Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

Entern skrev (8 timer siden):

Det var fortsatt skremmende vanlig at folk med høyrevridde meninger (særlig på Sørlandet og der omkring) banket opp homofile når jeg var ung, men det har jeg ikke hørt noe om på mange, mange år. Heldigvis!
 

Har hørt om overfall og trakassering mot homofile, gjort av folk med holdninger som i mangt og mye ligner nynazistenes…

…men det liker ikke woke folk å snakke om.

Hvis det får tilfredsstilt ditt daglige behov,  kan jeg legge til at overfall og trakassering av homofile blir utført av muslimer også. 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3E78we/det-siste-aleksander-tenkte-foer-narkosen-fikk-ham-til-aa-slukne-var-hjelp-meg-jeg-vil-ikke-gjoere-dette

Dette minte meg litt om de amerikanske leger som mener at kjønnslemlesting er en fordel for barnet, men de er selv kjønnslemlestet, hele resten av den vestlige verden er uenige, men de som selv er lemlestet, synes det er veldig bra.

Den erfaringen Benestad selv har er sikkert nyttig, men det kan bety at hen er meget partisk, kompetansen er vel og bra, men noen andre enn en partisk benestad burde kanskje ha siste ord. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Psykake skrev (9 timer siden):

I deler av verden er det dødstraff for homofili. Norge er en del av verden.

Skal du se sånn på det vil jeg heller spørsmålssette hvorfor du ikke bryr deg om slaveri, barnearbeid og tortur og i stedet forkuserer på at folk må få uttrykke sin identitet. Det virker mer enn bare litt trivielt til sammenligning.

Psykake skrev (9 timer siden):

I Norge blir homofile banket opp kun fordi de er homofile. Det er nynazister som vil knuse homolobbyen.

Og menn blir banket opp på vei hjem fra byen i mye større antall enn både kvinner og homofile uten at noen bryr seg.

Det er mange problemer i samfunnet, men ikke alle har så god signaleffekt for ens likesinnede.

Psykake skrev (9 timer siden):

For min del viser det at dessverre,  i 2023, er det behov for pride. 

Som jo bare repeterer som et aksiom at pride hjelper uten å stadfeste hvordan. Dette er jo det jeg etterspør igjen og igjen og merkelig nok er det ingen som kan svare.

Hvordan hjelper egentlig det å gå i gimp-suit på åpen gate for å ikke bli banket opp av nynazister? Jeg tror ikke de tror det selv engang, så hva er det egentlig de vil oppnå?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (6 minutter siden):

Skal du se sånn på det vil jeg heller spørsmålssette hvorfor du ikke bryr deg om slaveri, barnearbeid og tortur og i stedet forkuserer på at folk må få uttrykke sin identitet. Det virker mer enn bare litt trivielt til sammenligning.

Det skal nevnes at det er sjelden en ser støtte for slaveri, barnearbeid og tortur i f.eks sosiale medier, den støtten kommer vel mer i fra handling/handlinger som å kjøpe ny fast fashion være tredje måned. 

 

fokkeslasken skrev (10 minutter siden):

Og menn blir banket opp på vei hjem fra byen i mye større antall enn både kvinner og homofile uten at noen bryr seg.

 Av menn som feminastiene sier, så det er greit.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (På 15.6.2023 den 13.42):

Når man har en jobb er man påkrevd å kle seg opp etter hensikten. Du går ikke i hullete og møkkete klær på et kontor, for eksempel. Gjør man det vil man sett negativt på. Ikke ofrdi man gjør en dårligere jobb men fordi man ikke utviser nødvendig respekt for de andre på kontoret.

Men du kan jo argumentere for at jobben vedkommende gjør er identisk selvfølgelig, uten at det vedrører saken nevneverdig. Man kan likegjerne være en elendig representant for det man driver med og man vil da møtes med negativitet.
Disse tingene kan du rett og slett ikke separere.

Hvordan disse menneskene oppfører seg i markeringen har alt å gjøre med hvordan pride blir sett på i samfunnet generelt - helt uavhengig av hva pride etter boka er ment å være, og det er ikke nødvendig at det skal engang være noen overvekt av de dårlige representantene.

Jo det kan jeg. Desto viktigere når bevegelsen er under angrep fra folk som skal tillegge bevegelsen handlinger og agendaer som ikke er synonym med budskapet.

Jeg har prøvd å separere budskapet med menneskene/organisasjoner som "måtte kle seg x-y-z".. Budskapet er faktisk urokkelig. Rasisme kommer aldri til å bli fantastisk for eldreomsorgen, eller bra for helsesektoren selv om rasisten kler seg annerledes enn budskapet, og i henhold til god helseomsorg og eventuelt gjør en god jobb til tross for budskapet.

Som du skriver "hvordan rasisme blir sett på i samfunnet generelt, uavhengig av hva rasisme etter boka er ment å være, og det er ikke nødvendig at det skal engang være noen overvekt av de gode representantene"

Poenget mitt er, rasisme er fortsatt rasisme, og er fortsatt hat. På samme måte vil pride fortsatt være inkludering av lgbtq. Selv om et fåtall mennesker kanskje har feiret på en måte som har vært litt ugreit for noen. Då må en argumentere mot handlingen til menneskene som begår handlingen. Ikke budskapet som pride faktisk er.

En kan argumentere for at rasismen er mindre uspiselig, siden vedkommende møter på jobb i "feil klær", der jeg mener det ville være å lure seg selv. Nettopp fordi budskapet, rasismen i seg selv er fortsatt hat mot mennesker av en annen etnisitet. På samme måte som en kan lure seg selv å tro at pride er noe annet enn inkludering av LGBTQ mennesker, fordi en finner eksempler på oppførsel i en feiring en kanskje er uenig i. Igjen, det vil være å lure seg selv.

"Disse tingene kan du rett og slett ikke separere" - Jo det kan jeg. Og jeg mener det kan være svært lurt å nettopp separere dette, slik at en ikke begynner å argumentere for at rasisme/pride er noe bra/dårlig pga alle anekdotene en kan finne av mennesker som oppfører seg annerledes enn budskapet.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (12 minutter siden):

Skal du se sånn på det vil jeg heller spørsmålssette hvorfor du ikke bryr deg om slaveri, barnearbeid og tortur og i stedet forkuserer på at folk må få uttrykke sin identitet. Det virker mer enn bare litt trivielt til sammenligning.

Og menn blir banket opp på vei hjem fra byen i mye større antall enn både kvinner og homofile uten at noen bryr seg.

Det er mange problemer i samfunnet, men ikke alle har så god signaleffekt for ens likesinnede.

Som jo bare repeterer som et aksiom at pride hjelper uten å stadfeste hvordan. Dette er jo det jeg etterspør igjen og igjen og merkelig nok er det ingen som kan svare.

Hvordan hjelper egentlig det å gå i gimp-suit på åpen gate for å ikke bli banket opp av nynazister? Jeg tror ikke de tror det selv engang, så hva er det egentlig de vil oppnå?

Er din virkelighetsforståelse så banal enkel at man ikke kan ha flere tanker i hodet samtidig?

 

Vold er ille uansett hvem som rammes. Hvilket poeng skal du lage med at menn blir banket opp i større grad? Gjør det poenget med at homofile blir banket opp fordi de er homofile noe mindre verdt?

 

Går alle gimp-suit? Nei. 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (12 minutter siden):

Det skal nevnes at det er sjelden en ser støtte for slaveri, barnearbeid og tortur i f.eks sosiale medier, den støtten kommer vel mer i fra handling/handlinger som å kjøpe ny fast fashion være tredje måned.

...her i Norge. Så skal vi holde oss til Norge kanskje, med de problemene vi har her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Honkajonk skrev (6 minutter siden):

Som du skriver "hvordan rasisme blir sett på i samfunnet generelt, uavhengig av hva rasisme etter boka er ment å være, og det er ikke nødvendig at det skal engang være noen overvekt av de gode representantene"

Hvor skriver jeg dette?

Utover det venter jeg med svaret siden du virker til å ha lest noe annet enn hva jeg skrev.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (8 minutter siden):

Er din virkelighetsforståelse så banal enkel at man ikke kan ha flere tanker i hodet samtidig?

Voksent.

Psykake skrev (8 minutter siden):

Vold er ille uansett hvem som rammes. Hvilket poeng skal du lage med at menn blir banket opp i større grad? Gjør det poenget med at homofile blir banket opp fordi de er homofile noe mindre verdt?

Nei, men det viser en selektivitet av fokus avhengig av problemets art og ikke av dets alvorlighet.

Psykake skrev (8 minutter siden):

Går alle gimp-suit? Nei.

Er det nødvendig at alle gjør det for at du skal la folk få lov til å la det farge deres syn på markeringen og dertil også den underliggende saken?

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (7 minutter siden):

Hvor skriver jeg dette?

Utover det venter jeg med svaret siden du virker til å ha lest noe annet enn hva jeg skrev.

Jeg byttet ordet pride, med rasisme, som er to ulike budskap der logikken din, konseptet du faktisk fremmet, vil nødvendigvis også påfalle og gjelde budskap som rasisme.

Jeg gjenga konseptet ditt, men ikke verbatim det du skrev.

Endret av Honkajonk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Ok hvor store problemer med slaveri har vi i Norge ? 

Nær på ingen. Men saken ble gjort til at dette er et verdensproblem, men da velger man tross alt - sett i verdensmålestokk - et trivielt problem i all den tid menneskehandel, krig og all slags uhumskheter eksisterer. Det er ikke whataboutism så mye som det er å lure på hvor folk har sine prioriteringer hen. Dersom de virkelig mener å hjelpe verden altså.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (35 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3E78we/det-siste-aleksander-tenkte-foer-narkosen-fikk-ham-til-aa-slukne-var-hjelp-meg-jeg-vil-ikke-gjoere-dette

Dette minte meg litt om de amerikanske leger som mener at kjønnslemlesting er en fordel for barnet, men de er selv kjønnslemlestet, hele resten av den vestlige verden er uenige, men de som selv er lemlestet, synes det er veldig bra.

Den erfaringen Benestad selv har er sikkert nyttig, men det kan bety at hen er meget partisk, kompetansen er vel og bra, men noen andre enn en partisk benestad burde kanskje ha siste ord. 

Leste også den. Såpass sterkt at den nesten kunne hatt en egen tråd. Ikke ofte folk tør å stå fram om dette 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Honkajonk skrev (1 minutt siden):

Jeg byttet ordet pride, med rasisme, som er to ulike budskap der logikken din, konseptet du faktisk fremmet, vil nødvendigvis også påfalle og gjelde budskap som rasisme.

Når du setter inn et sitat kan du ikke endre ordene. Det burde være åpenbart.

At du ser på det synonymt med rasisme betyr ikke at jeg gjør det, og da er det ikke et synonymt sitat lengre.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (11 minutter siden):

Voksent.

Nei, men det viser en selektivitet av fokus avhengig av problemets art og ikke av dets alvorlighet.

Er det nødvendig at alle gjør det for at du skal la folk få lov til å la det farge deres syn på markeringen og dertil også den underliggende saken?

Å komme med whataboutism,  og påstå at siden man støtter pride så kan man ikke bry seg om andre problemer, er voksent?

Jeg nevnte kun et eksempel på hvorfor det er nødvendig med pride. At homofile blir banket opp fordi de er homofile.

 

Hæh? Du spurte hvordan det hjelper å gå i gimp-suit. Jeg svarte at alle går ikke gimp-suit. Ergo er premisset med at gimp-suit skal være relevant borte. 

Endret av Psykake
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Å komme med whataboutism,  og påstå at siden man støtter pride så kan man ikke bry seg om andre problemer, er voksent?

Ikke noe jeg har gjort hvertfall så her følger jeg deg ikke. Og det var jo ikke det jeg sa "voksent" til. Det så selv du, selv om du sliter med å ikke lese masse mellom linjene.

Psykake skrev (Akkurat nå):

Jeg nevnte kun et eksempel på hvorfor det er nødvendig med pride. At homofile blir banket opp fordi de er homofile.

Og da hjelper priode ved å...

-for det må jo hjelpe på en eller annen måte, ikke sant? Ellewr er det jo ikke nødvendig.

Psykake skrev (Akkurat nå):

Hæh? Du spurte hvordan det hjelper å gå i gimp-suit. Jeg svarte at alle går ikke gimp-suit. Ergo er premisset med at gimp-suit skal ha noe relevansen borte. 

Det der henger ikke sammen på noen måte. Det holder med én drittsekk for at en hel gruppe skal farges. Det er ganske elementær gruppepsykologi.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (Akkurat nå):

Nei. Du gjenga hvordan du oppfattet mitt konsept. Ikke mitt konsept selv.

Og det må du jo gjerne gjøre, men ikke sett det som et sitat, for det var ren løgn.

Her tenker jeg vi setter en strek, og du blir blokkert. Kaste bort tiden på dette, blir for dumt.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (7 minutter siden):

Ikke noe jeg har gjort hvertfall så her følger jeg deg ikke. Og det var jo ikke det jeg sa "voksent" til. Det så selv du, selv om du sliter med å ikke lese masse mellom linjene.

Og da hjelper priode ved å...

-for det må jo hjelpe på en eller annen måte, ikke sant? Ellewr er det jo ikke nødvendig.

Det der henger ikke sammen på noen måte. Det holder med én drittsekk for at en hel gruppe skal farges. Det er ganske elementær gruppepsykologi.

Jeg gir opp.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...