Gå til innhold

Sverige fortsatt ikke Nato-medlem


Anbefalte innlegg

On 7/26/2023 at 4:26 PM, Inspector said:

Koranbrenning har alltid skapt fordømmelse i den islamske verden, men nå øker omfanget og mediadekningen.
Den som tjener mest på uroen nå, er Russland. Når man leser om Putins omfattende påvirkningsoperasjoner, gir svaret seg selv.

Russland skjuler sine spor godt og det er nok å trykke på de rette knappene før «nyttige idioter» går landets ærend, ofte uten å være klar over det selv.

Fra vårt perspektiv drar Russland mest nytte av det. Vi aner ikke hva som foregår i iransk innenrikspolitikk. Kanskje Russland og Iran lever i symbiose i denne saken?

Det jeg først og fremst vil kritisere er tendensen til politikere/opinionsdannere til å skylde alt på Russland. Ingen kan ha sluppet unna avskyelighetene Russland har å gjøre med, så det er lett å legge all skyld på dem. Jeg skulle gjerne sett at folk i maktposisjoner tar et eller annet ansvar for rotet de har laget.

Endret av Bastu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Bastu skrev (2 minutter siden):

Jeg skulle gjerne sett at folk i maktposisjoner tar et eller annet ansvar for rotet de har laget.

Hva innebærer det?

Lenke til kommentar
On 8/1/2023 at 8:25 PM, Bugle said:

Hva innebærer det?

Det innebærer at jeg føler meg irritert over at politikere legger skylden på sine egne feil på Russland. Jeg mente hovedsakelig to ting.

Ett har å gjøre med en naivitet som har eksistert rundt innvandringspolitikken. At folk fra andre deler av verden ønsker å drive en opinion fra sine hjemland er egentlig ikke rart. Men det burde vært forstått at det kunne føre til utenrikspolitisk ustabilitet. Det tydeligste eksemplet er PKK, men vi har også lest om andre organisasjoner som i praksis er finansiert av svenske skattepenger. Da kan du komme på kant med andre land.

Det kan også føre til innenrikspolitisk uro. I dag ble ''Festival Eritrea Scandinavia'' arrangert i nabokommunen der jeg bor. Festivalen har lenge vært anklaget for å sende penger til et av verdens verste militærdiktaturer, og i dag brøt det ut et anarkisk kaos da 1000 eritreiske motdemonstranter deltok. Folk kastet stein, kjempet med kniver og satte fyr på biler.

Kaos vid demonstration på Järvafältet – påkar och stenkastning (expressen.se)

Russland gjennomfører absolutt ulike former for desinformasjonskampanjer. Men å hevde at etniske/religiøse/politiske konflikter som har eksistert i flere tiår i ulike deler av verden skyldes Russland, virker fjernt.

 

En annen ting som irriterer meg er energipolitikken som er ført. For alle har forstått at det kreves enorme mengder energi for å klare en grønn omstilling, noe flertallet av befolkningen er positive til. Nettopp derfor er det uforståelig at de i løpet av fem år valgte å stenge fire nyrenoverte kjernekraftreaktorer. Selv uten krigen i Ukraina er dette i ettertid en veldig dårlig idé.

I stedet for å ta ansvar sier de at det er Russlands feil som startet en krig. Alle er svært klar over konsekvensene denne sjofele angrepskrigen har ført til. Men å legge ansvaret for landets energiforsyning på andre land er verdig en del kritikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Inspector skrev (På 29.6.2023 den 7:18 AM):

Nato-motstanderne / Putin-tilhengerne i Sverige er åpenbart en sterk gruppe med stor innflytelse. 

Myndighetene i Sverige fremstår som handlingslammede og naive når de lar uvesenet torpedere en kritisk fase av Sveriges og Natos fremtid. At koranbrenningen også bidrar til å forlenge Ukrainakrigen, har svenskene tydeligvis ikke forstått.

Hvis kurdere står bak dagens «svinske» tilstander, har Tyrkia hatt rett hele tiden: https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2023/09/19/sverige-jakter-pa-den-kurdiske-reven/

Kurdere sammen med mange andre voldsforherligende grupper har hatt et fristed i Sverige altfor lenge

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Nå er heldigvis Sverige ett steg nærmere trygghet under Nato-paraplyen, kun Ungarn bremser:

https://www.vg.no/nyheter/i/P4MwK6/den-tyrkiske-nasjonalforsamlingen-godkjenner-svensk-nato-medlemskap

Så vil det vise seg om den tåpelige taperen i Moskva forstår at angrepskrig ofte gir motsatt resultat enn planlagt.
Heretter er Østersjøen under NATOherredømme og Ukraina vil bli NATO og EUmedlem så snart som mulig.
En utvikling som var utenkelig for få år siden og som gjør at russerne nå er bundet på hender og føtter i området.
Andre russiske naboer har også innsett at Putins Russland ikke kan regnes som seriøs partner.

Hvor mye er noen hundre kvadratkilometer ukrainsk territorium øst for elva Dnepr egentlig verdt for Putin?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...