Gå til innhold

Fattigere tross avkastning?


Gjest 8f3a9...ffa

Anbefalte innlegg

Gjest 8f3a9...ffa

Jeg føler meg litt dum som stiller dette spørsmålet, men jeg lurer reelt, så håper på seriøse svar. 

Jeg har begynt å spare i fond. Har spart i ca 9 mnd, og har spart litt over 30k. Jeg har fått ca 10% avkastning allerede, så det er hvert fall foreløpig bedre enn å ha pengene i en bank. 

Når det er sagt, så føler jeg likevel at jeg "taper" penger hver dag fondet stiger - fordi jeg får jo mye mindre avkastning enn folk flest som har penger i fond. 

10% for meg utgjør 3000 p.d.d., mens andre har 6-7-sifret beløp i fond. For hver 1000 kr jeg tjener, vil andre folk tjene ti-/hundretusener. Så relativt sett blir jeg jo fattigere. Føler jeg...

Spørsmålet er som følger: Blir jeg fattigere eller rikere jo lengre tid som går (relativt sett)?

Anonymous poster hash: 8f3a9...ffa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 8f3a9...ffa skrev (2 minutter siden):

Jeg føler meg litt dum som stiller dette spørsmålet, men jeg lurer reelt, så håper på seriøse svar. 

Jeg har begynt å spare i fond. Har spart i ca 9 mnd, og har spart litt over 30k. Jeg har fått ca 10% avkastning allerede, så det er hvert fall foreløpig bedre enn å ha pengene i en bank. 

Når det er sagt, så føler jeg likevel at jeg "taper" penger hver dag fondet stiger - fordi jeg får jo mye mindre avkastning enn folk flest som har penger i fond. 

10% for meg utgjør 3000 p.d.d., mens andre har 6-7-sifret beløp i fond. For hver 1000 kr jeg tjener, vil andre folk tjene ti-/hundretusener. Så relativt sett blir jeg jo fattigere. Føler jeg...

Spørsmålet er som følger: Blir jeg fattigere eller rikere jo lengre tid som går (relativt sett)?

Anonymous poster hash: 8f3a9...ffa

Du får 3000kr i avkastning, hvorfor blir du fattigere? Alle må jo starte ett sted. Jeg starta med 300kr i fond. Du må tenke på at dette skal være en investering for de neste tiårene.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest 8f3a9...ffa said:

Spørsmålet er som følger: Blir jeg fattigere eller rikere jo lengre tid som går (relativt sett)

Du blir rikere relativt sett mot både pengenes verdi og hva du ellers hadde blitt om du la pengene under madrassen. 

Det er ikke relevant i denne sammenhengen hva andre har gjør med sine penger og dra aldri inn følelser i økonomi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 8f3a9...ffa skrev (2 timer siden):

10% for meg utgjør 3000 p.d.d., mens andre har 6-7-sifret beløp i fond. For hver 1000 kr jeg tjener, vil andre folk tjene ti-/hundretusener. Så relativt sett blir jeg jo fattigere. Føler jeg...

Dette gir ingen mening, at andre, ifølge deg, har mer avkastning gjør deg fattigere?

Fond er langsiktig sparing, fondet vil vokse de neste årene og tiårene. Det vil gå opp og ned, men ikke selg. Over tid så vil du gå i pluss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fondssparing er isolert sett lønnsomt i forhold til å bare ha penger i banken. Du må jo spare etter det som er din situasjon, og ikke drive å sammenligne deg med de som har bedre muligheter og vilkår enn deg. Optimaliser sparingen til det du har mulighet til og til den risikoen du er villig til å ta. Som regel legger folk seg på medium risiko. Da tjener du ikke best, men du har også en mer forutsigbar inntekt på dette over tid. Lenge siden bankrenten lå på 8% rente.

Lenke til kommentar
Gjest 8f3a9...ffa skrev (9 timer siden):

...

Spørsmålet er som følger: Blir jeg fattigere eller rikere jo lengre tid som går (relativt sett)?

Anonymous poster hash: 8f3a9...ffa

Det kommer an på hvem du velger å sammenligne deg med.

Sammenlignet med de som sparer mer, men som ellers har like forutsetninger som deg vil du bli fattigere i forhold til de.

Men i følge denne artikkelen fra SSB vil 900000 nordmenn ikke klare en uforutsett regning på 19000. Sammenlignet med de, så vil du bli rikere. https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/levekar/statistikk/fattigdomsproblemer-levekarsundersokelsen/artikler/900-000-nordmenn-vil-ikke-klare-en-stor-uforutsett-utgift

Lenke til kommentar
Gjest 8f3a9...ffa skrev (På 29.4.2023 den 1.49):

Jeg føler meg litt dum som stiller dette spørsmålet, men jeg lurer reelt, så håper på seriøse svar. 

Jeg har begynt å spare i fond. Har spart i ca 9 mnd, og har spart litt over 30k. Jeg har fått ca 10% avkastning allerede, så det er hvert fall foreløpig bedre enn å ha pengene i en bank. 

Når det er sagt, så føler jeg likevel at jeg "taper" penger hver dag fondet stiger - fordi jeg får jo mye mindre avkastning enn folk flest som har penger i fond. 

10% for meg utgjør 3000 p.d.d., mens andre har 6-7-sifret beløp i fond. For hver 1000 kr jeg tjener, vil andre folk tjene ti-/hundretusener. Så relativt sett blir jeg jo fattigere. Føler jeg...

Spørsmålet er som følger: Blir jeg fattigere eller rikere jo lengre tid som går (relativt sett)?

Anonymous poster hash: 8f3a9...ffa

Jeg vet ikke hvem du sammenligner med, men Oslo børs er omtrent flat over samme periode. Presterer forvalteren din ti prosent på et flatt marked, er jo ikke det så aller verst. Man må uansett tåle svingninger når man investerer i aksjer/fond.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...