Gå til innhold

Sjokkregning fra elektriker


Anbefalte innlegg

minim skrev (7 timer siden):

Han estimerte en sum på netteiers andel av jobben. Man må ikke anta noe som helst nei. Man kan vel se hvordan det gikk å "anta" noe i dette tilfellet.. Når man igangsetter arbeid uten avtalt pris da er det gjengs pris som blir gjeldende etter loven sitert tidligere her. Det har aldri vært nevnt noe pristak her kun estimert prisen på netteiers del av leveransen. 

Det er bare tull at det er snakk om bedrageri. Elektriker informerer om netteiers kostnad ved jobben og kunden misforstår omfanget til elektrikers del av jobben. At kunden ikke får et prisoverslag eller tilbud på hele jobben før aksept kan ikke lastes selskapet som utfører jobben om det blir gitt klarsignal for å utføre den. 

Husk igjen at vi har kun fått den ene siden av historien her. Jeg synst det er noe som skurrer veldig her da en fagmann aldri hadde sagt at å bygge om fra 1-fas til 3-fas er å "koble på en kabel" for elektriker. Hvem som har misforstått og hvor mye info vi ikke har fått gjengitt er ikke lett å si. Jeg gjetter på at elektriker forklarte at netteiers arbeid var 2-5000kr og at de måtte koble til en kabel når elektriker var klar med inntaksbryter. En elektriker vet at med få unntak så må det som står på faktura byttes ved en ombygging og han har ingenting personlig å tjene på å lyve for kunden for å få småjobber som dette. Det blir uansett spekulasjoner som ikke endrer på ståa som er i dag der det er bestilt et stykke arbeid uten å få forelagt et pristilbud/overslag i forkant. 

 

Problemet er fortsatt at elektrikeren har forledet kunden ved at han på to forskjellige måter har fått kunden til å tro at prisen ville ha et tak på 2-5000 kroner. Det var altså to holdepunker for kunden for at prisen ville være mye lavere, og ingen for at den ville være mye høyere.

Et tredje moment her er at det er usannsynlig at en kunde vil ønske å få utført arbeider som mer enn dobler opprinnelig pris. Det vil være helt urimelig å anta at kunden ønsker noe slikt.

Alt peker altså på at elektrikeren handlet bevisst, og aktivt villedet kunden. Hvorfor gjorde elektrikeren det? Det vet jeg ikke. Men jeg mener fakta taler for seg.  

minim skrev (1 time siden):

Kunden har bestilt en jobb uten å få et prisoverslag først. Hvorfor skal firma bli skadelidende når de utfører bestilt jobb til en fornuftig pris. 

Se over. Elektrikeren ga kunden inntrykk av at det ville bli mye billigere enn det faktisk var, og bekreftet dette på minst to måter, samt det tredje momentet som er at det er usannsynlig at en kunde vil ønske å få utført et ekstraarbeid som dobler opprinnelig pris.

Derfor må elektikeren ta ansvaret for dette, og gi kunden rett. Husk at elektrikeren er den profesjonelle part.

Sitat

Nei. Det er lite poeng i å diskutere dette videre om du ikke leser hva som blir sagt. For N-te gang så er det aldri nevnt hva hele jobben skulle koste. Prisen som ble nevnt er kun netteier sin kost. 

Her overser du at elektrikeren nevnte en sum, som da må regnes for å være et pristak siden det er naturlig å nevne den dyreste delen av jobben hvis man skal utelate noe. Når elektrikeren da kun sier 2-5000 kroner, så ledes kunden til å tro at dette er et pristak.

Endret av Markiii
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nightowl skrev (45 minutter siden):

Håndverker har også plikt om å frarå, hvis nytten blir lav for forbruker.

Økt nettleie samt en omfattende oppgradering/installasjon til nesten 20 000, bare for å kunne lade raskere, vil selvsagt mange takke nei til. Slik også TS ville gjort, hadde han blitt gitt sjansen.

Dette blir å ro. Det kan være mange grunner til å oppgradere en inntakssikring ved bruksendring (lading av elbil). Det kan også være påkrevd om en såpass stor fast last blir lagt til og inntak ikke er tilstrekkelige dimensjonert for en slik bruksendring fra før. Vi vet for lite til å si noe om det, men fagfolk har tydeligvis anbefalt det. 

Eksempelvis så kan man ha 40A inntak. Dersom man har en platetopp sikret med 20A, 16A stekeovn, 16A varmtvannstank, 16A varmepumpe og 16A stikk så er det begynt å bli trangt om effekten for selv en 16A elbil lader. Som elektriker kan en kanskje ikke engang installere noe sånt da jeg mener et av punktene i samsvarsærkleringen er at anlegget må være korrekt dimensjonert, men det må nesten en fagmann bekrefte. 

Lenke til kommentar
Markiii skrev (9 minutter siden):

Problemet er fortsatt at elektrikeren har forledet kunden ved at han på to forskjellige måter har fått kunden til å tro at prisen ville ha et tak på 2-5000 kroner. Det var altså to holdepunker for kunden for at prisen ville være mye lavere, og ingen for at den ville være mye høyere.

Et tredje moment her er at det er usannsynlig at en kunde vil ønske å få utført arbeider som mer enn dobler opprinnelig pris. Det vil være helt urimelig å anta at kunden ønsker noe slikt.

Alt peker altså på at elektrikeren handlet bevisst, og aktivt villedet kunden. Hvorfor gjorde elektrikeren det? Det vet jeg ikke. Men jeg mener fakta taler for seg.  

Se over. Elektrikeren ga kunden inntrykk av at det ville bli mye billigere enn det faktisk var, og bekreftet dette på minst to måter, samt det tredje momentet som er at det er usannsynlig at en kunde vil ønske å få utført et ekstraarbeid som dobler opprinnelig pris.

Derfor må elektikeren ta ansvaret for dette, og gi kunden rett. Husk at elektrikeren er den profesjonelle part.

Eller kunden har misforstått noe som er mer sannsynlig. Jeg forstår ikke hvor dere har dette med pristak i fra. Dette ble kommunisert som netteiers estimerte kostnad og har ingenting med elektriker sin pris på jobben. Elektriker sin pris ble som TS selv sier ikke avtalt. 

Om pris var så viktig så er det litt rart å ikke få et prisoverslag eller en kostnad før man bestiller arbeidet er det ikke? Men som sagt jeg føler med TS og har gjort lignende feil før ved å "anta" pris og bomme grovt å sitte med en stygg regning. "assumption is the mother of all f ups". 

Elektriker ga aldri noen pris som TS bekrefter selv.. Det var da aldri noen tvil om at dette var en jobb både for netteier og elektriker så disputten her er om regningens størrelse.. Da er man tilbake på sitatet over om å anta igjen. 

Lenke til kommentar

Har ikke lest alle innleggene grundig, men det ser ut som det er noe her som ikke helt oppfattes av de som kommenterer.

Først så virker det som elektriker ikke helt har forklart TS godt nok hva som skal gjøres, ellers så har ikke TS helt skjønt hva elektriker mener. Her har det vært en 1fas installasjon i huset/leiligheten hvor kabel inn allerede har ekstra leder, slik at det nokså enkelt kan kunne oppgraderes til 3fas i tavlen. Noe som gir 73% mer kapasitet i huset/leiligheten til alt, noe som er lurt når det skal inn lading for Elbil, selv om den kun bør ha 1fas på IT nett. Men ser det er brukt 4p skinne av en eller annen grunn, så det er noe feil fakturert også.

Siden ny OV for 3fas er 40A, så har de oppgradert fra 2x40A til 3x40A, og 2x40A er veldig lite i ett moderne hjem i dag. Har kjørt oppgradering fra 2x32A til 3fas i ett leilighetkompleks, og beboerne jublet over å endelig kunne oppgradere kjøkkene sine til mer moderne standard.

13500,- inkl. mva. for ferdig montert elbil lader høres veldig billig ut. Regner det er ett forbehold om at det er eksisterende overspenningsvern i den prisen, så det nok hadde kommet i tillegg uansett.

2-5000,- opplyst fra netteier er helt innenfor, da dette ikke alltid er enkelt å vite hva de tar for jobben med å bytte måler, og den uansett går direkte til eier av anlegget.

Prisen på materiellet er meget høy. Det ser ut som elektrikeren har brukt listepriser som utgangspunkt før rabatt. Med prisene vi har fra Etman så ville overspenningsvernet kommet på 1040,- eks. mva. og ikke 3704,- de har tatt her, før de gir ett "generøst" fratrekk på 50%. Men det høres kanskje bedre ut for kundene at de får 50% avslag, enn ikke noe, eller i bestefall 10%. Priser på timer og oppmøte er helt normale. (Det kan hende de har en meget dårlig avtale med Etman, men vi bruker de nesten ikke, så tror ikke vår er den beste, kun standard fast kunde priser).

Ingen seriøse elektrikere bruker listepriser lenger.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
nightowl skrev (2 minutter siden):

Han ble anbefalt å gjøre det, av en proff som burde gjort jobben sin bedre.

Riktig. Les innlegget over og mitt innlegg om bruksendring og dimensjonering av inntak. Han hørte på proffen som også var et klokt valg spør du meg når en gjør såpass store endringer i last/forbruk. 

Lenke til kommentar
nightowl skrev (3 minutter siden):

Nei, trenger ikke repetere dette mer nå.

Mulig jeg var upresis. Svaret mitt på at han ikke skulle gjort det var om han ikke ønsket den ekstra kostnaden ved det. Å oppgradere var lurt å gjøre fagmessig så rådet fra fagmann var bra det som andre her også påpeker. 

Lenke til kommentar

Lest side 1 og 7. 

Plikt til å frarå gjelder dersom det kan antas at kostnaden overstiger nytten. Det er ikke noe bombesikkert kort - rask hjemmelading for biler med stort batteri er en nyttig fordel. 

Det finnes derimot noe rettspraksis på opplysning om pris; enkelt sagt - hvis ikke kunden kunne eller burde forstå kostnadene, skal de opplyses om. Det er ikke noe dere hverken kunne eller vite om - og informasjonen fra utførende var ikke sånn at det var naturlig å sjekke opp kostnadene. Utførende opplyste om kostnadene til netteier i område 2-5000. Når utførende da primært, og kun opplyser om denne kostnaden, er det naturlig, og riktig at kunden antar at dette er den primære og største kostnaden. Praksis fra klagenemd pleier å ligge på at totale tilleggskostnader ikke kan overstige 50% av dette. Totalt 7500 i tillegg altså (5000+2500). 

Disputten står da reellt sett om 5500. Det er ikke verd å ta saken lenger enn mekling eller forliksråd, eventuelt klagenemda for håndverker. Hvis jeg skal anta et utfall, vil det være at dere må dekke firmaets direkte utgifter - netteiers del og medgått materiell uten påslag. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Minus skrev (8 minutter siden):

Skal lese mer etter jobb, bare skummet raskt gjennom nå. Har elektriker fakturert for overspenningsvern i tilleggsjobben? Denne skal jo innstalleres samtidig som elbilladeren og burde være inkludert i den første fakturaen. 

Ja dette reagerte jeg på også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Minus skrev (20 minutter siden):

Skal lese mer etter jobb, bare skummet raskt gjennom nå. Har elektriker fakturert for overspenningsvern i tilleggsjobben? Denne skal jo innstalleres samtidig som elbilladeren og burde være inkludert i den første fakturaen. 

Det kommer helt an på om de har det fra før eller ikke. Normalt så ligger det som en forutsetning for prisen at det er der fra før, eller så tilkommer det som tillegg. Ikke noe vits å prise det inn hvis de har det fra før, det er unødvendig.

Det skal uansett inn hvis man utvider ett eksisterende anlegg med ny kurs, selv om det er vanlig stikkontakt. Ikke krav når det legges til ny stikk på eksisterende kurs, selv om det burte monteres inn.

Lenke til kommentar
Just now, AndersT2 said:

Det kommer helt an på om de har det fra før eller ikke. Normalt så ligger det som en forutsetning for prisen at det er der fra før, eller så tilkommer det som tillegg. Ikke noe vits å prise det inn hvis de har det fra før, det er unødvendig.

Det skal uansett inn hvis man utvider ett eksisterende anlegg med ny kurs, selv om det er vanlig stikkontakt. Ikke krav når det legges til ny stikk på eksisterende kurs, selv om det burte monteres inn.

Her blander du vel overspenningsvern med jordfeilautomat/bryter? 

Lenke til kommentar
minim skrev (7 timer siden):

De kunne nok vært presise på den prisen også om det ble bedt om et prisoverslag før oppstart..

I følge loven stiller man dårlig når man ikke har avtalt en pris, men likevel bestiller jobben. Man kan jo alltids prøve, men om man har en høyst tvilsom sak og det er 10k potensielt å spare maks så er det dårlige odds her og man kan fort ende med å betale mye mer. 

Tja. Det ble forespeilet at det kun skulle kobles en kabel. 
Likevel er materiell alene 7.500kr.
Jeg vil si at det er vesentlig mer enn å kun koble en kabel, arbeidet som er utført er derfor betraktelig annerledes enn det som ble forespeilet. Dette går på tilbyder/firmaet sin bekostning. Her stiller man som forbruker sterkt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
wampster skrev (4 minutter siden):

Tja. Det ble forespeilet at det kun skulle kobles en kabel. 
Likevel er materiell alene 7.500kr.
Jeg vil si at det er vesentlig mer enn å kun koble en kabel, arbeidet som er utført er derfor betraktelig annerledes enn det som ble forespeilet. Dette går på tilbyder/firmaet sin bekostning. Her stiller man som forbruker sterkt.

Det er ihvertfall slik det ble oppfattet av TS, men enhver elektriker vet at det ikke er så enkelt så det har vært kommunikasjonssvikt her et sted. 

Lenke til kommentar
minim skrev (17 minutter siden):

Det er ihvertfall slik det ble oppfattet av TS, men enhver elektriker vet at det ikke er så enkelt så det har vært kommunikasjonssvikt her et sted. 

Opplagt.
Jeg tar utgangspunkt i at det TS skriver er korrekt/objektivt.
Hvis det stemmer har han en god sak, hvis ikke er det mer "mølje" og et fratrekk på 2.500 virker som et godt alternativ

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker igjen for alle svar, det har vært til stor hjelp!

For å oppklare et par ting:


Vi spurte ordrett "hva vil dette koste?" da elektrikeren anbefalte 3-fase da han var hos oss for å installere ladeboksen. Han nevnte kun at E-verket skulle gjøre noe greier, og at dette ville koste 2-5000 kr. Alt han trengte å gjøre var "å koble på en kabel". Han sa ingenting om hvor mye hans jobb ville koste eller hvor lang tid det skulle ta.

Vår tolkning ble dermed at det var E-verket som egentlig skulle gjøre jobben, mens elektrikeren bare skulle komme innom og "aktivere" det på et eller annet vis.

Verken samboer eller jeg har forutsetninger for å vite hva det innebærer å gå fra 1 til 3-fase. Vi antok at det var en enkel jobb fordi det var sånn elektrikeren fikk det til å høres ut. Vi var i tillegg vekkreist dagen det ble gjort, så vi visste ingenting om omfanget før regningen plutselig kom.

Og en liten oppdatering:


Vi har i dag drøftet saken med forbrukerrådet. De rådet oss til å bruke deres mal til å klage til firmaet. I denne malen bes det om å få en forklaring på prisavviket. Forbrukerrådet mente at vi har en sak, og at denne bør meldes til forbrukertilsynet dersom klagebrevet ikke løser noe.


Forresten, til dere som nevnte overspenningsvern: Jeg ser at overspenningsvern står oppført både i installasjon av ladeboksen og i oppgraderingen til 3-fase. Er det to forskjellige vern, eller har vi blitt fakturert dobbelt?

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...