Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Oppbevare medisin kald på lang reise


Milhouse85

Anbefalte innlegg

Jeg går på Entyvio Takeda - som er en sprøyte med et biologisk legemiddel som MÅ holdes kjølig (2 til 8 grader).

Snart skal jeg på tur til Latin-Amerika, og har derfor behov for å ta med fire stk av disse sprøyte på en lengre reise (ca 20 timer). Derfor trenger jeg noe som kan holde medisinen kjølig under denne perioden.

Det er lettere sagt enn gjort....
Slike produkter: https://www.amazon.de/Insulin-Portable-Chilled-Degrees-Temperature/dp/B07K9FJGLJ/?th=1 - finnes det mange av, men insulinsprøyter er langt mindre i størrelse enn Entyvio Takeda. Så det er vanskelig å finne noe som har plass til fire sprøyter.

Slik jeg har forstått det, har jeg lov til å ta med - et - kjøleelement i håndbagasjen på fly, dersom jeg bruker medisiner som skal holdes kaldt. Jeg er kjent med at jeg kan spørre flybetjeningen om å putte medisinen min i kjøleskapet på flyet. Men dette er noe jeg ikke ønsker å gjøre, da disse sprøytene er svært kostbare, og umulig å få tak på dit jeg skal reise.

En ide var å bruke en helt vanlig mattermos, noe slikt som dette: 
https://www.outnorth.no/stanley/classic-food-jar-0-70l - med et kjøleelemt inni. Men da er jeg igjen redd for at det skal bli for kaldt, og at medisinen vil fryse. Da blir den ubrukelig og må kastes. 

Sprøytene er 14 cm lange, og ca 1,7 cm i diamenter. 

image.png.1e77f8e4bd5052f4c53315ad4c9cb1de.png

image.png.1a0f74286558c51db101dad9abbe3357.png

Så hvis de legges slik i en termos, trenger jeg ca 14,5 x 3,5 x 5,2 cm - helst bittelitt mer så jeg kan legge alt i en pose for å hindre at de slår mot hverandre.  

Er veldig usikker på hvordan jeg kan løse dette. 

Tar i mot alle forslag med stor takk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 25788...c7b

Da jeg begynte på biologisk medisin fikk jeg utlevert en liten isolert reiseveske - "kjølebag" (ganske lik den du har med på stranda, bare mye mindre) med plass til et par pakker medisin og et fryseelement. Jeg har aldri reist så langt som 20 timer, så jeg kan ikke gå god for at det vil holde. Du kan jo sjekke det ut. 

Anonymous poster hash: 25788...c7b

Lenke til kommentar
Gjest 25788...c7b skrev (2 minutter siden):

Da jeg begynte på biologisk medisin fikk jeg utlevert en liten isolert reiseveske - "kjølebag" (ganske lik den du har med på stranda, bare mye mindre) med plass til et par pakker medisin og et fryseelement. Jeg har aldri reist så langt som 20 timer, så jeg kan ikke gå god for at det vil holde. Du kan jo sjekke det ut. 

Anonymous poster hash: 25788...c7b

Ja, har sett på disse. De fleste er for små til mitt bruk og holder kun 7-10 timer på det meste. Ser at disse produktene er laget for dem som har diabetes og trenger insulin. Noe som er langt mindre i fysisk størrelse enn det jeg tar med meg. 

 

Lenke til kommentar
Gjest 25788...c7b
Milhouse85 skrev (2 minutter siden):

Ja, har sett på disse. De fleste er for små til mitt bruk og holder kun 7-10 timer på det meste. Ser at disse produktene er laget for dem som har diabetes og trenger insulin. Noe som er langt mindre i fysisk størrelse enn det jeg tar med meg. 

Jeg er revmatiker, pakningene til sprøytene er ganske store. Det skulle nok holdt til dine også, men dette med tiden er en utfordring. 20 timer er lenge.

Hva med å ringe sykehuset ditt og spørre om råd der? 

Anonymous poster hash: 25788...c7b

Lenke til kommentar

Har du lest pakningsvedlegget? 

Om jeg fant riktig, så trenger du ikke tenke på nedkjøling i det hele tatt:

 

5. Hvordan du oppbevarer Entyvio

  • Oppbevares i kjøleskap (2-8ºC). Oppbevar den ferdigfylte pennen i originalemballasjen for å beskytte mot lys. Om nødvendig kan den ferdigfylte pennen oppbevares utenfor kjøleskap i originalesken ved romtemperatur (opptil 25ºC) i opptil 7 dager. Pennen skal ikke brukes dersom den har vært oppbevart utenfor kjøleskap i mer enn 7 dager.
  • Skal ikke fryses. Skal ikke utsettes for direkte sollys.
Lenke til kommentar
Gjest 25788...c7b
John-B skrev (6 minutter siden):

Har du lest pakningsvedlegget? 

Om jeg fant riktig, så trenger du ikke tenke på nedkjøling i det hele tatt:

 

5. Hvordan du oppbevarer Entyvio

  • Oppbevares i kjøleskap (2-8ºC). Oppbevar den ferdigfylte pennen i originalemballasjen for å beskytte mot lys. Om nødvendig kan den ferdigfylte pennen oppbevares utenfor kjøleskap i originalesken ved romtemperatur (opptil 25ºC) i opptil 7 dager. Pennen skal ikke brukes dersom den har vært oppbevart utenfor kjøleskap i mer enn 7 dager.
  • Skal ikke fryses. Skal ikke utsettes for direkte sollys.

Når det er behov for å ta med fire sprøyter skal nok TS være borte lenger enn 7 dager. Man pleier ikke ta slike medisiner så ofte. Men ellers et godt tips, for all del. :) 

Anonymous poster hash: 25788...c7b

Lenke til kommentar

Takeda gir ut en bag eller ditt sykehus med kjøleelementer og plass til 4 esker jeg har den her hjemme men nå er Entyvio ferdig utfylt penn noenlunde ny så er ikke sikkert du har fått den ennå ? Men mitt råd er snakk med sykehuset 🙂Den tåler noe tid på utsiden men er ikke anbefalt kjøl og varm prinsimpet

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Guest 25788...c7b said:

Når det er behov for å ta med fire sprøyter skal nok TS være borte lenger enn 7 dager. Man pleier ikke ta slike medisiner så ofte. Men ellers et godt tips, for all del. :) 

Anonymous poster hash: 25788...c7b

Jeg antar tanken er at de nok tåler noen timer over 8C mens TS flyr. Så får de legges i kjøleskap når TS er fremme.

Det finnes forøvrig kjøleelementer med andre smeltepunkt enn 0C. Se etter faseendringskjølere eller PCM packs. Dette kan være noe eksotisk, men brukes en del for transport av ting som ikke tåler å fryse men skal ellers holdes kaldest mulig (blodprøver f.eks)  så den mest realistiske måten å få slikt på er ved å kontakte syskehus/hjelpemiddelleverandør.  Et kjøleelement med smeltepunkt på +2 til +6C burde være ideellt. 

Lenke til kommentar
Dr.Johnsen skrev (32 minutter siden):

Takeda gir ut en bag eller ditt sykehus med kjøleelementer og plass til 4 esker jeg har den her hjemme men nå er Entyvio ferdig utfylt penn noenlunde ny så er ikke sikkert du har fått den ennå ? Men mitt råd er snakk med sykehuset 🙂Den tåler noe tid på utsiden men er ikke anbefalt kjøl og varm prinsimpet

Ah.... Ja, de nevnte noe om en kjølebag jeg kunne få på sykehuset. Men de sa de ikke hadde noen inne, samt at "de forsvant fort". Kanskje jeg kan høre med produsenten direkte. Kan jo sende en mail å spørre.

Men egner den seg til lengre transport tror du? 

sverreb skrev (22 minutter siden):

Jeg antar tanken er at de nok tåler noen timer over 8C mens TS flyr. Så får de legges i kjøleskap når TS er fremme.

Det finnes forøvrig kjøleelementer med andre smeltepunkt enn 0C. Se etter faseendringskjølere eller PCM packs. Dette kan være noe eksotisk, men brukes en del for transport av ting som ikke tåler å fryse men skal ellers holdes kaldest mulig (blodprøver f.eks)  så den mest realistiske måten å få slikt på er ved å kontakte syskehus/hjelpemiddelleverandør.  Et kjøleelement med smeltepunkt på +2 til +6C burde være ideellt. 

De ter feil. Jeg spurte på sykehuset. Straks den overgår 8 grader kan den ikke kjøles ned igjen, og må brukes innen 6 dager. 

Tenkte noe type denne: https://www.amazon.de/-/en/DISONCARE-Cool-Storage-Bottle-B003/dp/B07TF7PDM7 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Milhouse85 said:

De ter feil. Jeg spurte på sykehuset. Straks den overgår 8 grader kan den ikke kjøles ned igjen, og må brukes innen 6 dager.

Står dette i pakningsvedlegget også? Hvis ikke ville jeg kontaktet sykehuset igjen og henvist til at pakningsvedlegget sier noe annet og spurt om grunnen til at anbefalingen deres er forskjellig fra produsent. Er fullt mulig legen forveksler med andre medisiner, har opplevd å få feilinfo selv flere ganger. 

Jeg følger alltid pakningsvedlegget, med mindre legen spesifikt opplyser om at noe skal avvikes fra det som er anbefalt av produsent. 

Endret av John-B
Lenke til kommentar
John-B skrev (6 minutter siden):

Står det i pakningsvedlegget også? Hvis ikke ville jeg spurt legen igjen og henvist til at pakningsvedlegget sier noe annet. Er fullt mulig legen forveksler med andre medisiner, har opplevd å få feilinfo selv flere ganger. 

Jeg følger pakningsvedlegget, med mindre legen har en begrunnelse til hvorfor bruken skal avvikes fra det som er anbefalt av produsent. 

Pakningsvedlegget sier ikke noe annet. Jeg tror det er heller du som misforstår denne teksten. :)
Dersom medisinen blir for varm, må den brukes innen 7 dager. Siden jeg skal være borte i fem-seks uker, så sier det seg selv at dette går ikke.

Jeg har lest både pakningsvedlegget, informasjonsbrosjyre på 20 sider fra produsent - samt eget skriv fra sykehuset. Jeg har også spurt sykepleier direkte da jeg fikk opplæring i bruk på legemiddelet. 

Thor. skrev (10 minutter siden):

For referanse. Isbiter i stålthermos med vakumvegg holder temperaturen nede i godt over 24 timer. Bøtte med isbiter og rent vann er alltid 0 grader, som er to grader for kaldt.

Det er jeg allerede kjent med. 
https://www.amazon.de/-/en/DISONCARE-Cool-Storage-Bottle-B003/dp/B07TF7PDM7

Tenkte å bruke en slik. Den fryses, tas ut - og legges på benken noen minutter. Deretter holder den aldri lavere temperatur enn 2 grader. Så jeg regner med det får duge. 

 

Lenke til kommentar

Er alle sprøytene ferdigfylte?

Det er lov å ta med seg medisiner som håndbagasje, men må kanskje være forberedt på å åpne en slik beholder for å vise innholdet i sikkerhetskontrollene. Hva med å skrive ut en orientering om Entyvio på spansk eller portugisisk, og vise dem hvis det er nødvendig..

Lenke til kommentar
Nepa skrev (29 minutter siden):

Er alle sprøytene ferdigfylte?

Det er lov å ta med seg medisiner som håndbagasje, men må kanskje være forberedt på å åpne en slik beholder for å vise innholdet i sikkerhetskontrollene. Hva med å skrive ut en orientering om Entyvio på spansk eller portugisisk, og vise dem hvis det er nødvendig..

Ja, de er ferdigfylte. Jeg har dokumentasjon på engelsk gitt fra sykehuset ved behov. Tror nok det skal gå helt fint. 

Endret av Milhouse85
Lenke til kommentar

Jeg ville få lagt dem i mat-kjøleskap på flyet. Det er jo kjempelett å få dem tilbake rett før landing, samme personalet på flyet hele tiden. Viktige medisiner går nok helt fint, og passasjerer har ingenting der å gjøre uansett.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem. Gi beskjed til flyvertinnene når du går om bord på flyet. Så setter de det i kjøleskapet og du får tilbake når du lander.

på lang distanse fly så har de egne plasser for medisin til gjestene som behøver det.

 

jeg flyr mye, og dette er veldig normalt, jeg kom hjem fra Singapore senest i går og så senest det ble gjort i går.

Absolutt ikke et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høyres ut som at du må kjøpe eit slik kjøleelement som er laga for å holde mellom 2 og 8 grader:

https://www.versapak.co.uk/cooling-element-for-medical-carriers

Står det kan holde denne temperaturen i opp til 120 timar. Forutsetter sjølvsagt at du kan pakke inn kjøleelementet og medisinen i eit isolerande materiale, men med eit slikt element så kan du ha direktekontakt med medisinen utan å risikere frysing. 

Lenke til kommentar
paatur skrev (17 timer siden):

Det er ikke noe problem. Gi beskjed til flyvertinnene når du går om bord på flyet. Så setter de det i kjøleskapet og du får tilbake når du lander.

på lang distanse fly så har de egne plasser for medisin til gjestene som behøver det.

 

jeg flyr mye, og dette er veldig normalt, jeg kom hjem fra Singapore senest i går og så senest det ble gjort i går.

Absolutt ikke et problem.

Det er lurt å ta kontakt med flyselskapet før reise for å bekrefte at dette kan la seg gjøre 👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...