Gå til innhold

Lever vesten fortsatt i sitt naivitet at hele verden skal følge deres verdier?


Anbefalte innlegg

Vestlige verdier som for eks man må tåle og respektere at andre mennesker er annerledes. Vel, Taliban har jo brukt dette argumentet mot vesten om hvordan de vil leve sitt liv når vesten prøver å presse frem kvinnerettigheter osv. Jeg er ikke på Taliban sin side i det hele tatt, men er ikke dette dobbeltmoralsk av vesten?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kommer ikke til å leve slik vi ønsker. Særlig Asia ser at demokratier i vesten kontinuerlig tar valg som fører dem utfor stupet. Kvinnene får ikke nok barn, vi skaper multikulturelle samfunn med voldsomme konflikter og ledere som går til krig (+faenskap) over hele verden (jamfør blant annet Ukraina). 

Om vi hadde tatt de riktige valgene fra 60-tallet ville nok flere ønsket demokrati.

Endret av qwerty11
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, qwerty11 said:

De kommer ikke til å leve slik vi ønsker. Særlig Asia ser at demokratier i vesten kontinuerlig tar valg som fører dem utfor stupet. Kvinnene får ikke nok barn, vi skaper multikulturelle samfunn med voldsomme konflikter og ledere som går til krig (+faenskap) over hele verden (jamfør blant annet Ukraina). 

Om vi hadde tatt de riktige valgene fra 60-tallet ville nok flere ønsket demokrati.

I Asia finner du Sør Korea. Landet med desidert lavest fruktbarhetsrate. Så de har sine egne erfaringer med dette. Fruktbarheten er på vei ned stort sett alle steder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enkelt forklart så virker det som de fleste styresett ønsker at resten av verden skal følge deres ideologi, tankesett, levesett, valg av religion og annet. Det virker som de aller fleste fordømmer eller ser ned på andres levesett (med unntak av cash is king).  Det er absolutt ikke et vestlig fenomen.

Mulig det ligger i menneskets natur.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Imaginacíon said:

I Asia finner du Sør Korea. Landet med desidert lavest fruktbarhetsrate. Så de har sine egne erfaringer med dette. Fruktbarheten er på vei ned stort sett alle steder.

Det finnes flere årsaksammenhenger her. Det som jeg har sett synes å gå igjen ofte er følgende:

Hvis du lever et land av type uten fungerende demokrati, med høy fattighet blandt befolkninga óg/eller sterkt religiøst samfunn/styresett, er det gjerne sånn at du ønsker mest mulig avkom. Grunnene til dette er ofte todelt - barn som blir født etter tvungen sex får lite eller ingen rettslige konsekvenser for "far" + foreldre ønsker flest antall barn da det øker sjansene for at de har noen til å ta vare på de når de blir eldre og uføre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hvilke av vestens verdier er det som ikke burde tilbys innbyggere i andre land? Demokrati? Menneskerettigheter? Tros- og ytringsfrihet? Rettssikkerhet? Friheten til å ta de store avgjørelsene i egne liv? Jeg sier ikke at man ikke finner noe av dette utenfor vestligorienterte land, eller at alt vi driver med i vesten er fantastisk bra, men vi lever etter det minst dårlige styresettet vi har kommet opp med til nå. Selv om velstanden er noe ujevnt fordelt, har det på verdensbasis aldri vært bedre levestandard og mindre andel absolutt fattigdom i historien som nå, og vesten leder an. Det er i så fall greit å klargjøre hva man mener med vestlige verdier, før man skulle begynne å sortere bort noe.

Det virker i hvert fall som at stadig flere ønsker å leve som oss i vesten. Migrasjon går stort sett en vei, og i de tilfellene det går andre veien, er det som regel fordi at migrantene har forutsetninger for å kunne opprettholde levestandarden de hadde. Er nok svært mange som er lei av kleptokratier og undertrykkelse, men som mangler reelle muligheter for å velge det bort. Når den menige ukrainer sammenligner utviklingen i henholdsvis Russland og Polen er det i hvert fall ikke tvil om hvilken vei de ser.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (3 timer siden):

Vestlige verdier som for eks man må tåle og respektere at andre mennesker er annerledes. Vel, Taliban har jo brukt dette argumentet mot vesten om hvordan de vil leve sitt liv når vesten prøver å presse frem kvinnerettigheter osv. Jeg er ikke på Taliban sin side i det hele tatt, men er ikke dette dobbeltmoralsk av vesten?

Nei, for Taliban representerer ikke alle afghanere. Afghanere har reelt sett ingen måte å få ting som de vil.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (19 timer siden):

Om det er dobbeltmoralsk av vesten at Taliban ikke vil ha kvinnerettigheter, mens vi vil ha demokrati og rettferdighet for kvinner i Afghanistan? Nei, hvor skulle dobbeltmoralen ligge?

Vesten sier vi må respektere at folk er annerledes. Taliban er veldig annerledes for å si det mildt. Så burde ikke vi bare godta at det er sånn de vil ha det i Afghanistan og gi de bistand uten å kreve noe tilbake, for eks kvinnerettigheter?

Lenke til kommentar
18 minutes ago, ForTheEmperor said:

Vesten sier vi må respektere at folk er annerledes. Taliban er veldig annerledes for å si det mildt. Så burde ikke vi bare godta at det er sånn de vil ha det i Afghanistan og gi de bistand uten å kreve noe tilbake, for eks kvinnerettigheter?

Grensen går ved brudd på menneskerettighetene. Der skal man reagere.

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (41 minutter siden):

Vesten sier vi må respektere at folk er annerledes

Det er en grov misforståelse av hvordan det er og du misforstår nok ting med vilje mistenker jeg. Det er veldig mye som er "annerledes" som godtas ja, men det er ikke slik at alt skal respekteres.

Vi respekterer ikke mordere, pedofile, konemishandlere. Vi respekterer heller ikke IS eller Taliban og andre terrorister.

Det er ikke slik at alt som er annerledes skal respekteres. Verken i vesten eller ellers.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (1 time siden):

Nei det er sant. Men det er ikke heller en stor oppslutning for demokratiet heller. 

Jeg vet ikke om du driver å troller, eller om du mener det seriøst, men er en helt tom påstand at det ikke er oppslutning om demokrati i Afghanistan. Man kan ikke si at noe mangler oppslutning, når det ikke er en reell mulighet for å velge det, og da mener jeg hos hele den voksne befolkningen. Det er kanskje lettere å vise til det man vet om misnøye med nåværende styresett, hvor kvinner fortviler over at de har mistet retten til å ta høyere utdanning, (https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8JJn9d/nektes-utdanning-jeg-foeler-meg-ydmyket), og hvor de ikke lenger får lov til å bevege seg fritt uten mannlig følge. (https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2022-2023/dok8-202223-120s/?all=true)

Lenke til kommentar
1 hour ago, ForTheEmperor said:

Vesten sier vi må respektere at folk er annerledes. Taliban er veldig annerledes for å si det mildt. Så burde ikke vi bare godta at det er sånn de vil ha det i Afghanistan og gi de bistand uten å kreve noe tilbake, for eks kvinnerettigheter?

Når du sier de, mener du Taliban eller folket i Afghanistan? Om du tenker at aksept for feks homofile og transpersoner er sidestilt med et Taliban-styre og ideologiene Taliban står for, så kan jeg ikke hjelpe deg :)

Som trikola nevner så er menneskerettighetene en fin grense å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...