Gå til innhold

Elbil for å kjøre smått i byen


Haeven

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til 50K er det vel e-Up, Soul og Leaf som er hovedalternativene.

- i-Miev/C-Zero/iOn-trillingene er ganske merkbart mye mindre bil
- Smart ForTwo, Renault Kangoo og Ford Focus kan vel ikke hurtiglades
- Fiat 500 har kun to dører.

Think City er ikke noe dumt alternativ selv om de begynner å bli gamle, men når du nevner barneseter antar jeg at en viss kollisjonssikkerhet er ønskelig..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Haeven skrev (11 timer siden):

Hei! Trenger en liten elbil som kan frakte meg fra A til Å ca 6km. Må tåle mye vinterføre og ha plass til barnesete.

Hva anbefaler man til rundt 50k?

I følge en kranglefant her inne, så finnes ikke den biltypen blandt elbiler, så enten tar han grundig feil, eller så sliter du.

Men som vi alle vet så er det bra utvalg av disse bilene. Andre her har allerede tipset deg om endel alternativer, så jeg skal ikke ramse opp de samme. Lykke til med bilkjøpet! 👍

Lenke til kommentar

Bruker en 14 Leaf som bybil med to barn og der går veldig greit.

Dørene er firkantige så er lett å få inn å ut barna og. Bagasjerommet er dypt så barnevogn får fint plass.

Helt kurrant på vinteren og.

Gå for en med sort interiør (fra mid 2013 og utover). De har bedre batteri og mere bagasjeplass enn de eldre med grått interiør.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

I følge en kranglefant her inne, så finnes ikke den biltypen blandt elbiler, så enten tar han grundig feil, eller så sliter du.

Men som vi alle vet så er det bra utvalg av disse bilene. Andre her har allerede tipset deg om endel alternativer, så jeg skal ikke ramse opp de samme. Lykke til med bilkjøpet! 👍

Hva følte du egentlig at du bidro med her, bortsett fra å spre løgner? 

Tror nok jeg ville gått for Leaf hvis jeg var deg. De fleste eldre elbilene i de lavere prisklassene har robuste batterier og elektronikk, men begynner å bli gamle. iMiev og Co har feks veldig begrenset rustbeskyttelse, og kostbare reparasjoner med bytting av feks rustne bremserør er ikke uvanlig. Selv hadde nok spyttet inn 10-15k ekstra for min del og fått en Fiat 500. Ulempen der er selvfølgelig manglende support og manglende bakdører (men funker fint med forovervendte barneseter)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (11 minutter siden):

Selv hadde nok spyttet inn 10-15k ekstra for min del og fått en Fiat 500.

De første Fiat 500-bilene er helt forferdelige, så jeg ville styrt unna den. Se gjerne videoen under av Bjørn Nyland. Det står "under 200k", men han snakker om alle prisklasser hvis jeg husker riktig. Leaf tror jeg blir det beste valget i dette tilfellet.

 

Lenke til kommentar

For rundt 50k ville jeg vurdert:

  • Litt over budsjett, men mitt førstevalg: eGolf: God plass både i kupe og bagasjerom. Kan DC-hurtiglades (CCS).
  • Litt over budsjett, men mitt andrevalg: BMW i3: God plass i kupe, ikke så stort bagasjerom. Kan DC-hurtiglades (CCS).
  • Leaf: God plass både i kupe og bagasjerom. Kan DC-hurtiglades(Chademo).
  • eUp/eMii/eCitigo: Liten bil med god innvendig plass i kupe og bagasjerom. Kan DC-hurtiglades(CCS).
  • i-Miev/iOn/C-Zero: Liten bil med god innvendig plass i kupe, men lite bagasjeplass pga motor bak og bakhulsdrift. Kan DC-hurtiglades(Chademo).
  • Renault Zoe:  Liten bil med god innvendig plass i kupe og bagasjerom. Zoe i denne prisklassen ikke DC-hurtiglades, krever kraftig AC-ladestasjon for å lade rask(ish).

2-dørs bil ville jeg ikke vurdert dersom man skal ha barn i bilen.

-

Endret av zanta
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (3 minutter siden):

For rundt 50k ville jeg vurdert:

  • Litt over budsjett, men mitt førstevalg: eGolf: God plass både i kupe og bagasjerom. Kan DC-hurtiglades (CCS).
  • Leaf: God plass både i kupe og bagasjerom. Kan DC-hurtiglades(Chademo).
  • eUp/eMii/eCitigo: Liten bil med god innvendig plass i kupe og bagsjerom. Kan DC-hurtiglades(CCS).
  • i-Miev/iOn/C-Zero: Liten bil med god innvendig plass i kupe, men lite bagsjeplass pga motor bak og bakhulsdrift. Kan DC-hurtiglades(Chademo).
  • Renault Zoe:  Liten bil med god innvendig plass i kupe og bagsjerom. Kan ikke DC-hurtiglades, krever kraftig AC-ladestasjon for å lade rask(ish).

2-dørs bil ville jeg ikke vurdert dersom man skal ha barn i bilen.

-

Zoe er ganske fryktelig å kjøre sammen med de andre(utenom at jeg ikke har testet i-Miev). Jeg vet ikke hvordan ekstrautstyr er på eldre Leaf, men ingen av de andre (utenom golf?) fås med quality of life ting som cruise control. Du har jo listet opp samtlige biler som finnes nesten, men jeg ville definitivt tenkt mest på Leaf og deretter de andre(gitt at golf er utenfor budsjett).

Ellers: Husk å sjekke batterihelse på bilen. På Leaf er det innebygd måler av dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (8 minutter siden):

De første Fiat 500-bilene er helt forferdelige, så jeg ville styrt unna den. Se gjerne videoen under av Bjørn Nyland. Det står "under 200k", men han snakker om alle prisklasser hvis jeg husker riktig. Leaf tror jeg blir det beste valget i dette tilfellet.

 

Jeg mener selvfølgelig de offisielle Fiat e500, som kom i 2014 ikke modellene fra 2011. Mangler hurtiglading, men utfra trådstarter er det neppe et problem. Ellers er nok Fiaten blandt de beste elbilene i klassen. Noenlunde fornuftig vekt, kjører relativt brukbart, til tross for litt stumpete fjæring. trolig beste rekkevidde i klassen. Høykvalitets batteripakke med noen av de mest solide battericellene som er brukt i elbil. Alt sammen med en basiskonstruksjon som er meget bra og har vist seg å tåle tiden tann. Men som sagt, for en person ala trådstarter som ikke er så veldig interessert i bil, så er nok Leaf et bedre alternativ.

Lenke til kommentar

Vi kjøpte en ny Soul i 2016 og hadde den noen år før vi kvittet oss med den pga ikke lenger behov for privatbil. Fantastisk bybil med god plass inni. Man sitter litt høyt, den er god å kjøre over fartsdumper og trikkeskinner, og det er en VELDIG enkel bil å parkere pga sin firkantete form (i tillegg til parkeringssensorer og kamera selvfølgelig). Generelt en god bil å kjøre syntes jeg!

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

De er vel ikke noe mindre enn e-Up/citiGo/Mii-trillingene?

Neida, ikke rent fysisk. Jeg mente at VAG-trillingene var mer "bil", altså bedre å kjøre, mer komfort, litt mer plass, mindre støy og så videre. Langt likere enn en vanlig personbil.

Har selv hatt en e-up siden 2016. Først som pendlebil (ca 5 mil hver vei), noe den taklet finfint, deretter flere år med barnesete. Litt trangt, men det går helt greit. Ved oppgradering hadde jeg nok heller sett på Leaf eller i3 enn eGolf, litt fordi de første eGolfene hadde mye plukk og litt fordi jeg ikke er noe glad i VAG. Soul utgår for min egen del kun på grunn av det grusomme interiøret. Men smaken og baken og det der.

Anbefaler trådstarter å lage seg en shortlist med en omtrentlig kravspec og prøvekjøre :)

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (13 minutter siden):

Ja, en stund siden jeg så den videoen, men jeg ville vært skeptisk til Fiat 500 i prisklassen 50k. Jeg ville nok heller tenkt i retning Leaf.

Absolutt ingen tekniske grunner til ikke å velge Fiaten, tvert imot, men enig i at Leaf nok er et bedre valg for trådstarter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...