Gå til innhold

Hvor kjøpe "hjemmebygd" PC? Komplett? Multicom? Harddisk Datapartner? Noen andre?


Anbefalte innlegg

PSU var mye mer "standard" før i tiden, men det er større varierte krav til den i dag. En produsents 1000 watt er en annen produsents 750 watt. Virkningsgraden, kvaliteten og effektivitetsgraden kan variere mye på forskjellige modeller, og de fleste har ingen gode forutsetninger til å vurdere ved å bare se på boksene.

Så lenge det er en velrenommert forhandler som anbefaler produktet (og ikke bare går for det de har størst fortjeneste på) så er det som regel et råd verdt å følge.

ASUS får litt pes for oppførselen sin for tiden, men dette er ikke direkte knyttet til strømforsyninger.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (4 minutter siden):

PSU var mye mer "standard" før i tiden, men det er større varierte krav til den i dag. En produsents 1000 watt er en annen produsents 750 watt. Virkningsgraden, kvaliteten og effektivitetsgraden kan variere mye på forskjellige modeller, og de fleste har ingen gode forutsetninger til å vurdere ved å bare se på boksene.

Så lenge det er en velrenommert forhandler som anbefaler produktet (og ikke bare går for det de har størst fortjeneste på) så er det som regel et råd verdt å følge.

ASUS får litt pes for oppførselen sin for tiden, men dette er ikke direkte knyttet til strømforsyninger.

Skjønner!

For hva det er verdt var planen opprinnelig å bruke en vifteløs Seasonic TX-750, men DI hadde den ikke på lager. Så de anbefalte den fra ASUS og mente den gikk veldig stille. 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 7.7.2023 den 19.44):

Kan du forklare for en lekmann hvorfor Be Quiet 1000W er bedre enn ASUS ROG LOKI SFXL 750W? :)

DI har jo inne den fra Be Quiet, så jeg kan jo spille det inn som et forslag. 

Men DI selv skrytte jo av ROG LOKI og jeg ser den stort sett får gode reviews.

https://rog.asus.com/power-supply-units/rog-loki/rog-loki-750p-sfx-l-gamingmodel/spec/ 

vs 

https://www.bequiet.com/en/powersupply/4104

Be Quiet er kraftigere.... sjekk amper, så her er ikke Asus sin 750w tilsvarende BQ sin 1000W

Dessuten er supporten fra Be Quiet totalt overlegen Asus sin.

PSU'n er den viktigste komponenten i en pc, det er den som avgjør hva du kan få ut av resten av komponentene. Er man litt forutseende ved kjøp av psu kan den taes med gjennom flere oppdateringer og/eller pc bygg:

Dessuten i dette tilfelle er Be Quiet rimeligst. Synes ofte Asus er overpriset i forhold til andre tilsvarende produkter fra andre produsenter.



 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (3 timer siden):

https://rog.asus.com/power-supply-units/rog-loki/rog-loki-750p-sfx-l-gamingmodel/spec/ 

vs 

https://www.bequiet.com/en/powersupply/4104

Be Quiet er kraftigere.... sjekk amper, så her er ikke Asus sin 750w tilsvarende BQ sin 1000W

Dessuten er supporten fra Be Quiet totalt overlegen Asus sin.

PSU'n er den viktigste komponenten i en pc, det er den som avgjør hva du kan få ut av resten av komponentene. Er man litt forutseende ved kjøp av psu kan den taes med gjennom flere oppdateringer og/eller pc bygg:

Dessuten i dette tilfelle er Be Quiet rimeligst. Synes ofte Asus er overpriset i forhold til andre tilsvarende produkter fra andre produsenter.



 

Takker. Skal spille det inn for Digital Impuls og høre hva de sier. :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var riggen fra DI på plass. Gikk for BeQuiet kraftforsyning. Min amerikanske venn som har bistått med valg av hardware mente jeg burde ha den han først foreslo (Seasonic Fanless TX-600) og at 1000W var for mye, men DI hadde begrenset utvalg så da ble det BQ 1000W.

Uansett, den virker lynrask og veldig stille hittil, men har ikke kjørt noen tyngre oppgaver enda.

Kjører den gamle laptopen ved siden av mens jeg porterer diverse fra den og det er som natt og dag både med tanke på viftestøy og fart.

Veldig happy med at jeg oppgraderte selv om det kostet litt. :) 

Har ikke noen forutsetninger for å gradere jobben utført av DI, men har all grunn til å tro at det er gjort skikkelig og kundeservice/oppfølging underveis har vært upåklakelig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...