Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Subara skrev (8 minutter siden):

Aha, trodde det betydde "djevel".

Det er på en måte et tolkningsspørsmål hvorvidt de engang er samme person, i alle fall i GT.

Men i jødedommen er det jo mer enn én djevel, spesielt hvis man begynner å rote rundt med Kaballah og/eller gamle greier som Enok-bøkene 😅

I NT fremstår de mer som samme person men det er ikke nødvendigvis tilfelle der heller. Djevelen er pur ondskap, Satan er «bare» en streng og anti-menneskelig engel, kanskje noe a la en dødsengel, de er heller ikke hyggelige 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting man ikke kommer bort fra er det anti-sivilisatoriske, anti-urbane i GT. Kain var både første bonde og den første som bygde en by. Ved siden av å ha sex med dem lærte de falne englene menneskene å lage krigsvåpen bl.a.

Endret av Entern
Lenke til kommentar
Psykake skrev (2 timer siden):

Jeg ser poenget ditt. 

Like rettigheter er dog ikke den eneste grunnen til at pride arrangeres. Poenget mitt var at at det er et veldig bredt spørsmål, hva pride ønsker å oppnå,  og mye informasjon er et google søk unna.

Joda, jeg vet om de der. Der er rettigheter i all hovedsak det som omtales selv om få av de tingene de ber om er faktiske rettigheter. Så får man av og til en liste som den tidligere i dag av ting som de allerede har. Så svarer man på det og derfra er det ingen som vil ta i samtalen lengre. Det slår aldri feil.

Utover det som var i den listen er det lite som omtales av ting de vil ha og/eller oppnå som jeg vet om, og ingenting i den listen er noe andre har som de ikke har. Men slikt kan man jo ikke spørsmålsstille, virker det som. Man må jo lure på hvorfor, og da ligger spørsmålet "hva er det (egentlig) de vil oppnå" og vaker i vannflaten.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Entern said:

Homofili er en av de tingene som er forbudt, sammen med grisekjøtt og skalldyr. Det blir strengt tatt et tolkningsspørsmål. Når Paulus m.fl. mente grisekjøtt skulle være ok…hvorfor ikke homofili?
 

Paulus selv går i mot Homofil omgang, så det trenger man ikke tolke. Selv om det er progressive kristne som vil ha det til at han ikke gjør det.
Det står ingen steder at grisekjøtt er ok. Men du kan tolke av visse ting at det er skygger eller bilder osv, og at disse ting kan det være frihet for å la være eller ete. 
"Morallovene" eller hva en vil kalle det er av annen kaliber og er fortsatt gjeldene. Deriblandt homofil omgang. Men også mange flere. Det Apostlene håndhever fra Mose Loven er fortsatt gjeldene.

Lenke til kommentar
cuberen skrev (23 minutter siden):

Paulus selv går i mot Homofil omgang, så det trenger man ikke tolke. Selv om det er progressive kristne som vil ha det til at han ikke gjør det.
Det står ingen steder at grisekjøtt er ok. Men du kan tolke av visse ting at det er skygger eller bilder osv, og at disse ting kan det være frihet for å la være eller ete. 
"Morallovene" eller hva en vil kalle det er av annen kaliber og er fortsatt gjeldene. Deriblandt homofil omgang. Men også mange flere. Det Apostlene håndhever fra Mose Loven er fortsatt gjeldene.

«Jeg er hele loven» - Jesus

Når det er sagt, den egentlige grunnen til at grisekjøtt er ok i kristendommen er at germanske og spesielt keltiske folkeslag aldri i verden ville omvendt seg ellers, gris var nærmest hellig for kelterne og store deler av Romerriket var kulturelt keltisk (Frankrike, England, ca 2/3 av Spania, Nord-Italia, galaterne i Tyrkia, osv). Så kan man si «hvorfor tekkes en erobret og (grovt) undertrykket, kolonisert folkegruppe?» Vel, kristendommen var mest populært blant lavere lag i samfunnet…

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Entern said:

«Jeg er hele loven» - Jesus

Når det er sagt, den egentlige grunnen til at grisekjøtt er ok i kristendommen er at germanske og spesielt keltiske folkeslag aldri i verden ville omvendt seg ellers, gris var nærmest hellig for kelterne og store deler av Romerriket var kulturelt keltisk (Frankrike, England, ca 2/3 av Spania, Nord-Italia, galaterne i Tyrkia, osv). Så kan man si «hvorfor tekkes en erobret og (grovt) undertrykket, kolonisert folkegruppe?» Vel, kristendommen var mest populært blant lavere lag i samfunnet…

Hvis som en kristen en skal dø til seg selv og begraves med Jesus, så er det rart at noen skulle slippe å dø til å ete Gris fordi det var så hellig for dem og viktig å ete, burde heller være omvendt.
Et sted i NT er det klart at noen eter Kjøtt og noen eter bare Grønnsaker, så er sistnevte svak i troen, men det er de sterke (de som også eter kjøtt) som skal la være å spise det foran en slik person så hans samvittighet ikke skades e.l. Samme med vindrikking (ikke fyll) kontra ikke å drikke. Så det handler om kjærlighet og ikke braute frem det en vil.

Å oppgi Gris er mye lettere genrelt sett enn annet Jesus forventer.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 timer siden):

Joda, jeg vet om de der. Der er rettigheter i all hovedsak det som omtales selv om få av de tingene de ber om er faktiske rettigheter. Så får man av og til en liste som den tidligere i dag av ting som de allerede har. Så svarer man på det og derfra er det ingen som vil ta i samtalen lengre. Det slår aldri feil.

Utover det som var i den listen er det lite som omtales av ting de vil ha og/eller oppnå som jeg vet om, ßog ingenting i den listen er noe andre har som de ikke har. Men slikt kan man jo ikke spørsmålsstille, virker det som. Man må jo lure på hvorfor, og da ligger spørsmålet "hva er det (egentlig) de vil oppnå" og vaker i vannflaten.

I deler av verden er det dødstraff for homofili. Norge er en del av verden.

I Norge blir homofile banket opp kun fordi de er homofile. Det er nynazister som vil knuse homolobbyen.

 

For min del viser det at dessverre,  i 2023, er det behov for pride. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
cuberen skrev (Akkurat nå):

Hvis som en kristen en skal dø til seg selv og begraves med Jesus, så er det rart at noen skulle slippe å dø til å ete Gris fordi det var så hellig for dem og viktig å ete, burde heller være omvendt.
Et sted i NT er det klart at noen eter Kjøtt og noen eter bare Grønnsaker, så er sistnevte svak i troen, men det er de sterke (de som også eter kjøtt) som skal la være å spise det foran en slik person så hans samvittighet ikke skades e.l. Samme med vindrikking (ikke fyll) kontra ikke å drikke. Så det handler om kjærlighet og ikke braute frem det en vil.

Å oppgi Gris er mye lettere genrelt sett enn annet Jesus forventer.

Gode argumenter 😀👍

Det er forresten en tolkning som går ut på at alle* var vegetarianere før Syndfloden, men at det at Gud ga Noahs etterkommere overherredømme over dyrene gjorde det ok for mennesker å spise dyr 😅

*=unntatt visse onde halvmennesker da som var kannibaler men de teller ikke 😅

Sorry, jeg bare liker rare teorier som ikke har så mye å si 😅 

Når det gjelder keltere og gris regnet de særlig villsvin som hellig fordi villsvinets mot representerte den keltiske krigerens mot (sikkert av andre grunner også da😅), kanskje særlig fordi den tradisjonelle taktikken deres, voldsomt all-out frontalangrep, ligner villsvinets angrep 😅

Forresten mener moderne jøder stort sett at så lenge du er monoteist og overholder de 10 bud så er du innenfor. Jødene må overholde mye strengere jøder pga pakten deres med Gud. Ikke fordi de er mer verdt, men fordi de er å regne som et folk av prester, mer eller mindre, selv om det ikke er helt korrekt beskrivelse heller 😅

Noen regler er forresten klin umulige. For eksempel er det stengt forbudt å gifte seg med en amoritt, hvis jeg ikke husker helt feil. Selv med moderne DNA tester ville det vel være umulig å finne ut om en person fra la oss si Syria er etterkommer etter amorittene (fy fy) eller la oss si arameerne (helt ok) 😅

Lenke til kommentar
Psykake skrev (2 minutter siden):

I deler av verden er det dødstraff for homofili. Norge er en del av verden.

I Norge blir homofile banket opp kun fordi de er homofile. Det er nynazister som vil knuse homolobbyen.

 

For min del viser det at dessverre,  i 2023, er det behov for pride. 

Det var fortsatt skremmende vanlig at folk med høyrevridde meninger (særlig på Sørlandet og der omkring) banket opp homofile når jeg var ung, men det har jeg ikke hørt noe om på mange, mange år. Heldigvis!
 

Har hørt om overfall og trakassering mot homofile, gjort av folk med holdninger som i mangt og mye ligner nynazistenes…

…men det liker ikke woke folk å snakke om.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Entern said:

Noen regler er forresten klin umulige

Ja, det er umulig å offre dyr osv for dem også, pga mangel på tempel og presteskap som gjør jobben utfra forskriftene osv. 

Er en lov om å ha "gjerde" på taket også, så ingen skal falle ned. Det var sikkert en viktig lov før, mtp hvordan husa var. Men i dag genrelt i verden er ikke så vanlig :)

Men nå er vi vel litt vel OT.
Takk for innspill.

Endret av cuberen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
cuberen skrev (Akkurat nå):

Ja, det er umulig å offre dyr osv for dem også, pga mangel på tempel og presteskap som gjør jobben utfra forskriftene osv. 

Er en lov om å ha "gjerde" på taket også, så ingen skal falle ned. Det var sikkert en viktig lov før, mtp hvordan husa var. Men i dag genrelt i verden er ikke så vanlig :)

Men nå er vi vel litt vel OT.

Ja det ble litt veldig OT men hyggelig å diskutere religion med deg 😊👍 håper vi kan ha flere diskusjoner i andre tråder senere😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (På 15.6.2023 den 18.41):

Jeg ser ikke at LGBT miljøet oppnår forståelse for noe av det du nevner ved å sprade gatelangs i bdsm sexantrekk og delta i "animal roleplay". Det er jo ingen som bryr seg med hva LGBT folka gjør på privaten. Mest sannsynlig er det en sex fetisj som utfoldes under dekning av "pride".  M.a.o. ikke noe som små barn skal eksponeres for.

image.thumb.png.4d627ff7019e5617f8c4107397065a72.png

Slikt som det der må jo være straffbart ihht Norsk lov?

§ 298.Seksuelt krenkende atferd offentlig eller uten samtykke

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a.på offentlig sted, eller

b.i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket i det.

§ 305.Seksuelt krenkende atferd mv. overfor barn under 16 år

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som

a.i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd i nærvær av eller overfor barn under 16 år.

b.tvinger eller forleder et barn under 16 år til å utvise seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd, med mindre forholdet rammes av strengere bestemmelser.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Slikt som det der må jo være straffbart ihht Norsk lov?

§ 298.Seksuelt krenkende atferd offentlig eller uten samtykke

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a.på offentlig sted, eller

b.i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket i det.

§ 305.Seksuelt krenkende atferd mv. overfor barn under 16 år

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som

a.i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd i nærvær av eller overfor barn under 16 år.

b.tvinger eller forleder et barn under 16 år til å utvise seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd, med mindre forholdet rammes av strengere bestemmelser.

 

Vel for det første var jo bildet han delte fra Kanada 🇨🇦 så tror ikke de lovene er så relevante,  for det andre tror jeg han aldri har vært i nærheten av en pride feiring i Norge så hvordan vet han hvordan det feires her?

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (21 minutter siden):

Må jo ha noe mer håndfast enn anekdoter 

Hva skal det bety? Hvis en person blotter seg så er det en ulovlig handling. Det betyr ikke at blotting er noe hverdagslig eller typisk. Det holder med den ene personen. Som er et eksempel på en person som har gjort noe ulovlig. Man slipper ikke unna ved å hevde at det er anekdotisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Hva skal det bety? Hvis en person blotter seg så er det en ulovlig handling. Det betyr ikke at blotting er noe hverdagslig eller typisk. Det holder med den ene personen. Som er et eksempel på en person som har gjort noe ulovlig. Man slipper ikke unna ved å hevde at det er anekdotisk.

Du må gjerne vise til hendelser hvor det har skjedd på pride i Norge 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (11 timer siden):

Hvorfor lese om troll og Alladins lampe, men ikke fra Bibelen i lesestunden i barnehager/skoler?

Hvis vi kan enes om at det leses som eventyr og ikke som sannhet så er det greit for meg.

 

Subara skrev (11 timer siden):

Skjønner man er i opposisjon/opprør til religion når man kaller seg satanister som ateister, men forståelig ved ungdomsopprør. Det kan likevel misforstås hvis man ikke vet bedre.

De kan godt kalles et produkt av et åpenbart forsøk på hjernevask i skoletid, jeg hadde aldri vært den typen ateist jeg er i dag hadde det ikke vært for "utdannelsen" jeg fikk trøkka ned i halsen av en kristen satan ondere enn noen satanist jeg noen gang har møtt.

Subara skrev (11 timer siden):

Ganske mye blod i lyrikken til Black metal band også.

Jeg er ikke akkurat en djevel på tolking av tekster, men jeg lurer på om poenget var at tross sin kristne tro så blei hun middag til trollet likevel, falsk trygghet altså, men jeg har ingen anelse.

Likte du låta ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...