Gå til innhold

Hvor dårlig står det til i Norge, sånn egentlig?


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (På 2.6.2023 den 13.21):

Vi er visstnok også næringsfiendtlig, og investorer vil ikke ta i oss med ildtang.

Delvis.

Kajac skrev (På 2.6.2023 den 13.21):

For all del, kronekursen er ikke optimal akkurat nå. Det kan alle være enig i.

Problemet er vel egentlig hva kronekursen er indikasjon på.

Kajac skrev (På 2.6.2023 den 13.21):

Skal vi tro statistikken er Norge blant de beste landene i verden. Bare se på statistikk rundt levestandard, helsevesen, kjøpekraft, generell trivsel, lønnsnivå, pressefrihet, kriminalitet, trygghet, osv. Norge ligger alltid i toppskiktet.

- Både eldreomsorgen og helsevesenet her til lands har man begynt å uthule. Det har pågått en stund allerede og det virker som det bare blir verre. Kjerkhol sa det nesten rett ut for litt siden; at folk i fremtiden må passe mer på seg selv. Det høres jo lovende ut. Spesielt mtp. eldrebølgen som vil komme.

- Kjøpekraften har vel stått ganske stille de siste 10 årene.

- Lønnsnivået har historisk vært høyt, ja. Men de pengene får jo fort bein å gå på her til lands. Spesielt nå som ting stadig blir dyrere, samtidig som kjøpekraften stagnerer. (Mulig du personlig ikke har merket det på lommeboka di, men mange andre som gjør det.)

- Angående kriminaliteten .. Denne vil sikkert øke ettersom politiet nå henlegger over en lav sko. Pluss, Norge har mye dritdårlig politi som ikke evner å gjøre jobben sin godt. Noen slår også private borgere både gule & blå.

- Generell trivsel, trygghet, osv. er mye avhengig av faktorene over.

Infrastruktur og kollektivtransport tok du ikke med i oversikten din. Med god grunn. Heller ikke norske skoler og utdanning, hvor Norge henger etter.

Alt i alt er det ikke ille å bo i Norge akkurat nå. Men hvordan vil ståa være når Norge A/S for alvor begynner å merke dalende inntekter fra olje og gass? Samtidig som offentlig sektor må slankes? Samtidig som havene får mindre fisk og blir ødelagt av plast? Samtidig som man må vinne tilbake / holde på utenlandske investorer? Samtidig som man (før eller senere) må ta igjen det enorme etterslepet på infrastruktur, skoler, osv.? Samtidig som <alt det andre jeg sikkert har glemt, da jeg ikke er makroøkonom>. Kanskje Norge også dras inn i en krig i fremtiden, slik Russland og Kina allerede holder på. Krig over ressurser er ikke noe nytt.

Jeg syns det er god grunn til å være skeptisk når man ser litt frem i tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Karltorbj skrev (6 minutter siden):

Helt riktig,

For et land, folket naturen, landskapene, oekonomien, ressursene. Tenk hvor bra, jeg kunne hatt det her.

Da er det jaevla frustrerende aa vaere cannabisbruker og bli undertykket ,stigmatisert, forfulgt og sett paa som en junkie.

Bodde i utlandet paa egne midler, i 8 aar. proevde aa aapne business, men maatte hjem igjen. Satser paa, at jeg skal klare aa komme meg ut igjen, i naermeste fremtid. Har ei venninne, som blir med. Sliter med det samme.

Noen av innvandrerene, med flyktningestatus, griner sine bitre taarer, over at de har havnet her. 

Det uskyldige rusmiddelet, en faregrense under tobakk, hvorfor skal det vaere saann?

Kom gjerne med en kommentar om dette, men ikke la oss spore av, paa en cannabisdebatt.

@skaftetryne32 har en bra traad, "Paa tide aa legalisere cannabis ?"

Gaa inn paa den, hvis du maa lette paa trykket.

 

 

 

Cannabis er helt lovlig her hvor jeg bor.  Det påvirker meg lite.  Da jeg var ung prøvde jeg å få jobb i Norge uten suksess men jeg har det bedre nå selv om jeg er veldig glad i Norge.   Akkurat nå tenker jeg å kjøpe et hus hvor det er varmt og et annet hvor det er kaldt, kanskje Texas og Michigan    , eller Maryland og Arizona.    
 

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (14 minutter siden):

Cannabis er helt lovlig her hvor jeg bor.  Det påvirker meg lite.  Da jeg var ung prøvde jeg å få jobb i Norge uten suksess men jeg har det bedre nå selv om jeg er veldig glad i Norge.   Akkurat nå tenker jeg å kjøpe et hus hvor det er varmt og et annet hvor det er kaldt, kanskje Texas og Michigan    , eller Maryland og Arizona.    
 

Saa bra!

I de traktene, tror jeg at jeg hadde valgt, Nord Dakota og Soer California.

Betyr det, at du ikke bruker det da?

Siden det ikke paavirker deg?

Kan ikke flytte til statene, jeg.

Er kriminell, ble tatt med cannabis, naar jeg var  ung.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Norge er per dags dato ikke så ille, men en del av oss skjønner hva som kommer de neste årene, med dagens økonomiske politikk og signaler som lav kroneverdi, fraflytting av kapital- og ressursterke innbyggere og ett høyt skattenivå.

Konsekvensen av færre og mindre investeringer i privat næringsliv melder seg ikke i dag eller i morgen, men om 3-4-5 år.

Nordmenn har de siste ti årene hatt en massiv tilbakegang i kjøpekraft målt mot land vi liker å sammenligne oss med, og selv den Moldovske valutaen leu har det siste året styrket seg mot NOK. Ettersom NOK er sterkt knyttet til oljeprisen ville NOK sin lave verdi vært naturlig hvis oljeprisen var lav, men gitt dagens oljepris burde NOK vært mye sterkere. Hva vil skje hvis oljeprisen kollapser? Plutselig koster en EUR 20 NOK.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Er fantasien blant nordmenn flest at alle har like muligheter  eller at alle har det de trenger?   Jeg tror kriteriene om hva som gjør et land bra eller dårlig kan være ganske forskjellige.

Alle har mulighet til å få en master-grad i Norge. Uavhengig av om foreldrene dine er rike. Det fungerer som en inngangsbillett til mellomklasse og øvre mellomklasse. Blant mange etniske minoriteter er det veldig populært å bli lege, jurist (og i noe mindre grad) ingeniør. Klassiske høy-status-yrker.

Det er meg bekjent ikke nødvendig å sulte, fryse eller gå naken i Norge. Hvis du har et rusproblem og foretrekker å leve i Oslo sentrum så er tilbudet ganske begrenset, men hvis du er en vanlig person som har falt utenfor på ett eller annet vis så skal du få grunnleggende støtte fra myndighetene.

Nordmenn liker å påpeke at vi har større sosial mobilitet enn USA. Sånn sett er det her «the American dream» er å finne.

Norge har mange utfordringer.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (16 minutter siden):

Hvis du har et rusproblem og foretrekker å leve i Oslo sentrum så er tilbudet ganske begrenset, men hvis du er en vanlig person som har falt utenfor på ett eller annet vis så skal du få grunnleggende støtte fra myndighetene.

Ofte vil det her være snakk om psykiatri. Og tilbudet i Norge er altfor dårlig. For noen er det også helt fraværende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (20 minutter siden):

Ofte vil det her være snakk om psykiatri. Og tilbudet i Norge er altfor dårlig. For noen er det også helt fraværende.

Jeg kjenner psykiatrien alt for dårlig (heldigvis) og det kan godt hende at du har rett. Tannhelse er et pussig unntak som kanskje er mer allment kjent?

Vi skulle gjerne ha hatt 3 ganger så mange pedagoger på skolene (alle med brennende engasjement og spesialist-utdanning), og sikkert tilsvarende på sykehus og sykehjem. Jeg kjenner til triste historier med funksjonshemmede og kronisk syke som har fått dårligere tjenester enn man rimelig kan forvente. Men min forståelse er at vi også har psykisk utviklingshemmede som later til å være mer eller mindre «borte» men som likevel har rett på privat leilighet dekket av fellesskapet med skiftløsning for å pleie dem heller enn en mer jordnær løsning på institusjon?

Jeg tolket spørsmålet fra JJ mer i en «sosialdemokratisk fordelingskontekst» og da er poenget mitt at Norge har målbar sosial mobilitet, at alle eller de fleste får «gode» muligheter, og at mange av våre grunnleggende behov blir dekket uansett.

Staten dekker ikke alle våre behov og dessverre/heldigvis finnes det ikke noen stat som kan tilby innbyggerene en ferdig-utfylt Maslow-pyramide.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 timer siden):

Alle har mulighet til å få en master-grad i Norge. Uavhengig av om foreldrene dine er rike. Det fungerer som en inngangsbillett til mellomklasse og øvre mellomklasse. Blant mange etniske minoriteter er det veldig populært å bli lege, jurist (og i noe mindre grad) ingeniør. Klassiske høy-status-yrker.

Det er meg bekjent ikke nødvendig å sulte, fryse eller gå naken i Norge. Hvis du har et rusproblem og foretrekker å leve i Oslo sentrum så er tilbudet ganske begrenset, men hvis du er en vanlig person som har falt utenfor på ett eller annet vis så skal du få grunnleggende støtte fra myndighetene.

Nordmenn liker å påpeke at vi har større sosial mobilitet enn USA. Sånn sett er det her «the American dream» er å finne.

Norge har mange utfordringer.

-k

Alle vet den nordisk økonomisk modellen som fungerer så bra for dere.  Jeg var mer intersert i hvilke verdier dere har rundt hva et bra land trenger å ha.  Alle nordmenn jeg kjenner personlig snakker om hvordan de fattigst i landet har det og lite på hvordan de typiske og rikeste har det 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Alle vet den nordisk økonomisk modellen som fungerer så bra for dere.  Jeg var mer intersert i hvilke verdier dere har rundt hva et bra land trenger å ha.  

Ok, da misforstod jeg.

Sitat

Alle nordmenn jeg kjenner personlig snakker om hvordan de fattigst i landet har det og lite på hvordan de typiske og rikeste har det 

Usikker. Folk snakker om så mye rart. Det er bekymring over økende ulikheter. Og usikkerhet om de økonomiske utsiktene på kort og lang sikt. Det er frustrasjon over skatter og avgifter. Det er kritikk av offentlige tjenester som ikke lever opp til forventningene. Det er frustrasjon over immigrasjonspolitikk og frykt for «de andre». Det er endel snakk om rikinger som drar til Sveits for å unngå skatt.

Jeg hører ganske mye stolthet over ideen om at vi er «verdens rikeste land» kombinert med frustrasjon over at et rikt og veldrevet land greier å løse noen ting dårlig.

Jeg tror at Nordmenn har ganske mange delte verdier rundt hva et land skal ha, og at vi er ganske tilfredse med Norge som det er. Kanskje for tilfredse. Eller, kanskje 75% av oss (meg selv inkludert) er for tilfredse, mens 25% av oss er bitre og/eller ønsker store endringer i for stor grad.

Du er en godt voksen sosionom eller sosiolog? Det ville ikke forundre meg om de du kjenner er et farget utvalg. Hvis du hadde vært en bilmekaniker i Groruddalen eller en ung småbonde i Oppdal så hadde du kanskje fått et annet inntrykk.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
kremt skrev (13 timer siden):

Til og med polakker finner dette landet for dårlig. Det sier litt. Svenskene har vel for lengst reist hjem. Milliardærene er på full fart ut, samme med østblokk arbeiderne. Hvilke folk er det som blir igjen i dette landet til slutt egentlig?

At polske arbeidsinnvandrarar opplever at det norske næringslivet er useriøst må nok sjåast i lys av det i stort grad har vært den useriøse delen av det norske næringslivet som har spekulert i å utnytte utanlandsk arbeidskraft ved å blant anna underbetale for arbeidet.

Så for ein gjennomsnittleg polsk arbeidar er det nok mykje meir sannsynleg å bli lurt i Norge enn det er å bli lurt i Polen der ein kan språket, arbeidskulturen, jussen og i tillegg har eit kontaktnett til å hjelpe seg.

 

Det vi treng her i landet er ei storstilt satsing på å gjere vanleg arbeid meir attraktivt slik at flest mogleg ungdommar finn det attraktivt å ta slike jobbar, og kanskje viktigast av alt er villige til å stå i jobben til pensjonsalder. Blir det for dyrt å lønne slikt arbeid betre så må ein sjå på andre måtar å gjere arbeidet attraktivt på, som til dømes å sjå på arbeidstidsordninga eller gjennom å investere i gode tekniske hjelpemiddel slik at arbeidarane kan ivareta helsa til pensjonsalder.
Vi kan ikkje alle sitte på kontor med mastergrad, og vi kan i alle fall ikkje ha det slik at alle vanlege arbeidarar her i landet som jobbar på daglegvarebutikk, på lager eller som helseassistent tenker på jobben sin som noko midlertidig fram til bacheloren er i boks. I så tilfelle må vi importere mykje meir arbeidskraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Det vi treng her i landet er ei storstilt satsing på å gjere vanleg arbeid meir attraktivt slik at flest mogleg ungdommar finn det attraktivt å ta slike jobbar, og kanskje viktigast av alt er villige til å stå i jobben til pensjonsalder. Blir det for dyrt å lønne slikt arbeid betre så må ein sjå på andre måtar å gjere arbeidet attraktivt på, som til dømes å sjå på arbeidstidsordninga eller gjennom å investere i gode tekniske hjelpemiddel slik at arbeidarane kan ivareta helsa til pensjonsalder.
Vi kan ikkje alle sitte på kontor med mastergrad, og vi kan i alle fall ikkje ha det slik at alle vanlege arbeidarar her i landet som jobbar på daglegvarebutikk, på lager eller som helseassistent tenker på jobben sin som noko midlertidig fram til bacheloren er i boks. I så tilfelle må vi importere mykje meir arbeidskraft.

Det er en interessant diskusjon. Vi _kan_ gjøre som enkelte olje-rike nasjoner i midtøsten. Å leve på (rente av) olje og ta inn underbetalt arbeidskraft for å gjøre jobbene vi ikke vil gjøre selv.

Det pussige er at Norge vel fremdeles har en forholdsvis flat fordelingsprofil. Dvs at de dårligst betalte jobbene i Norge er ganske godt betalt. Sammenlignet med i utlandet, og sammenlignet med direktør-jobber. Så på en måte burde Nordmenn ha jobbet i kassa på Rema med stor lyst. Siden kassedamer her kan eie eget hus og kjøre bil til jobb, til forskjell fra mange andre land.

En veldig «Norsk» løsning er å innføre teknologi og automatisering som gjør at en ingeniør (eller innkjøper) sammen med litt kapital erstatter 10 eller 100 arbeidere. Der tror jeg at de forskjellige bransjene har veldig forskjellig progresjon. Bygg og helse henger kanskje litt bak, mens matbutikker hvor du ikke ser en ansatt kanskje ikke er så langt unna, og det er lenge siden jeg sist så en saksbehandler i bank eller et offentlig kontor.

-k

 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Usikker på referansen. Mener du at vi/jeg klamrer oss til noe?

Ja, jeg tenkte på alle de som ikke klarer å henge med på utdanningstoget og som faller fra. (Og som faller langt.) Det er et evig utdanningsmas når man er ung. Snart kreves det høyere utdanning bare for å tømme søppel.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg tenkte på alle de som ikke klarer å henge med på utdanningstoget og som faller fra. (Og som faller langt.) Det er et evig utdanningsmas når man er ung. Snart kreves det høyere utdanning bare for å tømme søppel.

Jeg ser den. Samtidig så er det noe herlig sosialdemokratisk med vårt utdanningssystem. Uansett hvem moren din er så kan du jobbe godt med skolearbeid og hvis du er sånn middels(-minus) talentfull så kan du få deg en solid utdanning på Norges beste Universitet og høyskoler. Du trenger ikke å ha foreldre som har (kunnet) prioritert å spare til utdanningen din i 15 år. Du trenger ikke et stipend som skiløper eller fotballspiller for å bli lege.

De 1% rikeste trenger selvsagt ikke å tenke på dette uansett, de kan kanskje bare ta over pappas lakse-bedrift. Men for alle oss andre så er det en stor utjevner.

Selv de som ikke greier eller ønsker en lang teoretisk utdanning kan bli elektriker eller bussjåfør eller jobbe på Burger King og ha et greit liv med å eie egen bopæl, kjøre bil til jobb og fritid etter kl 16, i alle fall utenom de største byene. Det er ikke den globale normen.

Hvis du ikke greier/ønsker å ta en utdanning og ikke har spesielle andre talenter eller er spesielt arbeidssom, service-vennlig eller selv-drevet*) så er kanskje livet vanskeligere, men det tror jeg vil være sant nesten uansett hvordan vi rigger samfunnet.

-k

*)Dvs du passer til en enkel, monoton og manuell jobb hvor jobb-beskrivelsen kan formidles på 5 minutter

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
nightowl skrev (2 timer siden):

Ja, jeg tenkte på alle de som ikke klarer å henge med på utdanningstoget og som faller fra. (Og som faller langt.) Det er et evig utdanningsmas når man er ung. Snart kreves det høyere utdanning bare for å tømme søppel.

Hva jeg har hørt om at alle yrker har fagbrev, handler om rettigheter og å kunne forhandle lønn. Men det blir vanskeligere å slippe til.

Man klarer seg ikke uten utdannelse i dag, og jeg er enig i at den bare blir høyere og høyere, selv om jobben man ender opp med ofte består av å flytte papirer - oversatt til et papirløst samfunn. Det finnes mye rutinepreget arbeid, som gjør at man kjeder seg på jobb. Men da finnes det etterutdanning for de som har fast stilling. Og jobben kan være viktig selv om den er kjedelig å utføre.

Bulgarerne som murer på huset nedenfor der jeg bor, arbeider virkelig hardt fysisk. Det kan virke som nordmenn elsker å gå på treningsstudio å trene musklene, men ikke i det virkelige liv. I det virkelige liv kan man få vondt ryggen av jobben, og da kan man ikke reise på hytta og stå på ski. Nordmenn har blitt bortskjemte.

Jeg synes at rørlegger, snekker og elektriker er nyttig arbeid som også har god lønn. Og man blir selvhjulpen. Når det er sagt, passer vi til forskjellige typer yrker og arbeidsoppgaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (18 minutter siden):

Jeg synes at rørlegger, snekker og elektriker er nyttig arbeid som også har god lønn. Og man blir selvhjulpen.

Håndverkere i by har vel tildels ganske godt betalt. Spesielt elektrikere som er litt skjermet fra utenlandsk arbeidskraft, verre for malere.

Hvis du er selvdrevet og starter som lærling når du er 17, får erfaring og tjener penger som du bruker klokt, så starter eget firma før nakke og skuldre ryker og ikke treffer for dårlig ifht konjunkturer så er det vel et bra valg?

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...