Gå til innhold

Ghettofiseringen av Norge


Anbefalte innlegg

smergel skrev (2 timer siden):

Ta en titt på You Tube. Gå inn på tranq  i Philidelphia, Detroit, New York, Chicago og se hva en ghetto "Slum" virkelig er . Eller de som bor i slummen i Afrika, det er en Ghetto eller slum da ettersom du ikke liker ordet ghetto. Skjerp deg ! DU er for bortskjemt. Har du vært i Brasil eller Afrika ? Det har jeg, og jeg kan si deg att det værste stedet i Norge er som Himmelen for de der nede.

Norge, som stort sett har fungert som en trygg, lun og rolig landsby i verdensammenheng burde jo ikke sammenlignes med de verste stedene i verden. Om en skulle bli knivstukket, ranet, voldtatt, slått ned, osv så er det vel ikke så mye trøst for en harmløs og ekstremt lite gatesmart nordmann at det skjer verre ting i verden. Når vi bor her i 'himmelen' blir det det også ekstremt påtatt og unødvendig at folk imiterer ghettomentalitet fra andre steder.

Det er naivt å forvente 0 kriminalitet ja, men poenget er jo at vi bør bevare det relativt farefrie og tillitsbaserte samfunnet. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Crooked Cracker skrev (13 timer siden):

Norge, som stort sett har fungert som en trygg, lun og rolig landsby i verdensammenheng burde jo ikke sammenlignes med de verste stedene i verden.

Likevel har vold og kriminalitet bare gått ned, det var verre før, og der det var problemer før, der er det problemer nå, områder med relativ fattigdom, demografien er endret, men problemet er det samme. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (10 timer siden):

Likevel har vold og kriminalitet bare gått ned, det var verre før, og der det var problemer før, der er det problemer nå, områder med relativ fattigdom

Det har vært en nedgang på anmeldelser innen visse typer krim ja, men nå har ungdomskriminalitet og vold blusset kraftig opp. 

skaftetryne32 skrev (10 timer siden):

demografien er endret, men problemet er det samme. 

Jeg kan være enig i at isolert sett om en skulle bli slått ned har ikke hudfargen på knyttneven så mye å si, men det er dessverre en merkbar diskrepans mellom etnisiteter når det kommer til lovbrudd, selv NRK har jo meldt dette. Så når vi har økende kriminalitet innenfor en økende gruppe bør vi selvsagt være oppmerksomme og forebygge dette. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (13 timer siden):

Det har vært en nedgang på anmeldelser innen visse typer krim ja, men nå har ungdomskriminalitet og vold blusset kraftig opp. 

Det skjer hele tiden, men langsiktig data viser stort sett reduksjon, det er dog en ting vi har hatt en enorm økning på de siste 20 årene og det er nyheter, nyheter er nå overalt og om man bare vi se se nyheter av en viss type som mater ens egen tro så er det mulig.

Crooked Cracker skrev (13 timer siden):

Jeg kan være enig i at isolert sett om en skulle bli slått ned har ikke hudfargen på knyttneven så mye å si, men det er dessverre en merkbar diskrepans mellom etnisiteter når det kommer til lovbrudd,

Ja, men de bor på de samme stedene som de tidligere hvite kriminelle bodde, om man skal fokusere på hudfargen heller en de problemene som har vært i de nabolagene lenge før det kom innvandrere så er jo det helt klart veldig enkelt å effektivt, skyld på de mørke i huden, men det er nok helt andre ting enn å bare være mørk i huden som fører til kriminalitet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (10 timer siden):

Det skjer hele tiden, men langsiktig data viser stort sett reduksjon, det er dog en ting vi har hatt en enorm økning på de siste 20 årene og det er nyheter, nyheter er nå overalt og om man bare vi se se nyheter av en viss type som mater ens egen tro så er det mulig.

Nå har jo manstream media vært veldige forsiktige med å belyse visse problemstillinger i frykt for at folk blir hardbarka nazister om de får høre mer detaljer rundt visse typer krim.

skaftetryne32 skrev (10 timer siden):

Ja, men de bor på de samme stedene som de tidligere hvite kriminelle bodde, om man skal fokusere på hudfargen heller en de problemene som har vært i de nabolagene lenge før det kom innvandrere så er jo det helt klart veldig enkelt å effektivt, skyld på de mørke i huden, men det er nok helt andre ting enn å bare være mørk i huden som fører til kriminalitet. 

Det er nok en ubevisst stråmann fra deg at fokuset er å skylde på hudfargen i seg selv, jeg tror svært få av dagens nordmenn genuint bryr seg om hudfarge i seg selv. Fokuset er heller på utviklingen i samfunnet der etnisitet er en faktor om vi liker det eller ikke. Som sagt, selv NRK melder dette:

 

F9zW.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (52 minutter siden):

Nå har jo manstream media vært veldige forsiktige med å belyse visse problemstillinger i frykt for at folk blir hardbarka nazister om de får høre mer detaljer rundt visse typer krim.

Det er nok en ubevisst stråmann fra deg at fokuset er å skylde på hudfargen i seg selv, jeg tror svært få av dagens nordmenn genuint bryr seg om hudfarge i seg selv. Fokuset er heller på utviklingen i samfunnet der etnisitet er en faktor om vi liker det eller ikke. Som sagt, selv NRK melder dette:

 

F9zW.jpg

Hva om hårfarge eller hvordan kriminelle  kler på seg er faktorer?  Burde fokuset bli på det også?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (1 time siden):

Nå har jo manstream media vært veldige forsiktige med å belyse visse problemstillinger i frykt for at folk blir hardbarka nazister om de får høre mer detaljer rundt visse typer krim.

Det er nok en ubevisst stråmann fra deg at fokuset er å skylde på hudfargen i seg selv, jeg tror svært få av dagens nordmenn genuint bryr seg om hudfarge i seg selv. Fokuset er heller på utviklingen i samfunnet der etnisitet er en faktor om vi liker det eller ikke. Som sagt, selv NRK melder dette:

 

F9zW.jpg

Hudfarge er definitivt en stråmann slik jeg ser det. 
Arabere, afghanere, nord-afrikanere, iranere, kurdere, afghanere, og mange pakistanere, er ikke mørkere enn mange 100%* norske jeg vokste opp med, ergo regner jeg dem som hvite fwiw. Hudfarge er røyk & speil, det er kultur som betyr noe.

*=skal sies at mange i området jeg vokste opp i har forfedre som er romani**, fwiw. Men tviler på at alle de svært mørke brunettene av begge kjønn jeg vokste opp med hadde romani forfedre…

**=eller «tatere» som vi tradisjonelt har kalt dem

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (15 minutter siden):

Hva om hårfarge eller hvordan kriminelle  kler på seg er faktorer?  Burde fokuset bli på det også?

Hva om du fjasete stråmenn er en faktor også?

Entern skrev (4 minutter siden):

Hudfarge er definitivt en stråmann slik jeg ser det. 
Arabere, afghanere, nord-afrikanere, iranere, kurdere, afghanere, og mange pakistanere, er ikke mørkere enn mange 100%* norske jeg vokste opp med, ergo regner jeg dem som hvite fwiw. Hudfarge er røyk & speil, det er kultur som betyr noe.

*=skal sies at mange i området jeg vokste opp i har forfedre som er romani**, fwiw. Men tviler på at alle de svært mørke brunettene av begge kjønn jeg vokste opp med hadde romani forfedre…

**=eller «tatere» som vi tradisjonelt har kalt dem

Samt at vi gjerne vil ha mer farge på huden selv når sommern gjør sin etterlengtede ankomst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (11 timer siden):

Det skjer hele tiden, men langsiktig data viser stort sett reduksjon, det er dog en ting vi har hatt en enorm økning på de siste 20 årene og det er nyheter, nyheter er nå overalt og om man bare vi se se nyheter av en viss type som mater ens egen tro så er det mulig.

Ja, men de bor på de samme stedene som de tidligere hvite kriminelle bodde, om man skal fokusere på hudfargen heller en de problemene som har vært i de nabolagene lenge før det kom innvandrere så er jo det helt klart veldig enkelt å effektivt, skyld på de mørke i huden, men det er nok helt andre ting enn å bare være mørk i huden som fører til kriminalitet. 

Tviler jeg meget sterkt på, før i tiden så brukte ikke folk å låse dørene sine engang.

På 1990 tallet så hadde naboen av meg innbrudd og hele politikammeret dukket opp for å etterforske, kom til å med i lokalavisen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Entern skrev (47 minutter siden):

Hudfarge er definitivt en stråmann slik jeg ser det. 
Arabere, afghanere, nord-afrikanere, iranere, kurdere, afghanere, og mange pakistanere, er ikke mørkere enn mange 100%* norske jeg vokste opp med, ergo regner jeg dem som hvite fwiw. Hudfarge er røyk & speil, det er kultur som betyr noe.

*=skal sies at mange i området jeg vokste opp i har forfedre som er romani**, fwiw. Men tviler på at alle de svært mørke brunettene av begge kjønn jeg vokste opp med hadde romani forfedre…

**=eller «tatere» som vi tradisjonelt har kalt dem

Det er oppførsel som betyr noe. Det er få kulturer som er glad i kriminelle oppførsel. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (12 timer siden):

Fokuset er heller på utviklingen i samfunnet der etnisitet er en faktor om vi liker det eller ikke. Som sagt, selv NRK melder dette:

Noen mener vi bruker for mye penger på innvandrere, men fattigdom fører til kriminalitet, at det er kriminalitet i de akkurat samme områdene som før overrasker meg ikke i det hele tatt, og utviklingen går stort sett i riktig retning, det blir mindre kriminalitet, at de fattigste er de mest kriminelle bør ikke overraske noen som helst.

 

freedomseeker skrev (10 timer siden):

Tviler jeg meget sterkt på, før i tiden så brukte ikke folk å låse dørene sine engang.

I de områdene så gjorde de det, det er mange steder hvor man fremdeles ikke låser dørene, som sagt alle data peker mot mindre kriminalitet enn tidligere. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (21 timer siden):

Dine ord

Erstatt «etnisitet» med «hårfarge». 

Hvorfor?

Er det ført tilsvarende krimstatistikk på hårfarge som på opprinnelsesland?

Eller mener du folk som farger håret er mer kriminelle?

Eller er det blondiner som er dumme forbrytere?

 

 

skaftetryne32 skrev (11 timer siden):

Noen mener vi bruker for mye penger på innvandrere, men fattigdom fører til kriminalitet, at det er kriminalitet i de akkurat samme områdene som før overrasker meg ikke i det hele tatt, og utviklingen går stort sett i riktig retning, det blir mindre kriminalitet, at de fattigste er de mest kriminelle bør ikke overraske noen som helst.

Nja, nå ble det sagt at Norge er som himmelen i forhold til andre land så ordet fattigdom synes jeg blir unøyaktig. En er ikke fattig fordi en ikke kan kjøpe seg dyre moteklær, nyeste Iphone eller bor i blokk. At ungdom reiser fra østkanten til vestkanten for å rane de rike kidsa er ikke akkurat i Robin Hood stil.  

Som vi har vært inne på så er det variasjoner på trendene i krimstatistikken, som gjerne beregnes på anmeldelser. Nå er det jo ikke en hemmelighet at mange saker blir henlagt, så det jo er mulig at færre folk tar seg bryet med å anmelde enn før. I tillegg er det visse typer ugjerninger som er av nyere art, for eks gruppevoldtekt, fornedringsvold, macheteangrep og æresdrap son neppe kan tilskrives økonomiske insentiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor?

Er det ført tilsvarende krimstatistikk på hårfarge som på opprinnelsesland?

Eller mener du folk som farger håret er mer kriminelle?

Eller er det blondiner som er dumme forbrytere?

 

Burde fokuset bli på "utviklingen i samfunnet dersom hårfarge er en faktor?  La oss si at kriminalitet korrelerer med hårfarge, for eksempel.  Hvis det er så hva gjør vi med folk som har en hårfarge som er overrepresentert i kriminalstatistikk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Burde fokuset bli på "utviklingen i samfunnet dersom hårfarge er en faktor?  La oss si at kriminalitet korrelerer med hårfarge, for eksempel.  Hvis det er så hva gjør vi med folk som har en hårfarge som er overrepresentert i kriminalstatistikk?

La oss si at det blir for hypotetisk og virkelighetsfjernt til at det er verdt å spekulere over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (1 time siden):

La oss si at det blir for hypotetisk og virkelighetsfjernt til at det er verdt å spekulere over.

Egentlig ikke.  Det er flere kriminologer som støtter forskningen som ser et forhold mellom kroppstype og kriminalitet,

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S036233190800030X

Thought experiments kan klargjøre hva egentlig står bak meninger.  Hva ville vi gjøre annerledes hvis det finnes økende kriminalitet utført av folk som meg eller folk som "dem" er spørsmålet.  De fleste ville unnskylde sine egne og prøve å undersøke mindre overfladiske løsninger og årsaker til større grad enn når det gjelder "de andre".

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Egentlig ikke.  Det er flere kriminologer som støtter forskningen som ser et forhold mellom kroppstype og kriminalitet,

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S036233190800030X

Thought experiments kan klargjøre hva egentlig står bak meninger.  Hva ville vi gjøre annerledes hvis det finnes økende kriminalitet utført av folk som meg eller folk som "dem" er spørsmålet.  De fleste ville unnskylde sine egne og prøve å undersøke mindre overfladiske løsninger og årsaker til større grad enn når det gjelder "de andre".

At visse kroppstyper er mer kapable til å utføre visse handlinger, deriblant kriminelle, er ikke overraskende. Litt som at høye folk har en tendens til å gjøre det brukbart i basketball. Det du snakket om var dog hårfarge, som om krimstatistikk basert på etnisitet og bakgrunn var like random som dette. Det blir så og si de samme gamle stråmennene om at kritikk av innvandring er fargebasert eller at belysning av statistiske ujevnheter er det samme som å dømme alle individer i en hel gruppe. Det er sikkert gode intensjoner bak som for eks å forhindre rasisme, men som tilstandene i Sverige har vist bør vi ikke være for politisk korrekte til å belyse alle årsaksammenhenger, det er hva vi bør gjøre anderledes.

Er det et kulturelt aspekt knyttet til utfordringer hos 'de andre' så gjør vi bare oss selv samt 'de andre' en bjørnetjeneste ved å late som ingenting. Det betyr heller ikke at vi automatisk skal dømme eller straffe 'de andre' kollektivt, men snarere sette inn fornuftige tiltak der det trengs. Er det for eks en gruppe av 'de andre' som sliter mer i forhold sysselsetting er det jo fordelaktig for dem og samfunnet at det implementeres mer oppfølging og aktiv bistand rettet mot denne gruppen, det vil jo være langt mer effektivt enn en generell tilnærming mot alle innvandrere som helhet. Så ja, på et viss plan blir det en slags diskriminering av grupper, men her bør en jo se på hensikten bak før en nødringer SOS Rasisme.     

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (12 timer siden):

Nja, nå ble det sagt at Norge er som himmelen i forhold til andre land så ordet fattigdom synes jeg blir unøyaktig. En er ikke fattig fordi en ikke kan kjøpe seg dyre moteklær, nyeste Iphone eller bor i blokk. At ungdom reiser fra østkanten til vestkanten for å rane de rike kidsa er ikke akkurat i Robin Hood stil.  

Hvis en vokser opp i det fattigste området i byen så er det klart at den fattigdommen føles, selv om det er god gammeldags relativ fattigdom, det var relativ fattigdom der før også, og like mye kriminalitet. Mange her er jo allerede enige i at det er en ghetto, selv om jeg mener det stort sett er en grov overdrivelse. 

 

Crooked Cracker skrev (12 timer siden):

I tillegg er det visse typer ugjerninger som er av nyere art, for eks gruppevoldtekt, fornedringsvold, macheteangrep og æresdrap son neppe kan tilskrives økonomiske insentiver.

Verken gruppevoldtekter eller knivvold er nytt, fornedringsvold å æresdrap er vel stort sett forbeholdt de gærne religiøse ? Men jeg er temmelig sikker vi hadde det før islam var en greie her til lands. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (20 timer siden):

Egentlig ikke.  Det er flere kriminologer som støtter forskningen som ser et forhold mellom kroppstype og kriminalitet,

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S036233190800030X

Thought experiments kan klargjøre hva egentlig står bak meninger.  Hva ville vi gjøre annerledes hvis det finnes økende kriminalitet utført av folk som meg eller folk som "dem" er spørsmålet.  De fleste ville unnskylde sine egne og prøve å undersøke mindre overfladiske løsninger og årsaker til større grad enn når det gjelder "de andre".

Forskjellen er at etnisitet er bare en snarvei til å skille ut roten til det virkelige problemet, som er en gruppe mennesker med  likheter i kultur, holdninger og oppdragelse som fører til kriminalitet. 

Du kommer aldri til å finne det med kroppstype og hårfarge, fordi det er ikke roten til det virkelige problemet. Det er ingenting som tilsier at enkelte med en spesiell hårfarge og kroppstype har en økt risiko for kriminalitet, man har bare funnet likhet mellom de som allerede er fengslet. 

 

 

Endret av MrL
  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (10 timer siden):

Hvis en vokser opp i det fattigste området i byen så er det klart at den fattigdommen føles, selv om det er god gammeldags relativ fattigdom, det var relativ fattigdom der før også, og like mye kriminalitet. Mange her er jo allerede enige i at det er en ghetto, selv om jeg mener det stort sett er en grov overdrivelse. 

Det er en overdrivelse å bruke ordet ghetto per idag ja, går en langt nok tilbake tidsmessig var det fullstendig slum i visse deler av Oslo og landet forøvrig, i ordets rette forstand. Da snakker vi ekte fattigdom og nød der folk simpelthen ble nødt til å stjele for å overleve, var ikke så mange NAV-kontorer åpne for å si det sånn. Det nærmeste vi kommer dette i dag er vel tungt narkomane som på et vis også begår kriminalitet for å overleve. En typisk ungdomsgjeng derimot som raner, slår ned folk og lager kvalme generelt går gjerne i fasjonable antrekk samt bruker andre dyre statussymboler, så jeg kan ikke sympatisere så mye med at de gjør dette pga dårlige kår. De mer erfarne og organiserte gjengene er jo også kjent for å flashe gullkjeder, kostelig biler og annen ufortjent luksus, så det å skylde på fattigdom blir egentlig absurd.

skaftetryne32 skrev (10 timer siden):

 

Verken gruppevoldtekter eller knivvold er nytt, fornedringsvold å æresdrap er vel stort sett forbeholdt de gærne religiøse ? Men jeg er temmelig sikker vi hadde det før islam var en greie her til lands. 

Snakker vi omfang på visse typer handlinger er på en skala vi ikke har sett i Norge, kanskje bortsett fra vikingtiden. Det ble også fra Politiet publisert forstyrrende tall som viste at gjerningsperson oftere var innvandrer mens offer var langt oftere norsk, dette ble dog funnet ubeleielig for visse politikere å svelge så de sørget for at slik statistikk ble skjøvet godt under teppet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...