Gå til innhold

Ghettofiseringen av Norge


Anbefalte innlegg

Mr.Duklain skrev (16 minutter siden):

Jada, like barn leker best. Men hvor ofte har du opplevd at foreldre med utenlandsk bakgrunn gir ungene sine norske navn? 

Norsk amerikanere hadde et problem de fleste innvandrere til Norge ikke har. Norsk amerikanere kan endre sine navn og bli sett som typisk amerikanere så lenge de oppfører seg som det slik at de ikke erfarer etnisk diskriminering som skjedde ofte på den tiden.  
 

Det er ikke mulig å gjør det samme hvis du ikke har samme hudfarge så det nyter seg lite.  Det er også slik at etnisk diskriminering idag er ulovlig mens det var helt lovlig i USA på den tiden.  Jeg er sikkert norsk innvandrere til USA idag endrer aldri sine navn.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.Duklain skrev (33 minutter siden):

Jada, like barn leker best. Men hvor ofte har du opplevd at foreldre med utenlandsk bakgrunn gir ungene sine norske navn? 

Jeg kan være enig at det kan være mer praktisk med et norsk navn, eller internasjonalt navn som feks. Anne eller Tom. Men kanskje passer det ikke like godt bestanding?

Jeg kjenner en innvandrer som er norsk gift og som byttet fornavn til et veldig norsk, tradisjonelt navn. Mannens etternavn er også tradisjonelt norsk. Jeg syntes det var synd at hun ga opp hele navnet sitt. Et navn er et uttrykk for identiteten din.

Årsaken til navnebytte var feilstavet navn på offentlige dokumenter og hun hadde gått lei. Hun sliter med å uttale norsk, så på jobbintervjuer og i andre sammenhenger vil kanskje intervjueren få seg en overraskelse. Jeg synes det er interessant at folk er forskjellige og navnet forteller hvor du kommer fra. Men det er ikke jeg som sliter med et navn som er vanskelig å stave.

Og hudfargen hennes er fortsatt den samme, altså ikke hvit.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Norsk amerikanere hadde et problem de fleste innvandrere til Norge ikke har. Norsk amerikanere kan endre sine navn og bli sett som typisk amerikanere så lenge de oppfører seg som det slik at de ikke erfarer etnisk diskriminering som skjedde ofte på den tiden.  
 

Det er ikke mulig å gjør det samme hvis du ikke har samme hudfarge så det nyter seg lite.  Det er også slik at etnisk diskriminering idag er ulovlig mens det var helt lovlig i USA på den tiden.  Jeg er sikkert norsk innvandrere til USA idag endrer aldri sine navn.  

Nordmenn opplevde å bli banket opp av amerikanere kort tid etter de kom i land i USA, så ja diskriminering skjedde. Ja, enkelte beholdt sine navn, men mange amerikaniserte sine navn på en eller annen måte. Fra Olsen til Olson osv. Er jo mange folk som er adoptert fra andre verdensdeler, så at de ikke kan skifte navn pga etnisitet blir litt søkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Nordmenn opplevde å bli banket opp av amerikanere kort tid etter de kom i land i USA, så ja diskriminering skjedde. 

Det var hovedgrunnen til at mange amerikanisert deres navn, ikke nødvendigvis fordi de ville adoptere amerikansk kultur.  Idag heter det "whitening", noe som er en fordel når man søker jobb i vestlige land.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (22 minutter siden):

Mange norske innvandrere fikk nesten helt gratis land (Homestead Act) som er bedre enn sosial ytelse hvis man er i god helse.

Ja, min grandonkel fikk gratis land.

Jeg vet ikke om det også var betaling for å ha deltatt i 1. verdenskrig, France A.E.F.

United States World War I Draft Registration Cards, 1917-1918:

1917_WilliamOlavScottDraftRegistration1917-1918.jpg.0ea229b4aba7b02b09a775e51751da97.jpg

Her spørres det etter rase. Ved afrikansk opprinnelse skal kortet rives av nederst i venstre hjørne.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sammenligning med USA blir likevel ikke helt sammenlignbar med dagens innvandringssituasjon. Det var trossalt mer eller mindre samme folk som flyttet seg, som delte de fleste aspekter. Hadde dagens migrantstrøm flyktet kun til naboland, eller andre land i midt-østen eller afrika så hadde det vært mer sammenlignbart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 timer siden):

Sammenligning med USA blir likevel ikke helt sammenlignbar med dagens innvandringssituasjon. Det var trossalt mer eller mindre samme folk som flyttet seg, som delte de fleste aspekter. Hadde dagens migrantstrøm flyktet kun til naboland, eller andre land i midt-østen eller afrika så hadde det vært mer sammenlignbart. 

Kinesisk innvandring til usa er sammenlignbar, kulturen er like annerledes som land i Midtøsten og Afrika er til Norge.  Afrikansk og arabisk innnvandrere til USA greier seg ganske nra idag.  Libanesiske amerikanere er en av de rikeste etniske gruppene i hele landet, rikere enn norsk amerikanere og nei,  mange var flyktninger 

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En bør vel ikke sammenligne for mye med USA. Det har jo en ekstrem historie som kan sammenlignes med Tyskernes i sin tid (mislykkede) forsøk på ekspansjon østover (Lebensraum). I USA lykkes man.

Ekkel tanke: Vi hadde sikkert fått gratis jord i Russland og Ukraina dersom Tyskerne vant. Kanskje i Polen også 🙂

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (4 timer siden):

En bør vel ikke sammenligne for mye med USA. Det har jo en ekstrem historie som kan sammenlignes med Tyskernes i sin tid (mislykkede) forsøk på ekspansjon østover (Lebensraum). I USA lykkes man.

Ekkel tanke: Vi hadde sikkert fått gratis jord i Russland og Ukraina dersom Tyskerne vant. Kanskje i Polen også 🙂

Snille vikingene hadde ingen ekstreme ekspnsjonist ideer…..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, jjkoggan said:

Kinesisk innvandring til usa er sammenlignbar, kulturen er like annerledes som land i Midtøsten og Afrika er til Norge.  Afrikansk og arabisk innnvandrere til USA greier seg ganske nra idag.  Libanesiske amerikanere er en av de rikeste etniske gruppene i hele landet, rikere enn norsk amerikanere og nei,  mange var flyktninger 

Nå ser du ikke forskjell på en norsk person eller en amerikaner før dem åpner munnen uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...