Gå til innhold

Hvor kjøpe "hjemmebygd" PC? Komplett? Multicom? Harddisk Datapartner? Noen andre?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i markedet for en ny PC og har mer eller mindre landet sånn noenlunde på hva jeg skal gå for etter tips her inne, men er litt usikker hvor jeg eventuelt skal kjøpe. Tenker å gå for en custom bygget PC og heller nok mot å la et firma gjøre det fremfor å gjøre det selv.

Alternativene jeg har sett er:

Hos Komplett må man ta utgangspunkt i en av deres "hjemmebygg" og konfigurere etter ønske om man vil ha noen endringer. Gir noen begrensninger, men virker stort sett greit å lande på noe bra.

Multicom og Harddisk Datapartner lar deg bygge 100 % etter deres konfigurasjoner, så gir litt mer valgfrihet.

Komplett føles veldig safe. Multicom var veldig korte i svarene og har hørt litt forskjellig derifra, så det er per i dag sistevalget. Har hatt en veldig god dialog med Harddisk Datapartner som virker veldig flinke, så vurderer de.

Eventuelt noen andre?

På forhånd takk! :) 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er mest safe med Komplett sin konfigurator. De lar deg ikke sette sammen noe som ikke fungerer. Finner du et greit oppsett der så er det å anbefale.

Får du spesiallaget noe fra mindre leverandører får du sikkert noe mer personlig service og mer opsjoner om dette har verdi for deg.

Multicom er greie på pris og om ting går som smurt, men ikke forvent god service derfra ved problemer. De gjør alt for å vri seg unna!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (2 timer siden):

http://www.digitalimpuls.no Her kan du ikke gå feil

Synes de prisene jeg sjekket på Harddisk på enkeltkomponenter var fra dyrt til drøyt. Ref prisjakt.no
 

Takk for innspill! Kjenner til Digital Impuls fra før av og hadde gode erfaringer ved oppgraderinger av nåværende laptop, men jeg innbilte meg at de var dyre.

Skal kontakte de og se om jeg får et tilbud. :) 

Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Du er mest safe med Komplett sin konfigurator. De lar deg ikke sette sammen noe som ikke fungerer. Finner du et greit oppsett der så er det å anbefale.

Får du spesiallaget noe fra mindre leverandører får du sikkert noe mer personlig service og mer opsjoner om dette har verdi for deg.

Multicom er greie på pris og om ting går som smurt, men ikke forvent god service derfra ved problemer. De gjør alt for å vri seg unna!

Takk for innspill. 

Litt det inntrykket jeg fikk fra Multicom basert på min meldingsutveksling med de (veldig korte svar) og mener på jeg har plukket opp lignende kommentarer opp gjennom i tillegg til det du sier. 

Harddisk Partner har i motsetning vært utrolig greie og imøtekommende på mail i forhold til tilbud, orientering om hva jeg kjøper, forslag til tilpasninger/optimalisering, etc., men mulig de er litt dyrere. 

Skal sjekke ut hva Digital Impuls sier, men holder en knapp på Komplett om ikke. :) 

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, vidor said:

Multicom er greie på pris og om ting går som smurt, men ikke forvent god service derfra ved problemer. De gjør alt for å vri seg unna!

Samme gjelder forøvrig også Komplett. Dem er ikke i nærheten så gode på service som dem engang var. Retur på varer / reklamasjon har blitt et halvt helvete. Sist gang involverte jeg forbrukerrrådet for at det skulle ordne seg for noe som i utgangspunktet var en filleting.

Stiller meg forøvrig bak det som blir sagt om "tilbass før kjøp" konfiguratoren dems. Har benytta meg av den et par ganger og det jeg har fått av ferdigbygde maskiner har vært helt som det skulle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Digital Impuls er dønn seriøse, og vet hva de gjør.  Litt dyrere enn mange andre, men det kan det til tider være verdt.

Servicen er imidlertid eksemplarisk. For eksempel måtte jeg for noen år siden gjenopprette et RAID. Da fikk jeg gratis låne en svær harddisk fra dem for å mellomlagre dataene.

Komplett er heller ikke billigst, men stort sett til å stole på når noe går galt, og de er også svært kompetent på PC-bygging. bruker kvalitetsdeler og gjør en skikkelig jobb.

Multicom kan levere bra saker, men i det øyeblikk noe ikke er etter boka, kan du glemme alt som heter god service. Ved reklamasjoner og lignende er de også kjent for å nekte å følge loven. F.eks. ved heving og dekningskjøp. Selv vil jeg ikke bruke dem pga dette, kanskje med unntak for billig ræl eller EKSTREMT gode tilbud.

Harddisk Partner har jeg ikke engang hørt om.

Shark gaming er et kjent navn, men jeg aner ikke hvor bra kvalitet og service er fra dem.

Min pri ville vært slik, litt avhengig av pris og tilbud:

  1. Bygge selv
  2. Digital Impuls
  3. Komplett
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar over! :) 

Oppdatering:

Har nå fått tilbud fra Digital Impuls også. Både DI og Harddisk Partner gir tilbud på en stasjonær custom build arbeidsstasjon med utgangspunkt i en i9-13900K prosessor. Mulig jeg velger å gå ned til i7-13700K ettersom antall kjerner på i9 kanskje blir overflødig for min bruk.

Pris på begge tilbudene er rundt 25K. Ser at DI tar over kr 4000 for byggingen, mens Harddisk Partner tar kun kr 2000. Mulig de har dyrere pris på komponentene, men det er jo totalprisen som betyr noe.

Jeg har hatt såpass bra dialog med Harddisk Partner - noe som gir et veldig godt inntrykk - at jeg nesten heller mot å gå for de. Minuset er at de holder til i Bergen, mens DI er jo i Oslo hvor jeg bor.

Har ikke superhastverk med å kjøpe, så får gruble på det noen dager til. :) 

Lenke til kommentar

Diff på 2K blir fort småpenger om etter service ikke fungerer.

Synes 2K i "forsikring" på at det finnes god service og topp kunnskaper etter kjøp er verdt det på en PC til 25K. Dessuten er det trolig du får igjen pc etter service fra digitalimpuls nærmest før de får begynt på den "nordpå" pga postgang.

Postgang øker også risiko for at noen kan gå galt.

For alt jeg vet så er Hardisk.no et helt utmerket sted og handle og for eventuelt etter service.


Hvis luringer ikke hadde fremstått som hyggelig, kompetente og servicer minded hadde de ikke klart og lure noen. Dette er en generell påstand uten tilknytning til en spesifikk leverandør.

Når du attpåtil bor i Oslo kan jeg ikke skjønne det er noe tvil hva du bør gjøre.

Kjekt om du kunne poste full spec på de 2 tilbudene du vurderer
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (38 minutter siden):

Diff på 2K blir fort småpenger om etter service ikke fungerer.

Synes 2K i "forsikring" på at det finnes god service og topp kunnskaper etter kjøp er verdt det på en PC til 25K. Dessuten er det trolig du får igjen pc etter service fra digitalimpuls nærmest før de får begynt på den "nordpå" pga postgang.

Postgang øker også risiko for at noen kan gå galt.

For alt jeg vet så er Hardisk.no et helt utmerket sted og handle og for eventuelt etter service.


Hvis luringer ikke hadde fremstått som hyggelig, kompetente og servicer minded hadde de ikke klart og lure noen. Dette er en generell påstand uten tilknytning til en spesifikk leverandør.

Når du attpåtil bor i Oslo kan jeg ikke skjønne det er noe tvil hva du bør gjøre.

Kjekt om du kunne poste full spec på de 2 tilbudene du vurderer
 

Heisann! :) 

Takk for innspill. Kort vei til butikk i Oslo er så absolutt et stort argument for. Kan ikke si meg uenig der.

I utgangspunktet tenker jeg vel at det ikke er greit å dele et tilbud som er oversendt meg privat, men om jeg anonymiserer litt er det vel greit.

Se vedlagt skjermdump. Tar gjerne imot innspill. :) 

Tar ikke med totalpris ink. mva, men landet mer eller mindre nøyaktig på det samme begge to (25K).

image.png.39ae0f8a617d2a26b4aa8e3c0368d911.png

image.thumb.png.ed9270bbae4034a305e547bfebc0f53c.png

 

 

Lenke til kommentar

Først, for montering og garanti skiller det en liten drøy tusenlapp og ikke 2000, ikke viktig , men nevnt siden det var noe du hadde merket deg.

Jeg ville valgt den fra digitalimpuls pga hardware.  Nå har du ikke nevnt skjermkort, kommer vel ned til kjøler på dissa korta, tipper at sammenligningen ikke er i  digitalimpuls disfavør om det forskjell av betydning... du må gjerne korrige om jeg antar feil.

Foretrekker Hovedkort, ram og M.2 fra Digitalimpuls.
Dog ville jeg ikke valgt Asus sine produkter for tiden, google gir deg grunnen eller sjekk Gamersnexus eventuelt  youtube kanalen deres.

Jeg er vel mer enn middels opptatt av strømforsyningen som er den viktigste komponenten i en pc, den bestemmer hva du kan få ut av alle andre komponenter. Ikke begeistret for noen av de forslåtte, dog har den fra digital impuls PCIE 5.0 kontakt for skjermkortet som er lik kontakten på skjermkortet(ny standard)

Strømforsyning  er noe du gjerne kan ha med deg over flere oppgraderinger  om du kjøper kvalitet og litt extra "power". Dette er ikke komponenten det skal spares inn på i budsjettet, total overkill er dog unødvendig.

Kan ikke se psu som jeg personlig ville ha valgt til oppsettet over hos hardisk.no uten at den drar prisen godt over 25K og trolig overkill vil nok mange mene.

Hos digital impuls så finner jeg ikke noen som jeg personlig ville valgt uten øke 3-4 over 25K, (fått litt pepper her før fordi noen her synes jeg går for overkill på psu) Denne vil være valget mitt  som ikke bryter med 25K og som har PCIE 5.0 kontakt be quiet 1000W

I tillegg ville jeg ha vurdert om det finnes rom for denne. Flere her som har vært fornøyd med denne kjøleren og den gjør det bra i tester. Artic cooling 

Ville valgt dette kabinettet som pga personlig preferanser og at er ideelt for vannkjøling som eks AIO på cpu. LianLi Evo

Denne gjør det bra i kjøle tester, skal du beholde luft kjøler på cpu er dette nok et ganske så bra alternativ Fractal

Så er det noe jeg liker med oppsettet fra Digital impuls og der at de bytter ut kjølepasta på cpu kjøler.
Dette kan utgjøre noen graders forskjell.
Slike småting er viktig detaljer og kan tyde på at det er en viss kvalitets forskjell i arbeidet som blir lagt i monteringen.
Kabling etc er etter det jeg har sett, samt erfart selv, fra digitalimpuls er godt over gjennomsnittet utført. Dette tar også tid fremfor og bare ha mer vilkårlig kabling.

Bare for og være helt klar, så er jeg overbevist om slik digitalimpuls har satt opp forslaget så vil pc fungere utmerket til bruk og pris angitt av deg og at ingen endringer er nødvendig

Endringene som jeg har nevnt er ikke basert at jeg vet bedre enn digitalimpuls, fordi det gjør jeg ikke med klar margin.
Endringen forslag er hovedsakelig basert på personlige preferanser.

En annen ting som ville vært viktig for meg er at jeg vet hva jeg får av kvalitet og kunnskap hos digitalimpuls, tror nok du også har relativ god oversikt på dette.
Hardisk.no referer du hvordan du opplever en samtale eller flere, dvs hvordan du føler kompetanse og kvalitet er. Du har ikke henvist til brukererfaringer eller annet håndfast.
Så det eneste vi kan troligvis kan konkludere med, er at de har en relativ god selger.
Gjentar hardisk.no kan være helt topp på alle måter, eller stikk motsatt eller noe et sted  i mellom, det har jeg ikke noe kunnskap om.
Heller ikke noen andre her som har ytret seg om en spesifikk butikk, som er noe uvanlig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for innspill! :) 

 

baggiebridges skrev (8 timer siden):

Først, for montering og garanti skiller det en liten drøy tusenlapp og ikke 2000, ikke viktig , men nevnt siden det var noe du hadde merket deg.

Jeg ville valgt den fra digitalimpuls pga hardware.  Nå har du ikke nevnt skjermkort, kommer vel ned til kjøler på dissa korta, tipper at sammenligningen ikke er i  digitalimpuls disfavør om det forskjell av betydning... du må gjerne korrige om jeg antar feil.
 

Skiller 1500 i montering, ja.

Skjermkort er integrert i CPU-en. Har ikke behov for noe mer da den ikke skal brukes til gaming eller noe annet som krever bedre grafikkort.

Sitat

 

Bare for og være helt klar, så er jeg overbevist om slik digitalimpuls har satt opp forslaget så vil pc fungere utmerket til bruk og pris angitt av deg og at ingen endringer er nødvendig

Endringene som jeg har nevnt er ikke basert at jeg vet bedre enn digitalimpuls, fordi det gjør jeg ikke med klar margin.
Endringen forslag er hovedsakelig basert på personlige preferanser.

En annen ting som ville vært viktig for meg er at jeg vet hva jeg får av kvalitet og kunnskap hos digitalimpuls, tror nok du også har relativ god oversikt på dette.
Hardisk.no referer du hvordan du opplever en samtale eller flere, dvs hvordan du føler kompetanse og kvalitet er. Du har ikke henvist til brukererfaringer eller annet håndfast.
Så det eneste vi kan troligvis kan konkludere med, er at de har en relativ god selger.
Gjentar hardisk.no kan være helt topp på alle måter, eller stikk motsatt eller noe et sted  i mellom, det har jeg ikke noe kunnskap om.
Heller ikke noen andre her som har ytret seg om en spesifikk butikk, som er noe uvanlig.

 

Skjønner.

Jeg er jo bare en lekmann i dataverdenen hva det tekniske angår, så vanskelig for meg å vurdere om den andre er bedre enn det andre. Den eneste tydelige fordelen for min del er at DI er lokalisert i Oslo hvor jeg bor. Og DI er kanskje også bedre kjent.

Sjekker man anmeldelser på Google Reviews og TrustPilot, så får både DI og Harddisk Datapartner veldig gode anmeldelser på det jevne, men som alltid er det en eller annen som gir rating 1/5 og er misfornøyd.

PS: Oppsettet fra DI er mer eller mindre nøyaktig det samme som jeg fikk anbefalt fra en amerikansk kontakt jeg har som har noen tiårs erfaring innen IT og har bygget en del selv. Gav samme oppsett til Harddisk Datapartner og de "optimaliserte" litt mer med hensyn på det norske markedet og mente også at den Samsung SSD-en hadde hatt noen bugs, så ville derfor heller anbefale Kingston harddisken.

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (På 29.6.2023 den 3.23):

Dog ville jeg ikke valgt Asus sine produkter for tiden, google gir deg grunnen eller sjekk Gamersnexus eventuelt  youtube kanalen deres.

Jeg er vel mer enn middels opptatt av strømforsyningen som er den viktigste komponenten i en pc, den bestemmer hva du kan få ut av alle andre komponenter. Ikke begeistret for noen av de forslåtte, dog har den fra digital impuls PCIE 5.0 kontakt for skjermkortet som er lik kontakten på skjermkortet(ny standard)

Strømforsyning  er noe du gjerne kan ha med deg over flere oppgraderinger  om du kjøper kvalitet og litt extra "power". Dette er ikke komponenten det skal spares inn på i budsjettet, total overkill er dog unødvendig.

Kan ikke se psu som jeg personlig ville ha valgt til oppsettet over hos hardisk.no uten at den drar prisen godt over 25K og trolig overkill vil nok mange mene.

Hos digital impuls så finner jeg ikke noen som jeg personlig ville valgt uten øke 3-4 over 25K, (fått litt pepper her før fordi noen her synes jeg går for overkill på psu) Denne vil være valget mitt  som ikke bryter med 25K og som har PCIE 5.0 kontakt be quiet 1000W

Kan du forklare for en lekmann hvorfor Be Quiet 1000W er bedre enn ASUS ROG LOKI SFXL 750W? :)

DI har jo inne den fra Be Quiet, så jeg kan jo spille det inn som et forslag. 

Men DI selv skrytte jo av ROG LOKI og jeg ser den stort sett får gode reviews.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...