Gå til innhold

Lade uten at det blir for varmt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Psykolog.

Du  er redd for at den går varm. Det er neppe realitet. Moderne elektronikk har mange sikkerhetsmekanismer, som dynamisk throttling av CPU.

Det er heller ingen spesiell grunn til at den skal gå varm - varmeutvikling er proporsjonal med aktivitet, og en telefon tilkobla lader uten bruk er ikkje veldig aktiv. Så plugg den i og gå heim.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (11 minutter siden):

Hvorfor vil du ikke den skal gå tom for strøm? Mitt forslag; lad den fullt opp og skru på flymodu(sjekk at både wifi, mobilnett og bluetooth er av). Da varer den sannsynligvis til du kommer tilbake. Det er ikke så sunt for et batteri å ligge på 100% over lang tid.

Da kan man vel like greit bare skru den av?!? Eller tenker du at den skal ligge og kjøre noen programmer for seg selv?

Vil tro det kanskje er snakk om en vakttelefon eller noe lignende som skal fungere som "normalt" mens man er borte? Sett den til lading og gå hjem! At batteriet skulle bli minimalt slitt er nok en liten pris å betale for å oppretteholde normal funksjon ved fravær.

Lenke til kommentar
RookieNO skrev (2 minutter siden):

Da kan man vel like greit bare skru den av?!? Eller tenker du at den skal ligge og kjøre noen programmer for seg selv?

Vil tro det kanskje er snakk om en vakttelefon eller noe lignende som skal fungere som "normalt" mens man er borte? Sett den til lading og gå hjem! At batteriet skulle bli minimalt slitt er nok en liten pris å betale for å oppretteholde normal funksjon ved fravær.

En telefon som ikke kan nås, hvorfor må den være på?

Jeg tenkte egentlig bare at han ønsket å komme til en telefon med batteri etter endt ferie. Men det er jo litt essensielt å vite hvorfor den helst skal være påskrudd.

Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at sparebluss-modus slår seg automatisk av når batteriet er nok oppladet (iPhone) ?

Jeg har slått på at batteriet ikke skal lade seg mer en 80% men det eneste som skjer da er at det kommer opp en melding på skjermen når den når 80% og så må man selv nappe ut ladekabel, ellers fortsette telefonen å lade (iPhone)

Jeg ville rett og slett bare brukt en timer i mellom kontakten og laderen som allerede nevnt, og evt testet litt over tid hva som trengs av tid.

Eneste telefonen jeg vet som takler at man er borte lenge er hvis en setter en Sony Xperia-telefon på Ultra Stamina modus (booter på nytt med begrenset app-utvalg som har det du trenger). Den burde holde i minst 1 uke og kanskje over 2 med lite radiobruk. Mener min Xperia Z2 varte 17 dager når jeg testet. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (2 minutter siden):

Legg den i et brannsikkert skap eller en kjele eller noe. Sjansen for at den skal ta fyr er minimal, men hvis du brannsikrer, har du en ekstra sikkerhet. 

Det får være måte på. Dette er en telefon som knapt nok trekker 1 watt liggende stille som dette. Det er mange andre duppeditter med betraktelig høyere risiko for brann på et kontor.

Lenke til kommentar

Hadde en gammel iPhone5 som stod med fast ladekabel fordi jeg brukte den til å dele Internett-tilgang (Wifi) over mobildata.

Den endte opp med at skjermen spratt ut og batteriet så ut som en oppblåst ballong etter hvert så better safe than sorry hvis en skal være borte fra en telefon lenge om gangen. Heldigvis hadde jeg skrudd opp bunnskruene ved ladekontakten, så batteriet fikk utvidet seg sånn det ville.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (56 minutter siden):

Det får være måte på. Dette er en telefon som knapt nok trekker 1 watt liggende stille som dette. Det er mange andre duppeditter med betraktelig høyere risiko for brann på et kontor.

Sant det, jeg skriver jo at risikoen er minimal. 

Det er ikke den ene watten som fører til brann. Det er feil på utstyret som gjør det. 

Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Hadde en gammel iPhone5 som stod med fast ladekabel fordi jeg brukte den til å dele Internett-tilgang (Wifi) over mobildata.

Den endte opp med at skjermen spratt ut og batteriet så ut som en oppblåst ballong etter hvert så better safe than sorry hvis en skal være borte fra en telefon lenge om gangen. Heldigvis hadde jeg skrudd opp bunnskruene ved ladekontakten, så batteriet fikk utvidet seg sånn det ville.

Batterier har en begrensning og spesielt når det blir veldig gamle. En iPhone 5 er noen år gammel og JEG hadde vertfall aldri plugget laderen i en slik og dratt på ferie. Min mening er at etter 2-3 år med hyppig bruk er et telefonbatteri klar for utskifting eller kassering. 

Lenke til kommentar

Evt. koble telefonen til en smartplug som kan slås av/på via en app. Men det er jo alltids en fare for at denne smartpluggen kan ryke også...

Jeg tror jeg bare ville ladet opp telefonen og slått den av eller satt den i flymodus. Jeg tror den kan ligge i flymodu veldig lenge. Slåt du den av vil den ligge i flere måneder uten problemer. Mest trolig flere år også... 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (7 timer siden):

Timer på stikkontakten, slik at den feks. kun gir strøm en time i døgnet.

https://www.clasohlson.com/no/Timer-mini/p/Pr366245000

Legg mobilen på noe ikke brennbart, feks. en flis/helle/stein/plate. Dersom den går varm, så antenner den ikke underlaget.
 

Skulle nevne timer jeg også. Still den inn på at det lades f.eks. 5 timer hver andre dag eller lignende. Ikke en slik mekanisk timer. 

Poenget er jo at den skal være på telenettet. Bruken så langt sier vel noe om hvor ofte man trenger å lade. Altså volumet av telefoner og sms til den i løpet av en dag.

Slår man av wifi, posisjon og data, så holder telefonen lenge. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...