Mannen med ljåen Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Det var snakk om begravelse. Jeg var tilfeldigvis i begravelse da de testet i mai, men seremonien hadde ikke startet enda. Noen telefoner pep, andre stod på lydløs.
Subara Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Jeg hørte ikke testen i mai. Kanskje jeg hadde mobilen pÃ¥ lydløs. Men i dag skvatt jeg skikkelig. Har ikke vendt meg til ennÃ¥ at varslene kommer pÃ¥ mobilen. Sirenene pleide Ã¥ være utendørs.Â
^fmj Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni toralfb skrev (51 minutter siden): Varsel 21. mai kl 12 var et testvarsel. Det kan deaktiveres. Varsel 11. Juni var et "ekte" varsel. Kan ikke velges bort. https://www.nodvarsel.no/tidligere-varsler/  Jeg har ikke fÃ¥tt nødvarsel tidligere, det nytter ikke Ã¥ deaktivere nødvarsler i telefonens innstillinger?Â
^fmj Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Subara skrev (19 minutter siden): Jeg hørte ikke testen i mai. Kanskje jeg hadde mobilen på lydløs. Men i dag skvatt jeg skikkelig. Har ikke vendt meg til ennå at varslene kommer på mobilen. Sirenene pleide å være utendørs. Jeg tenker at dette før eller senere vil føre til en ulykke, horribelt slik det er lagt opp.
Dubious Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni The Avatar skrev (5 timer siden): Tenker at presten (som profesjonell part) bør klare Ã¥ planlegge det slik at han/ho ikkje er midt i sermonien kl 12 den andre onsdagen i januar og juni. Grunnen til at dette tidspunktet er valgt er at kl 12 pÃ¥ ein onsdag er det tidspunktet det skal gi minst konsekvensar. Det er veldig vanleg at begravelse startar kl 10.30 og eventuelt kl 13 om det er fleire pÃ¥ same dag, og dÃ¥ er sermonien enten over eller har ikkje starta nÃ¥r klokka blir 12. Klokka 12 er ogsÃ¥ det tidspunktet der det er svært fÃ¥ som søv, sjølv dei som jobnar nattevakt bruker Ã¥ vokne til midt pÃ¥ dagen. Ein finn aldri eit perfekt tidspunkt for ein slik test, men det hadde nok vært mykje verre Ã¥ ta testen pÃ¥ andre tidspunkt. Hva med pÃ¥ lørdag? Da er det ingen begravelser og mange er hjemme eller pÃ¥ hytta, sÃ¥ fÃ¥r de testa ut systemet skikkelig, med tanke pÃ¥ dekning.Â
Dubious Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Subara skrev (4 timer siden): Jeg hørte ikke testen i mai. Kanskje jeg hadde mobilen pÃ¥ lydløs. Men i dag skvatt jeg skikkelig. Har ikke vendt meg til ennÃ¥ at varslene kommer pÃ¥ mobilen. Sirenene pleide Ã¥ være utendørs. Lydløs hjelper ikke, men har hørt at flymodus kan blokkere.Â
Dubious Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni ^fmj skrev (4 timer siden): Jeg tenker at dette før eller senere vil føre til en ulykke, horribelt slik det er lagt opp. Skal garantere at det har vært ulykker, men at det ikke skrives om eller skyldes på noe annet. 2
Comma Chameleon Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni ^fmj skrev (12 timer siden): Jeg tenker at dette før eller senere vil føre til en ulykke, horribelt slik det er lagt opp. Hvorfor da? Tenker du i trafikken eller noe annet? I så fall burde ikke de personene vært i trafikken i utgangspunktet. Litt piping fra telefonen i noen sekunder er noe det må forventes at en sjåfør takler. Akkurat som hvis noen bruker bilhornet ved siden av deg plutselig, eller noen roper. Hvordan mener du at det skulle vært lagt opp bedre? Dubious skrev (8 timer siden): Skal garantere at det har vært ulykker, men at det ikke skrives om eller skyldes på noe annet. Systemet har vært testet kun noen få ganger, og du garanterer at det har vært ulykker? Svært tvilsomt. Et varsel fra telefonen tror jeg de fleste takler greit, foruten om enkelte sytepaver her inne. 5 1
BadCat Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni 13 hours ago, Comma Chameleon said: Du kan jo bare bruke penger på å være et sted der det ikke er masse telefoner som uler de to gangene i året det skjer. Problem løst. Her kan man knerte to fugler med étt skudd. Bort med varsler og tiktåka.  Quote Det står ingenting i arbeidsmiljøloven om bruk av privat mobiltelefon i arbeidstiden, så der står hver individuell arbeidsgiver fritt til å legge sine egne regler og rutiner rundt mobilbruk. Det betyr at arbeidsgiver kan kreve at du legger fra deg mobilen, eventuelt låser den inn i et skap mens du er på jobb. Hvor strengt det skal være rundt bruk av mobiltelefon eller bruk av sosiale medier i arbeidstiden er altså opp til arbeidsgiveren din, de betaler jo tross alt for tiden din, ikke for at du skal være på tik-tok eller snappe med venner.   2
Nukleosid Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni ^fmj skrev (På 11.6.2025 den 18.14): Syns det varsles utrolig dårlig på forhånd. Hvorfor i f*** kan de ikke sende ut en SMS dagen før? Enig i at de kunne sendt ut en SMS, litt tidligere samme dag. Men det koster vel penger. Ellers har det blitt varslet veldig godt, både i (nett)aviser og radio (usikker på TV da jeg ikke ser lineær TV lenger). Hvis man ikke følger spesielt godt med på de mediene, så kan nok varslene komme litt uventet. Plager meg uansett ikke. Det durer og bråker fra telefonen i et par sekunder til man får slått av varselet. Synes heller ikke det er ubehagelig høyt, men folk er forskjellige. Og greit å bli varslet om en krisesituasjon skulle oppstå. Jeg har fått med meg at noen er varslet om mindre kritiske ting, men jeg har ikke opplevd det selv. 1
Mannen med ljåen Skrevet 15. juni Skrevet 15. juni Hvorvidt litt piping i telefonen er et problem eller ikke, avhenger av hva du gjør akkurat da, for eksempel folk som sover fordi de jobber nattskift. Å advare folk via sms dagen før, betyr dobbelt så mye piping, og enda flere som får rutinen sin forstyrret. Burde gå an å sende ut denne testen lydløst. 1
The Avatar Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Mannen med ljåen skrev (17 timer siden): Burde gå an å sende ut denne testen lydløst. Systemet burde i det minste støtte lydlaust utsending. Det er mange potensielle nødsituasjonar der slik varsling vil være nyttig, som ved terrorangrep/skyting der ein må varsle flest mogleg som er i faresone utan å røpe posisjonen til dei som alt har gjemt seg. Om sjølve testen kan være lydlaus så kjem det heilt ann på kva ein skal øve på. Ein ting er at øvelsen er ein fullskala teknisk test der det skal måle at alle får testen med den lyden og varslinga som høyrer med. Ein anna ting er at hovedformålet med å teste to gongar i året er å øve befolkninga på korleis nødvarselet høyres ut og kva ein skal gjere når ein får eit nødvarsel. Ei lydlaus melding vil nok ikkje ha den tiltenkte funksjonen.  Synes eigentleg at ein bruker nok pengar på denne testen. Å sende ut 5 mill tekstmeldingar til nesten ei krone per stykk dagen før er etter mitt syn vekkasta pengar. Desutan så er eg nesten heilt sikker på at mesteparten som klager over å måtte motta nødvarsel på telefonen sin to gongar i året for lenge sidan har vært inne på digitaliseringsdirektoratet sine sider og reservert seg mot digital kommunikasjon med stat og kommune, og då får dei uansett ikkje denne SMSen dagen før. Det er langt betre med nødvarsel enn å basere seg på SMS for å varsle innbyggarane då SMS ikkje nødvendigvis blir mottatt umiddelbart, og ikkje minst at ein SMS kan være lydlaus og dermed lite egna til å være eit nødvarsel. Om det er noko som eg synes er dårleg med nødvarselet så er det at det er veldig raskt og enkelt å trykke vekk nødvarselet før du har fått lest det skikkelig, og det er ikkje spesielt intuitivt korleis du kan hente fram igjen meldinga. På både Android og iPhone er loggen over utsendte nødvarsel gjemt i menyen, så eg vil gjette på at det er ganske få som i ein stressa situasjon raskt hadde klart å hente fram igjen informasjonen som vart sendt ut, dei fleste hadde nok godt prøvd innboksa for SMS fyrst. Det burde være raskt å stoppe lyden ved berre å trykke ein gong, men sjølve teksta kunne godt ha lagt seg som eit varsel på oppgåvelinja etter at du har trykka OK og lukka meldinga.  Eg er også positivt overraska over at loggen for utsendte nødvarsel viser at utanom testane så blir nødvarselet berre brukt i situasjonar som er alvorlege nok til at eg tenker at bruken av nødvarsel er godt innafor (i alle fall om varselet er tilstrekkeleg avgrensa geografisk til å berre nå dei som er innafor det farlege området). No blir den offentleg tilgjengelege loggen sletta etter eit års tid, men av det som ligg inne no er bombefunnet på Elverum der alle innafor 500 meter måtte evakuerast, samt post-brannen på Otta der det vart etablert 300 meters sikkerheitssone. Eg får ikkje opp kva radius det er på nødvarselet, men eg reknar med at det vart sendt ut forholdsvis lokalt. Av tidlegare år så har typiske døme på nødvarsel vært pågåande væpna politiaksjonar der publikum bes barrikadere seg innendørs, gasslekkasjar, og liknande ting. Har heldigvis vært lite nødvarsel om uvær. 2
PosteMonopolet Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) Disse testene burde gjøres 01.januar kl 00:00, og 17.mai kl 07:00. Fordi det passer fint å bruke dem sammen med fyrverkerier og salutter på disse tidspunktene🙂. Endret 16. juni av PosteMonopolet 2 1
Subara Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Og den høye lyden på grunn av tunghørte? Mange turister skvatt kraftig - og noen andre også, la NRK omsorgsfullt til. Mobilen gjør varslingen felles og individuell på samme tid. Hva med de som begynner å sjekke mobilen når de kjører bil. Vil tro at det kan skje automatisk uten å tenke seg om. Du kan få bot på 10 450 kroner og tre prikker i førerkortet. https://www.naf.no/trafikksikkerhet/trygg-i-trafikken/mobilbruk-i-bil
Mannen med ljåen Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Hva slags teleselskap bruker de på å sende ut fem millioner tekstmeldinger til en krone stykket, og hvorfor bytter de ikke til et abonnement med gratis sms? Burde ikke Telenor være statlig? Hvorfor skal de ha betalt av staten for å gjøre statlige ting som nødvarsel?
The Avatar Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Subara skrev (2 minutter siden): Hva med de som begynner å sjekke mobilen når de kjører bil. Vil tro at det kan skje automatisk uten å tenke seg om. Du kan få bot på 10 450 kroner og tre prikker i førerkortet. https://www.naf.no/trafikksikkerhet/trygg-i-trafikken/mobilbruk-i-bil Det er heilt klart ei utfordring at ein kan bli forstyrra ved bilkøyring. Det er nok likevel ei relativt liten problemstilling. Lyden er ikkje så høg, og ein burde ikkje kippe seg nevneverdig meir av eit nødvarsel enn av ein tyfon (eller at bilen bak tuter). Regelverket for mobilbruk er ikkje så godt, men om du har mobiltelefonen i fastmontert holder så har du lov til å enkle trykk for å starte eller avslutte ein samtale. Det å klikke OK på eit nødvarsel for å stoppe lyden skal være godt innafor det som er lovleg. Står mobilen i mobilholder så kan du til og med lovleg taste telefonnummer på telefonen. Bruker du mobilen til å spele lydfiler derimot så kan du ikkje lovleg bytte sang sjølv om mobilen står i godkjent holder, då må telefonen være kopla til eit handsfree system slik at du bytter sang ved å trykke på dashbordet eller headsettet. Om du har mobilen i lomma så er det litt verre sidan du då ikkje har lov til å trykke på nokon av knappane. Har du mobilen i lomma så har du fort uansett behov for å stoppe bilen for å få fiska fram mobiltelefonen uavhengig av om det er nødvarsel eller vanleg ringing som lagar lyden. I praksis så er det slik at politiet vanlegvis legg til grunn ein liten sikkerheitsmargin der du fyrst får bot for mobilbruk om du blir observert at du trykker mange gangar på telefonen og/eller at du har blikket borte fra vegen i fleire sekund. Det å kaste eit blikk på telefonen og trykke bort varselet skal normalt ikkje føre til bot sjølv om du akkurat ruller gjennom ein kontroll om du ikkje også gjer fleire ting med mobilen enn å kvittere ut varselet.
Subara Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) The Avatar skrev (12 minutter siden): Det er heilt klart ei utfordring at ein kan bli forstyrra ved bilkøyring. Det er nok likevel ei relativt liten problemstilling. Lyden er ikkje så høg, og ein burde ikkje kippe seg nevneverdig meir av eit nødvarsel enn av ein tyfon (eller at bilen bak tuter). Regelverket for mobilbruk er ikkje så godt, men om du har mobiltelefonen i fastmontert holder så har du lov til å enkle trykk for å starte eller avslutte ein samtale. Det å klikke OK på eit nødvarsel for å stoppe lyden skal være godt innafor det som er lovleg. Står mobilen i mobilholder så kan du til og med lovleg taste telefonnummer på telefonen. Bruker du mobilen til å spele lydfiler derimot så kan du ikkje lovleg bytte sang sjølv om mobilen står i godkjent holder, då må telefonen være kopla til eit handsfree system slik at du bytter sang ved å trykke på dashbordet eller headsettet. Om du har mobilen i lomma så er det litt verre sidan du då ikkje har lov til å trykke på nokon av knappane. Har du mobilen i lomma så har du fort uansett behov for å stoppe bilen for å få fiska fram mobiltelefonen uavhengig av om det er nødvarsel eller vanleg ringing som lagar lyden. I praksis så er det slik at politiet vanlegvis legg til grunn ein liten sikkerheitsmargin der du fyrst får bot for mobilbruk om du blir observert at du trykker mange gangar på telefonen og/eller at du har blikket borte fra vegen i fleire sekund. Det å kaste eit blikk på telefonen og trykke bort varselet skal normalt ikkje føre til bot sjølv om du akkurat ruller gjennom ein kontroll om du ikkje også gjer fleire ting med mobilen enn å kvittere ut varselet. Jeg må ha vært spesielt skvetten denne dagen, fordi jeg syntes lyden var veldig høy. Kjørte ikke på motorvei da det skjedde, så jeg kunne kjøre inn til siden og undersøke hva som skjedde. Jeg har ikke mobilholder og har ikke lært meg å bruke mobil i bil, så merker at her trenger jeg både en oppdatering og oppgradering. Sikkert flere som meg. Endret 16. juni av Subara
The Avatar Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Mannen med ljåen skrev (58 minutter siden): Hva slags teleselskap bruker de på å sende ut fem millioner tekstmeldinger til en krone stykket, og hvorfor bytter de ikke til et abonnement med gratis sms? Burde ikke Telenor være statlig? Hvorfor skal de ha betalt av staten for å gjøre statlige ting som nødvarsel? Litt off-topic men Telenor har staten som største aksjonær (54%) og er drevet som eit vanleg aksjeselskap. Dei øvrige eigarane skal ha sine 46% av overskotet til Telenor og er nok ikkje villige til å gi frå seg sin halvdel av dei litt over 10 millionane som Telenor har i inntekt ved å sende ut teksmelding to gongar i året. Prisen på SMS for masseutsendte teksmeldinger er ofte omtrent ei krone. Har sett system som tek så lite som 39 øre til heile 1,59 kr per tekstmelding som blir sendt ut på denne måten. Ofte er det mykje tekst som blir sendt ut slik at den reelle prisen per utsending er prisen for ein SMS ganger to eller tre for å få plass til alt av tekst og lenker. Ofte får ein lågare pris per tekstmelding om ein skal sende mange tekstmeldingar i måneden, men eg vil kanskje tru at dersom du skal sende 5+ millionar SMS samtidig så blir belastninga så høg at kvantumsrabatten går feil veg slik at meldingane blir ekstra dyre for å betale for kostnadane med å ha eit system med slik kapasitet i drift året rundt i tilfelle det er behov for å sende ut nød-SMS utanom testperiodene. 1
qualbeen Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni ^ Nødvarsel sendes ikke ut over SMS. Det benyttes i stedet en egen form for multicast melding (som både operatør og mobiltelefon må støtte). Enkelte eldre telefoner vil derfor ikke få nødvarsel. Er du helt utenfor dekning når nødvarsel sendes, for så å koble deg til noen minutter senere, vil du ei heller få tilsendt varselet. Kostnad på forsendelse har jeg ikke peiling på. Men de tre nettverkene vi har (Telenor, Telia, ICE) blir sikkert tilgodesett noen kroner. Det bør de. Disse utsendingene har kostnader - selv om de bruker mer effektive protokoller enn sms. Hva beløpet er på, aner jeg ikke. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå