først, rette opp i all skaden også sende kvitteringene inn til husleietvistutvalget for å få godkjent for trekk på depositumskonto eller kan jeg først kreve depositum også rette oppi alt? 

Og må jeg framvise kvittering på alt? Feks den ene veggen hadde veggskap som leietaker demonterte og ikke montert opp igjen så jeg må fylle inn hullene og male hele veggen og det tenker jeg gjør selv. Da har jeg bare kvittering for maling, men ikke jobben som jeg selv gjør. 

Altså det jeg er redd for er at feks husleietvistutvaget kan si at du trengte bare å kjøpe nytt dørhåndtak til kjøleskap og derfor skal ikke for erstattet hele kjøleskap, så har jeg da brukt penger og kjøpt inn kjøleskap 🤪. 

takker for alle svar på forhånd🙏

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (15 minutter siden):

Høres ut som leietaker fra et litt varmt sted her under, men jeg klarer ikke å se at manglende avising av fryser skal være grunnlag for nytt kjøleskap?

Som jeg har skrevet: dørhåndtaket til kjøleskap er ødelagt og knekt av og fant ut idag at døren på kjøleskap har også bulk

Lenke til kommentar

Du hadde vel sympatien til alle her, helt til du kjøpte nytt kjøleskap pga et brukket dørhåndtak uten å konferere noen og «håpefullt anta» at du bare lempe hele denne kostnaden over på leietaker. (FYI det er bare å ta kontakt med leverandør, få tak i nytt håndtak og bruke 1min på å skru på nytt).

Alle forstår her at utvasken ikke har kostet deg mer enn en brøkdel av depositumet, at du fra før av ikke er så bevandret i lov og rett, og derfor er interessert i hvordan man best kan utnytte systemet for å svindle til seg mest mulig av depositumet fra noen som sikkert ikke har allverdens fra før. (Som iogforseg også har skyld i dette, jeg fraskriver ikke hele ansvaret til leietaker).

Du er på god vei til å bli en piece of sh**, samtidig som det er null sjanse for at du får medhold i noe av dette i utvalget. Da er det like greit å ta et skritt tilbake, være litt real kar og prøve komme til et kompromiss med leietaker hvor begge er misfornøyde, som normalt tyder på at det er en grei deal for begge. Bruk dette som en lærepenge.

Men kostnaden for nytt kjøleskap må du holde utenfor, dette var idiotisk av deg.

 

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Shaktide said:

Hei jeg har en leietaker som har flyttet ut, lagt nøkler igjen og forlatt leiligheten uvasket og med mange skader.

...Jeg har også bilder å video med dokumentasjon på alle skader og at det ikke er vasket. 

Konfronterte det med leietaker og Leitaker bekrefter at det ikke er vasket og leiligheten har noen skader

Hva slags skader spesifikt, var det bare kjøleskapet?

Lenke til kommentar

Spesiell sak. Du nevner skad(er), da antar jeg det bare er mer enn kjøleskapet det er snakk om.

Best om du lufter alle detaljene her hvis du skal få best mulig hjelp. Hvis du nå f.eks også nevner et digert hull i f.eks veggen stiller det seg litt annerledes enn at du bare vil ha erstatning for et kjøleskap, som fortsatt gjør nytten sin, men ikke er like pent som nytt.

Med det sagt så er det heller ikke OK for en leietaker og knekke et dørhåndtak til et kjøleskap samt lage bulk i det. Personlig ville jeg ment at dette er unødvendig og jeg syntes ikke det faller under kategorien "slitasje". Det blir som å lage en ripe i gulvet (synlig), bo der lenge nok til at skaden ikke ser ny ut lenger, og bare kalle dette slitasje. Slitasje er vel gjentatte dører / vinduer / håndtak / brytere ect som gjentatte ganger blir brukt under et leieforhold som man bare må regne med at ikke er like gode som da alt sto nytt, eller slitasje i form av gjentatte skritt over et gulv. Vi alle her kan jo prøve å gå på Elkjøp og knekke noen dørhåndtak på kjøleskap samt kjøre albuen vår litt godt rett inn i "sweet spot" på døren og se om ikke Elkjøp mener dette er regelrett hærverk.

Kom gjerne med flere detaljer.

Når det gjelder vask vil jeg tro, jeg gjentar tro, at det står i leiekontrakten at leiligheten skal være vasket ut ved utflytting innen nøklene leveres tilbake, det pleier å være standard. Da vil jeg også tro at du kan enten kreve at utleier kommer tilbake og vasker eller at regning for flyttevask påfaller leietaker / kan trekkes av depositumet. Utvask handler ikke om folkeskikk, en leilighet skal faktisk vaskes ut av innen fraflytting. Men nå som du allerede har tatt inn en leieboer spørs det om du kan kreve noe som helst.

Det treffer meg som også litt snodig at du A) har valgt å ta inn en ny leieboer her allerede, når leiligheten er som den er (vaske til representabelt nivå ville kostet deg 29,- for en bøte, 20,- for klutt og det du allerede har av form for såpe) + litt varmt vann). Og B) Hvordan noen vil flytte inn i en ekkel, uvasket, skadet leilighet skjønner jeg heller ikke.

Igjen kom gjerne med alle detaljer rundt skadene så vil nok flere her hjelpe.

Hvis det ikke er flere konkrete skader er mitt tips og være litt good-guy her spørre leietaker pent om hun kan erstatte det dørhåndtaket til kjøleskapet (hva det enn koster å bestille helt nytt) samt legge ut for en tube super-lim, det pleier å funke fint evnt. om det kan skrues på igjen med skruer. Igjen dette med uvasket leilighet tror jeg blir vanskelig for deg å komme noen vei med siden du allerede har tatt inn ny leieboer. Så betaler du ut resten av depositumet med mindre hun skylder deg husleie og er ferdig med saken.

Endret av thatguy83
Lenke til kommentar

En liten bulk i kjøleskapsdøra går vel under normal slitasje, om det er kun kosmetisk. Noen hundrelapper reduksjon i kjøleskapets verdi, med mindre det er en veldig dyr modell?

Har forståelse for at det er lett å gi beng når man er irritert og kjøpe nytt kjøleskap, men tror ikke det blir etter boka.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Bulk i døra er sånt som kan skje (med enkelte, selv har jeg aldri klart å bulke en dør og tror nok jeg unngår det resten av livet også, men greit nok). Manglende avriming, er det er gammelt lite kjøleskap med liten kjøleboks inni? Jeg leier ut en del hytter og den gang vi ikke hadde nofrost kombiskap så kunne jeg av og til finne kjøleskap der justeringen var skrudd på maks effekt og fryseboksen var så full av is at det ikke var mulig å presse inn en finger. Det har nok en negativ effekt på levetiden men du kan ikke krevet et nytt skap for dette. Hvis det er en separat fryser så nei, det kan nok gå inn under vaskekostnad men det blir en mindre detalj...

Ødelagt håndtak er ikke ok, men gjorde du et forsøk på å få byttet det eller ville du heller bytte ut et gammelt skap på leietakers regning?

Endret av TAC-2
Lenke til kommentar

Ser ut som alle har hengt seg oppi dørhåndtaket her, men som jeg skrev så var det et eksempel! Det er et av mange skader. Men det er ikke skader eller utvask jeg har spørsmål om, men hvordan det fungerer med husleietvistutvalget og om jeg må først legge fram kvitteringer eller kan jeg legge det fram etterpå? 
-skuffene i kommoden ødelagt
-Håndtaket på stekeovnen er også knekt av

-glassplate i baderom rundt vasken er knekt

-vindu er ødelagt, andre vindu har vært åpent i regnet og derfor er treverksrammen svumlet opp så vinduet er helt umulig å lukke igjen. 

-speildør til garderobeskap er ødelagt og spekk tvers gjennom

-demontert et veggskap som ikke er montert tilbake så veggen har hull etter skruene og merke etter skapet så må males

og tro meg når jeg sier at det er IKKE bare å gå over med klut å mobb så er leiligheten ren. Det 2mm fett lag i kjøkkenet og den har aldri vært rengjort. Leietakeren har bodd der med 4 barn så det er nok de som har herjet rundt, noe leitakeren løy om på visning og sa at hun har bare et barn. 
nye leietakere hadde jeg skrevet kontrakt med 2 måneder før den gamle leietaker flyttet  så jeg måtte stille leiligheten til disposisjon dagen etter gamle leietaker flyttet ut. nye Leitaker nektet og betale hele første månedsleie, noe som er forståelig så jeg måtte gå med på å få halve månedsleie. 
Så nei jeg har ikke dårlig samvittighet for å ta hele depositumet om jeg kunne. Hadde leietaker betalt depositumet selv hadde hun garantert vært mer ansvarsfull, men når nav betaler så virker det som folk gir litt F… i! Og nei jeg bestiller ikke dørhåndtak og skrur det på selv. Hadde leietaker skaffet meg dørhåndtak så hadde jeg likevel ikke skrudd på men krevd at en kjøleskaptekniner skal skru den på. Hvorfor i all verdens skal jeg gjøre dette når leietaker bodde der og kunne fikse dette lenge før utflytting! 

Endret av Shaktide
Info
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Shaktide skrev (12 minutter siden):

Ser ut som alle har hengt seg oppi dørhåndtaket her, men som jeg skrev så var det et eksempel! Det er et av mange skader. Men det er ikke skader eller utvask jeg har spørsmål om, men hvordan det fungerer med husleietvistutvalget og om jeg må først legge fram kvitteringer eller kan jeg legge det fram etterpå? 
-Håndtaket på stekeovnen er også knekt av

-glassplate i baderom rundt vasken er knekt

-vindu er ødelagt, andre vindu har vært åpent i regnet og derfor er treverksrammen svumlet opp så vinduet er helt umulig å lukke igjen. 

-speildør til garderobeskap er ødelagt og spekk tvers gjennom

-demontert et veggskap som ikke er montert tilbake så veggen har hull etter skruene og merke etter skapet så må males

og tro meg når jeg sier at det er bare å gå over med klut å mobb så er leiligheten ren. Det 2mm fett lag i kjøkkenet og den har aldri vært rengjort. Leietakeren har bodd der med 4 barn så det er nok de som har herjet rundt, noe leitakeren løy om på visning og sa at hun har bare et barn. 
nye leietakere hadde jeg skrevet kontrakt med 2 måneder før den gamle leietaker flyttet  så jeg måtte stille leiligheten til disposisjon dagen etter gamle leietaker flyttet ut. nye Leitaker nektet og betale hele første månedsleie, noe som er forståelig så jeg måtte gå med på å få halve månedsleie. 
Så nei jeg har ikke dårlig samvittighet for å ta hele depositumet om jeg kunne. Hadde leietaker betalt depositumet selv hadde hun garantert vært mer ansvarsfull, men når nav betaler så virker det som folk gir litt F… i! 

Nå får du mer sympati fra meg i hvertfall. Dette er jo ikke greit. 

Jeg skal ikke uttale meg om hvordan prosessen i en tvist sak foregår så det kan andre her uttale seg mye bedre om.

Men fint at du nevner de skader som er konkret. Lykke til i prosessen.

For hva det er verdt hører jeg andre skrekkhistorier rundt dette med NAV Garanti. Mange utleiere skriver eksplisitt i sine annonser at NAV garanti godtas ikke, og gjerne mer flere enn ett utropstegn. Kan være lurt å droppe NAV garanti neste gang. Tror jeg også selv hadde gitt litt mer f om det ikke var mine penger det sto om.

Endret av thatguy83
Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (38 minutter siden):

Nå får du mer sympati fra meg i hvertfall. Dette er jo ikke greit. 

Jeg skal ikke uttale meg om hvordan prosessen i en tvist sak foregår så det kan andre her uttale seg mye bedre om.

Men fint at du nevner de skader som er konkret. Lykke til i prosessen.

For hva det er verdt hører jeg andre skrekkhistorier rundt dette med NAV Garanti. Mange utleiere skriver eksplisitt i sine annonser at NAV garanti godtas ikke, og gjerne mer flere enn ett utropstegn. Kan være lurt å droppe NAV garanti neste gang. Tror jeg også selv hadde gitt litt mer f om det ikke var mine penger det sto om.

Nei det var ikke navgaranti men nav betalte hele depositum i penger. De gjør det hvis det feks er flyktininger, familie i krise å sånt. 

Lenke til kommentar

 

Virker som det er full ansvarsfraskrivelse fra din side her. Hvorfor sa du ikke fra når det viste seg at hun hadde 4 unger og ikke 1? Hvorfor stilte du ikke opp selv på utflyttingsdato?

Man sier ikke det er greit for leietaker å bare legge igjen nøkkel uten noen form for en forhåndssjekk først, for så å klage på utvasken og annet etterpå. Istedet skulle du vært tilstede slik at dere kunne gått gjennom alt og skrevet protokoll på det.

Da kunnne du kjøpt det du trengte (uten å plukke ut det dyreste) og fremlagt kvitteringer på det. Uansett må du kjøpe inn det du trenger nå og ta vare på kvitteringer, men det er ingen automatikk at du har juridisk rett til å få dette dekket. Ei heller at du får tilbake rabatten første måned til ny leietaker. Heldigvis er det lover i dette landet som stopper slike som deg i å gjøre som det passer deg, og derfor ser det ut som du nå må la utvalget se på dette.

Hull i vegg, dette er nada og var der fra før. Skru veggskapet på plass, så blir det slik det slik det var. Du får ikke en oppgradering og maling av veggen på leietakers vegne her pga hun ikke har skrudd dette på plass igjen.

Og jo, det er du som må bestille nytt håndtak til kjøleskapet, det er din utleiebolig, ditt kjøleskap. Hvem er du tror du er? (helt seriøst)

Til å skru håndtaket på plass trenger man ikke en «kjøleskapstekniker», på samme måte som man ikke trenger en «bilteknikker» til å fylle luft i dekkene på bilen din. Du klarte jo å bestille/kjøpe nytt kjøleskap så jeg tror du skal klare å få bestilt et nytt håndtak også.

Endret av Soulitaire
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Myriad said:

Hva skulle det hjulpet for? Man har lov å ta opp familie..

For øvrig, skjerp deg.

Det er ts som gjorde et poeng utav det. Finner man ut at leieboeren har løyet om antall unger, og har 4 ganger så mange unger som ble opplyst på visningen, er dette et greit signal om at man kanskje burde være tilstede ved nøkkeloverlevering ved endt leieforhold. 

Skjerpe meg for hva?

Lenke til kommentar
Soulitaire skrev (4 timer siden):

 

Virker som det er full ansvarsfraskrivelse fra din side her. Hvorfor sa du ikke fra når det viste seg at hun hadde 4 unger og ikke 1? Hvorfor stilte du ikke opp selv på utflyttingsdato?

Man sier ikke det er greit for leietaker å bare legge igjen nøkkel uten noen form for en forhåndssjekk først, for så å klage på utvasken og annet etterpå. Istedet skulle du vært tilstede slik at dere kunne gått gjennom alt og skrevet protokoll på det.

Da kunnne du kjøpt det du trengte (uten å plukke ut det dyreste) og fremlagt kvitteringer på det. Uansett må du kjøpe inn det du trenger nå og ta vare på kvitteringer, men det er ingen automatikk at du har juridisk rett til å få dette dekket. Ei heller at du får tilbake rabatten første måned til ny leietaker. Heldigvis er det lover i dette landet som stopper slike som deg i å gjøre som det passer deg, og derfor ser det ut som du nå må la utvalget se på dette.

Hull i vegg, dette er nada og var der fra før. Skru veggskapet på plass, så blir det slik det slik det var. Du får ikke en oppgradering og maling av veggen på leietakers vegne her pga hun ikke har skrudd dette på plass igjen.

Og jo, det er du som må bestille nytt håndtak til kjøleskapet, det er din utleiebolig, ditt kjøleskap. Hvem er du tror du er? (helt seriøst)

Til å skru håndtaket på plass trenger man ikke en «kjøleskapstekniker», på samme måte som man ikke trenger en «bilteknikker» til å fylle luft i dekkene på bilen din. Du klarte jo å bestille/kjøpe nytt kjøleskap så jeg tror du skal klare å få bestilt et nytt håndtak også.

Veggskapet er ikke der lenger hun kasta det. Leietaker stakk før avtalt tid og sendte bare sms ‘’ jeg måtte dra, men nøkler ligger i postkassen’’. Det er sånn folk gjør når de ikke klarer å stå for de skadene de gjør. Feige folk stikker og tørr ikke å face problemer. Og jepp 100% ansvarsfraskrivelse fra meg! Hvorfor skal jeg ta ansvar for hennes skader og at hun er så tafatt at hun ikke klarer å møte meg for å levere nøkler. 
det er en grunn til at vi har regler og kontrakt i dette landet! Og det står i husleieloven at leieligheten skal leveres tilbake i samme stand som ved overtakelse!! Selvfølgelig må man regne med normal slitasje , og også at ved skade skal det meldes ifra med engang! men sånne bitre leietakere som deg skjønner ikke sånt for du har sikkert vært leietaker hele livet og har fortsatt aldri skjønt hva vitsen er med husleieloven og kontrakt! Du er ikke her og kan se dette men skjønner det er lett å være bitter følsesladd leietaker hele livet og bare fyre løs på tastatur før du bruker hjerneceller på å forstå hvorfor det finnes regler! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Shaktide skrev (14 timer siden):

Ser ut som alle har hengt seg oppi dørhåndtaket her, men som jeg skrev så var det et eksempel!

Det blir desverre mer og mer sånn på formunet synes jeg. 

 

Shaktide skrev (14 timer siden):

Leietakeren har bodd der med 4 barn så det er nok de som har herjet rundt, noe leitakeren løy om på visning og sa at hun har bare et barn. 

Dette må tas opp. Du kan kreve ekstra leie for dette. Men du har vell  gitt beskjed om det til leietaker? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...