Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brukket overarm og skulder - må vente 14 dager på operasjon


Gjest 51cf2...513

Anbefalte innlegg

Gjest 51cf2...513

Hei!

Ett eldre familiemedlem snublet og brakk både overarmen og fikk skulder ute av ledd. Dette resulterte i at vedkommende trenger operasjon både for å sette bruddet på riktig plass og få satt inn protese i skulder.

Per nå kan ikke vedkommende røre armen i det hele tatt, og har kontinuerlig store smerter. 

Hendelsen skjedde på søndag, og etter flere dager på sykehus med beskjed om mulig operasjon neste dag har det nå blitt utsatt til 8 mai grunnet manglende kapasitet og riktig kompetanse på jobb før den tid.

Jeg synes det er hårreisende og aksepterer ikke at noen med konstante, ekstremt sterke smerter (På tross av store mengder smertestillende) som kan behandles (med operasjon som man vet fungerer) må vente så lenge på grunn av manglende kapasitet og jeg tenker vedkommende da må kunne opereres på et annet sykehus.

Jeg akter dermed å kontakte nødvendige og riktige personer for å påvirke beslutningen, og søke andre løsninger/alternativer som eksempelvis ett annet sykehus (Mange alternativer da det er det sentrale østlandet vi snakker om).

Spørsmålet mitt blir dermed hvem som er beslutningstakere i tilfeller som dette, og hvem jeg må kontakte for å argumentere og diskutere for en annen løsning?

På forhånd, takk!

 

Anonymous poster hash: 51cf2...513

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 51cf2...513 skrev (6 timer siden):

Hendelsen skjedde på søndag, og etter flere dager på sykehus med beskjed om mulig operasjon neste dag har det nå blitt utsatt til 8 mai grunnet manglende kapasitet og riktig kompetanse på jobb før den tid.

Skremmende at det er slik på sykehusene. I en situasjon der det trengs hjelp i løpet av få timer, kan nok det å gå ut i media med fullt navn og detaljert historie, være en løsning. 

Det står her at legevakten ofte setter på plass brudd og gipser, https://oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/handleddsbrudd-og-gipsing Legevakten kan også sette skulder på plass som har gått ut av ledd. Kan derfor virke som pasienten har blitt sendt noe raskt videre. Det finnes enkelte private legevakter.

En protese i en skulder er en lengre prosess, da det egentlig er ventelister for hofteoperasjoner (hofteproteser) o.l. 

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvem du mener du kan kontakte for at det skal forandre saksgangen.
Mangler de kompetanse/er det andre før i køen er alternativet å bli operert av en som ikke kan det?
Av egen (lang) erfaring med et lignende tilfelle ønsker jeg deg bare lykke til

Velkommen til norsk helsevesen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lugmeister skrev (1 minutt siden):

Er det ikke fritt sykehusvalg? tror du kan finne andre behandlingssteder på helsenorge.

Ja, men ikke fritt behandlingsvalg. Det har regjeringen avviklet.

Så du er prisgitt andre offentlige sykehus, sannsynligheten for kortere ventetid vil jeg tro er lav, dessverre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 51cf2...513
Nepa skrev (7 timer siden):

Skremmende at det er slik på sykehusene. I en situasjon der det trengs hjelp i løpet av få timer, kan nok det å gå ut i media med fullt navn og detaljert historie, være en løsning. 

Det står her at legevakten ofte setter på plass brudd og gipser, https://oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/handleddsbrudd-og-gipsing Legevakten kan også sette skulder på plass som har gått ut av ledd. Kan derfor virke som pasienten har blitt sendt noe raskt videre. Det finnes enkelte private legevakter.

En protese i en skulder er en lengre prosess, da det egentlig er ventelister for hofteoperasjoner (hofteproteser) o.l. 

Bruddet i overarmen må stabiliseres med plater og skruer, så det holder ikke å «knekke» det på plass. I skulderen er skulderkula og kapselen ødelagt, slik at det ikke går ann å «bare» dra den tilbake i ledd.

 

wampster skrev (7 timer siden):

Vet ikke helt hvem du mener du kan kontakte for at det skal forandre saksgangen.
Mangler de kompetanse/er det andre før i køen er alternativet å bli operert av en som ikke kan det?
Av egen (lang) erfaring med et lignende tilfelle ønsker jeg deg bare lykke til

Velkommen til norsk helsevesen.

Jeg tenker å kontakte den/de som har tatt beslutningen om at dette kan vente til 8 mai, eventuelt andre som kan omgjøre beslutningen. Jeg er realist, og forstår at man ikke kan trylle fram ressurser, men på tross av at dette ikke er livstruende mener jeg det helt soleklart haster å få gjort noe med, enten om det er å «snike» i køen eller bli sendt til ett annet sykehus.

 

Lugmeister skrev (6 timer siden):

Er det ikke fritt sykehusvalg? tror du kan finne andre behandlingssteder på helsenorge.

Dagens regjering avviklet fritt behandlingsvalg. Det virker som målet er at alle skal ha det like ille.

Anonymous poster hash: 51cf2...513

Lenke til kommentar

Dette er dessverre en altfor vanlig forekommende problematikk. Ingen av det helsepersonell som har vært med i beslutningsprosessen i denne saken, har hatt andre intensjoner enn å få gitt nødvendig helsehjelp så fort som mulig. Men som de fleste som jobber i helsevesenet kjenner til, finnes det ikke ressurser nok til å opprettholde en beredskap som kan bidra til å unngå f. eks slike situasjoner med ventetider som beskrevet av TS. Det foregår en utrolig vanskelig prioritering hver eneste dag.
Vi kan alle bidra til å fjerne dette problemet ved å stemme frem den politiske styringen som vil at vi skal betale mer skatt for å få på plass det helsevesen vi ønsker oss. Da sammen med alle andre lovpålagte underdimensjonerte samfunnsinstitusjoner som skole, politi, NAV, infrastruktur, etc.

Til TS: Det er veldig bra hvis dere kan få fastlegen med i prosessen, det er fastlegen som har den sterkeste påvirkningsmuligheten ved å erklære tilstanden ovenfor spesialisthelsetjenesten.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (1 time siden):

Vi kan alle bidra til å fjerne dette problemet ved å stemme frem den politiske styringen som vil at vi skal betale mer skatt for å få på plass det helsevesen vi ønsker oss. Da sammen med alle andre lovpålagte underdimensjonerte samfunnsinstitusjoner som skole, politi, NAV, infrastruktur, etc.

Man kan også si at det norske helsevesenet er utrolig ineffektivt i forhold til hvor mange som er ansatt i det
Men la oss ikke dra politikk inn i denne tråden værsåsnill.

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (2 timer siden):

Dette er dessverre en altfor vanlig forekommende problematikk. Ingen av det helsepersonell som har vært med i beslutningsprosessen i denne saken, har hatt andre intensjoner enn å få gitt nødvendig helsehjelp så fort som mulig. Men som de fleste som jobber i helsevesenet kjenner til, finnes det ikke ressurser nok til å opprettholde en beredskap som kan bidra til å unngå f. eks slike situasjoner med ventetider som beskrevet av TS. Det foregår en utrolig vanskelig prioritering hver eneste dag.
Vi kan alle bidra til å fjerne dette problemet ved å stemme frem den politiske styringen som vil at vi skal betale mer skatt for å få på plass det helsevesen vi ønsker oss. Da sammen med alle andre lovpålagte underdimensjonerte samfunnsinstitusjoner som skole, politi, NAV, infrastruktur, etc.

Til TS: Det er veldig bra hvis dere kan få fastlegen med i prosessen, det er fastlegen som har den sterkeste påvirkningsmuligheten ved å erklære tilstanden ovenfor spesialisthelsetjenesten.

Helt enig i dette. 

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (3 timer siden):

Dette er dessverre en altfor vanlig forekommende problematikk. Ingen av det helsepersonell som har vært med i beslutningsprosessen i denne saken, har hatt andre intensjoner enn å få gitt nødvendig helsehjelp så fort som mulig. Men som de fleste som jobber i helsevesenet kjenner til, finnes det ikke ressurser nok til å opprettholde en beredskap som kan bidra til å unngå f. eks slike situasjoner med ventetider som beskrevet av TS. Det foregår en utrolig vanskelig prioritering hver eneste dag.
Vi kan alle bidra til å fjerne dette problemet ved å stemme frem den politiske styringen som vil at vi skal betale mer skatt for å få på plass det helsevesen vi ønsker oss. Da sammen med alle andre lovpålagte underdimensjonerte samfunnsinstitusjoner som skole, politi, NAV, infrastruktur, etc.

Til TS: Det er veldig bra hvis dere kan få fastlegen med i prosessen, det er fastlegen som har den sterkeste påvirkningsmuligheten ved å erklære tilstanden ovenfor spesialisthelsetjenesten.

Møte til avtalte timer vil også kunne hjelpe på. I 2022 var det 223000 (4,3%) av pasientene som ikke møtte til avtalt time ved sykehusene i Helse Sør-Øst.

"– Dette er en betydelig utfordring, sier Rootwelt. Sykehusene får ikke behandlet så mange pasienter som de legger opp til, og de ansatte får ikke gjort det de skal.
– Det er frustrerende for de ansatte, men det er verst for de pasientene som kunne fått hjelp, sier Rootwelt. Han forteller at sykehusene i Helse Sør-Øst jobber aktivt med å redusere ventelistene, men hvis de skal klare det, er det avgjørende at pasientene kommer."

https://helse-sorost.no/nyheter/fortsatt-mange-som-ikke-moter-til-avtalt-time

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Skandinav said:

Vi kan alle bidra til å fjerne dette problemet ved å stemme frem den politiske styringen som vil at vi skal betale mer skatt for å få på plass det helsevesen vi ønsker oss. Da sammen med alle andre lovpålagte underdimensjonerte samfunnsinstitusjoner som skole, politi, NAV, infrastruktur, etc.

Mer skatt er ikke nødvendig. Pengene er der, de blir bare sløst bort. 

Lenke til kommentar
56 minutes ago, det said:

Møte til avtalte timer vil også kunne hjelpe på. I 2022 var det 223000 (4,3%) av pasientene som ikke møtte til avtalt time ved sykehusene i Helse Sør-Øst.

"– Dette er en betydelig utfordring, sier Rootwelt. Sykehusene får ikke behandlet så mange pasienter som de legger opp til, og de ansatte får ikke gjort det de skal.
– Det er frustrerende for de ansatte, men det er verst for de pasientene som kunne fått hjelp, sier Rootwelt. Han forteller at sykehusene i Helse Sør-Øst jobber aktivt med å redusere ventelistene, men hvis de skal klare det, er det avgjørende at pasientene kommer."

https://helse-sorost.no/nyheter/fortsatt-mange-som-ikke-moter-til-avtalt-time

Og en betydelig del av dette er pasienter som reiser med pasientreiser. Jeg trodde ikke på historiene derfra før familien fikk bruk for pasientreiser de siste årene. 

Quote

"Jeg vet at fly er langt billigere og enklere, men avstanden er for liten, så da får du ikke dekt fly uansett. Du skal heller ta drosje i 60min, for å rekke en bussavgang"

"Du kan bytte buss på denne holdeplassen, 1 time kjøring fra nærmeste tettsted. Bussen du skal videre med kjører forbi 15min tidligere, men det er bare å ringe busselskapet og be bussen vente på deg" (spoiler: Nei, selvsagt går ikke det når bussene ikke korresponderer). Også, denne bussen er den siste (og eneste pr dag?) forbi holdeplassen"

 

-Pasientreiser, fritt oversatt fra hukommelsen. Men ikke overdrevet på noen måte.

I byene er det ikke bedre heller, siden drosjene unngår pasientreiser pga mye jobb for dårlig betaling.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Som helsepersonell som jobber på ortopedisk sengepost er dette noe vi ser mer og mer av: de kutter i stillinger for å «spare penger» slik at køene vokser og folk blir liggende i ukesvis på post i påvente av operasjon. Det er trist på vegne av pasientene og deres pårørende og det er slitsomt og drenerede for oss som jobber med det.

Fritt sykehusvalg gjelder forøvrig ikke ved akutte skader.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest f40f5...ce5

Nettopp vært gjennom noe lignende selv. Etter mange dager med fasting og ny beskjed om utsettelser fordi det kommer inn livstruende skadde som trenger mer hjelp. Visstnok er det ikke uvanlig å holde på slik i flere uker. 

Det som er litt skremmende er at staten vasser i penger, det vil aldri komme noe tidspunkt i fremtiden hvor ting er bedre enn i dag, tvert imot. Privat helseforsikring er en no-brainer for meg etter dette.

Anonymous poster hash: f40f5...ce5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...