Gå til innhold

Den svenske regjeringen vurderer lovendring for å stanse koranbrenning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
14 hours ago, Krøvel Vellevoll said:

Da kan man spørre seg om man ville reagert dersom man kom over en person som sto på gata med mikrofon og verbalt snakket ned en religion, f.eks. ved å rope obskøne ord, kalte tilhengerne for svin eller lignende. Hvis dette skal være ok, hva er forskjellen på slik bruk av ord og å brenne gruppens religiøse tekst? 

Å rakke ned på en religion skal være greit. Å latterliggjøre religionens tilhengere skal være greit. Hets mot enkelpersoner er vel vanligvis ansett for å gå over streken.
 
En skjeggeman (imam) benyttet nylig seg av ytringsfriheten i England til å forklare de unge i moskeen hva som er korrekt prosedyre for å steine kvinner; "De må begraves ned til hoftehøyde for å bevare æren deres." Vi skal på den ene siden tåle denne type ytringer men vi har ikke lov å brenne koranen som en symbolsk protest?

Imamen i Birmingham er nå veldig forundret over alt bråket da myndightene har stoppet utbetaling av de 30 millionene som var tildelt denne moskeen. I Norge deles det ut penger i øst og vest. Har norske myndigheter oversikt over hva som er pensum i norske moskeer? Eller tror de at alt er så mye bedre her i landet?

Vi har blitt forklart at innvandring er nødvendig da vi mangler folk i arbeidsdyktig alder. Men hvis mange innvandrere og deres barn skal skal sitte i moskeen å lære prosedyrer for å steine kvinner etc, så løser vi jo ikke det opprinnelige problemet med mangel på arbeidskraft. Da blir vi jo bare sittende igjen med "kulturell berikelse" som i dette tilfellet.

image.thumb.png.862d1f5f877657dd5680fc8349e43def.png

 

https://www.freepressjournal.in/world/watch-imam-lectures-on-how-to-stone-women-to-death-says-they-should-be-buried-waist-deep-to-protect-modesty

image.png.bcab47394adea2851f16ab8d1e351066.png

https://www.dailymail.co.uk/news/article-12473991/Civil-servants-rush-freeze-2-MILLION-grant-handed-mosque-decades-long-history-alleged-extremism-hate-speech-including-imam-gave-sermon-stone-women-correctly.html

 

Endret av Ekspertkommentator
typo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/2BeqRG/flere-bilbranner-i-malmo-kaster-steiner-mot-politiet

Det haster med et forbud i Sverige og Norge før våre fredelige venner tar liv.

Det haster med mye annet også, særlig når Polisen bare betegner dette som ekstremt beklagelig .

Beklagelig ????.
Nå er det sannelig på tide å kalle en spade for en spade og ta av silkehanskene før de svinske tilstandene tar helt overhånd.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Her er et innlegg fra Charle Hedbo redaktør som protesterer mot Danmark sitt forsøk på å blidgjøre islamistene som vil bestemme hva folk kan si og gjøre. 

"I virkeligheten er denne spesielle loven ment å unngå det grunnleggende spørsmålet bak bokbrenningene: Hvorfor føler folk behovet for å offentlig brenne religiøse tekster som Koranen?

Den danske regjeringen viser stor feighet ved å late som om de ikke forstår betydningen av disse handlingene. Når folk brenner Koranen, kan det være av dårlige grunner, men det kan også være av gode grunner: for å protestere mot totalitære regimer i land som Iran og Afghanistan, der denne religiøse boken blir brukt til å terrorisere hele befolkninger og undertrykke all opposisjon. Iranske kvinner som nekter å bære slør, blir anklaget for blasfemi. Afghanske kvinner blir forfulgt av Taliban bare for å ønske å gå på skole.

Ved å vedta denne loven blir den danske regjeringen medskyldig med disse tyranniske og drapsdømte regimene, hvis makt bare hviler på total underkastelse til Koranen. Ved å vedta denne loven blir den danske regjeringen både alliert og tjener for de iranske og Taliban-regimene.

I en demokrati er den eneste legitime makten folket selv. I et demokrati kan alle former for makt utfordres, latterliggjøres og kritiseres gjennom offentlig debatt. Med denne loven går den danske regjeringen med på å dele sin legitimitet med Gud og Hans selvutnevnte representanter. Med denne loven blir selve hjørnesteinen i våre moderne demokratier stilt spørsmål ved."

https://www.document.no/2023/09/05/charlie-hebdo-danmark-gjeninnforer-blasfemilov-pa-sharias-premisser/
 

image.thumb.png.9ca0aeca21140ed9984b13717bf1a6f4.png


Bak betalingsmur, 
https://www.lemonde.fr/en/religions/article/2023/09/05/charlie-hebdo-denounces-proposed-danish-blasphemy-law_6124007_63.html


 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 4.9.2023 den 2.47):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/2BeqRG/flere-bilbranner-i-malmo-kaster-steiner-mot-politiet

Det haster med et forbud i Sverige og Norge før våre fredelige venner tar liv.

Forbud mot muslimer, eller hva mener du? For det kan ikke være et forbud mot koranbrenningene. Da lar man jo disse pøblene vinne. Vil du virkelig at de skal få bestemme over friheten din ved å ta i bruk slik taktikk?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (21 minutter siden):

Forbud mot muslimer, eller hva mener du? For det kan ikke være et forbud mot koranbrenningene. Da lar man jo disse pøblene vinne. Vil du virkelig at de skal få bestemme over friheten din ved å ta i bruk slik taktikk?

Så du mener det skal være fritt fram for å brenne flagg, symboler og ting som har stor affeksjonsverdi bare for å provosere ?
Da forsvarer du også gjødsling av motstridende interesser og oppfordring til vold, dvs en utvikling ingen er tjent med.

Danmarks lovforslag lar ikke pøbelsiden vinne. Lovforslaget regulerer betente temaer som senker konfliktnivået på flere områder, ikke bare rundt koranbrenning.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (14 minutter siden):

Så du mener det skal være fritt fram for å brenne flagg, symboler og ting som har stor affeksjonsverdi bare for å provosere ?

Selvfølgelig. Men det handler litt om sted også. Gjør du det rett utenfor en moske så vil det nok gå over til trakassering, eller hvis du gjør det foran en spesifikk person for å angripe den personen. Men da er det trakasseringen som er problemet, ikke selve flaggbrenningen. Å forby brenning av flagg, bøker eller andre symboler er skummelt. Skal det være forbudt å brenne nazi-flagg? Du kan ikke beskytte en og ikke den andre. For da må du dra en linje. 

Inspector skrev (14 minutter siden):

Da forsvarer du også gjødsling av motstridende interesser og oppfordring til vold, dvs en utvikling ingen er tjent med.

Jeg forsvarer retten til å brenne noen ark man selv eier. For det er det koranen er. Ei jævla bok. Ikke noe mer. Samme med bibelen. Man kan få pisse på den for alt jeg bryr meg. Vi er alle tjent med frihet her i landet. Ikke kunstige regler basert på overtro. Er det forbudt å brenne manuset til åndenes makt? Like latterlig.

Inspector skrev (14 minutter siden):

Danmarks lovforslag lar ikke pøbelsiden vinne. Lovforslaget regulerer betente temaer som senker konfliktnivået på flere områder, ikke bare rundt koranbrenning.

Er du morsom? Lovforslaget senker konfliktnivået fordi pøblene vinner. Når de klikker såpass fordi noen brenner en koran, tror du at de gir seg hvis lovforslaget ikke gjør at de føler de har vunnet?

Opp til to års fengsel for å brenne koranen? Nei fuck det, det er ikke et type land jeg vil være i og jeg håper ikke dere godtar disse religiøse ekstremistene uansett om det er kristne eller muslimer. Opptøyene i Malmø er et symptom på et større problem, ikke bare en direkte respons på koranbrenningene. 

Hvis danmark og sverige skulle tatt i bruk slike regler kan man banne på at Norge følger etter. Derfor er det viktig at de ikke gjør det. Å la oss styre av religiøse ekstremister er feil.

Nei dette temaet er ikke lett når den ene siden kjemper på den lovlige måten og den andre lager opptøyer. Men løsningen er ikke å gi etter. 

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Fritt frem å brenne flagg og masseproduserte symboler som man selv har kjøpt og betalt for. Selvsagt ikke greit å stjele andres koraner for å brenne.

Da forsvarer vi ikke gjødsling av motstridende interesser og oppfordring til vold. Tvert imot, de må sette seg inn i konseptet "ytringsfrihet", eller dra tilbake der de kom fra.

Danmarks lovforslag lar pøbelsiden vinne. Lovforslaget begrenser ytringsfriheten, et betent tema som øker konfliktnivået på flere områder, ikke bare rundt koranbrenning.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Inspector said:

Så du mener det skal være fritt fram for å brenne flagg, symboler og ting som har stor affeksjonsverdi bare for å provosere ?

Javisst. Om jeg kjøper ei bok og så ønsker å  brenne den opp, så er det noe jeg vil ha friheten til å gjøre. Å gjøre noe ulovlig kun fordi det provoserer er en kjempeskummel presedens å sette. Hva med å brenne HC Andersen sine bøker? Torbjørn Egner sine? Det også kan provosere noen.

Å stjele, ramponere eller på annet vis gjøre hærverk på andres eiendom er allerede ulovlig - uansett om det er en religiøs tekst, flagg eller en bok om blomster - og det er selvfølgelig helt greit.

40 minutes ago, Inspector said:

Da forsvarer du også gjødsling av motstridende interesser og oppfordring til vold, dvs en utvikling ingen er tjent med

Ja, det er en konsekvens av det å ha ytringsfrihet. Ikke alle er enige i hva jeg sier og mener. At noen velger å klikke i vinkel fordi jeg ikke tror på samme eventyr som dem, burde være deres problem, ikke mitt. Det er personene som tyr til vold som begår lovbruddet. Hvis alt som trengs er trusler om vold for å få det som man vil, så har vi ikke lengre ytringsfrihet.

Å vise at trusler om vold fører til at andre land underkaster seg så mye at det fører til lovendringer er en utvikling ihvertfall ingen er tjent med...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (32 minutter siden):

Selvfølgelig. Men det handler litt om sted også. Gjør du det rett utenfor en moske så vil det nok gå over til trakassering, eller hvis du gjør det foran en spesifikk person for å angripe den personen. Men da er det trakasseringen som er problemet, ikke selve flaggbrenningen. Å forby brenning av flagg, bøker eller andre symboler er skummelt. Skal det være forbudt å brenne nazi-flagg? Du kan ikke beskytte en og ikke den andre. For da må du dra en linje. 

Jeg forsvarer retten til å brenne noen ark man selv eier. For det er det koranen er. Ei jævla bok. Ikke noe mer. Samme med bibelen. Man kan få pisse på den for alt jeg bryr meg. Vi er alle tjent med frihet her i landet. Ikke kunstige regler basert på overtro. Er det forbudt å brenne manuset til åndenes makt? Like latterlig.

Er du morsom? Lovforslaget senker konfliktnivået fordi pøblene vinner. Når de klikker såpass fordi noen brenner en koran, tror du at de gir seg hvis lovforslaget ikke gjør at de føler de har vunnet?

Opp til to års fengsel for å brenne koranen? Nei fuck det, det er ikke et type land jeg vil være i og jeg håper ikke dere godtar disse religiøse ekstremistene uansett om det er kristne eller muslimer. Opptøyene i Malmø er et symptom på et større problem, ikke bare en direkte respons på koranbrenningene. 

Hvis danmark og sverige skulle tatt i bruk slike regler kan man banne på at Norge følger etter. Derfor er det viktig at de ikke gjør det. Å la oss styre av religiøse ekstremister er feil.

Nei dette temaet er ikke lett når den ene siden kjemper på den lovlige måten og den andre lager opptøyer. Men løsningen er ikke å gi etter. 

Hva er problemet hvis straffen blir den samme for å brenne kors, det norske flagget, det kjære familiealbumet ditt, det kostbare originalmanuset til en berømt bok, å grovt håne /nedverdige deg og din familie osv osv ?

Loven vil gjelde alle grupper, ikke bare muslimene…..

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (1 minutt siden):

Javisst. Om jeg kjøper ei bok og så ønsker å  brenne den opp, så er det noe jeg vil ha friheten til å gjøre. Å gjøre noe ulovlig kun fordi det provoserer er en kjempeskummel presedens å sette. Hva med å brenne HC Andersen sine bøker? Torbjørn Egner sine? Det også kan provosere noen.

Ingen kommer til å rettsforfølge deg for å bruke Aftenposten, koranen, bibelen, Pippi Langstrømpe eller Hardyguttene til opptenning i peisen på hytta…..

Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 minutter siden):

Hva er problemet hvis straffen blir den samme for å brenne kors, det norske flagget, det kjære familiealbumet ditt, det kostbare originalmanuset til en berømt bok, å grovt håne /nedverdige deg og din familie osv osv ?

Loven vil gjelde alle grupper, ikke bare muslimene…..

Fordi da lar man overtro styre landet og det er feil retning. Familiealbum eller originalt manus er noe eget for det er det ofte kun en kopi av.  Det er ingen som brenner "originalen" av Koranen. Ikke bland inn andre ting.

Men at noen blir straffet for å brenne kors og norske flagget synes jeg heller ikke noe om og ønsker like lite at det blir straffbart.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Hvis man legger det ut på SoMe eller noen tipser så jo. Hvorfor skulle de ikke gjøre det når de allerede gidder å gjøre opptøyer 

Fordi koranbrenning oftest foregår på steder hvor målet er å provosere maksimalt, å oppildne til vold og skape fiendskap.

Hvorfor ønsker du deg et samfunn fylt av mistenksomhet, hat og vold ? Er det ditt idealsamfunn ?

Dine argumenter er til forveksling helt like motpartens…..

Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 minutter siden):

Fordi koranbrenning oftest foregår på steder hvor målet er å provosere maksimalt, å oppildne til vold og skape fiendskap.

Hvorfor ønsker du deg et samfunn fylt av mistenksomhet, hat og vold ? Er det ditt idealsamfunn ?

Dine argumenter er til forveksling helt like motpartens…..

Jeg ønsker ikke et samfunn av hat eller vold. Derfor må man låse inne de som begår volden.

Tydeligvis så ser du hva som skjer i Malmø og fokuserer på at de som brant boken burde låses inn i stedet for å fokusere på kjeltringer som driver hærverk og vold.

Inspector skrev (3 minutter siden):

Bruker du å sende ut bilder til hele verden når du fyrer opp i peisen ?

Nei, jeg har ikke peis, men ser ikke relevansen heller. Det er mange som legger ut bilder av ting de gjør. Det var bare for å fremheve hvor farlig loven er.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 9/2/2023 at 1:29 PM, Comma Chameleon said:

Jeg hadde nok ønsket å si noe, men måttet vurdert situasjonen nøye. Jeg hadde fryktet at folk som roper slikt står klar til å drepe de som står opp i mot de. Ingen tvil om at ekstremt religiøse på ytre høyre (f.eks. muslimer og kristne) kan være ganske farlige hvis de tror de gjør guds arbeid.

Det tror jeg stemmer for mange andre også. Roper noen det midt på byen her i Oslo så får du nok en god blanding av folk som kanskje tør å si ifra (muligens pga alkohol i blodet) men også andre som stikker av i tilfelle det kommer fram en kniv eller noe verre.

Hva flertallet gjør er vanskelig å si.

Det er derfor eg er for koranbrenning, selv om eg synes det er forkastelig å brenne bøker. Eg ønsker at de voldelige som protesterer skal frem i lyset, ikke ulme i mørket og gjøre meg usikker. 
Det føles nok sårt for de som har kanskje alle verdiene sine i sin religion, og vi "pisser" på den. Men så lenge det blir svart med vold må det fortsette helt til de modner slik som kristne har måtte gjort i dette landet. Eg ønsker ikke en god blanding av reaksjoner, det hører ikke hjemme i Norge. 

Kan en muslim aktivt vise sin "avsky" og ta avstand fra de voldelige uten konsekvenser? 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...