Gå til innhold

Eier MDG evne til å håndtere økonomi? Går de for langt...


Anbefalte innlegg

On 5/17/2023 at 8:46 AM, The Avatar said:

Dette er også lovleg (med mindre det spesifikt er skilta forbod mot fotgjengarar), men det hadde blitt noko tuting om eg hadde tatt søndagsturen ved å gå midt i vegen og insistere på at bilistane må vente til det er forsvarleg å køyre forbi. 

Det er godt mulig det hadde vært ulovlig da det ikke er lovlig å hindre trafikken unødig. 

Quote

Største problemet er syklistane som syklar i vegbanen for å drive med trening og rekreasjon utan å ha eit spesielt reisemål. 

Det samme kan sies om bilister som kjører bare fordi de liker å kjøre. Største problemet er at veiene er blitt forsømt på grunn av politisk vanstyre. Kommuner får tillatelse til å bygge hundrevis/tusenvis av nye boliger i et område samtidig som veinettverket forblir det samme eller til og med får lavere fartsgrense. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (5 timer siden):

Jeg forutsatte nok dette som godt kjent. Noe jeg tror det er? Dette var ikke bare i Dagsavisen.. Men vi glemmer fort på godt og vondt. 

Hvis du tilbyr kilder, dvs en link man kan klikke så får du mer diskusjon om sak. Tenk gjerne «hva om leseren har levd under en stein de siste 10 åra?».

Hvis du gjør dette om til en gjettelek så får du mer meta-diskusjon.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, knutinh said:

Det kan man vel hevde om alle partier som representerer et ytterpunkt i en eller flere saker?

Det ligger litt sprengstoff i et ensidig fokus på miljø. Det å sage ned noen trær for å få sykkelfelt er en liten sak. Men hva om man må velge mellom avskoging og lokal forurensing, eller globale utslipp? Hva om kjøttskam gjør at lokale MDGere ser at velgerene deres mister levebrødet? Hva om det å være restriktiv med olje-uthenting gjør at man ikke flommer over med penger til å sponse ulønnsomme men grønne næringer?

-k

Jeg mener at MDG har en funksjon for å vekke til diskusjon, og noen ganger kan de demonstrere positive tiltak lokalt. For et halvt århundre siden satt det folk på tekniske etater og planla motorveier tvers gjennom bystrøk etc. "Gammelt ræl" skulle bare rives.  Hadde man mer penger tilgjengelig for å drive på så ville det bli mange lokale helvete.  Nå har man en helt annen holdning generelt.

I MDG kan det finnes mange fine perspektiver - men det ville vært fint med et forbedret veikart ("blueprint") frem til dette. Uten diskusjon av politisk realistisk veikart så blir de lett marginale og kan fort ende opp som politisk uinteressante "salong-radikale".

 

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg vil foreslå at MDG fremmer et veikart for fremtiden som inkluderer ideen om at kapitalismen må tilpasse seg nye virkeligheter. En positiv videreutvikling der alle tjener på den teknologiske utviklingen (ikke "winner takes it all"). Mange som fremstår som de mest ivrige forsvarere av kapitalisme og frihet har en tendens å argumentere for en destruktiv reise tilbake i tid. Dette kan egentlig være et veikart for det motsatte av kapitalisme og frihet.

De fleste systemer må tilpasse seg nye tider. Ellers dør de.

Jeg tror forøvrig at Fredrik Hauge har forstått at kapitalismen kan gi muligheter.

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Jeg mener at MDG har en funksjon for å vekke til diskusjon, og noen ganger kan de demonstrere positive tiltak lokalt. For et halvt århundre siden satt det folk på tekniske etater og planla motorveier tvers gjennom bystrøk etc. "Gammelt ræl" skulle bare rives.  Hadde man mer penger tilgjengelig for å drive på så ville det bli mange lokale helvete.  Nå har man en helt annen holdning generelt.

 

Det er jo et godt poeng, myndighetene vurderte jo i fullt alvor å gjøre Carl Johan til motorvei…

Lenke til kommentar
Entern skrev (6 timer siden):

Det er jo et godt poeng, myndighetene vurderte jo i fullt alvor å gjøre Carl Johan til motorvei…

Er omtrent slik i Bergen, der hovedveien går rett gjennom sentrum og Bybanen vurderes bygd på bryggen utenfor de antikke husene. Delvis på grunn av plassmangel, for det de ellers kan bygge er flere Fløi-baner. 

Men det har med bymiljø å gjøre, det gir ikke bedre økonomistyring. Norge blir fremdeles en bananrepublikk uten bananer. Underholdere på 70-tallet ble veldig opptatt av dette med "singing a banana song", så vi fikk Banana Airlines. Men det er ikke morsomt å le av dem, om vi ikke selv har noe å eksportere. Våre epler er ikke det samme, fiskeriet kan feile når det blir mye havvind ved kysten. Og vi er nødt til å spise det selv, det lille av fisk, epler og poteter som vi har igjen. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nepa skrev (På 19.5.2023 den 15.04):

Er omtrent slik i Bergen, der hovedveien går rett gjennom sentrum og Bybanen vurderes bygd på bryggen utenfor de antikke husene. Delvis på grunn av plassmangel, for det de ellers kan bygge er flere Fløi-baner. 

I Bergen er det vel mest eit spørsmål nettopp om økonomistyring? Det fornuftige valget hadde vært å bygge t-bane, så får ein alle fordelane med godt kollektivtilbud, muligheit for høg hastigheit, ikkje synleg frå gatenivå, osv. Den store ulempen med den løysinga er sjølvsagt prisen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
On 14.5.2023 at 10:48 AM, Entern said:

Nei.

Rett og slett, nei.

Kan ikke gjentas ofte nok. De har også ført til at fremtidige generasjoner må bruke mye penger på å rette i det de fleste andre forstår er feil valg.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Kan ikke gjentas ofte nok. De har også ført til at fremtidige generasjoner må bruke mye penger på å rette i det de fleste andre forstår er feil valg.

Heisann Goebbels! (ref «Hvis en løgn blir repetert ofte nok, blir den til slutt en sannhet.»)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Kan ikke gjentas ofte nok. De har også ført til at fremtidige generasjoner må bruke mye penger på å rette i det de fleste andre forstår er feil valg.

Miljøpartiet De Gale kommer som regel alltid med mye piss. Folk i Oslo valgte dem bort, og for god grunn. 

https://www.oslo.kommune.no/politikk/valg/valgresultater-og-statistikk/valgresultater-2023/

Hvis det MDG hadde som politikk var populært ville de ikke mistet 3 plasser i Oslo og tapt en.. 4%-ish?

Folk liker copen sin. :P

Endret av Yakamaru
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...