Gå til innhold

Anmeldelse: Final Fantasy XVI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg leste IGNs anmeldelse rett før jeg leste denne, og må innrømme at jeg er litt fascinert av spriket mellom hvordan hovedfiguren mottas der og her. IGNs anmelder virker fra seg av beundring for ham, mens deres ser det som et av de største ankepunktene i spillet. Gleder meg til å se selv uansett 😊
  • Liker 2
Lenke til kommentar

^lurer på det samme. Spilte demoen og likte det veldig godt, men litt forvirrende når man ikke vet noe som helst om verden der eller hvorfor han du styrer skyter flammekuler osv. Er karakterene gjenganger fra tidligere spill i serien eller? Slik jeg har forstått det er ny historie hvert spill? 

Skjønte ikke helt starten der man styrer en som heter Wyvern (?) og etterhvert på slottet en som heter Clive i demoen, men får vel vite senere hvilken connection der..😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke nødvendig med noe forkunnskap. Hvert spill i hovedserien er separate historier. Det eneste som eventuelt går igjen er enkelte navn og skapninger, men det er kun fanservice. Spillene foregår ikke i samme univers.

  

ReaveЯ skrev (5 minutter siden):

men litt forvirrende når man ikke vet noe som helst om verden der eller hvorfor han du styrer skyter flammekuler osv. Er karakterene gjenganger fra tidligere spill i serien eller? Slik jeg har forstått det er ny historie hvert spill? 

For å tydeliggjøre det da; Jeg har spilt omtrent alle spill i serien, og jeg vet akkurat like lite om historien og karakterene i dette som du gjør. 🙂

Endret av Nevnarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Gargantua said:

Kan man spille dette hvis man aldri har spilt noen av de andre FF-spillene?

Edit: Jeg skjønner at man kan, men er det forvirrende og vanskelig å skjønne noe da?

10 hours ago, ReaveЯ said:

^lurer på det samme. Spilte demoen og likte det veldig godt, men litt forvirrende når man ikke vet noe som helst om verden der eller hvorfor han du styrer skyter flammekuler osv. Er karakterene gjenganger fra tidligere spill i serien eller? Slik jeg har forstått det er ny historie hvert spill? 

Skjønte ikke helt starten der man styrer en som heter Wyvern (?) og etterhvert på slottet en som heter Clive i demoen, men får vel vite senere hvilken connection der..😅

Ingen av FF spillene har narrativ direkte koblet til hverandre (av de som har forskjellig nummer), selv om de har noen konsepter som kan ligne på hverandre. Det finnes FF-spill som har etterfølgere som FF-X2. Er fordel å følge med når du spiller også. Clive er tenåring versjonen av Wyvern. 

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maladicte skrev:
Jeg leste IGNs anmeldelse rett før jeg leste denne, og må innrømme at jeg er litt fascinert av spriket mellom hvordan hovedfiguren mottas der og her. IGNs anmelder virker fra seg av beundring for ham, mens deres ser det som et av de største ankepunktene i spillet. Gleder meg til å se selv uansett 😊
Reagerte på dette jeg og. Leste over mange av de små konklusjonene på metacritic og virket være veldig forskjellig hva folk likte og klaget på.😂
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Gargantua said:

Kan man spille dette hvis man aldri har spilt noen av de andre FF-spillene?

Edit: Jeg skjønner at man kan, men er det forvirrende og vanskelig å skjønne noe da?

 

10 hours ago, ReaveЯ said:

^lurer på det samme. Spilte demoen og likte det veldig godt, men litt forvirrende når man ikke vet noe som helst om verden der eller hvorfor han du styrer skyter flammekuler osv. Er karakterene gjenganger fra tidligere spill i serien eller? Slik jeg har forstått det er ny historie hvert spill? 

Skjønte ikke helt starten der man styrer en som heter Wyvern (?) og etterhvert på slottet en som heter Clive i demoen, men får vel vite senere hvilken connection der..😅

Som tommelfingerregel har ingen av Final Fantasy spillene noe med hverandre å gjøre med tanke på historie, karakterer og verden. Unntakene er spill som har samme navn eller lignende sånn som de tre Final Fantasy 13 spillene, Final Fantsay X-2 eller på en annen måte har navnet fra et tidligere spill i tittelen.

 

Hvis de gjenbruker karakterer fra tidligere spill så er det alltid mindre karakterer brukt som et nikk til fansen og da er det hovedsaklig personligheten som brukes igjen de er en del av den nye verdenen og vet ikke noe om de tidligere de har vært i, det er egentlig en helt annen karakter. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maladicte skrev:
Jeg leste IGNs anmeldelse rett før jeg leste denne, og må innrømme at jeg er litt fascinert av spriket mellom hvordan hovedfiguren mottas der og her. IGNs anmelder virker fra seg av beundring for ham, mens deres ser det som et av de største ankepunktene i spillet. Gleder meg til å se selv uansett 😊
Jeg har lagt merke til at gamer.no ofte har litt andre meninger enn andre publikasjoner. Det er bra. De virker å se på spill med et helt eget perspektiv. Noen ganger føles det som om den internasjonale gamingpressen blåkopierer hverandre eller føler seg presset til å gi en type anmeldelse.
Lenke til kommentar
PersonalJeebus skrev:
Maladicte skrev:
Jeg leste IGNs anmeldelse rett før jeg leste denne, og må innrømme at jeg er litt fascinert av spriket mellom hvordan hovedfiguren mottas der og her. IGNs anmelder virker fra seg av beundring for ham, mens deres ser det som et av de største ankepunktene i spillet. Gleder meg til å se selv uansett 😊
Jeg har lagt merke til at gamer.no ofte har litt andre meninger enn andre publikasjoner. Det er bra. De virker å se på spill med et helt eget perspektiv. Noen ganger føles det som om den internasjonale gamingpressen blåkopierer hverandre eller føler seg presset til å gi en type anmeldelse.
Ja, man må jo heller aldri glemme at anmeldelser alltid hovedsakelig består av subjektive meninger, og jeg vet enda ikke hvilken jeg kommer til å være mest enig med. Vet av erfaring at FF-skaperne ofte har en tendens til å male seg inn i et hjørne ved å prøve å gjøre "alt" med hovedkarakteren. Den skal være velutviklet, men samtidig et mysterium, og sistnevnte fungerer vel bare av og til. Men syns nesten denne uenigheten med den andre anmeldelsen ble komisk, for det høres jo ut som de har spilt helt forskjellige spill.
Lenke til kommentar

Jeg synes det er interessant med punktet med Clive, Siden jeg synes at han er av de beste protagonistene serien har hatt. Han er relaterbar og kjenner meg igjen i mye av han. Han har øyeblikker av svakhet og øyeblikker av sterkhet hvor han vet at han må gjøre noe.

Som ene øyeblikket med en karakter mer I starten av spillet hvor han snakker med en side karakterer, og litt av den seriøse fronten hans brytes ned med en liten latter. Det var en så hjertevarmende øyeblikk å se den siden av Clive.

og jeg synes at 7/10 er for lav score, føler at det burde hvertfall ligge mer på 8-9/10.

Jeg elsker spillet og denne FF er nå blant mine top 3 FF og et av mine nye favoritt spill!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maladicte skrev:
Jeg leste IGNs anmeldelse rett før jeg leste denne, og må innrømme at jeg er litt fascinert av spriket mellom hvordan hovedfiguren mottas der og her. IGNs anmelder virker fra seg av beundring for ham, mens deres ser det som et av de største ankepunktene i spillet. Gleder meg til å se selv uansett 😊
Tenker det går på anmelders preferanser. Jeg liker clive men hater mange andre npcer i andre spill som andre liker. Går vel på subjektiv preferanse. Enig med anmelder om sidequests. Men de har alltid vært dårlig i FF syns jeg (utenom blitzball i final fantasy X)
Lenke til kommentar

Bare hos meg fps er grise ræva? I fps mode. 

Er visst en greie. Kan velge mellom performance mode som stadig dipper under 40 fps og ned i 720p. Alternativt høyere grafikk mer stabil 30 fps, men med blur fra helvete 😂

Hadde vært digg om de laga spill konsollene klarte kjøre da..

Endret av barezell
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ReaveЯ skrev (16 minutter siden):

Hvordan er dette spillet på ps5 nå? Kjøres det virkelig ikke stabilt 60 fps her heller på performance mode? 🤔

Helt grusomt. Performance mode føles dårligere enn graphics mode. Må være noe feil. Googlet litt og ser "alle" klager. 

Graphics mode har en blur som er helt sjukt grusom, men flyter greit. I den grad 30 fps flyter i det hele tatt :p 

Burde nok vente på en update eller to, men jeg klarer ikke stoppe spille. Veldig kult spill til tross for irritasjonen! 

Endret av barezell
Lenke til kommentar
barezell skrev (På 25.6.2023 den 19.39):

Bare hos meg fps er grise ræva? I fps mode. 

Er visst en greie. Kan velge mellom performance mode som stadig dipper under 40 fps og ned i 720p. Alternativt høyere grafikk mer stabil 30 fps, men med blur fra helvete 😂

Hadde vært digg om de laga spill konsollene klarte kjøre da..

Ser de legger inn mulighet for stille og ta vekk motion blir. Ikke sikkert opplevelsen din blir så mye bedre men er lov å håpe 🙂

RDT_20230706_1115103149333377766091726.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...