Gå til innhold

Sverige fortsatt ikke Nato-medlem


Anbefalte innlegg

Veien til Nato er lang for Sverige:  https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/ingen-ungarsk-avstemning-om-sveriges-nato-soknad-for-toppmote/15856508/

Ikke så merkelig når landet fortsatt setter firkantede prinsipper foran realpolitikk når det gjelder koranbrenning.  At dette tillates rett før et toppmøte mellom Nato, Tyrkia og Sverige er bare idiotisk.

Nå kan Putin innkassere støtte i den muslimske del av verden, mens Stoltenbergs anstrengelser er verdiløse.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/q1xonO/putin-med-stikk-til-sverige-etter-koranbrenning

Endret av Inspector
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nato-motstanderne / Putin-tilhengerne i Sverige er åpenbart en sterk gruppe med stor innflytelse. 

Myndighetene i Sverige fremstår som handlingslammede og naive når de lar uvesenet torpedere en kritisk fase av Sveriges og Natos fremtid. At koranbrenningen også bidrar til å forlenge Ukrainakrigen, har svenskene tydeligvis ikke forstått.

Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (2 timer siden):

Svenske politikere kan ikke ignorere Høyesteretts beslutning om det ikke passer med deres møtevirksomhet eller for å blidgjøre Tyrkia.

sant nok.

på den annen side hadde omverdenen neppe reagert om Sverige hadde hatt samme lovgivning som Finland. Det er i alle fall ingen utbredt oppfatning at finnene er spesielt undertrykt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forundrer meg over at er forbud ikke kan begrunnes med nasjonal sikkerhet, spesielt når man ser at den svenske ambassade i Irak ble stormet umiddelbart etter brenningen.

Om ytringsfrihet skal være viktigere enn nasjonal sikkerhet, da har man i utgangspunktet et problem som er større enn begge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Kakkelfant said:

Om ytringsfrihet skal være viktigere enn nasjonal sikkerhet, da har man i utgangspunktet et problem som er større enn begge.

Ytringsfrihet er viktigere enn nasjonal sikkerhet (hva nå enn det egentlig betyr) Se bare på hvor det går i land som aksepterer stadige innskrenkinger i frihet i sikkerhetens navn (kina, russland etc), det ender ikke med at man faktisk blir sikrere. 

Det finnes grenser for ytringsfrihet (Hovedsaklig når den innskrenker andre individers frihet, som er noe som kan komme til anvendelse her), men å begrunne det i nasjonal sikkerhet ville jeg vært særdeles skeptisk til. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (27 minutter siden):

Det finnes grenser for ytringsfrihet

Lovparagrafen i Finland som forhindret koran-brenning er samme type paragraf som Norge og Sverige hadde tidligere.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y6O03R/blir-ingen-koranbranning-i-finland-olagligt

av en eller annen grunn valgte Norge/Sverige å droppe hele loven, uten forbehold. Spørsmålet er om det kanskje burde vært noen forbehold? Det er jo ingen utbredt trang blant normale mennesker å brenne bibler, koraner, etc. Man kan fint makte å argumentere eller protestere mot religioner uten å lage bok-bål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (1 time siden):

Forundrer meg over at er forbud ikke kan begrunnes med nasjonal sikkerhet, spesielt når man ser at den svenske ambassade i Irak ble stormet umiddelbart etter brenningen.

Om ytringsfrihet skal være viktigere enn nasjonal sikkerhet, da har man i utgangspunktet et problem som er større enn begge.

Skal man først sette nasjonal sikkerhet på topp kan man heller kaste ut de menneskene som ikke aksepterer ytringsfrihet.

Det er de som utgjør trussel for nasjonal sikkerhet - ikke ytringsfriheten.

Endret av MrL
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg tenker feil og kløner litt med uttrykkene, men et angrep på den svenske ambassaden er tross alt et angrep på svensk territorium - derav grunngivning nasjonal sikkerhet.

Det må jo finnes en måte å få stoppet disse som brenner koranen med eneste hensikt å fremprovosere slike reaksjoner, om ikke risikerer man å bli disse menneskenes nyttige idioter på sikt.

 

edit: typo

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Musefella said:

Det samme med at Sverige har gitt så mange ppk tilhengere statsborgerskap?

Veldig godt mulig, skal vi leke djevelens advokat for hverandre i noen runder med steinkasting fra skyttergravene, så tipper jeg vi lander på at vi er enige om å være uenige, som en kan sikkert oversette til 50-50%.

Uten noen faktiske tall, så blir det jo bare synsing og en kunne mulig fått bedre klarhet i situasjonen med en tarotlesning.

Lenke til kommentar
germanwhip skrev (19 minutter siden):

Har noen spurt han om at han fremstår som en nyttig idiot for Putin når det kommer til NATO-søknaden til Sverige? Er han mer stolt/samme stolt/mindre stolt etterpå?

det bryr de seg uansett ikke om vil jeg ro.

jeg er egentlig nysgjerrig på om dette er et genuint utbrudd av denne irakeren, eller om han er i kompaniskap med visse politiske krefter i Sverige? Hvem er f.eks. mannen som står å filmer her og veiver med flagg?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2023/06/28/koranbrenning-utenfor-moske-i-stockholm-arrangor-etterforskes-for-hets/

Lenke til kommentar
1 minute ago, Mr.M said:

det bryr de seg uansett ikke om vil jeg ro.

jeg er egentlig nysgjerrig på om dette er et genuint utbrudd av denne irakeren, eller om han er i kompaniskap med visse politiske krefter i Sverige? Hvem er f.eks. mannen som står å filmer her og veiver med flagg?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2023/06/28/koranbrenning-utenfor-moske-i-stockholm-arrangor-etterforskes-for-hets/

Tipper at søknaden for brenningen kan gi noe lys, men tviler at eventuelle svar vil stilne Tyrkias reaksjoner.

Realiteten er at skal Sverige tillate regelmessige brenninger av koraner, så vil merkelig nok Tyrkia utsette sin NATO-velsignelse minst like ofte. Her brukes ytringsfriheten i Sverige mot Sveriges beste.

Lenke til kommentar
1 minute ago, germanwhip said:

Tipper at søknaden for brenningen kan gi noe lys, men tviler at eventuelle svar vil stilne Tyrkias reaksjoner.

Realiteten er at skal Sverige tillate regelmessige brenninger av koraner, så vil merkelig nok Tyrkia utsette sin NATO-velsignelse minst like ofte. Her brukes ytringsfriheten i Sverige mot Sveriges beste.

Ja, det er en kynisk bruk av ytringsfriheten som truer sveriges nasjonale sikkerhet på sikt. Hvor skal grensen gå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...